Vad var jag med om?
Jag drömde att jag hörde ett litet barn, en liten flicka på kanske fem-sex år, i vårt sovrum vid fyra snåret på morgonen. Flera gånger upprepade hon: "Jag vill ha vatten… snälla… lite vatten…"
Sen, för att få mig att reagera drog hon av mig täcket.
Det var då jag vaknade, satte mig rakt upp i sängen och såg mitt täcke sakta glida ner på golvet… i fotändan! Jag har en gavel i fotändan och täcket ska omöjligt kunna glida ner den vägen! Jag blev kall i hela kroppen och jag trodde att pulsen skulle spränga mitt hjärta!
Nu har detta förföljt mig sen dess och jag undrar, var det en dröm?

Det är vanligare än man tror att man just innan sömnen glider in i ett tillstånd där man upplever allt som händer precis som att det skulle ske i vaket tillstånd. Oftast minns vi de här upplevelserna som drömmar men ibland (när vi är medvetet eller omedvetet stressade) så är inte kroppen och sinnet i fas med varann och det är då de här upplevelserna blir så starka att vi upplever det som att vi är vakna. Samma fenomen inträffar när man upplever att man fastnat i kroppen och inte kan röra sig.
Jag har själv haft upplevelser som påminner om den du berättat om där jag kan svära på att jag varit klarvaken och t o m har önskat att jag kunde bortförklara det som skett enbart som en dröm och har gjort en del efterforskningar i fenomenet.

Jag väckte min sambo och undrade om han drog bort mitt täcke,men han tittade på mig som om jag var galen!
Perla, är det sk klardrömmar du menar? Jag är inte insatt, men misstänker att jag har haft några sådana..bla när en varg stod vid sängkanten fast jag var "vaken" :-D
SusanneStromstedt Det var då jag vaknade, satte mig rakt upp i sängen och såg mitt täcke sakta glida ner på golvet… i fotändan! Jag har en gavel i fotändan och täcket ska omöjligt kunna glida ner den vägen!
#Jag tror att du hade besök.

RÄtt så solklart