Sanna spökhistorier
En efterfrågan har kommit till mig om att skapa en tråd där vi kan berätta saker som har hänt oss, om det har spökat eller andra andliga aktiviteter som vi har upplevt. Så dela gärna med er av era "spökhistorier" här, spännande att läsa ;) Själv har jag väldigt många upplevelser som jag kan berätta om :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag har också mycket att berätta och för att göra det enkelt tänker jag berätta om en sak i taget.
Mitt föräldrahem är ett före detta missionshus som finns i ett naturskönt område med skog och åkrar omkring. När vi flyttade dit var jag 4 år gammal och större delen av huset bestod av en stor sal med mittgång, rader med bänkar samt en upphöjd scen. Huset renoverades och mitt rum skapades i änden av huset där ovannämnda scen fanns. Mina föräldrars sovrum var på motsatt sida av huset och dessutom på andra våningen. I det där rummet har jag legat sömnlös många nätter. Jag har känt närvaro, hört massor med ljud såsom fotsteg och skrapanden som om möbler flyttats runt. Emellanåt var jag så rädd att jag låg vänd mot väggen, så nära som möjligt, allt för att inte råka se någonting. Mina föräldrar säger sig dock aldrig ha hört någonting av detta.
I vårt hus har vi aldrig varit ensamma, när vi flyttade in så hörde jag alltid steg på taket och en massa andra ljud också. OFTA ser man någon i ögonvrån men när man vänder sig finns ingen där.När vi renoverar och bygger om hemma blir det alltid väldigt mycket aktivitet här. Vi har nyss satt igen en gammal trappa och nu är det någon som knackar och vill komma upp genom golvet på nätterna. Vi har även sett en ljus kvinnosiluett svepa fram.Häromdagen såg min svåger en ljus figur slinka ner i vår skorsten, det var första gången någon annan än vi sett henne.
Ganska nyligen fick vi en till gäst här hemma som jag till en början blev skrämd av men det har gått över.

Så länge jag inte bygger om för mycket så är det ganska lugnt. Det har inte varit uppskattat av vad jag uppfattar som den förre ägaren. Däremot så är det en väldigt trevlig kvinna som dyker upp ibland. Tror mer att hon är förknippad med mig än med huset…. När jag var liten så vägrade jag att gå förbi trappan i vårat hus. Sov alltid med täcket ovanför huvudet… När jag först upptäckte att jag drömde sanndrömmar så var det inget speciellt som hände egentligen. En vardagssituation som var lite annorlunda motför vad man kunde vänta sig bara..
Det finns ett tillfälle som slår alla dem upplevelser jag har haft o det var för ett tag sedan då jag hade gått o lagt mig, jag bad mina guider att dem skulle visa Tecken på att dem var hos mig och när jag nästan hade somnat så ser jag att det lyser framför ögonen på mig, då ser jag ifrån sovrummet att det lyser i köket, jag går ut i köket o då är kylskåpet öppet, konstigt tycker jag, men jag tyckte ändå att det var lugnt så jag gick o la mig igen för att nästan somna igen o då tänds lampan på nattduksbordet, då blev jag mer rädd, men jag visste att det var dem så jag kunde iallafall somna igen. Jag kommer aldrig att glömma den kvällen o när jag tänker på det så blir jag bara glad.
Har på sista tiden känt en stark närvaro..känt mig iakttagen..sett någon i ögonvrån men när jag tittat så är det ingen där..detta händer flera ggr om dan..mest på kvällen..det är alltid samma plats..i hallen mellan mitt sovrum och vardagsrum..känner mig inte rädd.. bara konstaterar..tror jag vet vem det är :)
Detta är väl ingen spökhistoria direkt.Men min äldsta unge höll på mycket med svarta bibeln och satanistidéer i tonåren.det visade sig så att det blev så oroligt för mig i huset-jag fick inte vara ifred,sängen skakade och jag hade svårt att sova.Det var oroligt helt enkelt…Vi hade mycket stridigheter om denna bibel.Jag vet att detta oroliga höll på i tre dagar.Så…Jag städade i sovrummet och hittade då under min säng,en lång ramsa av nåt taget ur bibeln,skrivet på golvet.Jag blev fullständigt galen,skurade bort detta,letade efter i huset om det fanns fler ramsor-jajamän en till skriven på vårt valv in till vardags rummet.Jag förbjöd denna bok hemma efter det-dom fick ha den i replokalen.men sonen bedyrade att det inte var han så klart utan en kompis…

En rolig spökhistoria där spöket visade sig vara min pappa!!*L*
Min pappa har kört taxi i 42 år och varit med om både det ena och detandra .I alla fall så sent en natt så fick han punktering en bit från Vik slott som ligger strax utanför Uppsala.han såg att det lös i slottet så han kände på dörren och den var öppen så han steg in .I alla fall så var det vaktmästaren som gick sin rundvandring och han i sin tur gick ut en annan väg och ..då blev det plötsligt alldeles svart berättade pappa och han blev ju inlåst.När han tittar ut genom fönstret så får han se vaktmästaren gå över grusgången så pappa öppnar ett fönster och ropar hoho där..vaktmästaren vände sig förskräckt om och när han såg pappa i fönstret så sprang han över grusgången och man såg bara dammet efter honom..Min pappa blev kvar där i flera timmar sittandes på en stol tills dess att personal som jobbade i köket kom på morgonen numera är det restaurang där)och dom skrattade så dom kiknade när pappa berättade om nattens händelse..sedan fick han kaffe och smörgås..jag frågade var du inte rädd då när du satt där i mörkret..nepp sa han det fanns väl inget att va rädd för..själv hade jag nog dött om jag blev inlåst i ett gammalt slott nattetid alldeles ensam
#7 Det hade jag också,vi satt för många år sen hemma och pratade om just att bli inlåst.Museum tyckte nån-kyrka sa jag-min mamma sa att just i kyrkan måste man ändå vara säker om man sätter sig framme vid altarringen.Vad tror ni????

Det här hände mig för många år sen… Jag bodde själv och hade just somnat när jag känner hur "någon" drar av mig täcket sakta, jag säger spontant -va f*n! sen slår det mig att det måste vara en ande för jag är ju själv hemma. Jag sätter mig upp men inget mer händer. Just som jag ska somna igen så knackar det på mina fönsterrutor, som om någon gick från fönster till fönster och knackade. Jag var arg för jag var ju så trött och skulle upp tidigt så jag sade att han fick komma tillbaka dan efter istället. Först blir det otroligt lugnt en stund, sen hör jag en väsande röst som säger Hej då och dörren öppnas och stängs, när jag går upp och kollar dörren är den låst!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
# 7 Hahaha inte konstigt att vaktisen på viks slott blev skrajsen, slottet är välkänt för sina spökerier häromkring och det är inte bara trevliga historier! När jag var tonåring var det många som åkte ut och tältade där för att gå runt slottet 12 varv motsols vid midnatt eller nåt sånt, undrar vad de trodde skulle hända!? Men rädda var de och kom alltid tillbaka och berättade varierande historier om vita damen och svarta damen osv. Själv har jag bara varit där på dagtid och aldrig sett något…men det ligger ju nästgårds så kanske man får ta en liten kvällstur nån dag i sommar! ; )
Jag låg i sängen och läste på kvällen-helt plötsligt hör jag en mansröst som säger: Du ska gifta dig!!!!Bredvid sängen på vänster sida -jag slängde mig åt andra hållet.När jag tittade var det ingen där.Så vi gifte oss för 1 1/2 år sen på altanen hemma efter 30 år som förlovade…….Vi får väl se i framtiden vad som var meningen med detta!
Galder, du hörde nog din inre röst, undermedveten.

10# det sägs ju att ute på isan utanför vik slott så är det en flicka som gick under isan när hon skulle gå över man kan höra henne ropa på hjälp har du hört den historien?
#12 tror du?Jag var helt inne i boken och rösten var så tydlig.Jag blev skiträdd.Den sidan på sängen kändes alltid obehaglig och stökig.Dessutom var det en mansröst helt klart!
När jag var 13-14 ungefär så åkte mamma och jag till Halland för att vara husdjursvakt åt bekanta som skulle på semester. Och i det huset de hyrt så spökade det.
Steg som hördes i trappen upp till övervåningen och mamma såg två mansansikten utanför fönstret som stirrade in. De skulle behövt vara ca 3 meter långa om de skulle stått på backen och tittat in. Vi gick ut precis när hon sett dom och inget folk på utsidan och ingen stege heller. Stegen inomhus vande man sig vid men de på utsidan kändes elaka.
De som hyrt huset bodde nog inte mer än ett halvår-ett år där, deras hästar som gick i hagen precis utanför huset blev misshandlade nattetid. Aldrig någon människa som syntes, de satt vakt i fönstret mot hagen men ändå hade hästarna märken som om de blivit rappade med spö.
Jag kände aldrig obehag inne i huset eller ladan eller på baksidan upp mot grannen. Men på ena sidan vägen som ledde upp till huset… brrrr… tog gärna omvägen runt ladan ner till stora vägen och brevlådan kommer jag ihåg.
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.
Hej! Jag har just varit med om ngt "otroligt" och vill höra om ngn annan känner igen sig. Vi har tillbringat helgen som varit i våran stuga och sista natten händer detta.
Jag vaknade på natten blöt i svett med svettpärlor rinnande nerför ansiktet, händer och underarmar är så heta att det känns som om dom brinner, pulsen skenade och det risslade/pirrade i hela kroppen. Just det här händer lite nu och då när det kommer någon på besök, känns bara mer eller mindre intensivt. Så här intensivt har jag aldrig tidigare upplevt det.
Jag anar att det står en kortväxt person brevid sängen där jag ligger på mage med armarna under kudden. Försöker väcka min man, pratar med honom och han mumlar till svar. Plötsligt kastar sej denna figur över mej och tar armkrok runt halsen på mej. Jag blir jätterädd och försöker ropa till min man som jag just pratat med men kan bara få fram kvävda gurgel! Känner dock att detta är ett sätt för personen att visa makt, han har inte tänkt kväva mej. När jag åter får tanke förmågan så kan jag sända tankar (HJÄLP!) till min hjälpare och får svaret "Jag är här", och sedan att jag ska "Visa händerna".
Min förklaring (delvis med hjälp av min hjälpare) är att ett skogsväsen undrade vad det osade för energier och kanske undrade vad jag hade under kudden(händerna som var brännheta) och beslutade sej för att visa vem som bestämde innan jag kastade mej över honom!
Är det ngn som har en annan ide´eller erfarenhet av liknande? Känns lite kusligt att vi ska tillbaka till stugan i påsk igen..
Hos min moster spökar det och där har det hänt mig en del saker, vi brukar komma dit på sommaren eftersom vi bor 70 mil ifrån dom så brukar vi vara där cirka 3 veckor. Min kusin dog för undgefär 9 år sedan han drunknade i deras damm, men en natt nu i sommarn när vi var där så låg jag i sängen och skulle sova då känner jag ett oehört tryck på bröstet det är som om någon håller imot så jag inte kan ta mig upp. Äcklig känsla, sen har det gått folk just utanför där jag sover fram och tillbaka hela tiden i säkert en timme.Sen när min kusin levde puttade någon ner han för trappen och han rullade ner för hela tappen, och sen har det hänt mycket mer saker.
I vårat förra hus, där jag både vart född och uppvuxen i, började jag känna oroligheter i början av vintras (vi flyttade nu i somras, men inte på grund av detta!). Jag hade mitt hus längst in i huset och min mamma och pappas sovrum låg bredvid. När jag satt vid datorn på mitt rum, vid mitt skrivbord då, så kunde jag många gånger se någon stå och titta in på mig ifrån mamma och pappas rum.
En gång kändes det som att det var en som bara hoppade upp framför mig bara för att skrämma mig. Ryser fortfarande av det…
Tog kontakt med iFokus här, och alla trodde det var en man. Efter lite tid så tror jag att jag fick bort 'honom' .. :)
Sedan jag bodde där har jag fått fobier för garderober osv.