Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 5385 ggr
wolfheike
26

Högmod går före fall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

( Ordspråksboken 16:18 )

Högmod är något jag bevittnat under många år inom andligheten,något jag personligen inte förknippar med andligt arbete och utövande.Vi hittar dessa ord i Bibeln Ordspråksboken 16:18 och högmod är en allt för stor självuppskattning där man inte kan se både sina starka och svaga sidor.

Högmod enligt Biblisk tro är en av dom sju döds synderna och räknas som den värsta.När jag ser hur vissa sätter sig själva på pedistal samtidigt som man slår ner på andra utövare blir jag bedrövad.

Jag har dragit mig undan flera andliga sällskap både kurser och sammankomster för man möter detta högmod allt för ofta som bara dränerar andra på energi i kampen att framhäva sig och sitt.

Jag var på en kurs för många år sedan där kursledaren framhävde sig själv samtidigt som denne var väldigt kvick med att slå ner på andra.Det ena mediet efter det andra var så dålig att dom inte ens skulle få fortsätta sin utövning.

Intressant i detta var att flera av dom medier kursledaren tog upp har jag egen erfarnhet av och det handlade om suveränt duktiga medier men denna kurlsledare gjorde allt i sin makt för att prata ner dessa personer för att framhäva sig och sitt perfekta felfria jag.

Jag ser en växande rädsla hos många utövare om än inte alla,allt från medium till healers,tarotläggare,änglaorakel med flera en rädsla över att allt fler hanterar det andliga och inte behöver söka upp en person för vägledning och råd.Där finns rädslan för konkurrans,rädsla att förlora inkomst.

Den stora tanken är att vi alla ska kunna plocka fram dom förmågor och gåvor som vi har,vi ska inte behöva söka oss till en rådgivare för andlig vägledning och i takt med att allt fler öppnar upp och vågar lita på sin förmåga kryper rädslan fram hos ett stort antal människor.

Tänk om vi kunde ta fram vår ödmjukhet istället för vårt avund.Ödmjukhet betyder inte att förminska sig själv på något vis utan det betyder att kunna se både svaghet och styrka både hos sig själv och andra,att kunna älska både sig själv och andra för vem dom är.Vi är inte perfekta och vi gör alla våra fel men vi gör alla något bra också och måste kunna se både och hos oss själva och andra.

Ödmjukhet innebär inte att man går runt och är mesigt snäll utan ödmjukhet handlar om att finna balans och med den balansen kan man se både det bra och dåliga hos alla inklusive sig själv.

Ödmjukhet betyder inte att man anser sig perfekt på något vis för då är vi ju genast inne på högmodet och sätter oss på en pedistal,det innebär att kunna respektera varandra för hur olika vi faktiskt är.Att vi utövar vår andlighet på så många olika sätt men för det behöver inte just mitt sätt vara mer rätt eller fel än någon annans.

Vi behöver heller inte hålla med varandra i allt men kan visa respekt för det vägval andra gjort utan att slå ner och förstöra för dom vi ser det går bra för.Avund är ingen vacker syn,avund gör att vi inom oss mår dåligt och visar på att vi har låg självkänsla som behöver hävdas för att framhäva vårt eget jag.Den är en osäkerhet och då tar en person lätt till knepet att sätta sig på andra för att för stunden bli tillfredställd medan tomheten snart är på plats inombords igen.Den dagen vi kan glädjas åt andras framgång den dagen mår vi bra och har balans inom oss.

Jag blir bedrövad av att se hur ofta detta högmod förekommer och varför ska vi ha så svårt att vara ödmjuka ?visa varandra respekt och inse att vi är olika och går olika vägar men målet är det samma.

Här var vår Herre smart han dukade upp ett smörgåsbord av olika andliga inriktningar just för vi är individuella och ska kunna finna en plats där vi känner samhörighet.En del väljer kyrkan andra mediumskap,healing eller som mitt eget val Shamanismen,gemensamt har vi den röda tråden och det är livet i evigheten om än vi vandrar lite olika vägar dit så är vi alla på rätt väg mot ljuset.

Jag avslutar med ett citat ur Bibeln :

Gyllene regeln
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.
(Matt 7:12)

Allt gott till er och låt oss bemöta varandra som vi vill bli bemötta själva,vi är bara enkla människor med både bra och dåliga sidor Kyss

[solid34]
1

Vilket bra inlägg. Men tycker titeln är rätt talande. den största synden är mord. Och bibeln har litet att säga om balans och den verkliga vägen till sig själv.

Jag hade aldrig bedömt som högmod om det innebär att bli enklare i sin vardag.

[kvasthilda 72]
3

Mycket bra text!!!

Jag har själv råkat illa ut för just sk kursledare som först höjer upp mig och när jag ville bryta mig fri så trytkte hon ner mig, har sett flertal medium som har blivit omskrivna i tidningen som vill/är satta på pidestal och tror sig vara gudinnor och är rädda för konurrans.

Tack och lov så har jag lärt mig att se varningsignalerna nu så jag kan ta avstånd från sådana människor innan dom hinner trampa på mig igen…

Mina nära och kära har lovat mig att om jag skulle hamna i liknande situation så får dom slå mig hårt i huvudet!!! Jag vill absolut inte sitta på någon pidestal och se ner på andra, vi är här för att samarbeta för att hjälpa jordens befolkning att känna frid och harmoni i sina hjärtan!!

Kvinnorna som jag har tagit avstånd från har visat tydliga Tecken på högmod och jag bara väntar på deras fall…

Det är nära för en av dom nu…

[Norpan88]
4

Kanonbra skrivet Heike. Jag håller med dig verkligen! Kram

[jerryy]
2

En del ser inte vad de gör! Inte jag heller. Man kan inte alltid veta samtidigt som man gör det och därför tycker jag att det är svårt att kalla något ont om personen inte är medveten.

wolfheike
11

Tack snälla ni Kyss

Har gått med dessa tankar en lång tid och kände jag ville dela mina funderingar med er.Jag tror vi alla nån gång vart högmodig och det är så innerligt lätt att dras med i den biten.

Jag har lärt mig genom åren att så gott det går vara ödmjuk men ingen av oss är perfekt och snedsteg tar vi alla på vägen men oj vilken själslig befrielse den dagen jag kunde glädjas med andras framgång istället för att se med avund.Då befriades min ande helt och man fylls av en enormt skön känsla.

Perfekt blir vi ju inte men kan göra det bästa som går av olika situationer och möten Glad

Fjäril
6

Tack Heike för väl skrivna ord! Det är förfärligt egentligen, hur människor kan behandla varandra (oavsett tro). Jag brukar säga att "tiga är guld" i många lägen och personer som måste hävda sig i allt de gör, de mår ofta inte bra. De bär kanske på en osäkerhet och söker bekräftelse. För mig är ödmjukhet och respekt det viktigaste som finns - vad vi än gör i livet. Vi alla bör tänka på att personen framför oss, personen vi talar med är en människa med känslor, precis som vi själva. Vi har ingen aning om hur andra tolkar saker, eller hur "hårt" något sätter sig. Nej, vi ska ta vara på varandra och se möjligheterna i alla möten och med det svälja stoltheten och lära oss att se upp till - och beundra våra medmänniskor.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Norpan88]
2

Ja det är lätt för alla att ibland bli högmodiga, ibland kanske man inte ens märker det. Det är bra med självrannsakan då och då och gå igenom ens tankar och handlingar. kram

11totem
3

Jättenbra inlägg Heike! Jag håller med dig!

Jag har haft turen att komma till kursledare som bara ha inspirerat alla i gruppen, även de som har haft jättesvårt att öppna upp och lita på det de får!
Även jag har varit där, men rätt var det var så hitta jag min tillit och därifrån har det bara flytit på..
Man måste börja någonstans!
Jag kommer ihåg att jag trodde inte att jag skulle kunna ta kontakt med andar, se aura, känna min intuition som jag gör, läsa av männskor, osv.. Men tack vare tålamodet och stödet…viljan!!

Jag hoppas bara att de som behandlats dåligt, läser detta och fortsätter på sin väg att utveckla sig.. och alla gör det i sin egen takt och för sin alldeles egen speciella skull.

#7 Absolut tror jag att ibland märker man nog inte av det.
tyvärr är det så.

eggebanroth
1

Mycket bra skrivet Heike , håller med dig.

wolfheike
2

Så sant Fjäril, att vi vet aldrig hur känslig en person vi möter kan vara.En del såras för väldigt lite andra kan borsta av sig och gå vidare åtminstonde som dom ger sken av.

Hujedamej Norpan hoppas innerligt man inte är omedvetet högmodig,vad hemskt om man går runt och är styv i korken utan att veta om det Skäms

11Totem visst har jag också mött kursledare  som är toppen på alla vis och det är dom som man ska vara rädd om som verkligen med hjärtat inspirerar och uppmuntrar en grupp och vill se andras andliga utveckling växa fram.

Tack Eggebanroth allt vi kan göra är vårt bästa och faller vi får vi resa oss på nytt och börja om.

Hålväg
3

Fint & bra skrivet!

Roligt & se någon tog upp ämnet som viktigt. För många idag något som blivit till en helighet att sätta sig själv i främsta rummet framför andra, att inte vilja unna någon annan än mig själv och mitt. Ibland till den milda grad att man t.o.m kan se de gå i arv hos en del. Det är väl ofta så att folk lätt tittar på vad den andre gör och tar efter och lär sig att göra likadant. Det går väl ann ju närmare man kommer andlighetens kärnområden där folk blir påminda om denna betydelsen, men utanför i verkliga samhället där människor på de hela ofta har andra intressen och inte lyssnar på samma vis. Ja då ingår de lite som en av dem egenskaper som folk blir belönade för i sin yrkesutövning och i sitt sätt att leva och ta sig fram här i världen. Om man tillhör dennes sida och fina bekantskapskrets, ett bevis på företagsamhet och inte alltid ett uttryck för själviskhet beroende på ifrån vilket ansikte som tittar.

Jag har själv levt nära en tät sluten sammanhängande grupp av personer där de funnits återkommande indikationer åt det här hållet.

Finns nog inget som kan locka fram den sämre sidan av en själv mer effektivt än sånt som får en att känna sig kränkt, bortglömd och betydelselös inombords. Som att inte finnas men ändå leva i en kropp men på nått sätt utan ett ansikte, utan en själ och ett hjärta, att få känna sig just stolt & glad och framförallt bekräftad över bl.a om saker man är bra på, tillika bra mänskliga egenskaper men det kvittar liksom och har för en sådan person med den människosynen ett värde av just mindre betydelse.

Här Är det Jag som raljerar, köp dig in eller försvinn.

Ja sen är de ju heller inte ovanligt och hör väl till att personer som lärt sig utnyttja den här fallenheten även roas nått kopiöst av dem gånger man själv misslyckas eller ett misstag begås, där kommer ju då ännu mer njutelse in i bilden. Särskilt att leta efter misstag så man kan finna akilleshälen där man då enkelt kan angripa.

Hemskt sånt ska behöva finnas men beror väl samtidigt ifrån vilket håll man ser på problematiken. Många gånger ett resultat ifrån motsättningar mellan två olika sidor, kan vara arbetskollegor, klasskamrater eller olika släkten/familjer där då detta uppstår.

Så det är ju på samma gång i vissa lägen svårt & sätta fingret på den direkta orsaken, skuldfråga osv och på så sätt något som också blir till en grej som är lätt att skyla över och göra transparent & genomskinligt speciellt för dom som gillas.

Det är tur att ni här inte är sånna!

Vilken härlig bild sen, älskar syrenerna när dom blommar.

Naturen är på så sätt många gånger grannare än människorna Glad

[Happyfeature]
2

Instämmer i att det här var mycket välformulerade ord. Kan bara skriva under på ditt resonemang wolfheike Glad

Jag har också träffat på allt för många människor som påstått sig vara djupt andliga och mediala, men tyvärr visat sig varit alldeles för högmodiga när det verkligen gällde.Visst gör vi alla misstag ibland eftersom ingen är perfekt. Fast det man reagerar på det är när högmodet går före ödmjukheten. För ödmjukhet är A och O anser jag, om man vill komma någon vart här i livet.

Tycker det är tragiskt när människor som gått på vissa mediala utbildningar, som sedan tror sig sitta inne med precis hela sanningen. Är tråkigt att alla inte kan inse att man inte kan eller vet allt, hur medial man än må vara, eller hur länge man än hållit på med det mediala. Det finns inget speciellt facit utan vi har alla våra unika mediala upplevelser och ingen upplevelse är sämre eller osannare än någon annans. Oavsett utbildning, eller arbetssätt. Flört

Själv anser jag ha fått mig en bra utbildning (som ständigt pågår) via mina upplevelser och mina guider på andra sidan. Och det bästa av allt är att det var/är gratis Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
wolfheike
2

Så många kloka tankar genom hela tråden och Hålväg så sant som du skriver att om någon blir kränkt om och om igen så är det nog lätt att en person reagerar med att bli högmodig.Egentligen inget konstigt alls och få förunnat att kunna stå emot.

Happyfeature kan bara nicka med facit finns inte och dom upplevelser vi har är ju personligt till oss och ingen är som du skriver sämre eller osannare än nån annans.Sen blir vi ju aldrig fullärd och det tycker jag är underbart att hela tiden lära och möta nya utmaningar.

jerryy visst är det lätt att placera i fack och få förunnat att kunna motstå men dom finns och dessa människor beundrar jag stort.

Tack för era härliga tankar,underbar läsning i tråden Cool