Rena föremål
Min fina farmor har inlett sin sista fas i livet och har lämnat över ägandeskapet till sin gård från 1700-talet till min pappa och hans syskon. De har beslutat sig för att sälja och det gör att alla saker som finns på gården måste antingen slängas eller ges bort. Vi barnbarn ska få gå genom och välja vad vi vill ha och jag har tingat en jättefin kista från 1500-talet som tillhörde en släkting till mig. Saken är den att han som ägde kistan drunknade och sägs nu spöka på gården, jag har märkt av spökerierna själv varje gång jag varit där och känner ett enormt obehag av att vara där.
Eftersom gården är så gammal vet jag ju inte om det just är den här mannen som sprider obehaget eller om det är något annat. Men om det nu är den här mannen så är jag rädd att det ska vara kistan som är problemet. Den stod hemma hos min faster förut men hon kunde inte ha kvar den för hon tyckte det kändes fel, mer vill hon inte säga så vet inte om det är spökerier som är anledningen. (hon vill inte skrämmas haha)
Så till min fråga, finns det något sätt att rena föremål för jag vill verkligen ha den där kistan, haha den skulle stå jättefint i min lägenhet haha!

Ja du en Ande sitter inte fast i kistan he he
inte heller i några andra föremål.
Ande världen struntar totalt i den matriella världen och följer inte ett föremål.
Däremot så kan minnen av händelser personer så kallade energie minnen sitta i ett föremål.
När man sysslar med psykometri så läser man av ett föremåls historia och kan även då få till sig beskrivningar på avlidna personer som ägt föremålet.
Men det läser man av med sin egen intuition och inget som har med andevärlden att göra eller att en ande är bunden till ett föremål.
Du kan lika gärna få till dig saker om levande personer när du läser av ett föremål så absolut ingen ande inblandad i detta.
Ett energie minne kan du aldrig få bort du kan tona ner ett obehagligt minne genom healing men du får aldrig bort det.
Men du bestämmer även själv om du vill uppleva eller läsa av ett energie minne eller för den delen en ande.
För stänger man ner och inte är öppen så får man inte heller ngt till sig.
Egentligen samma sak med en Ande är du stängd så upplever du aldrig en ande.
Så något du helt och hållet styr själv genom att lära dig hantera din egen medialitet.
Så du kan lungt ta föremål från gården till ditt eget hem utan att få hem några andar.
Lasse
#1 Lasse, Vi har olika erfarenheter, så jag säger inte att du har fel! Nu är det säkert inte så i det här fallet, men vi kan påverkas av andra personers ägodelar, oavsett om de är i livet eller inte. Här spelar det inte så stor roll om man är "öppen" eller inte, alla kan vi känna av energier/känslor. Medvetet eller omedvetet. Vad gäller en pryl ägd av en person som lämnat jordelivet så "sitter" det inte i prylen, men däremot kan denne ha varit väldigt fast vid sin ägodel och med det "följa" med prylen. Speciellt om man inte har fått ro. Jag renar alltid mina saker, i allafall begagnade saker (om jag ärver) Loppis köper jag aldrig saker på. Ts - hanna-w, Mycket handlar om vad vi sänder ut. Vill vi inte påverkas så kan vi bestämma att det inte blir så heller - men om du vill rena kistan så har vi skrivit lite om det i vår "Hjälptråd"
Sajtvärd på Övernaturligt
# 0 Visst kan du rena saker och sätten är många,du kan använda Salvian som är oerhört effektiv.Du kan sända ljus eller låta ett föremål ligga i solens eller månens renade energi.Det finns massor av sätt och man kan även använda rent rinnande kranvatten,kanske inte till en stor kista då men mångt och mycket kan man låta vara under rinnande vatten.
Lasse varför är du så negativ,nu nämde jag Salvia och den lär du väl tala om för mig är verkningslös,läste ett inlägg där du ansåg Salvia är ett hån mot anden men hånet blir ju riktat till alla kulturer som genom generationer använt denna rökelse och "bevisligen" fungerat.Samt en stor nonchalans och hån mot dom själar som behöver vår hjälp på ett eller annat vis,dessa får vi inte missa för dom som redan sitter i ljuset dom är på rätt plats medan andra kan behöva vår hjälp på traven och nej här räcker inte alltid guiderna till då vissa inte lyssnar på ljusets andar.Där krävs vår fysiska insats av olika orsaker och som medium,shaman eller vad vi nu är får vi bara inte missa dessa det om något är ett hån för dom som alla andra har rätten att komma till ljuset och få frid.Förnekar vi dom nekar vi dom också ljuset och sånt får bara inte förekomma.
Jag blir lite trött för du slår ner på så oerhört mycket och vi andra har fel i det mesta
,vi går olika vägar och det som för oss fungerar det använder vi.Jag har renat många hus och platser och Salvian har enorm effekt oavsett vad du säger om saken så fungerar den.Tvekade om jag skulle svara i denna tråden för du motsätter dig det mesta andra använder och tycker enbart att ditt är det enda rätta.
Som Fjäril skriver händer det titt som tätt att en ande följer med ett föremål just för denne vart så fäst vi något och där behövs rening varelse du tycker så eller inte så är det faktum och den upplysningen/kunskapen borde du som medium ha,ellerhur.Ur erfarenhet kommer kunskap.

Salvian används på olika sätt shamanerna använder framförallt Salvian i ritualer där man tillkallar ande världen och för att hälsa andevärlden värlkommen.
Inte som här inom New Age shamanismen där man använder Salvian för att ta bort andar.
Jag har varit på flera ställen där folk haft just Andeaktiviteter och där medium använt sig av Salvia.
Anden har då fått en bekräftelse på att den är uppmärksammad men det fick inte visa vem den var eller sagt vad den ville.
Vilket blivit frustreande för anden och ande aktiviteterna har i stället ökat efter reningen med salvia.
Sedan är jag helt övertygad att man rent mentalt kan stänga ner med salvian men mediumets ritual och den stänger ner sig själv men inte övriga personer.
Ett plats minne eller renergie minne i ett föremål kan du aldrig ta bort helt och hållet men du kan tona ner det. Om du gör det genom healing eller salvia eller med selleri har inte ngn betydelse det är det mental tänkandet som startar renings processen inte själva salvian.
Jag säger inte att du har fel och har en annan upplevelse jag berättar bara om mina upplevelser och min erfarenheter som tydligen är inte är samma som dina.
Lasse