Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 4069 ggr
MirelaK85
0

Indigobarn

Jag börjar tro på att jag är ett indigobarn, läste lite om det på Branka Okeijns hemsida.

90% stämde in och dessutom är jag född på 80-talet. Hur får jag reda på om jag verkligen är ett indigobarn?

tarotlasse
7

Jag ge rinte mycket för teorierna om Indigo/Kristallbarn barn varför skulle det enbart vara personer som är födda mellan 1990 - 1995  vara Indigo barn.

Men även sätta likameds Tecken på ADHD och Indigo barn är ju helt hosribellt. Då vet man inte hur ADHD fungerar och att det är väldigt individuellt från person till person med ADHD.

Finns personer med ADHD som är väldigt empatiska, kärleks fulla  men finns även dom med ADHD som inte har ngn empati och kan vara oerhört våldsamma.

Däremot är alla med ADHD impulsiva och går efter första tanken i stället för att tänka efter och har på det viset lättare att lyssna på ande världen eller sin ituition som är just första tanken. Så dom är inte mer mediala en andra men på grund av sitt handikapp blir det lättare med en medial kontakt.

Kunskapen om ADHD är fruktansvärt låg för dom flesta så sådana här skriverier och jämförelser om Indigo barn  ger bara en felbild om detta funktionshinder.

Lasse

MirelaK85
0

Okej, adhd har jag inte men däremot min syster som är född 95 har en svagare typ av adhd och hon är medial, väldigt intelligent.. jag tror på att även hon är ett indigobarn…vi är 4 syskon men just jag och hon står närmast varann…och båda är jungfruar i horoskop.

Men så som jag uppfattade Branka Okeijn så "kan" ett indigobarn ha adhd,  inte nödvändigt. För allt annat stämde in på mig 100% förrutom att jag inte har adhd…

tarotlasse
0

Jag har inte läst eller hört Branka Okeijn vad jag kan minnas   men läst ett par böcker och  läst en del annan information om Indigo/kristallbarn på internet.

Där ett flertal  som beskriver alla barn med diagnosen  ADHD skulle vara indigo barn och där man även beskriver ADHD med rena fakta fel så jag får säga så är dom med denna tro är  väldigt fel informerade och saknar kunskap om ADHD.

Men du har helt rätt man behöver inte ha diagnosen ADHD för att bli klassad som Indigo barn och dom första böckerna som kom ut om Indigobarn så var det enbart barn födda mellan 1990-1995 som skulle vara Indigo barn.

ADHD har funnits som en diagnos sedan i början av 1930 talet och man har konstaterat att en del kända personer redan på  1400 talet hade ADHD.

Leonardo da Vinchi  o Nosterdamus är ett par av dom som diagnoserats med ADHD och några av våra mest kända siare och mediala personer   även om dom inte var födda mellan 1990 - 1995.

Men nu läste jag ngn annan stans att man ändrat på detta men det var väl för få personer när man begränsade till dessa årtal.

Så för att öka intresset så justerade man på dessa uppgifter.

I England så har man speciella skolor för Indigo barn såg ett Tv program för ngt år sedan om detta där man placerade barn med diagnosen ADHD på dessa skolor.

Tog bort medicineringen och lät dom ha sina stora koncentrations problem o sin ångest och puchade barnen till att arbeta andligt och läsa av andra intuitions mässigt det var skrämmande att se.

Man satte upp 8 åringar på scen för att göra stor seanser och grupphealingar.

Jag tycker det är både grymt och oansvarigt att utsätta barnen för detta hur hanterar en 8 åring en ande som blivit brutalt mördad eller en sitter som blivit utsatta för sexuella övergrepp.

Att läsa av ngn som utsatts för sexuella övergrepp är som att själv bli utsatt för det.

Det ska inte 8 åringar behöva uppleva.

Låt barnen var barn och hjälp dom istället är redan alldeles för många ADHD barn som i dag mår så dåligt så dom har självskade problematik och självmord ngt som minskar drastiskt med dagens morderna mediciner.

i stället för att pressa dessa barn att prestera på en scen och läsa av vuxna personers problem.

Man kan utveckla deras intuition och andekontakt på annat sätt en att utsätta dom för offentliga demostrationer.

Man kan gör det som lekfullt sätt och genom olika övningar utan att läsa av andra personer.

Lasse

Tuva-C
0
tarotlasse
2

Jag läste detta och undrar om du kan förklara vissa saker. Jag stämmer på precis allt förutom på sång rösten och har dessutom diagnosen ADHD.

Men jag är född 1960 så kan inte vara ngt Indigo barn.

Även Aspbergers och Autistiska beskrivs som Indigobarn.

Men deras funktions hinder är att dom inte kan läsa av andra mäniskor eller hantera känslor.

Dom har oftast väldigt dålig empati och förståelse för sina med mäniskor.

Hur tusan kan det gå i hop med Indigo det är ju den totala motsatsen ?

Jag har en i bekantskapen som stämmer till 100% med denna beskrivningen och född inom dessa årtal.

Jag har aldrig sett ngn med den medialiteten eller så ruggigt träffsäker med sin intuition men personen kan inte hantera detta.

Personen är otroligt kärleks full och otroligt empatisk mot sina medmäniskor.

Men kan inte styra sin impulsivitet och blir fruktansvärt våldsam när den blir arg.

Personen har misshandlat folk svårt knivhuggit personer även dom allra närmaste som personen älskar över allt annat i världen.

Personen har ADHD hur kan denna vara ett Indigo barn.

70% av dom dömda för våldsbrott som är  intagna på våra fängelser har diagnoserats för ADHD när man började medicinera internerna på Nortällje anstalten så gick våldet ner till 0% och missbruks problemen minskade radikalt.

i dag medicinerar man samtliga interner med mycket bra resultat men ändå fördömmer dom som tror på Indigo all medicinering för ADHD barn.

I en annan artikel beskrivs ADHD barn som den nya genarationen  som ska hjälpa till med medvetande höjningen.

Man hänvisar till att ADHD  är en ny åkomma och en mental utveckling som har med medvetande höjningen att göra.

ADHD är vetenskapligt bevisat att det rör sig om en genetisk förändring att alla med ADHD har en förändring i en gengrupp och detta kan man spåra tillbaka till stenåldern. Så ADHD har funnits i urminnes tider.

Så även bevisat att ADHD är ärftligt

Så absolut ingen ny åkomma man började medicinera barn med ADHD i början av 1930 talet

ADHD är inte en mental förändring utan en fysisk skada.

Alla med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt  och i hjärnbarken sitter koncentrations förmågan och impulsiviteten.

Men i Hjärnbarken sitter även produktionen av våra hormoner så alla med ADHD har brist på ngt av hormonerna i kroppen och beroende på vilken hormon man har brist på så fungerar dom med ADHD väldigt olika till sättet.

Så kan vara allt från inbundna och väldigt lugna personer till väldigt utåt riktade. vilda och våldsamma.

Trots dessa stora skillnader och att man fungerar så olika så har alla samma diagnos.

Så att ADHD skulle ha med den mentala utvecklingen att göra är rent bullshit och okunskap om ADHD.

Så att Indigo teorien om mental utveckling och att det är en ny åkomma är rena fakta fel  och skapar bara missförstånd och ökar  fördommarna om oss med ADHD.

ADHD är ett otroligt tufft funktionshinder och skapar stora problem i vardagen genom koncentrations problem, dåligt närminne, trötthet, Tidsuppfattning.

Som man helt slår bort i Indigo teorin  men naturligtvis finns det ju väldigt positiva sidor som kreativitet väldigt sociala, empatiska, en otroligt stark intuition och många är otroligt inteligenta.

Lasse

tarotlasse
1

Den genetiska forskningen visar egentligen på totala motsatsen att ADHD var ngt som alla hade på stenåldern.

Men genom åren och utvecklingen har det minskat.

Så i dag är det inte lika vanligt bara ca 5% av befolkningen som har ADHD  idag mot 100% på stenåldern,

Men ca 5 % är ungefär 2 barn i varje klass så väldigt många till antal ändå.

Så eftersom diagnosen blivit lägre genom åren så kan det knappast  ADHD vara ett Tecken på en medvetande höjning i framtiden.

Det är  först i vår morderna tid man uppmärksammat detta med ADHD och satt en diagnos på det.

i början av 1930 så satte man diagnosen MBD som sedan blev DAMP och nu mer ADHD.

1932 upptäckte man att överaktiva barn med Astma blev mycket lugnare och fick lättare att koncentrera sig när dom fick astma medecin.

Då medicinerade man Astma med Amfetamin som börjades användas som medicin 1886.

Man medicinerade ADHD med Amfetamin fram till 1964 då man i stället började medicinera med mentylfenidat.

I dag finns det ett flertal olika mediciner mot ADHD några narkotika klassade andra inte.

Narkotika klassade medecin är sista hands valet om inget annat fungerar och forskningen har resulterat att man idag hittat olika  naturliga hormon kombinationer som medicinering men dom är inte godkända ännu.

Jag själv medicnerar med mentylfenidat ett narkotika klassat läkemedel men ytterst små doser plus att jag även får Melatonin kroppens eget naturliga sömn hormon men inte godkänt ännu så får det utskrivet på licens ut skrivet av läkemedels verket som måste godkänna en expert läkares utlåtande.

Innan kunde man köpa Melatonin i hälsokost affären men idag klassat som läkemedel i Sverige.

I dom flesta andra länder är det receptfritt läkemedel eller naturläkemedel. '

Konstiga regler här i Sverige vissa naturläkemedel som blir klassade som läkemedel  är det stora restrektioner på.

Andra natturläkemedel som inte är läkemedels klassade men narkotika klassade i våra grannländer får jag sälja helt fritt i Sverige.

Lasse

tarotlasse
0

Ingen som sysslar med detta med Indigobarn7 kristallbarn som kan svara på mina frågor ?

Lasse

HeyDuDE
0

Det här var obehagligt på riktigt.

Jag är nog ett indigobarn, när jag läste det där var det som om alla bitar föll på plats.

yamher
1

undrar inte om detta med indigobarn o kristallbarn är lite som att läsa ett horoskop. Vill man att det ska stämma så gör det det.

Någonstans läste jag att Michael Jacksson skulle ha varit ett av dessa barn. Då undrar jag om han hade varit det fortfarande om han blev dömd som pedofil och verkligen var skyldig, eller om han är det nu bara för att han gick bort o e känd?

Alis volat propriis Oskyldig

tarotlasse
0

Michael Jacksson kan inte varit ngt Indigo barn det stämmer inte med hans ålder.

Han var för gammal för att vara Indigobarn  det är barn födda mellan 1975-1989 och kristallbarn 1990 och framåt.

Från början sa man att det enbart var barn födda mellan 1990- 1995 men det har man korigerat efter hand.

Det finns miljoner mäniskor som stämmer på denna beskrvning som är födda innan 1975.

Det stämmer även på människor födda på 1300 talet 1400 talet  och även innan dess.

Jag har fortfarande inte fått några svar på mina frågor hur dom som stämmer på denna beskrivning födda innan hur klassas dom ?

Hur kan en Våldsförbrytare med ADHD klassas som idigo barn ?

Hur kan man kalla dom med Autism och dom med Aspberger för indigo barn deras funktionhinder är ju att inte fungera som Indigo barn ?

Eftersom deras handikapp är att inte kunna läsa av andra mäniskor.

Dom har problem med känslor och har problem med Empati.

Som är dom viktigaste egenskaperna för Indigo/kristall barn.

Jag har under flera år försökt få svar på dessa frågor av förespråkare för Indigo/ kristall barn men ingen kan eller vill svara på det.

Samma med ADHD som dom säger vara en ny åkomma och som är utsända för medvetande höjningen.

Men en gen förändring hos samtliga med ADHD som kan spåras till stenåldern hur förklara man det.

Alla på stenåldern hade denna genförändring och bara 5 % i dag hur förklarar man detta med medvetande höjningen

Jag får alldrig några förklaringar men kan ju bero på att det är så många fakta fel om dom olika funktionshindren som klassas som Indigo/kristallbarn.

Så finner ingen annan förklaring till att dom inte har ngn  kunskap om det dom förespråkar.

Lasse

tarotlasse
0

här kommer infon om Autism och hur orimligt detta syämmer med indigo barn.

utism

**(autistiskt syndrom, infantil autism, Kanners syndrom)
**
Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning, vars symtom visar sig före tre års ålder. Autism förekommer ofta tillsammans med andra funktionsnedsättningar som utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselskador. Det är fler pojkar än flickor som får diagnosen.

Autism kommer av det grekiska ordet autos, som betyder själv. Autism är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning.

Det var när barnläkaren Leo Kanner 1943 publicerade en artikel om en grupp barn med vad han kallade autistiska störningar i den känslomässiga utvecklingen, eller tidig infantil autism, som intresset för autism vaknade. Sedan dess har definitionen av autism utvecklats och breddats men resultaten från Kanners studier ligger fortfarande till grund för kunskapen om kärnsymtomen vid autism.

**Symtomtriaden
**För att ett barn ska få diagnosen autism krävs genomgripande och kvalitativa begränsningar inom tre huvudområden (man brukar kalla denna indelning för Wings triad, efter forskaren Lorna Wings studier om autism på 70-talet);

* förmågan till social interaktion,
* förmågan till ömsesidig kommunikation,
* föreställningsförmågan vilket påverkar fantasi, lek, beteenden och intressen.

Begränsningarna ska vara så allvarliga att de påverkar barnets vardag och symtomen på autism ska ha visat sig före tre års ålder.

**Diagnosmanualer
**När ett barn utreds för autism använder man så kallade diagnosmanualer som tar upp ett antal kriterier som barnet måste uppfylla för att få diagnosen. Kriterierna utgår ifrån de tre huvudområdena i Wings triad.

Det finns två internationella manualer som används vid diagnostisering av tillstånd inom autismspektrumet, DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), som ges ut av amerikanska psykiatrisällskapet och ICD-10 (International Classification of Diseases) som ges ut av Världshälsoorganisationen.

**Andra symtom
**Förutom symtom inom dessa tre huvudområden finns en rad andra mycket vanliga symtom vid autism. Att dessa symtom inte är diagnosgrundande beror på att de kan förekomma även vid andra funktionsnedsättningar och tillstånd än autism och att inte samtliga individer med autism har dem.

Några mycket vanliga tillkommande svårigheter är utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselnedsättningar samt talsvårigheter. Andra vanliga symtom är avvikande sinnesreaktioner, avvikande aktivitetsnivå, avvikande ätbeteende, självskadande beteende, tics och sömnavvikelser Uppskattningsvis 80 procent av de individer som får diagnosen autism har en IQ under 70.

**Begränsad förmåga till social interaktion
**Personer med autism har svårigheter med social interaktion, något som märks redan vid låg ålder. Brist på ömsesidighet och nedsatt förmåga att leva sig in i andra människors perspektiv är huvudproblemet.

**Små barn
**En del spädbarn med autism är som mest tillfreds när de är för sig själva, de kan vara lugna och uppfattas som snälla och kravlösa. Andra har stora sömnsvårigheter och är mycket ledsna och svåra att trösta. Vissa vill inte ha någon kroppskontakt överhuvudtaget.

Gemensamt för de flesta små barn med autism är bristen på förmåga att dela uppmärksamhet med andra människor. De kan vara ointresserade av lekar som innebär att dela andra människors uppmärksamhet. De pekar inte själva och följer inte någon annans pekande med blicken. Många föräldrar till barn med autism märker tidigt att något inte står rätt till.

Med tiden blir barnet vanligen kraftigt avvikande och kan uppfattas som undvikande och avskuren från omvärlden. Ofta är barnet helt ointresserat av andra människor, i synnerhet andra barn.

Många barn utvecklas positivt under skolåldern i socialt hänseende även om den grundläggande bristen på ömsesidighet kvarstår.

**Ungdomar och vuxna
**Vissa individer med autism får en förbättrad social utveckling genom tonåren. En minoritet utvecklas mycket positivt under tonåren medan andra tyvärr får allvarliga problem i form av ökade symtom och en återgång till de problem som präglade de tidigaste levnadsåren. Några kan till och med förlora vunna färdigheter. Det är också ganska vanligt att problemskapande beteenden ökar kraftigt under tonåren.

**Begränsad förmåga till kommunikation
**Kommunikationsavvikelserna vid autism hänger huvudsakligen samman med att förstå meningen med kommunikation och social interaktion och inte med rena språkproblem. Personer med autism verkar ha svårt att se meningen med att kommunicera med andra och här är bristen på ömsesidighet huvudproblemet. En stor minoritet (40%) av alla personer som har autism har inget språk alls och hälften utvecklar aldrig något användbart språk. De som utvecklar ett talat språk har vanligen problem med språkförståelse och uttrycksförmåga. En del förstår inte vad som sägs, andra kan ha en mycket bokstavlig och konkret förståelse av språket och av tillvaron i stort. Vissa personer med autism kan imitera hela fraser eller meningar, men kan sakna förmågan att använda dem.

**Små barn
**Bristen på kommunikationsförmåga kan märkas redan under spädbarnsperioden, i form av en avvikande utveckling av spädbarnsjollret som kan vara obefintligt, monotont eller användas i icke-kommunikativt syfte. Det kan vara svårt att få barnets uppmärksamhet, det kanske inte reagerar på sitt namn eller beter sig som om det vore dövt.

De flesta barn med autism har en mycket försenad eller utebliven språk- och talutveckling. Barnet kanske utvecklar enstaka ord, som sedan kan försvinna. Många barn med autism börjar härma andra under förskoleåldern, men till skillnad från andra barn går de inte vidare i sin utveckling, utan stannar vid ett slags ekotal, där hela fraser och meningar upprepas. Hos dem som utvecklar språk kan ekotalet kvarstå i många år, kanske hela livet.

**Ungdomar
**I puberteten utvecklas en del människor med autism positivt, i synnerhet vad gäller språket. Andra får större svårigheter än tidigare. En del förlorar helt språkförmågan eller intresset för att använda språk de redan har.

**Begränsningar i förställningsförmåga
**De flesta individer med autism uppvisar tidigt beteendemässiga avvikelser. De flesta människor med autism, oavsett begåvningsnivå har en begränsad repertoar av beteenden och intressen. Begränsade beteenden och fixeringar är ett resultat av bristande föreställningsförmåga. Om man har en begränsad föreställningsförmåga är det svårt att hitta på nya saker att göra. Då återstår det man redan kan eller också får man kopiera vad man ser, hör eller förnimmer på andra sätt.

Motoriska stereotyper
För personer med en låg begåvningsnivå blir kanske repetitiva motoriska stereotyper de enda beteenden som de kunnat lära sig. Det kan röra sig om att gå omkring extremt högt på tå, vifta med händerna och liknande. Dessa stereotypier kan uppträda vid starka känslolägen som vid stress, irritation eller glädje. Vissa stereotypa beteenden kan utvecklas till självskadande handlingar som att slå sig själv i ansiktet, sticka sig i ögonen eller bita i händerna. Eftersom många har en nedsatt smärtkänslighet kan sådana här beteenden bli kroniska.
Vissa individer uppvisar en mängd vokala/verbala stereotyper.

**Specialintressen
**Personer med lindrig utvecklingsstörning eller begåvning inom normalvariationen kan utveckla mer komplicerade beteendemönster, avancerade specialintressen och liknande. Inte sällan är det inom ett område där det finns exakta fakta eller orsakssammanhang, exempelvis matematik, meteorologi, mat eller att lära sig tabeller, som tåg- och bussturtabeller utantill.

**Rutiner och ritualer
**Många människor med autism lever efter strikta rutiner och ritualer, många gånger svåra för andra människor att förstå. Om rutinen bryts kan personen med autism bli förtvivlad eller få ett raseriutbrott. Små förändringar i miljön, som till exempel att ett föremål flyttas från en plats till en annan kan ge starka reaktioner.

**Orsaker till autism
**Kunskaperna och teorierna om autism och dess orsaker har genomgått en stark utveckling under de sista trettio åren. Idag är de ledande forskarna på området överens om att autism orsakas av en medfödd eller tidigt förvärvad neurologisk dysfunktion i det centrala nervsystemet. Det finns flera möjliga grunder till denna avvikelse. Vissa fall av autism är genetiskt betingade, medan andra är orsakade av sjukdomstillstånd och hjärnskador under graviditeten, förlossningen eller den postnatala fasen. Några kända ärftliga avvikelser som kan orsaka autism är Retts syndrom, Fragilt-X och Tuberös Skleros.

Man vet inte exakt vad dessa avvikelser har gemensamt, men de har en negativ inverkan på de hjärnfunktioner som är nödvändiga för social, kommunikativ och föreställningsmässig utveckling. Hjärnans tinnings- och pannlober är oftast inblandade när ovan nämnda avvikelser och sjukdomar är kombinerade med autism.

**Kognitiva svårigheter
**En stor del av forskningen om autism har fokuserat på hur individer med autism hanterar information och intryck från omvärlden, vad vi kallar för kognitiva och kommunikativa förmågor. Alla intryck och all information som hjärnan tar emot ska hanteras, prioriteras och sorteras. Informationen bearbetas och hjälper oss att förstå omvärlden. Hur vi hanterar information påverkar hur vi beter oss. Personer med autism visar bristande förmåga när det gäller en rad kognitiva förmågor som exempelvis uppmärksamhet, imitation, symbolhantering, begreppsbildning och generalisering. Alla dessa förmågor är grundläggande för inlärningsförmågan som är begränsad hos barn med autism.

Frågan som forskare har tampats med under flera decennier är hur en person med autism bearbetar intryck och information i sin hjärna.

Hos personer med autism är det tydligt att minst tre viktiga områden påverkas av brister i de kognitiva förmågorna; Mentalisering, central koherens och exekutiva funktioner.

Mentalisering
Individer med autism har en bristande förmåga att förstå att det finns en skillnad mellan deras eget och andra människors sätt att tänka, känna och handla. Denna förståelse är grundläggande för vår förmåga till social interaktion. I vetenskapliga sammanhang brukar man tala om mentalisering eller Theory of Mind. Man kan tidigt se om ett barn har svårigheter med mentalisering. Det brukar visa sig i samspelet med föräldrarna där barnet inte visar något intresse för lekar som innebär delad uppmärksamhet, exempelvis tittutlekar.

Central koherens
Många forskare är överens om att personer med autism har en bristande förmåga att sätta samman olika typer av information från minnen och nutida händelser för att förstå samband och kunna förutsäga vad som kommer att hända. Man kan säga att de ser detaljer men saknar en instinktiv känsla för sammanhang och helhet, med ett annat ord central koherens, vilket försvårar hela tillvaron, inte minst förmågan till kommunikation. En värld utan sammanhang blir svår att förstå både med avseende på händelser och människors beteende.

Exekutiva funktioner
Förmågan att samordna information hänger också samman med vad som brukar kallas för exekutiva funktioner. Dessa funktioner styrs från hjärnans främre del, frontalloben, och är viktiga för en mängd förmågor som behövs för att klara ett självständigt liv. Exekutiva funktioner hjälper oss att samordna olika typer av information och ligger bakom allt målinriktat beteende. Bristande exekutiva funktioner kan exempelvis innebära att handlingar inte blir automatiserade, att man inte lär sig av det man varit med om utan att varje situation upplevs som unik och skild från övriga.

De viktigaste exekutiva funktionerna är:

• Förmåga att planera.
  • Förmågan till problemlösning
  • Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar.
  • Anpassningsförmåga.

Utveckling
Autism är en livslång funktionsnedsättning som inte går att bota. Däremot kan många barn med autism vara hjälpta av tidiga, välplanerade och individuellt anpassade pedagogiska insatser.

Utvecklingen påverkas av begåvningsnivån och av eventuellt tillkommande svårigheter. Som vuxna behöver de flesta personer som får diagnosen autism omfattande hjälp och stöd. Några kan dock fungera relativt självständigt.

**Tidiga insatser viktiga
**Tidig upptäckt, utredning och diagnos är viktigt. Det finns en mängd forskning som pekar på betydelsen av tidiga insatser bland annat i form av ordentlig information till och utbildning av föräldrar och andra personer i barnets omgivning. Detta tillsammans med adekvata stödåtgärder som är anpassade och välplanerade är grunden för att på sikt hjälpa barnet att utvecklas.

Insatserna måste bygga på kunskaper om autism och hur det påverkar inlärningsförmågan. Ett av huvudmålen är att hjälpa barnet att utveckla en fungerande kommunikation.

För barnet är en anpassad förskole- och skolgång en viktig förutsättning och som vuxna behöver många personer med autism ett anpassat boende och daglig verksamhet. Ungdomar och vuxna behöver ofta fortsatta pedagogiska insatser för att vidmakthålla och vidareutveckla sina färdigheter. Kognitiv beteendeterapi och tydliggörande pedagogik är exempel på undervisningsstrategier och förhållningssätt i vardagen för personer med autism.

Text: Monica Klasén McGrath 2009
Faktagranskning: Viviann Nordin, läkare, med. dr.

Källor:

Dahlgren, S.O. Annorlunda tänkande och informationsbearbetning vid autism, www.autismforum.se, 2004

Frith, U. Autism - Explaining the Enigma, Blackwell Publishing, 2003

Gillberg C. Peeters T., Autism - Medicinska och pedagogiska aspekter, Cura förlag, 2001

Gillberg C. Coleman M., The Biology of the Autistic Syndromes, Cambridge University press, 2000

Wing L. Autismspektrum, Cura förlag, 1998

Sjöholm-Lif, E. Mångsidiga intensiva insatser för barn med autism i förskoleåldern (rapport), 2004

American Psychiatric Association, Diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-IV-TR (4th ed., text revision ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000

tarotlasse
0

Aspergers syndrom

Aspergers syndrom är en av diagnoserna inom autismspektrumet som också omfattar autism, atypisk autism och desintegrativ störning. Aspergers syndrom innebär liksom de andra diagnoserna inom autismspektrumet begränsningar inom områdena ömsesidig kommunikation, social interaktion och föreställningsförmåga.

1944 publicerade den österrikiske barnläkaren Hans Asperger sin artikel om en grupp barn och ungdomar, övervägande pojkar, med ett avvikande beteendemönster. De gemensamma drag han lyfte fram hos barnen var bland annat naivitet, opassande sociala närmanden, mycket begränsade specialintressen, god grammatik och ordförråd men ett monotont tal samt en begåvning från medel till över det normala.

Det dröjde dock ytterligare nästan 40 år innan hans observationer uppmärksammades på allvar och då var det den engelska forskaren Lorna Wing, som i sin forskning studerade barn med drag av autism i en förort till London. Hon fann barn med liknande svårigheter inom tre huvudområden; social interaktion, ömsesidig kommunikation och föreställningsförmåga (Wings triad), men av olika svårighetsgrad och på olika begåvningsnivåer. Hon drog då slutsatsen att autism och de avvikelser som Hans Asperger beskrivit var olika tillstånd inom samma område, ett autismspektrum. Då myntades begreppet Aspergers syndrom.

**Symtom inom två huvudområden
**Aspergers syndrom beskrivs ofta som autism hos personer med normal- eller hög begåvning men utan de omfattande kommunikativa svårigheterna som finns vid autism. Symtomen på Aspergers syndrom visar sig också senare än vid autism. Ofta blir problemen tydliga först i förskoleåldern då barnets annorlunda sociala beteende blir tydligt, men det kan också dröja längre än så innan omgivningen reagerar och en utredning påbörjas. Medelåldern för diagnos av Aspergers syndrom är 8-11 år. Många personer med Aspergers syndrom har haft diffusa problem under hela sin uppväxt och får sin diagnos först i vuxen ålder, ofta efter åratal av personligt lidande och utanförskap.

Det är framför allt inom två områden som funktionsnedsättningen innebär svårigheter: social interaktion samt föreställningsförmågan, som påverkar beteende, fantasi och intressen. Det är också de två områden som diagnoskriterierna för Aspergers syndrom fokuserar på.
Det finns inget speciellt test som kan visa om en person har Aspergers syndrom eller inte, utan vid misstanke om Aspergers syndrom utreds personen ifråga av psykolog och läkare.

**Diagnosmanualer
**Diagnoskriterierna är samlade i så kallade diagnosmanualer och där beskrivs vilka beteenden eller svårigheter en person ska ha för att diagnosen Aspergers syndrom ska ställas. Det finns två internationella manualer som används vid diagnostisering av tillstånd inom autismspektrum, DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Text Revision), som ges ut av amerikanska psykiatrisällskapet och ICD-10 (International Classification of Diseases) som ges ut av Världshälsoorganisationen.

**Begränsad förmåga till social interaktion: små barn
**De sociala avvikelserna vid Aspergers syndrom kan visa sig på olika sätt, men man kan ofta redan hos små barn se en tendens till undvikande av eller oförmåga till sociala kontakter med jämnåriga. Många föräldrar beskriver att de första åren varit i stort sett problemfria. Barnen kan istället vara lättskötta, lugna och tillfreds. Vissa barn kan vara överaktiva, okoncenterarde och rastlösa.

I förskoleåldern brukar det bli uppenbart att barnet har sociala svårigheter. Den hos andra barn så tydliga nyfikenheten på andra människor, främst jämngamla saknas eller är obefintlig. De föredrar kanske att sysselsätta sig själva i stället för att leka med andra barn. Det kan till och med vara så att barnet hellre umgås med vuxna. Barn med Aspergers syndrom kan uppfattas som lillgamla och lite formella till sitt sätt.

Om de ändå söker sig till andra barn kan de uppfattas som avvikande i sitt beteende. De kanske styr och ställer med kamraterna och förstår inte varför de andra till slut tröttnar och går därifrån.

**Begränsad förmåga till social interaktion: skolbarn, ungdomar och vuxna
**Under skolåldern brukar problemen vara som störst på rasterna, då det förväntas att man deltar i samvaron och leker tillsammans med andra barn. De barn som undviker kontakt med andra blir lätt isolerade och ensamma. Vissa försöker ta kontakt, men upplevs som udda av andra barn och blir kanske av den anledningen utanför leken och samvaron. På grund av sin bristande sociala inlevelseförmåga kan de här barnen ibland upplevas som provocerande rättframma. De kan ha mycket svårt att förstå andras känslor och outtalade önskemål, något som ofta kvarstår under resten av livet. De kanske uttalar sig om andra människors utseende på ett nedsättande vis eller kräver att få sin vilja fram oavsett vad de andra barnen har för önskemål. Barn med Aspergers syndrom saknar ofta intresse för sport och särskilt för lagsport då det kräver god förmåga till socialt samspel.

Under tonåren brukar många individer med Aspergers syndrom själva bli medvetna om sina svårigheter att förstå och umgås med andra människor. En del personer drar sig då undan sociala kontakter för att slippa att återigen känna sig annorlunda och utanför. Andra hittar strategier för att klara av sina sociala kontakter, de lär sig utantill användbara fraser och sociala regler för att kompensera för sina svårigheter. Även om svårigheterna kvarstår möjliggör detta socialt umgänge och motverkar isolering.

**Bristande föreställningsförmåga, speciella intressen
**Personer med Aspergers syndrom och då särskilt pojkar och män, har ofta speciella, begränsade intressen, något som märks redan i förskoleåldern. Ofta lär sig barnet allt det kan om ett visst område, exempelvis dinosaurier, tåg, bilar, astronomi eller liknande. Det handlar ofta om intressen där det finns exakta faktakunskaper som går att lära sig utantill. Intresset för sammanhang eller närliggande kunskapsområden är lågt.

Under skolåren kan barnet ha nytta av sin förmåga att lära sig saker utantill, och det är inte ovanligt att barn med Aspergers syndrom har en matematisk eller språkig talang. Samtidigt kan det rigida intresset för ett visst område skapa irritation hos andra barn och ytterligare försvåra umgänget.

Behovet av att ha specialintressen består i regel hela livet, men intressen kan växla och bytas ut mot andra, ofta plötsligt och utan anledning.

Ibland kan intresset få positiva konsekvenser genom att det kan skapa möjligheter till samvaro med andra som delar samma intresse, någon gång kan specialintresset leda till en yrkeskarriär.

Ofta minskar intensiteten i intresseutövandet om intresset växer för sociala kontakter.

**Bristande föreställningsförmåga, rutiner och tvång
**Redan vid låg ålder brukar personer med Aspergers syndrom utveckla behovet av strikta rutiner. Det kan handla om att saker måste göras i en viss ordning, att man alltid ska sitta vid samma plats vid matbordet, att man bara äter en viss sorts mat, eller att man har komplicerade ritualer kring vardagliga göromål. Om en rutin bryts kan det leda till stor oro och frustration hos individen. Behovet av rutiner kan öka med tiden och i tonåren kan rutinerna ha brett ut sig över hela tillvaron och det tvångsmässiga inslaget kan vara stort. En del tonåringar och vuxna med Aspergers syndrom rutar in sitt liv så hårt att de får en mycket ansträngande och begränsad tillvaro. Det är också vanligt med tvångsmässiga upprepningar av vissa handlingar eller tankar.
**
Kommunikation
**Enligt de internationella diagnoskriterierna DSM-IV-TR och ICD 10 ska den språkliga utvecklingen vara normal för att ett barn ska kunna få diagnosen Aspergers syndrom, något som det råder oenighet kring. De svenska forskarna Christopher Gillberg och Carina Gillberg formulerade 1991 de första diagnoskriterierna utifrån Hans Aspergers ursprungliga beskrivning, där begränsningar inom den kommunikativa förmågan ingår. I Gillberg & Gillbergs kriterier ingår även ett antal språkliga avvikelser, exempelvis försenad språklig utveckling, annorlunda röstmelodi och svårigheter med förståelse trots ett stort ordförråd. Flera andra forskare har också bekräftat Gillberg & Gillbergs observationer.

Barn med Aspergers syndrom saknar ofta en period med babyspråk och många har en försenad talutveckling. När talet kommer brukar det hända snabbt och oväntat. Från att bara kunna säga ett par ord, kan barnen plötsligt börja prata med ett stort och varierat ordförråd. Andra barn har en helt normal talutveckling eller lär sig att tala tidigare än andra barn.

Många barn med Aspergers syndrom har en språklig säkerhet både vad gäller ordförråd och meningsbyggnad. De kan uppfattas som noggranna och lillgamla i sitt sätt att prata.

Personer med Aspergers syndrom har ofta ett stort ordförråd men kan ändå ha mycket svårt att kommunicera på ett funktionellt och avslappnat sätt. Ofta har de svårt att förstå att ett ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang.

Vad som sägs eller skrivs tolkas ofta bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer kan bli obegripliga, vilket ytterligare komplicerar umgänget med andra.

Man kan också ha svårt att förstå innebörden och det underliggande budskap som finns i andras blick, gester, miner, tonfall och satsmelodi. Detta är information som är minst lika viktig för förståelsen av det någon säger som orden är i sig.

Personer med Aspergers syndrom har med andra ord semantisk-pragmatiska problem - semantik står för ordens betydelse och pragmatik för hur orden används i samspelet med andra människor. Dessa problem antas hänga samman med de svårigheter som personer med Aspergers syndrom har att förstå andra människors tankar, känslor och handlingar.

Med tiden kan personer med Aspergers syndrom lära sig många av kommunikationens koder, men behåller vanligen svårigheter när det gäller kommunikation.

**Andra vanliga symtom
**Det finns en rad associerade symtom som är vanliga vid Aspergers syndrom även om de inte finns med bland diagnoskriterierna.

**Motorisk klumpighet
**Många barn med Aspergers syndrom uppfattas som långsamma, klumpiga och med dåligt samordnade och lite stela rörelser. De kan ha svårt att lära sig att knyta sina skosnören, cykla eller simma. Även gester och manér kan vara speciella. En del barn har ett lillgammalt, lite sirligt sätt att gestikulera. Barn med Aspergers syndrom är ofta inte intresserade av att delta i sportsliga aktiviteter. Kanske beror det både på svårigheter med motoriken och på bristen på känsla för lagspel. Den lite stela och klumpiga motoriken kvarstår ofta upp i vuxen ålder.

**Annorlunda perception
**Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har en annorlunda perception. Det kan exempelvis innebära att man kan vara extremt känslig för vissa ljud, ljus, beröring, smaker Man kan också ha svårt att hantera flera sinnesintryck samtidigt. Den här känsligheten kan påverka livet i stor utsträckning och kan exempelvis innebära att man inte klarar av att vistas i offentliga miljöer, där sinnesintrycken kan vara både starka och många.

Det finns också andra tillkommande problem som inte är en del av diagnosen. Hyperaktivitet, uppmärksamhetsproblem och tics är några exempel. Många beskriver att de har svårigheter med en låg energinivå och en begränsad stresstålighet.

Det är inte ovanligt att personer med Aspergers syndrom under perioder även uppfyller diagnoskriterierna för ADHD eller Tourettes syndrom. Ätstörningar, inlärningssvårigheter och psykiatriska problem som depression och ångest, kanske som en följd av känslan av utanförskap, är andra vanliga problem.

**Orsaker
**Precis som vid autism är forskarna överens om att Aspergers syndrom beror på funktionsavvikelser i hjärnan som är medfödda eller uppstår i början av livet, som en följd av skador eller genetiskt betingade avvikelser.

Påfallande ofta har en av föräldrarna svårigheter som liknar dem vid Aspergers syndrom, om än inte lika uttalade. Ofta finns det också andra släktingar som uppvisar liknande problematik. Det finns också studier som visar att det finns ett genetiskt samband mellan Aspergers syndrom och autism, då båda diagnoserna inte sällan finns i samma syskonskara. Man vet idag inte säkert vilka gener eller ärftliga mekanismer som är involverade vid autism.

**Kognitiva begränsningar
**En stor del av forskningen har fokuserat på hur personer med autism tar emot och bearbetar information och intryck från omvärlden, vad vi kallar kognitiva förmågor. Även om svårigheterna vid Aspergers syndrom inte är lika stora som vid autism, antar man att avvikelserna beror på brister i närliggande kognitiva funktioner.

Hos personer med autism och Aspergers syndrom är det tydligt att flera viktiga områden påverkas av brister i de kognitiva förmågorna; Theory of mind, central koherens, exekutiva funktioner, minne och begåvning.

**Mentalisering
**Mentalisering, eller Theory of Mind innebär förmågan att förstå att det finns en skillnad mellan ens eget och andra människors sätt att tänka, känna och handla.

Personer med Aspergers syndrom har en begränsad mentaliseringsförmåga, vilket innebär att det kan vara svårt att förstå varför andra människor beter sig och reagerar som de gör. Det blir också svårt att förstå hur man ska meddela sig med andra människor, för att de ska förstå vad man vill.

**Central koherens
**Central koherens är den förmåga man behöver för att kunna förstå sammanhang och göra helheter av detaljer. Många forskare är överens om att personer med Aspergers syndrom har vissa svårigheter att sätta samman olika typer av information från minnen och nutida händelser för att förstå samband och kunna förutsäga vad som kommer att hända. Med svag central koherens blir omvärlden fragmentarisk och svår att förstå både med avseende på händelser och på människors beteende.

**Exekutiva funktioner
**Det finns forskning som tyder på att individer med Aspergers syndrom har bristande exekutiva funktioner. Förmågan att samordna information hänger också samman med vad som brukar kallas för exekutiva funktioner. Dessa funktioner styrs från hjärnans främre del, frontalloben och är viktiga för en mängd förmågor som behövs för att klara ett självständigt liv. Exekutiva funktioner ligger bakom allt målinriktat beteende. Bristande exekutiva funktioner kan exempelvis innebära att handlingar inte blir automatiserade, att man inte lär sig av det man varit med om utan att varje situation upplevs som unik och skild från övriga. Det kan också innebära att man fastnar i ett beteende eller har svårt att komma igång med saker och ting. De viktigaste exekutiva funktionerna är:

• Förmåga att planera.
  • Förmågan till problemlösning
  • Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar.
  • Anpassningsförmåga.

**Minnet
**Relativt ny forskning visar att personer med Aspergers syndrom utnyttjar det semantiska minnet, det minne som används för fakta och språk, även för sådant som andra människor sparar i mer automatiserade minnen. Ett exempel skulle kunna vara för hur man gör när man duschar, i vilken ordning och vilka kroppsdelar man tvättar.

Det semantiska minnet är inte automatiserat utan kräver medvetenhet när det ska användas. Det tar därför stora mängder energi och tid att klara av enkla göromål och sysslor som andra människor gör på rutin och det kan upplevas som en nära nog övermänsklig handling att komma igång med arbetsuppgifter eller göromål. Detta påverkar givetvis förmågan att orka med vardagens krav och kan göra att man uppfattas som lat eller odisciplinerad av en oförstående omgivning.

**Ojämn begåvning
**Personer med Aspergers syndrom är normal- eller högbegåvade, men det är samtidigt vanligt med vad man kallar en ojämn begåvningsprofil. Man kanske har ett utmärkt språklig förmåga medan logiska uppgifter är betydligt svårare, eller det motsatta.

**Utveckling
**Man vet att genom tidig utredning och diagnos, samt adekvata och tidigt insatta stödåtgärder som inbegriper barnets omgivning kan man gynna en utveckling som leder till självständighet i vuxenlivet. Stödåtgärderna måste bygga på kunskaper om vad Aspergers syndrom innebär och vara anpassade till individens behov. Det är också viktigt att alla personer i individens omgivning, både i hemmet, förskolan och den eventuella arbetsplatsen har kunskaper om Aspergers syndrom. Hur man utvecklas vid Aspergers syndrom är liksom vid autism beroende av tillkommande faktorer.

Text: Monica Klasén McGrath 2009
Faktagranskning: Viviann Nordin, läkare, med. dr.

**Källor:

American Psychiatric Association.** Diagnostic and statistical manual of mental disorders. DSM-IV-TR (4th ed., text revision ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000

Atwood, T. The complete guide to Aspergers syndrom, Jessica Kingsley Publishers, 2007

Atwood, T. Om Aspergers syndrom. Natur och Kultur, 2000

Dahlgren S.O., Annorlunda tänkande och informationsbearbetning vid autism, Aspergers syndrom, www.autismforum.se, 2004

Ehlers, S. Gillberg, C, Aspergers syndrom – En översikt, Riksföreningen Autism

Frith, U. Autism - Explaining the Enigma. Blackwell Publishing, 2003

Gillberg, C. Peeters, T. Autism - Medicinska och pedagogiska aspekter. Cura förlag, 2001

Gillberg, C. Coleman, M. The Biology of the Autistic Syndromes, Cambridge University press, 2000

Volkmar, F.R, Woodbury-Smith, M.R, Asperger syndrome, Euro Child Adolescens Psychiatry, juni 2008

Wing L. Autismspektrum, Cura förlag, 1998

tarotlasse
0

JA jag lade in ett par fakta bald om AUTism och Aspberger och kan lägga in ytterligar info  om dessa  handikapp s¨å ni kan förstå hur dåligt det rimmar med att klassa dessa funktions hidner som Indigo/ kristallabarn.

Vill ni ha ytterligare information kan ni få ännu mer info.

Lasse

yamher
0

inte indigo men kristall barn stod på en av alla dessa trådar om kristallbarn på ifokus…

Men detta är ett lika hitte på av människor (för att framhäva hur speciell någon oftast sig själv är) som LOA och en del annat humbugg.

Fjäril
5

Jag är så tråkig så jag "tror" inte på sådant över huvudtaget. Lika lite som horoskop, livstal och allt annat, av människan skapat. Ingen är mer speciell än någon annan, vi är bara olika som personer, och tur är väl det. Däremot så är jag "säker" på att fler och fler blir öppna för andevärlden, mer nu än någonsin.

Sajtvärd på Övernaturligt

tarotlasse
0

Ja det är ju helt klart att det är så men det har ju också sin naturliga förklaring.

För med dagens media Tv program om det mediala ökar både intresset.

Plus att man automatiskt öppnar upp bara genom tanken.

Så när Tv har en sådan enorm genom slags kraft och så många tittar på detta så ju fle rpersoner som öppnar upp.

Genom Tv så har intresset ökat enormt och då tar även övriga media  tidningar, internet böcker efter och då sprids det ännu mer.

Så genom dagens teknik så sprids kunskaper och information  på ett sätt som aldrig varit möjlig i historien innan.

Så inte alls konstigt att så många öppnar upp och det behöver man inte klassa in folk i olika kategorier för.

Lasse

tarotlasse
0

Sedan borde väl vi vid  det här laget lärt oss hur farligt det är att sätta in folk i olika kategorier och fack.

I Sverige började man i början av 1900 talet att sortera in mäniskor i olika kategorier beroende på mentala förmågor, kunskaper, sjukdommar, raser  storleken på huvud o.sv.

Detta resulterade i att man klassade in folk i olika fack och på 20 talet lämnades ett lag förslag in i Sveriges riksdag om att.

Man skulle förbjuda bland äktenskap mellan Samer och Svenskar och att det skulle vara förbjudet för Svenskar att beblanda sig med samer.

Nu gick inte detta igenom men tvångs sterilisering av olika kategorier av människor fick man igenom och en lag som vi hade i Sverige långt fram i tiden.

Var inte ovanligt med tvångs steriliseringar på 60 o 70 talet här i Sverige på Inklassade grupper av mäniskor

Men dom Svenska grupperingar av folk genom deras mentala förmågor olika raser osv  spred sig ju till andra länder också.

Hitler tittade ju på detta Svenska System och han avrättade ju dom människo grupper som inte passade in enligt honom.

Så detta började en gång i tiden genom att man klassade in folk genom deras olika mentala förmågor.

Som man gör med Indigo/Kristallbarn så en mycket farlig väg att klassa in folk i olika kategorier  men tydligen lär vi oss alldrig av dom hemska händelser som ligger bakåt i vår historia.

Lasse

yamher
0

det håller jag med dig om Lasse eftersom det ändå är så accepterat idag och en del är det tom prestige i iom vår norska prinsessa mfl är så öppen med det

Det syns i våra affärer också eftersom det säljs mycket änglar och ordspråk osv..

Annisangel
3

Jag tror också att vi blir mer medvetna nu i denna tiden. När tekniken och det materiella tar fart, när jorden utarmas och man vill utnyttja moder jord för egna syften, så är det nog en helt naturlig konsekvens att det andliga exploderar också…

Det finns en kraft som verkar större än oss och har en plan för oss alla och jag vill inte heller tro på att någon är mera speciell än någon annan… ALLA har en plats att fylla oavsett vad man kallar sig anser jag.

Att asperger och autism-människor inte kan visa empati och förståelse som det skrivs gör mig ledsen för det kan dom ju visst, bara på sitt eget vis. Men det är klart, i det stora samhället måste det göras en generalisering (som alltid) där alla dras över en kam, oavsett grad på sitt "begåvningshandikapp"…

Jag uppfyller också kriterierna för indigo-barn, men jag anser mig inte förmer än någon annan för det och visar stor empati och tålamod och förståelse i mitt vardagliga liv…

Ja, jisses vilken debatt detta skapar! Men det är kul att ventilera!

Kram på er!!KyssSkrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

[skymningsaga]
0

Jag är osäker på indigobarn men jag tror på kristallbarn då jag ssjälv träffat på dem.

Små barn som skiner , tittar på en och kommer fram och hela ens kropp vibrerar och man känner ett stort behov i att beskydda dem. De är så vackra i själen.

Jag har bara mött 3 stycken men de är magiska. Men detta med indigo. Nej , tror det gäller många och inte de födda kring 80 tal.

Och vill tillägga detta med adhd …jag har adhd och enligt detta med indigobarn så ska de vara förvirrade. Såklart en person med adhd innehar mycket förvirring…

Sötvatten
0

Tjabba, allihopa!

En fråga: Vad är ett Indigo barn likväl kristallbarn, och hur kommer dessa Autistiska handikapp in i bilden?

Mvh

tarotlasse
0

#19 Jovisst är det så att det finns olika nivåer på funktions hindren.

Vad jag menar är att jag har svårt att förstå hur man klassar in Autistiska och personer med Aspberger där deras funktions hinder är att ha problem med Det som är Indigo/Kristallbarnens styrkor.

Jag skrev aldrig att dom inte har en empati eller några känslor för det är ju väldigt individuellt från person till person.

Lade ju in fakta info från föreningen om Autism och Aspberger  som även förklarar detta att det är väldigt individuellt med dom olika problemen

Jag har arbetat med  svårt Autistiska personer och att deras sätt att avläsa mäniksor  stämmer ju inte alls med Indigo som har väldigt lätt att läsa av andra.

Så därför jag har svårt att se liknelsen med Indigo på flera plan.

Men finns ju även en del som stämmer samma som med ADHD finns saker som stämmer men saker som inte stämmer alls med dom med ADHD

Jag har själv ADHD och förstår inte heller hur man kan klassa in detta med Indigo/Kristallbarn.

Eftersom det är rena fakta fel om ADHD i flera av deras informationer.

Så verkar kunskapen vara väldigt låg om just ADHD Och samma här väldigt individuellt hur person till person fungerar.

#21 i ett tidigare inlägg i tråden kan du finna en länk till detta med Indigo/kristallbarn och man kan läsa att dessa barn ofta har en diagnos ADHD Autism och Aspberger.
Läser du böcker om Indigo/Kristallbarn så gör många lika meds Tecken på ADHD och Indigo/kristallbarn.

Lasse

yamher
0

det finns många barn som har det där ljuset utan att vara något indigo barn eller kristallbarn. Det kan finnas många förklaringar till det.

Likaså att det har hittats på att vissa kända är det, närhelst det passar detta syftet.

Dessutom finner jag det intressant att de på andra sidan tar avstånd från allt detta med kristall barn och indigo barn.

Sötvatten
0

Alltså, ett indigo/kristallbarn är någon som är otroligt omtänksam samt grym på att läsa av folk? Min personliga åsikt eller "slutsats" är att då är väl alla mer eller mindre kristall eller indigo (?)

yamher
0

eller kanske ingen är det? bara att vi ska tro att vi är så speciella?

Sötvatten
0

Haha, jo så kan man ju också se det! Men vem/hur kom man på dem beskrivningarna?

yamher
0

vi människor har väll alltid haft behov att hävda oss!? det skulle vara en katastrofen, om vi bara skulle vara en i stackan, inte sant?

det ser vi genom alla tider med klasssamhället, våra blåblodiga kunligheter, gurus, helgon osv. Bara det med helgon, hur subjektiv syn är det inte på dem, o hur skulle det vara om martyrer som dött dödat långt många fler ?

För om gudar finns, Gud, ärkeänglar, änglar osv också för den delen, var hamnar vi? Klart det måste finnas några något förmer än oss vanliga och så gärna också att vi kan göra precis allt *ironi*

så finns det en som står ut om det tex hade varit stålmannen som kommer från en annan planet. Hur många s.k. barn skulle man påstå han vara far till? Eller hur många människor säger sig i så fall komma från samma planet. Senare skulle det väll stå; tio sätt att bli som stålmannen. Sen fast att stålmannen e den ende genuina så skulle det finnas fullt av stålmannenwannabees eller antistålmannen (för att hårddra det).

Det kan man följa med mediala också. där kan vi dessutom lägga till den svenska tanken om att ingen får vara för mer och ingen kan veta mer än vad dem med "blått blod" vet (det accepterade toppskiktet).

Sötvatten
0

Blått blod? Har aldrig hört den termen, vad menas med det? Medial typ, etc etc? Alltså, då är väl detta lite som med Lohness odjuret. Lite eztra krydda i "gråavardagen. (med antagande att Nessie inte finns) Men jag förstår fortfarande inte hela grejen med ADHD, vart kommer det in angående indigo? (Ni får ursäkta min tröghet) Mvh!

Tuva-C
0

Doreen Virtue har skrivit en hel del om indigo- och kristallbarn. Tror att mycket av beskrivningarna i blogginlägget kommer därifrån.

Sötvatten
0

Läste precis på om det. Nu är jag med på banan! (: Måste bara inflika att då kan man ju nästa påstå att alla med handikappet ADHD är indigo, eftersom att i princip alla "symptom" för indigo stämmer in på ADHD.

yamher
0

man sa förr att kungligheterna hade blått blod i stället för rött och därmed skilja sig från kreti o pleti.

Jag anser så att det är en mänskligt skapad teori, att några av oss skulle vara lite förmer ;)'Det är lite som horoskopen i aftonbladet; ganska generella och vill man se det så ser man likheterna.

tarotlasse
0

Du kan inte göra denna jämförelse med ADHD för det är väldigt individuellt hur man fungerar med ADHD.

Alla med ADHD fungerar olika beroende på vilket inslag man har av dom andra Neuropsykitariska handikappen.

Har du ADHD har du alltid inslag av något av dom andra Handikappen.

Har du ADHD med inslag av Dyselexi fungerar man på ett sätt  har man inslag av Autism på ett annat sätt eller om du har inslag Touretts,Aspberger elelr tvångs syndrom.

Sedan så har alla med ADHD tunnare hjärnbark där just koncentration och Impuls styrning sitter men även produktionen av våra olika Hormoner.

Så en person med ADHD som har brist på Dopamin fungerar på ett sätt medans en annan som har brist på Seratonin fungerar på ett helt annat sätt.

Vissa med ADHD är väldigt empatiska o kärleks fulla andra är det inte. Vissa är väldigt lugna och innåtvända andra är helvilda och otroligt våldsamma o dom stämmer inte alls med Indigo/ kristallbarn.

Så det är så horribelt att göra en sådan här jämförelse.

Samtidigt skriver man i informationen om Indigo och ADHD att ADHD är en ny åkomma för att förbereda jorden för en medvetande höjning.

Men ADHD är en genetisk förändring som man kan spåra till stenåldern och på stenåldern hade 100% av befolkningen denna genförändring och ADHD.

I dag är det  5% av befolkningen som har ADHD så rena fakta fel i Indigo infórmationen och skulle det vara en förberedelse borde det vara mer som föddes med ADHD i dag inte färre som forskningen visar.

Man skriver också i  Indigo informationen att ADHD är en medvetande o mental förändring men ADHD är faktiskt en fysisk skada inte ett mentalt.

Eftersom vi med ADHD  har en tunnare hjärnbark.

Jag har frågat så många som tror på detta med Indigo och på olika forum om detta.

Det är fortfarande ingen som kan svara eller vill svara på varför dessa rena fakta fel om ADHD inom Indigo tron.

ADHD är ett otroligt jobbigt funktions hinder med koncentrations proplem impulskontroll, tidsuppfattning och dåligt närminne.

Men visst finns det positiva sidor också impulsiviteten gör att man handlar före man tänker efter vilket är en fördel när man lyssnar på sin intuition och när man prtar med ande världen för det logiska tänkandet  komme rinte fören efter man sagt det.

Men det kan lika gärna bil ett fruktansvärt problem i olika vardags situationer

Sedan är dom med ADHD väldigt kreativa och sociala också.

Men som sagt vad så finns det även dom som är har svårt med känslor och empati och dom som kan vara fruktansvärt våldsamma.

70% av dom som är dömda för våldsbrott fick diagnosen ADHD när man gjorde ADHD utredningar på samtliga interner på ett par av våra anstalter.

Är dessa också Indigo barn ? det får jag inte att stämma.

Så man ser vad man vill se när det gäller Indigo och tittar man på kriterierna på Indigo så kan alla mäniskor hitta saker som stämmer med denna lista.

Lasse

tarotlasse
0

Förespråkarna för Indigo/kristallbarn är emot att medicinera ADHD barn.

Min son gick i en resurs skola med 10 elever samtliga misstänktdes ha neuropsykiatriska handikapp,

2 st av dess fick en diagnos och medicinering det gick bra för dessa 2 personer.

Däremot dom 8 andra som inte fick ngn diagnos o inte heller ngn medicinering så  5 av dom sitter i dag i olika fängelser 1 av dom andra lever med skyddad identitet på en annan ort på grund av kriminalitet dom andra 2 har vi ingen aning om vad som har hänt med dom.

Men en skrämmande statistik på hur det kan gå när dessa barn inte få rätt hjälp och medicinering.

Men detta är förespråkarna för Indigo emot vilket är skrämmande men också bristande kunskap om ADHD.

Många säger att det är alldeles för lätt att få en diagnos.

Men det är fruktansvärt svårt att få en diagnos som på denna skola där bara 2 av 10 fick en diagnos även om dom bedömdes ha så svåra problem så man inte kunde ha dom i vanlig skola.

Lasse

Sötvatten
0

32,33# Jag har själv ADHD, så du behöver inte förklara. Interner som fått diagnosen är inte onda, elaka osv osv. Om man tittar på statistiken så, NÄSTAN alla av dom har begått brott som inte har krävt speciellt mycket tankemöda, alltså de flesta sitter inne för impulshandlingar. Inte för statligt bedräger osv. Alltså individer med detta handikapp är aldrig "onda" alldeles tvärtom. Vi är känslomänniskor med impulsproblematik! Dock betyder det ju såklart inte att man måste vara indigo för det! (: