Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterredskaptarotpendelkristaller
Läst 921 ggr
AnnaL
0

Ny lek

Irrelevant kunskap för er, men jag har fått en ny tarotlek idag och är så glad att jag måste dela med mig!
Loving

Det var en besvikelse att jag inte kände av den direkt när jag bläddrade igenom den första gången, men om jag tänker efter har jag aldrig kännt en lek första gången jag har packat upp den (men jag har ofta kännt dem när jag har hittat dem via bilder på nätet, vetat att de hör hemma hos mig). Det ska bli ett nöje att lära känna den här! 

Det är Tarot of the Origins, och den är lite läskig, med mycket kraftiga bilder, ibland blodiga och obehagliga, men jag upplever en känsla av rak ärlighet ur korten. Det är ingen symbolik av typen gräva efter gömda pentagram i buskar, utan kortet är vad det är. Det är intrycket jag får.

Jag har fått en ny vän! Bouncy

zeretki
0

Ser intressant ut! :) Du lär dig nog efter ett tag, lägg lite och mys med korten. :)

Själv vill jag ha Gill's Tarot… väntar fortfarande på Vattumannen. :( Ska nog ringa dom…

AnnaL
0

Åh! Åh! Ännu gladare! Leken har redan presenterat sig! Efter att ha gullat med den en stund kastade jag korten i luften. Skitdumt verkligen, det kändes direkt när de landade att.. ja, inte en lek man slänger omkring med första gången man tar i den helt enkelt. (Inte för att jag slänger omkring med lekar alls, det här var bara en ingivelse)

Ett kort hamnade dock med bildsidan uppåt, och med det knöts första bandet. *lycklig*

Det andra kortet som presenterade sig visade mannen som först visade leken för mig och som lärde mig att lita på mig själv i läsningarna.

*pladdrar*

Jag kollade givetvis upp Gill Tarot, den ser väldigt harmonisk ut!

zeretki
0

Framför allt gillar jag ledorden som Gill's Tarot har. :)

YvonneW
0

Det verkar finnas många typer av tarotkortlekar. Själv köpte jag en av det traditionella slaget (lilla och stora Arkanan) i London för många år sedan. Försöker se vad den heter, men hittar inget särskilt namn. "Conceived by A.E Waite and originally drawn by Pamela Coleman Smith." Om det säger något. Jag är absolut ingen duktig tarotkortläsare, utan köpte den mest som souvenir. Fast visst händer det att jag lägger Keltiska Korset och försöker få svar på någon fråga ibland.

AnnaL
0

#4 Åh, det låter som Rider-Waite, en av de mest klassiska lekarna och i mitt tycke vacker, oavsett i vilket format/upplaga den kommer i. 

Hittade Pamela Coleman Smith här, färglagd av någon. Är det de korten? 

Original Rider-Waite, Rider Waite

YvonneW
0

Ja, exakt den leken är det jag har. Jag tycker det är väldigt vackra symbolbilder och mycket färgglada.

En del anser att man skall förvara sin kortlek i t ex svart siden, men jag ser ingen mening med det. Däremot ligger den i originalasken.

Men lite stämning vill jag ha när jag försöker lägga den, så jag använder inte mer ljus än nödvändigt plus ett levande ljus.

Och när jag går riktigt bet så fusktittar jag i boken om vad kortet kan stå för. Jag har aldrig gått någon kurs, utan totar ihop det hela efter eget huvud.

galdra
0

Jag tycker ni är duktiga som gillar och kan tarot.Jag har en lek med tillhörande bok:Jolandas den tredjes.Läste igenom boken,med känner absolut likgiltighet inför detta…Min syrra däremot är en …..på taroten.Jag har funderat lite varför man använder tarotleken när man har privatsittning…Om man har kontakt med andarna blir man inte förvirrad då om man ska lägga tarot samtidigt.Hoppas nu ingen tar illa upp att jag ställer frågan-ren nyfikenhet-inte ute efter bråk eller så.

YvonneW
0

#7 Hej Galdra! Kan bara svara för mig, men vet du, jag kan faktiskt inte lägga tarot på riktigt, alltså professionellt. Jag har helt enkelt inhandlat en kortlek och en tolkningsbok och läst på. Sedan leker jag mig fram, en sorts tidsfördriv. Jag är en sådan där nyfiken person som nosar på det mesta och är väldigt intresserad av allt som inte går att förklara. Det utesluter inte att jag också läser tidningen "Illustrerad vetenskap" med stort intresse.

Jag vet inte alls hur mycket andra kan som är med här på sajten, jag är med och tjattrar ändå. Hoppas väl få mer än min egen vinkling på saker och ting. Det blir ju lite inskränkt om man inte har någon att diskutera med, och det har inte jag. 

Och privatsittning har jag funderat på att ringa om, men det har inte blivit av. Väntetid är det ju också.

Vet inte heller om jag haft kontakt med någon annan ande än den jag tyckte mig känna av i förra huset vi bodde i.

Kram!

Morsan1
0

#8 vad har du för tolkningbok? Är den enkel?

eggebanroth
0

Min kompis lägger tarot, allt brukar stämma.

Ljuskramar , Egge

galdra
0

#8 Hallå Yvonne.Aha jag tycker alla låter så proffsiga så man tror ju alla kan-utom jag….Jag har också vackra bilder på min lek.Men den ligger i en kista och får ligga där…Kram /Galdra

YvonneW
0

#9 Den heter "Du, jag och korten" av Janne Püschel. Enkel vet jag inte om kan kalla den. Jo, på sätt och vis. Det står väldigt mycket om varje kort, stor spännvidd, inkl den astrologiska aspekten. Det som är bra är att flera olika läggningar presenteras och att man lär sig grunderna, t ex vad de olika elementen står för. Snabbguide över korten finns också. Boken är liten och tunn, men innehåller förvånansvärt mycket. Har tittat i andra böcker också, men tycker att den här är bäst. Rekommenderas varmt. Så sätt igång Morsan, om du inte redan är igång.

AnnaL
0

#7 "Om man har kontakt med andarna blir man inte förvirrad då om man ska lägga tarot samtidigt"

För mig vet jag inget annat sätt att ha kontakt med andarna än genom korten! Jag har inte lärt mig släppa leken som länk, tolkningsmedium eller vad jag ska kalla det.

galdra
0

#13 Jaha.Är det så ?Då fattar jag….Tack.

Winroth
0

Det som jag finner väldigt intressant med den här leken (Tarot of the Origins) är att det är den som bestämmer väldigt mycket om hur den ska läggas.
Det är mycket sällan jag använder den som man gör med "vanliga traditonella" lekar.

För det mästa får jag ut tre kort som besktiver händelsen pesonen eller tillfället.

Det är som AnnaL skriver leken är oerhört rak, det är flera gånger som den pekar ut de uppenbara på ett sådant sätta att man bara sitter där me hakan i käet eller skrattar för att men inser hur mycket man har lindat in problemet/situationen/händelsen i eget svamel.
Leken är mycket kraftfull på ett sådant sätt att den kan kännas obehaglig.
Det är va jag tycker, sen blir jag lite nyfiken på om det bara är jag och AnnaL som har den här leken?

AnnaL
0

#15 … och så mannen på baksidan av korten som stirrar en in i själen; när man möter hans blick då vet man att det bara är att lyssna, inget tjafs.

Tarotsanna
0

Jag hade den leken en gång men tyckte bara att den var obehaglig och skickade den vidare utan att ge den en chans. Fast jag kände direkt att den inte tilltalade mig. Jag gillar vackra lekar fast hur vi definierar ordet vacker är ju olika Flört

Kram Sanna

Winroth
0

#17 … Den är väldigt speciell har jag förstått…var var det du skickade den vidare, blir lite nyfiken.

Tror att det är klokt att inte använda en lek om det känns obehagligt eller fel. Den här leken är den första jag lek som jag äger, fick en lek till av en mycket kär vän, 'Ship of fools tarot'.

Tarotsanna
0

Jag skickade den till en vän som tyckte om den Flört