läbbigt upplevelse
detta hände för säkert fem år sedan.. hade glömt bort det totalt? Men så kom jag på det nu, och tänkte att jag va tvungen o kolla om nån annan varit med om liknande?
Det var mitt i natten.. jag låg i sängen bredvid min man, bredvid sängen låg våran nyfödda dotter i sin spjälsäng.
vaknar till av att jag känner mig iaktagen ifrån spjälsängen.. jag kollar dit men ser inget.. men ändå känner jag att nånting sitter där på kanten på spjälsängen.
Jag blev rädd och blundade stenhårt och bad det försvinna.. men det var precis som om "det" inte var mänskligt? ville få det mer till nått slags djur? i mitt huvud såg det ut som dom där stenstatyerna som sitter på gamla slott i filmer?haha.. jätte konstigt?
han satt där på huk länge och bara stirra.. sen hör jag hur den tar satts och hoppar emot mig.. spjälsängen slår hårt emot väggen, jag flyger upp över min man o bara skriker..
men den kom aldrig fram till mig? den bara försvann?
min man trodde ju jag gått o blivit galen (FULLT förståerligt haha)
vad kan detta ha varit? nån som varit med om liknande?
Vätte kanske?
Jag har själv en upplevelse liknande denna, med ett litet barn iblandat, De jag såg var små svarta, inte helt mänskliga och jag skulle tro att deras humor är som vår elakhet.
Konstigt är det allt!
haha ja inte var det roligt iallafall??!!
vätte?? har jag faktiskt aldrig hört talas om?
hm.. dom kanske har nån koppling till barn då?
I gammal tro, var de "de underjordiska", skogsväsen, vätte, vittra. Och de hade rykte om sig att roa sig med små barn, och kunde bli ganska illsinta.
men gud va läckert!!
#4 ..?
haha… ja om det var nån sådan som hälsade på mig!? va läckert!=)
haha… ja om det var nån sådan som hälsade på mig!? va läckert!=)
nä men vänta nu.. jag läste inte ditt svar ordentligt? kan dom bli illsinta mot barnen? då va det inte lika "läckert" ?? 
Tja, jag vet inte. De beskrivs lite illsinta. Som att deras humor är vår elakhet. Förr brukade man försöka hålla sig väl med dom. Det finns en del att läsa om dom i gamla folkminnen och sägner som nedskrevs för ca 100 år sedan, då tron på dom var allmän och vanlig.
Barn kan säkerligen tycka att en konstig figur på spjälsängen är läskigt, det tyckte ju du.
I min upplevelse skrek mitt barn och jag såg en i fotändan, en en bit bort. De gjorde inget men jag tyckte ändå att det var otrevligt.
det förstår jag!
måste googla detta!
här är en läng till murbergets nedtecknade folkminnen om "de underjodiska" (de heter olika beroende på tid och bygd) http://www.murberget.se/upptack/minneslista.aspx?rub1=VI
åh tack!!