Dejavu
Rätt ofta får jag deja vu, och det vid tillfällen som är lite avslutande. Kanske vid en övergång från ett större skede till ett annat. Min undran är vad deja vu innebär?
Menar du vad deja vu beror på? Det finns det flera olika förklaringar till, och vilken som stämmer beror nog på vilken typ av deja vu du har. Är det att du känner igen dig på platser där du aldrig tidigare varit, eller är det den ganska vanliga känslan: "har inte exakt detta hänt förut?"
Om du känner igen dig på främmande platser kan det vara för att du har varit där i ett tidigare liv eller kanske under en UKU-upplevelse.
Om du plötsligt känner att du återupplever ett ögonblick som redan inträffat har jag läst att det kan bero på att du har planerat in detta specifika ögonblick i din livsplan innan du föddes, som när du upplever det ger en liten bekräftelse på att du verkligen följer planen och är är i fas med den tidsmässigt. Om du får denna typ av deja vu ofta kan det helt enkelt bero på att du är väl synkroniserad med din livsplan, och det är ett väldigt gott Tecken. 
En förklaring som forskare har krystat fram är något om att hela hjärnan då och då plötsligt "stannar upp", och när den sedan "sätter igång" igen kan man uppleva det som att ett ögonblick har inträffat två gånger. Jag är inte riktigt med på detta, men du väljer själv vad du vill tro.
Jag är inte helt säker på att jag besvarat din fråga rätt, för jag förstår inte helt vad du menar. Om det egentligen undrade över något annat och jag missuppfattade dig får du gärna precisera lite mer, så försöker jag svara igen om jag kan. 
great76 har avslutat sitt medlemskap. Det ser man på att det är klamrar runt namnet.
Men tack, Vintersnö för din fina beskrivning av déjà-vu, det finns säkert många som är intresserade av det!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag kan få dejavu när jag är på rätt väg i livet och jag ser dom lite som "milstolpar" i livet..
#2 Jaha, så det är det klamrarna betyder. Har aldrig tänkt på det tidigare, men då vet jag det till nästa gång i alla fall.
Jag får ofta dejavu det som Vintersnö beskrev det väldigt väl :))
Kram/Naznaz
Hej Naznaz, dig har jag saknat!