Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettupplevelser
Läst 5994 ggr
Maria Katarina
0

Inte kunna andas

Ibland händer det sig att jag vaknar mitt i natten av att jag inte kan andas. Det finns ingen bra naturlig förklaring, jag snarkar t.ex. inte och sover i olika positioner när detta har hänt, dvs. det verkar inte bero på att jag sover i en viss ställning. Den senaste gången när detta hände och jag vaknade såg jag ett ansikte som "flöt" omkring ovanför mig. Har nån annan haft nån liknande upplevelse? Jag blir inte särskilt rädd, det är bara aningen irriterande.

Hålväg
0

Kommer nästan omgående att tänka på historier äldre brukar berätta om "ridas av maran", något som också ofta sätts i samband med vattenådror. Något som man helst inte bör ha under sovrum och ställen där man vistas i hemmet och sover, kan ge viss påverkan finns en del som hävdar, resultera i sämre sömn osv.

Finns naturligtvis andra lägen den här typen av liknande saker kan hända men behöver samtidigt inte bero på själva platsen utan mer höra samman med livssituation, hur utsatt man är för exempelvis stress.

Har personligen haft en period tidigare i livet då min egen sömnrytm blev störd men berodde mer på svårighet att kunna slappna av precis vid sömnens inträde och skulle falla i sömn, kändes som jag var på väg & försvinna och dra min sista suck av rädsla men lyckligtvis så gick de över med tiden.

Sömnen i sig är ju på många sätt lite av en återspegling på ens liv, ett sätt för kroppen att tala om hur man egentligen mår i första hand.

Natti natti Glad

Allting ordnar sig alltid till de bästa

Therese.G
0

Jag har liknande upplevelser.

Min sambo säger att medans jag sover så andas jag som vanligt, men jag vaknar fortfarande i panik av att jag inte kan andas .. samt att jag ibland drabbas av Sömnparalys.

Det jag har fått höra/läst är att jag har Sömnparalys och vaknar av panikattacker.

Om jag har Sömnparalys så kan jag vakna i panik, paralyserad och ser diverse saker i rummet. (Vanligtvis är detta riktigt läskiga saker, och jag kan inte ropa på hjälp eller liknande.)

När jag får panikattacker så vaknar jag vanligtvis i ett ryck, kan verkligen inte andas och hjärtat bultar som aldrig förr! Efter att tag så lugnar jag ner mig men detta håller på hela natten vanligtvis.

Minns en natt då jag vaknade i panik, kroppen sprang av sig själv ut i hallen men jag själv kvicknade inte till förrens jag nästan var påväg ner för trappan. Rätt så läskigt. :/

Dock så har liknande upplevelser beskrivits som UKU.
Och paniken man upplever (känslan av att dö/sluta andas) är för att kroppen är inställd på att när själen lämnar kroppen så dör man. Inga gratis resor här inte!

:)

- Therese

Hålväg
0

Det var med andra ord därför man blev så rädd Glad iofs inbillar jag mig numera att de hänger samman med en mer långdragen process kopplad till själva byn där jag bor & växt upp men ska inte gå längre in på den historien, risk för den här tråden kommer bli väldigt lång isåfall.

Att ridas av maran kanske man skulle kunna dra en teori omkring.

Läste för ett tag sedan en hembygdsbok, bl.a stod vissa rader skrivna om hur det var att leva som Soldat förr i tiden från när man bodde i små soldat-torp. Kan nämnas den delen eller ytterplagget närmast bröstet hade namnet Maran. Kan liknas vid uniformen man bar med streck på (ungefär som grillen på en gammal veteranare) ovandelen av uniformen. Alltså en viss nyans av ångest eller oroa sig för exersis & fältövningar eller en något humoristisk version om man så vill.

Maria Katarina
0

Tack för svaren! Sömnparalys kunde faktiskt vara en möjlighet. Jag har ibland också vaknat och inte kunnat röra mig. Men jag har aldrig kopplat ihop dessa två till att vara samma typ av fenomen.

[Norpan88]
0

Jag har upplevt liknande många gånger, men det orsakas av inre stress och ångest.