Vad är poltergeist?
Med anledning av att förra tråden jag försökte starta försvann återkommer jag. Skulle vilja höra era åsikter om vad poltergeistfenomen egentligen är för något? Hur kan man skilja på Poltergeist och "vanliga" andekontakter?
Bra fråga! Som jag förstått det kan ett poltergeistfenomen vara nåt som är orsakat av en person med mycket energi och känslor, som t.ex en tonåring med pubertet och allt det där.
Vissa påstår alltså att det inte är en ande i sig utan energier som är i kaos pga en person.
Kanske nån annan har andra fakta?

Yvonne: Den förra tråden finns kvar. Dra nedåt och klicka på framåt så ser du den där. =)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#2 Jo, jag såg det, men då inläggen tog slut gissar jag att den inte var så intressant att fortsätta på. Därför gjorde jag en ny öppning ur ett annat perspektiv.
#1 Har också läst någonstans att det kunde vara så, och orolig tonåring fanns ju i huset. Men då jag tror att fenomenet är relativt vanligt kanske det finns fler tolkningar som skulle vara intressanta att läsa.
Skulle också vilja veta vilken sorts fenomen ni lägger in i begreppet "poltergeist". Själv menar jag när saker förflyttar sig, t ex flyger genom luften och hamnar någon annanstans. Andra fenomen som skulle kunna sorteras in under begreppet Poltergeist?

Poltergeist är när det händer rent fysiska saker som att saker flyttar på sig och man kan se det med egna ögat.
Många blir rädda för detta tror detta har med skräckfilmer osv som visar det som onda andar som hittar på saker.
Men så är inte fallet utan det är en positiv energie och ljus i dessa händelser.
Det är ofta tonårs flickor som råkar ut för detta varför vet jag inte.
Men jag har mina teorier att det är personer som har en väldigt stark medialitet inte vill eller förstår detta så visar andevärlden rent fysiskt för dessa personer så att dom inte ska tvivla på att andevärlden existerar.
Hoppas ngn mer vet lite mer och kan berätta mer om detta fenomen.
jag har personlig erfarenhet av just Poltergeist eftersom min dotter råkade ut för detta.
Vid flertal tillfällen så hände det fysiska fenomen runt henne som inte gick att förklara på ett naturligt sätt.
Vid ett tillfälle så lyfte hennes och hennes kompis kläder från golvet och svävade runt i rummet.
Vilket gjorde både henne och hennes kompis vettskrämda kompisen rusade i från vårat hem rågat på allt så var det även prästens dotter *S*
Plus en hel del andra saker som skedde i en 3 månaders period sedan lugnade allt ner sig i gen.
Jag uppplevde alldrig ngn ondska eller ångest vid dessa tillfällen utan kände bara en värme och ngt positivt.
Så inte alls samma känsla man kan få vid kontakten med vilsna själar.
Lasse

Intressant Lasse. I både exemplen har tonåringar funnits i huset. Finns det någon som upplevt dessa fenomen utan att någon tonåring bott eller befunnit sig i huset? Kan det vara möjligt att det kan vara någon annan i huset än tonåringen som behöver "väckas" och påminnas om sin medialitet?
En följdfråga till dig Lasse: Utvecklade din tonårsdotter mediala förmågor? Min egen tonåring växte upp utan att visa något intresse för det mediala.
Hejsan
Tack Lasse för ett intressant inlägg!
Det är nämligen som så att jag har upplevt massor av fysiska fenomen hemma. Det har liksom inte spelat någon roll var jag har bott så har det alltid varit nåt som hänt och jag har många gånger undrat vad det är eftersom jag just hört att Poltergeist just hör till tonårens tid.
Detta händer mig och jag är 47..och det började för 5-6 år sedan..
Visserligen hade jag en tonåring hemma då och som då var 17 år..men detta fortsatte även sen hon hade flyttat..
Eftersom jag många gånger inte kände någon närvaro av någon ande så tänkte jag som så att det kanske kom från mig själv trots allt. Att jag frigjorde nån energi av något slag utan att jag var medveten om det..eller drog till mig andar utan att vara medveten om det..
Kan nämna att jag efter -98 nästan så gott som slutade meditera…gå kurser osv..läste böcker endast ibland…gick med i forum visserligen..och det var efter det dom det blev så här..
Varför jag inte ville fortsätta med det var för att jag då separerade och kände mig otrygg för att hålla på med detta och vara alldeles själv
Det visas saker (bilder) som jag inte begriper varifrån dom kommer eller vad dom vill säga..Försöker jag nu i dagsläget förstå och känna in blir det totalt stopp..
Det hände så mycket ett år att Terry fick komma hem till mig vid ett tillfälle för att känna in vad i hela friden det var för något.
Det visade sig att jag hade en ande hos mig..en alkis..som gick runt i området där jag bodde..och på nåt sätt hamnade hos mig och trivdes och gjorde hyss..
Han passade mina tomatplantor så inte katten skulle tugga på den..drog upp papper från databordet..ja listan kan göras lång…men det var inget elakt i sig..man kunde få många goa skratt..
Den här anden behövde hjälp över till andra sidan vilket han också fick av Terry..Det var en rädd ande som först blev jättearg på honom för att han hade upptäckt honom..men efter många om och men så fick Terry honom att förstå att han inte hörde hemma här..så han lät sig föras vidare.
Varför han inte ville först var för att han skämdes för det liv han hade levet på jorden och var rädd för att bli dömd på den andra sidan..
Nu när jag var på en sittning med Terry i höstas så bekräftade han en del om vad jag hade tänk om detta med att man frigör en del själv..att mycket som hände också kom från mig själv..
Ville bara berätta…
Kramisar
Glittervittra

Tack för era fina svar! Vad tror ni om ljuduppleverser då? Skall vi lägga sådana i ett annat fack? Vilket i så fall? Kanske kan vi själva omedvetet framkalla sådant också?
Här tänker jag på sådant som att man hör skrammel, som av plåthinkar, i tvättstugan fast där inte finns några plåthinkar utan bara plastkärl, knackningar, fotsteg, dörrklockan ringer men ingen där där (inga fotsteg i nysnön utanför).

Puttar på tråden. Fler synpunkter?

#7# Detta behöver inte vara Poltergeist fenomen när vi har kontakt med ande världen så använder vi oss av alla våra sinnen bland annat hörseln.
Så det får bli en mot fråga var det bara du som hörde det eller hörde fler personer detta.
För det händer att jag hör saker som anden uppmärksammar mig på men dom i min närhet har inte hört det.
Då är det andevärlden som vill ha min uppmärksammhet och visar sig tex genom min hörsel.
Är det fysiskt så ska alla som är närvarande uppmärksamma detta.
Lasse
Poltergiest är tyskt och betyder Bullerspöke.
Vad jag har lärt mig om just detta fenomen "då jag har läst på" är att poltergiest oftast tyr sig till yngre.
dom tyr sig även till barn eller ungdomar som har gått igenom en personlig kris, varför vet jag tyvärr inte!

Fenomenen fortsatte sedan tonåringen flyttat hemifrån. Och ja, flera kunde höra ljud. Exempelvis skrammel som av plåthinkar från tvättstugan (enplanshus) trots att där bara fanns plastmaterial. Hade vi främmande och det började slamra tittade alla mot dörren. Tvättstugan var också det rum som låg mellan garage/förråd in mot köket. Tittade man efter blev det tyst och inget fanns där.
Så har vi en annan typ av hörselfenomen som enbart jag har hört. När vi varit till gravkapellet min man och jag och lagt blommor i min döda mors famn. Vi gick ut ur rummet och träffade personal från begravningsbyrån utanför dörren i ett annat rum. Då hör jag tydligt mammas röst ifrån rummet, men med ett ekande ljud, ropa mitt namn gång på gång. Fick intrycket att hon ville ropa mig tillbaka in till kistan och de höga levande ljusen. Vi stod varandra nära. Jag tittade på de andra men dom verkade inte ha hört något. Tänkte att det var omöjligt att hon kunde ha ropat på mig och gick därför inte in igen. Hon kunde ju inte ha vaknat och ropat på mig?! Hon måste ha ropat på mig från andra sidan, vi hade svårt att skiljas från varandra. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med henne igen, men har inte lyckats.
Obs att hinkslamret hände medan min mor levde, så händelserna hör inte ihop.
Har du förklaring till detta Tarotlasse?

Att bara du hörde din Mamma beror ju på att din mamma var med dig och ville prata med dig därför ingen annan hörde det.
Ett av sätten att ha kontakt med andevärlden är ju att dom talar till oss.
Det du kunde gjort var att svara henne och frågat vad hon ville och du hade fått svar på samma sätt som hon kallade på dig.
Eftersom det var så tätt in på dödsfallet så misstänker jag att hon ville visa att hon hade det bra och kommit fram till ljuset.
När det gäller hinkskramlet så är det ngt som hände ofta eller ngt som bara hände ngn enstaka gång ?
Men Andevärlden kan visa sig genom fysiska fenomen flytta på saker och för ljud i från sig.
I går kväll hade vi bordsdans på vår mediala cirklel där vi bad andevärlden flytta på föremål och få möbler att flytta sig.
Vilket också skedde samma sak som med Anden i glaset där man ber ande världen flytta på glaset.
Men det är viktigt att när man gör dessa saker att man ber ljuset och sin guide om beskydd så att man hela tiden jobbar med dom som gått över till ljuset.
Så vistt kan andevärlden flytta på saker och göra fysiska saker men det behöver ju inte vara Poltergeist fenomen för det.
I ljus Lasse

Kan inte Poltergeist.. fenoment även kunna framkallas
via en personens undermedvetna som projicerar energier..
och fram kalla ex.telekinetiska fenomen..
Exempelvis en personer som befinner sig i en psykiskt
pressad situation eller i andra svåra livs kriser.. som ex. tonåringar kan gå genom mellanåt….:-)
Det va en liten fundering kring det hela…
/RL
River_Lord
Detta frågade jag Terry när jag var till honom i höstas eftersom det händer saker här hemma hela tiden och som fått mig att fundera..
Det behöver inte vara tonåringar utan det kan sätta igång ändå..speciellt om någon av oss mår dåligt..Vet inte..men kanske jag berättar någongång allt märkligt som hänt..men det jag själv noterat och varit förbryllad över är..att jag aldrig känner någon närvaro av någon ande dom här gångerna det händer..så därför ifrågasatte jag Terry om det kunde vara så som du skriver..och fått det bekräftat av honom också att det är mycket så…
Allt är inte som det ser ut att vara..eller verkar vara..vi åstadkommer mycket från vårt sinne också så det blir som en självsuggession kan man säga
Kramis
Glittervittra

#13 och #14: Jag tror faktiskt att jag själv en gång satt två tavlor i rörelse genom min egen psykiska energi utan att förstå hur det gick till.
Jag låg i sängen och föll i djupa funderingar om huruvida jag skulle våga starta eget eller inte, vägde för och emot. Hade fäst blicken på ett par tavlor på väggen medan jag var djupt försjunken i mina grubblerier. Sakta gick det upp för mig att tavlorna rörde sig, de svängde i takt från sida till sida, tittade jag bort avtog rörelsen och tittade jag dit igen blev det mera fart. Ropade på min man som satt vid datorn i rummet intill. Han kom in och såg det också. Då vaknade mitt "logiska jag" upp. Jag satte mig upp i sängen och sa "men det är ju omöjligt"! Då tvärstannade tavlorna i rätt läge (inte snett). Efteråt försökte jag komma i samma tillstånd igen för att få tavlorna att svänga igen, men det gick inte. Jag kämpade och kämpade med detta, men utan resultat.
Så jag tror nog att vi skulle kunna åstadkomma både det ena och det andra om vi kunde styra våra egna energier.
Kramis Yvonne

#14 #15..
Som sakt dè kan nog vara lite lurigt att hålla isär vad som är
andar och vad som är andra fenomen.. vissa saker kan
vara väldigt lika.. För andar använder ju oxo energin
på likande sätt för att flytta på saker m.m…
Intressant dè där..med Terrys tankegångar kring
det hela,, han är bra.. tycker jag..
…
/RL
Ja han är enorm..jag har stor respekt för den mannen 
Kramis
Glittervittra