Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 6342 ggr
lappjanne
0

Trollbord

Hej allihopa!

Jag är ju helt ny har. Har kikat runt lite och det verkar vara kul här.

I vår sommarstuga finns ett Trollbord. Den enda historia om det som jag känner till är att det hör ihop med min fars släkt. Förmodligen från min farfar eftersom det var han som bygde huset. Ingen av de äldre i släkten är intresserade av att ens svara på frågor om det bordet.

Min fråga är: Hur använder man det? Och törs jag använda det? Jag har sneglat på bordet sedan barnsben. Det ligger på vinden (väl skyddad och i ett jättefint skick)…

Mvh

Janne

Katarinaj
0

Vad kul! Jag är ju ingen expert på ngt vis, men har fått prova trollbord på Forumträffen. Helt otroligt. En del frågor som ställdes där av personer på träffen har redan "slagit" in/hänt, exakt med det datum bordet sa. Själv har jag inte fått mina frågor uppfyllda, men jag frågade inte heller om ngt tidsperspektiv, så jag tror o hoppas ännu. Jag kan ju säga att de som var på träffen är nog lika övertygade som mig. Bordet var helt "toppat" och dansade och for fram i rummet. Men vad jag förstod så är Bordet personligt och ville inte svara på frågor om inte ägaren till bordet rörde vid det. Jag var klart fascinerad av detta. Dina frågor får ngn som kan bättre svara på. Om användandet….

Katarina

signemo
0

Vad är ett trollbord?

Var rädda om varandra

lappjanne
0

Ok, då kanske ingenting händer om jag skulle prova använda det? Eller kan jag vara ny ägare till bordet eftersom den tidigare inte längre finns i livet?

/Janne

lappjanne
0

Ett Trollbord är, såvitt jag vet, byggt i ett stycke. Inga skruvar eller spikar heller.

Dessutom ska det besitta förmoga att kunna svara på vissa frågor.

/Janne

Katarinaj
0

Oj, ja….det ska vara ett trebent Bord som är helt gjort i trä, alltså inga spik utan träplugg, tror jag. Det är ett Bord som har ett jaben ett nejben och ett räkneben. Andevärlden svarar på frågor genom att bordet lyfter på benen. Alltså ja eller nej. Frågar man om namn tex så lyfter det på räknebenet ex antal gånger, så får man räkna sig fram i alfabetet osv. Frågar man om antal så lyfter den på räknebenet osv.

Katarinaj
0

Du kan säkert bli ny ägare till Bordet Skrattande Jag vet inte, men tror att man måste vara mer än en person när man använder det för att skapa energier, men jag vet inte säkert.

lappjanne
0

Bordet har tre ben och en rund bordsskiva.

Jättesugen på att testa det. Min kära fru påminde mig dock om att det inte alls står på vinden utan i en av småstugorna på gården på vårt land.

/Janne

signemo
0

Låter spännande

Var rädda om varandra

Pluppis
0

Katarina *viftar med handen* Jag är ju med… Men jag vill ha ett medium eller en som i alla fall vet hur det funkar… Jag har sneglat på bordet sedan jag kom in i bilden för 9 år sedan…

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

palsternackan
0

wow :D cooolt ;)

lappjanne
0

Så har jag också förstått det, att man måste vara minst två personer men gärna flera runt bordet.

Janne

Manni
0

Jag har för mig att kvinnan som hade med sig trollbordet på forumträffen kunde hantera bordet ensam. Hon hade ju frågat innan hon kom om bordet ville följa med ;)

[Chakra]
0

Jag blir full i skratt bara jag hör ordet trollbord!SkrattandeFrämst tänker jag på EwaKristina!Skrattande

Jag var en av dom på Forumträffen som fick rätt svar ang. när mitt lilla barnbarn skulle komma till världen.

lappjanne
0

:-) såklart…

HUr vet man viket ben som är ja och nej? Räknebenet är ju lättare att lista ut vilket det är..

/Janne

Katarinaj
0

Ok Pluppis du hör i hop med Janne *L*

Ja det stämmer ju Manni.

Kvinnan som vi träffade hade ju fått bordet tillverkat till sig och det utfördes tydligen ngn ritual av mannen som byggde det. Principen är väl som Anden i glaset??

NancyAlke
0

#12 Den kvinnan är dessutom medlem på forumet, kanske Ewa Åkerlund eller någon som känner till hennes användarnamn kan tipsa henne om den här tråden. Annars är mitt tips att ni PMar Ewa och ber henne skapa en privat kontakt med den kvinnan, för hon visste ju verkligen vad hon pysslade med.

lappjanne
0

Otroligt…

Det hade varit jättekul att se!

/Janne

palsternackan
0

vart  får man tag på ett trollbord?

Katarinaj
0

#13 Ja jösses säger jag bara. Stina63 ( Tina ) har filmat det, hon har skickat det till mig via datan. Bordet är helt galet i Ewa. Jag skrattade så tårarna sprutade.

NancyAlke
0

#19 Kan inte annat än hålla med… bordet blev galet, särskilt när Ewa kom i närheten. Efter den upplevelsen så går det bara inte att vifta bort det där med trollborden, dom fungerar och något styr dem helt klart. Bordet lutade ibland så mycket att det borde ha tippat p g a tyngdlagen, men det bara reste sig och tippade vidare…  Tror nog att man ska ha någon med som vet vad den pysslar med första gången, för annars kan det nog bli lite otäckt.

Katarinaj
0

#20 Nä det kan ingen få mig att bli övertygad om ngt annat än att Bordet hade sitt eget liv. Ingen fysiskt närvarande som styrde Bordet där inte. Kul att få ha varit med om.

Dezzan
0

Här är en bra länk (anser jag ) om trollbord.

Står hur man ska göra

Katarinaj
0

Tack för länken,  den beskrev precis hur vi gjorde.

Pluppis
0

Katarina.. Japp.. Jag & Janne är gifta =)

Men nu järnspikar ska jag ha tag i Stina! Jag vill ju se!

lappjanne
0

Oj, tack för länken!

Om ni har filmat bordet skulle jag vara oändligt glad övar att få ta del av det.

Jag har som sagt aldrig testat bordet, men jag är väldigt sugen på det!

/Janne

Pluppis
0

#25 Jag har PMat Tina och krävt (fniss) att hon ska skicka den =)

Manni
0

#26 Pluppis, nu har jag skickat filmerna till dig. Hoppas det funkar :)

Pluppis
0

#27 Till min mail????? *hittar inget*

Pluppis
0

Tack Manni! De kom nu!!

Kram

Pluppis
0

Fy f*n Så häftigt!! Men jag får nog ta med Ewa till landet och hjälpa oss! Jisses så det for, hahahaha

lappjanne
0

Har sett filmen nu. Helt otroligt. Jag tror inte att det kan vara annat än äkta!

/Janne

NancyAlke
0

Här kommer en par länkar till andra tåtar om trollbord.

http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=b34e0f0a-9d6d-4a75-a114-a2430362fd66

http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=9acacd15-00ac-4a0e-aaba-38cf5d4493b2

Jag vet också att det finns filmer på Youtube med trollbord…

[Hellas]
0

Vad roligt att Ni har ett alldeles "äkta" Trollbord, det är nästan så att jag blir lite avundsjuk.
De är ju inte helt billiga att införskaffa, de äkta jag har en länk här:
TROLLBORDET

Men till oss då som inte kan köpa äkta vara kan jag trösta lite med att tala om att man behöver inte använda ett äkta bord.
Det går precis lika bra med vilket trebent bord som hellst.
Själv har jag sneglat på IKEAS: Dalom

Jag har även hört att det går att använda vanliga bord med fyra ben!

calle555
0

Här finns det trollbordsfilmer:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=131387#p131387

lappjanne
0

Jag vet ju inte om det är äkta eller inte. Jag har ju inte testat. Och ingen vill berätta om det heller…

Men det är ett gammalt bord, det syns. De tre benen är gjorda i ett enda stycke, en trädklyka med just tre grenar.

#32, Jag har sedan länge insett att vof inte är ett forum där jag kan hitta information jag söker eller träffa människor som jag kan ha ett utbyte med. Jag har ingen ambition att övertyga andra. Alla får ha sin egen tro.

/Janne

Pluppis
0

Ehhhhh, Calle, var du faktiskt där och såg? Hur var din uppfattning?

Manni
0

Ja, Calle, kom ni skeptiker iväg till trollbordsdansen?

calle555
0

Visst var jag där. Min uppfattning hittar du i följande inlägg:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=131642#p131642

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=132079#p132079

[Hellas]
0

#34 Hehe….använde ni Dalom…….man kanske ska tänka på att det är skillnad mellan på bord och bord Flört!

wolfie
0

Helintressant ju!Skrattande

Pluppis
0

#38 Men Calle… Om vi skippar alla länkar till VoF.. Kan du inte tala om här i stället? Skicka gärna ett PM om du hellre vill det för jag är faktiskt intresserad av vad du ansåg… Cool

Manni
0

#38 Bra att du hade trevligt, det är väl ändå huvudsaken! Själv skrattade jag så jag grät när jag satt vid bordet och det var helt galet. Om någon styrde bordet spelar mindre roll, för kul hade jag! Skrattande

calle555
0

Nej, vi använde ett LINDVED i metall samt två bord helt i trä varav ett sades vara ett "äkta" trollbord. Jag tror att samtliga förekommer i filmerna (se #34).

Pluppis
0

Jag har läst på VoF och det gav mig inte det svar jag ville ha.. Det hänvisas till vad andra såg och liknande… Men vad upplevde DU? Hur såg du på det hela? Var det någon som vickade som andra påstår i inlägget?

calle555
0

Länkarna i #38 går direkt till två ganska korta inlägg där jag beskriver min upplevelse. Det finns ingen mening med att kopiera hela inlägg hit eller till PM.

[Hellas]
0

#45 Det är helt ok calle med länkar, det är kul att läsa era reflektioner :)!

calle555
0

Jag såg ingenting som tydde på något annat än att det var den fysiska kontakten med deltagarnas fingrar som fick borden att röra sig.

Är det svar nog på din fråga?

Se även:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=132916#p132916

Pluppis
0

Härligt! Det jag läser är att du både tror och förnekar?? Rätt eller fel? Sorry, får inte bort fetstilen :S

Katarinaj
0

Efter att ha fått uppleva detta själv och få sitta med vid Bordet, mer än en gång under Forumträffen, kan jag bara säga att det är helt omöjligt att ngn styrde Bordet, helt f*****g omöjligt. Jag tror verkligen inte på "allt" och tycker att man ska vara lite skeptisk. Men kvittar vad andra säger, för här fick jag min övertygelse om just detta i alla fall. Coolt!!

Katarinaj
0

Förlåt min lilla svordom, blev lite uppspelt……

lappjanne
0

Som jag uppfattat det är du skeptiker. Jag respekterar det.

Men jag antar att du som skeptiker kan försvara dina kommentarer och insikter även irl!?

1. Går du till kyrkan på söndagar och ifrågasätter prästen inför församlingen? Isåfall vill jag gärna veta när du gör det så att jag får chansen att vara med om det.

2. Varför har du din konstiga Avatar? Har du inte nog med självförtroende för att stå för dina inlägg?

3. Jag gissar att du anser att jorden är klotformad. Vad grundar du det på? Har du själv rest ut i rymden för att studera det?

4. Genom människans histora har intresset för det mediala, andar, gudar etc oftast varit en central del av livet. I "modern tid" anser sig vissa ha bevis för att sådant inte finns och heller inte har funnits. Måste allt man tror på kunna bevisas? T ex Einsteins relativitetsteori har ju en stor brist iaf enligt mitt synsett. Jag skulle ändå aldrig ifrågasätta honom som vetenskapsman i sig.

Men eftersom du bara svarar med länkar så går jag inte in mera på vad jag anser att hans teori föll på. I vart fall inte just nu.

Om jag accepterar att du är skeptisk, kan inte du då acceptera de som inte är det?

Vad tjänar vi på att bevisa saker för varandra? Det bästa är väl ändå att alla är nöjda med sina liv och uppfattningar?

5.

Hur skulle världen fungera om allt var tvunget att bevisas?

T ex, jag bor i Stockholm och ser att det regnar utanför fönstret. Du ser på nyheterna att det är solsken i Stockholm. Vem har rätt? Det kanske är så att det den ena definierar som regn anser den andre att det är relativt fint väder…

Varför är den enes uppfattning mer rätt än den andres? 

6.

Det enda jag vill ha svar på ifrån dig. Vad känner du att du som människa tjänar på att ifrågasätta andras upplevelser?

Mvh

Janne

Pluppis
0

#44 Ja, tack Calle!

calle555
0

Jag är inte helt säker på vad du menar där.

Det var så lite så. Glad

[Hellas]
0

#48 Pluppis, Jag fixade din fetstil :)

Jag är supersugen på att testa detta för att själv kunna avgöra vad jag tycker men en sak är säker, jag anser inte detta är något att leka med lika lite som Anden i glaset är en plojgrej!

Ärligt……jag tror på väldigt mycket och har ett öppet sinne, det finns även många som jag känner som gjort detta och som har fötterna på jorden men om jag nu ska vara ärlig………visst sjutton är jag skeptisk till detta och jag tycker dessutom att man ska vara det.

Jag tror att de flesta är väldigt tveksamma till detta fram till att de själva varit med på en seriös sittning vid runda bordet.

Det är väldigt svårt att bevisa saker och ting, det vet vi alla så den diskussionen kan man stryka men det vi som människor inte behöver göra avkall på är ändå ett litet korn av sunt förnuft genom att vara lite skeptiska/kritiska ibland.

calle555
0

Visst är jag skeptiker även i verkliga livet, men sättet jag framför mina åsikter på skiljer sig säkert från situation till situation.

1. Nej jag går inte i kyrkan för att exempelvis ifrågasätta prästens predikan. Jag debatterar däremot gärna med kristna i andra (i för debatt mer lämpade) sammanhang, och då mest om kreationism.

2. Självklart står jag för det jag säger. Ankan jag har som Avatar förklaras på min personliga profil.

3. Teorin om att jorden är (approximativt) klotformad har massivt empiriskt stöd och därför tror jag som vetenskaplig skeptiker på den.

Jag har lite att fixa med här hemma så svaren ovan blev snabbt nedtecknade och jag måste be att få återkomma senare. Hoppas att det är OK.

Glad

lappjanne
0

Jag kan och skulle gärna debattera vetenskap med dig men forumet passar, enligt min åsikt inte för det. Gör det gärna genom en alternativ kanal.

Som jag skrev så var det endast fråga 6 som jag var jätteintresserad av att få din synvinkel på.

Mvh

Janne

Pluppis
0

#54 Haha Hellas! Tack för att du rättade till min otroligt stora teckensnittstil =)

Och du bor ju (tror jag?) såååå himla långt bort från vår sommarstuga, du får gärna komma och hjälpa oss =) Du står med båda fötterna på jorden och skulle kunna hjälpa oss om det behövs Flört

Pluppis
0

*hann inte skiva klart i inlägg #57… Men jag skippar resten, det var nog någon som inte ville att det skulle skrivas =)

Njord
0

Man kan använda vilket bord som helst! Det är ju mer imponerande om ett stort tungt matsalsbord av ek börjar hoppa runt. Har hört om sådant, men tyvärr inte bevittnat nåt! Men då snackar vi trollbord! Skrattande

NancyAlke
0

Men jag misstänker att det kan vara läge att träna på ett mindre och lättare bord först va Njord? Vad jag har hört så är de bord som är helt i trä enklast, sedan kommer de med metalldetaljer o s v… Men visst vore det häftigt att få ett jättebord att dansa!!!

Katarinaj
0

Jag vet att en deltagare på Forumträffen hade varit med om detta tidigare och då hade dom användt ett stort tung Bord som hade rest sig helt på ända.

ElisabethE1919
0

#59 Det går bra med en djuptallrik också.

Njord
0

#60 - Närå Nancy! Den begränsningen finns bara i ditt eget tänkande. Man behöver inte träna med småbord först om man inte vill förstås! Det beror på vad du väljer är möjligt, tror jag….

#61 - Det jag hört om det stora bordet hade också hänt på en forumträff i ett helt annat forum…..men där var jag då inte med alltså! Rynkar på näsan

Katarinaj
0

Hm, jag ska faktiskt testa själv med ngt här hemma, det skulle egentligen kunna va vad som helst Obestämd eller…

[Hellas]
0

#62 Djup tallrik, vänder man den upp och ner då?
Isåfall är det ju i princip omöjligt att misstänka fusk, det är ju inte helt lätt att vicka på en uppochnervänd tallrik

NancyAlke
0

#65 Hahaha… helt rätt av dig. Frågan är bara var tallriken har sina tre ben??? Flört Blir ju lite svårt att använda den annars…

Eija
0

Jag har ett gammalt bord som är gjort i enbart trä, finns inga spikar i den, och den har använts som trollbord….jag fick tag på den av en kompis, hennes pappa hade ropat in den på auktion…hon vågade inte ha den kvar så jag fick den…..

Jag och ett par personer till har sett den dansa eller snarare sväva över golvet…..jag bodde då i en äldre lägenhet med riktiga trägolv, så det var mellanrum mellan bräderna, och bordet bara sväva över utan att fastna någonstans…..

Vi gjorde som man skulle, att först fråga efter vart ja-benet, nej-benet och räkne-benet var….allt gick först lite trögt men den vickad och visade….men sen börja den bara att flytta på sig över golvet……

En av tjejerna fråga mig om hur hon skulle göra för hon behövde snyta sig, och om det gick bra att lyfta undan händerna en liten stund……då fick borde ett jäkla ryck och for iväg mot henne så hon fick backa, ända tills det tog stopp mot en köksbänk…..och snacka om våran förvåning när hon vänder sig om så stod hushållsrullen precis bakom…..så vi skrattade och hon sa högt "Tack för pappret då kan jag ju snyta mig då", då vicka bordet ett ja……….

Då orkade inte en av tjejerna mer utan släppte och rusa in i ett annat rum istället, hon blev livrädd……men bordet fortsatte sen att flytta sig en bit i sidled sen la den ner sig….och i och med det hände inget mer…

Någon skrev här och undrade om man kunde göra det själv….jag vet en gång att jag provade bara att lägga händerna på den, blundade och koncentrerade mig….då kände jag som att bordskivan gick i vågor under händerna….det var otäckt, så jag tvärsläppte och ställde undan bordet och sa högt att jag inte ville att någon skulle vara där…..snacka om att mitt hjärta galopperade….då var jag rädd, må ni tro….aldrig mer att jag gör sådana grejer…..så nu står bordet i mitt vardagsrum och ser enbart fin ut……

calle555
0

Du är mer än välkommen att diskutera vetenskap på Vetenskap och Folkbildnings forum, men jag ämnar svara på alla dina resterande frågor här eftersom det är här du ställt dem.

Åter till #51 alltså …

4. Det är svårt att uttala sig generellt om några måsten. I vissa fall kan en enkel och praktisk teori räcka långt (Newton), men ska man konstruera exempelvis GPS så måste man ta till det bästa man har (Einstein).

Att en teori är det bästa man har betyder dock inte att den inte får ifrågasättas. Det är faktiskt precis tvärtom. Vetenskapliga teorier testas på alla upptänkliga sätt eftersom det är i teorins hål som man ofta visat sig hitta ledtrådarna till en bättre teori. Michelson-Morleys experiment är ett klassiskt exempel på detta eftersom det gav ledtrådar som ledde fram till relativitetsteorin.

5. Allt måste inte undersökas vetenskapligt. Vissa saker är helt enkelt inte så intressanta. För meteorologer är dock regn intressant och de har därför tagit fram instrument och definitioner för att kunna mäta regn och annan nederbörd.

6. Att bara ifrågasätta någons upplevelse ger mig ingenting i sig. Betydligt intressantare för mig är hur man kan få människor att tänka kritiskt och på så sätt minska risken att de i framtiden blir lurade av charlataner.

Tiia
0

Varför känns det som trollbord är mer accepterat än Anden i glaset?

Är inte de lika farliga för dem som inte kan hantera dem?

om man skriver  om Anden i glaset har man massor av svar som avråder från detta,men inte från trollbordFörvånad

Njord
0

#67 - Det är nog bra om man är ett par stycken…..roligare med vittnen också!

rosmarin90
0

#69# Du har en poäng där …Jag har bara deltagit i bordsdans alltså bord som far runt. Trollbord där kommunicerar man ju med bordet och det svarar, genom att lyfta på olika ben.

#70# Jag tänkte vi skulle ha bordsdans på vår Halloweenfest på föreningen. Våran Eva hade talang för att få igång borden märkte jag när vi hade bordsdans i Spånhult förra sommaren.

SkrattandeRose

Denna kommentar har tagits bort.
Pluppis
0

#68 Calle… Dit går man inte in om man inte frivilligt vill bli ett allmänt idiotförklarat pucko och fullständigt uthängd.. Tyvärr…

Men jag önskar dig en god natt! Nu ska jag sova för det är tidig morgon i morgon!

Nattinatt till er alla och kramis

sova trött

Njord
0

#71 - Ja, det låter intressant Rose! Jag ska ge all energi jag kan till bordet! Skulle vara kul att se i verkligheten! Skrattande Bordsdans var det ju jag tänkte på tidigare i tråden……inte frågor och svar från bordet.

rosmarin90
0

#74# Bordsdans får det bli, så vi får träna på att sjunga nu fram till dess. Passar så bra vid Halloween och ett avbrott från de vanliga Norrljuskvällarna.

My Bonnie is over the…..Tungan ute

Njord
0

#75 Näää…Rose! Inte den låten!!Skrikandes Vi kan väl välja nåt annat? Tungan ute

calle555
0

Vad avser orden "pucko" och "idiot" så rekommenderar jag dig att läsa inlägg #34 i den här tråden.

Sov sött. Må dina drömmar handla om stenar och glashus. Flört

PS

Och nej, jag har inte hängt ut Pluppis på nätet.

DS

rosmarin90
0

#76# hehehe nåt rockigare kanske, Queeen har väl en del bra låtar. Undras vad andarna vill höra egentligen Oskyldig

Bäst att trycka upp allsångshäften. Minnet är inge vidare….öva öva.

Kerstina-61
0

Jag har inte läst alla inläggen ordagrannt, men vill skriva mina synpunkter på trollbord.

Jag var en av dem, liksom chakra, som fick en klockren avläsning av trollbordet när jag skulle bli farmor och vad det skulle bli för kön.

Jag skrattade så jag fick ont i magen då bordet höll på att "våldföra" sig på Ewakristina. Det tippade ju åt den personen det "pratade" med och EwaK fick det nästan upp i knätGlad Sen dansade bordet och jag skrattar fortfarande då jag se detta framför mig.

Jag tror säkert att det funkar med vilket trebent bord som helst. Bara man bestämmer sig för att det går så gör det nog det Jag har ett här hemma som jag ska få hjälp att få igång. Tror det är lite trögt innan man fått upp energierna i bordet och då kan man behöva vara några, men sedan ska det funka även ensam.

Jag har varit på fysisk seans då vi fick stora vanliga konferensbord att välta upp på högkant å det var både skruvar å annat i de borden. tror tom. de hade stålben.

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Njord
0

#78 Ja, Rockmusik är nog bättre! Ju mer energi i musiken ju mer energi och fart kanske det blir i bordet? Obestämd

Kerstina-61
1

#69# Jag tror inte Anden i glaset är ett dugg farligare, men min uppfattning är att det är ofta unga människor som leker med Anden i glaset och har ingen riktig koll på vad de gör.

Som alltid då man jobbar med andevärlden så ska man ha full respekt och vördnad med det man gör.

Jag har fått lära mig att alltid lägga ljus över det man gör, som t.ex trollbordet. Lägg ljus och be att bara goda energier ska komma.

Kerstin…igen.

lappjanne
0

1.

Jag frågade dig via PM om vi möjligtvis kunde diskutera vetenskap via en annan kanal. Varför svarar du mig då i tråden?

2.

Jag tycker synd om människor som inte tänker kritiskt. Utan att ha något som helst belägg för det tror jag ändå att de flesta (jag är ny medlem här så därför vill jag inte säga "alla" eftersom jag inte haft kontakt med alla) har en ganska stor livserfarenhet vilket ger ett kritiskt tänkande som följd.

3. Att, som du beskriver, försöka skydda människor från eget tänkande och att själv värdera sina upplevelser och erfarenheter, är bra om man arbetar som förskolefröken. Att göra detsamma mot en grupp av vuxna människor finns det alltför många dåliga exempel på, vilket jag gärna framställer vidare via pm eller dylikt.

4. Jag vill gärna dryfta vidare med dig genom en direkt kommunikation såsom jag tidigare beskrev i pm. För min del behöver det inte ske genom ett forum. Jag behöver inget stöd för att föra mitt ord.

5. Jag raderade denna punkt för att inte förstöra kvällen.

Jag ber alla andra om ursäkt för att jag ens skrev det här. Jag har ingen anledning eller rätt att förstöra stämningen på forumet. Jag kan försäkra er alla om att det inte kommer att hända igen.

Jag är int mer än människa och blev helt enkelt väldigt irriterad bara…

Förlåt!

Janne

Tiia
0

#81 Ett ordentligt skydd är A och O,

det känns som trollbordet är mer acceptabelt ändå,bland vuxna också

Kriss
0

Jag har ett gammalt "trollbord". Det har funnits i mitt barndomshem så länge jag kan minnas. När mamma hade gäster ibland så satt dom runt det med händerna på och ställde frågor.

Vi barn gjorde det också ibland, och bordet vickade och svarade. Vet ej om svaren stämde in.

Jag och några kompisar prövade för cirka tio år sedan men då hände ingenting.

Nu står det i min källare.

ElisabethE1919
0

#66 Mitt inlägg försvann eller kom inte med. Man får sätta 3 märken på tallriken med 120 graders mellanrum.

Bybo
0

#81 Minns du våran stolliga affärsidé? hahaha…Små trollbord, som man ställer på ett bord, och sen använder ett finger i var*S*

calle555
0

1. På frågor som ställs till mig öppet svarar jag öppet. Jag har redan svarat på ditt PM.

2 + 3: Har du några konkreta exempel på vad jag faktiskt sagt eller gjort? Utan sådana framstår din kritik som en aning urvattnad.

4. Jag föredrar att debattera öppet här ute i snålblåsten, men visst svarar jag också på privata meddelanden. Helst i form av mail, PM här är så bökigt. Du har min adress.

[Hellas]
0

Låt oss nu hålla diskussionerna högt i tak på ett trevligt sätt som Trisha säger!
Det är sunt med olika åsikter så länge de inte inkräktar personligt på en persons itegritet, det ställer vi inte upp på.
Dessutom är ÄLTANDE inte något intressant som för någonting vidare!

Jag har följt tråden och jag kan, än så länge, enbart hitta possitivitet och glada tillrop!
Allt blandat med både ris och ros gällande Dansande bord!

Jag själv känner mer och mer att jag bara MÅSTE prova!

Det får väl bli tallriksmodellen för min del!
Det lilla trebenta bordet vet jag inte vart jag skulle ställa hemma hos mig, det passar liksom inte in just nu, jag kan ju inte bara köpa det och ställa i källaren!

Kerstina-61
0

#81# ja, du har nog rätt. Hm..konstigt faktiskt att Anden i glaset skulle vara mer otillåtet. Men jag tror det finns ett visst motstånd till trollbord också bland medium.

#86# Glömmer inte den kära Bybo!! Åh, vad man skrattade denna helgSkrattande stackars de som skulle försöka sova Skäms Men ingen som sa något…sååå snälla de är!!

Du kanske vill vara med och starta igång mitt bord? Skulle nog gå bra med dina goa energier!Kyss 

Ska få träffa på ett trollbord med ägare om 2 veckor igen på kurs
Tänk om jag börja tänka på våra Hmmmm…å affärsideer och andra knäppa saker vi hade för oss…jag kanske får stanna hemma Oskyldig hihi

Nattikram!
Kerstin

calle555
0

#88 Hellas

Jag var inte med vid tillfället, men några andra från VoF:s forum har testat med en liten trebent pall ("Sven-Ove") med vad som synes vara ett ur bordsdansperspektiv ganska lyckat resultat:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=134254#p134254

http://markusmob.blogspot.com/2008/04/trollpall.html

Bybo
0

#89 Kerstinaaaaa du e för go :-) Skrattar när jag tänker på dig när du var i ditt esse!! Ja, tur att dem var snälla och förstående de andra :-)

akakabuto
0

Men… du har ju inte fått en enda kommentar sen du skev ditt inlägg… Jag undrar själv… vill köpa ett Trollbord. Var kan man köpa sådana?

akakabuto
0

Oj, haha! Du hade ju visst fått kommentarer! SORRY!!

Magi-cat
0

tråden är från 2008….:-)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

akakabuto
0

Ja, det var visst en gammal tråd, men man kan ju fortsätta på den på nytt tänkte jag :)

Magi-cat
0

#95 javisst :-) Ville bara tala om det eftersom alla som yttrat sig i tråden kanske inte är med längre eller svarar….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.