Hemsökt?
Hej, jag har under ett års tid upplevt ett antal oförklariga händelser. De har gradvis blivit värre och med tätare mellanrum.
Det första som hände var att jag vaknade mitt i natten av att någon höll fast mina ben. Jag såg ingen skepnad etc. men försökte sparka med benen och det gick inte. När jag kom loss flög täcket av mig och jag slängde mig på lysknappen, men ingen var där.
En annan gång vaknade jag mitt i natten och läste ett sms. Då började en mugg på andra sidan mitt rum att rulla över golvet.
Det senaste som hände var att jag vaknade av att något låg över mig och tröck ner hela min kropp. Det började susa extremt i mina öron, ett "tvättmaskinsliknande ljud" jag trodde jag var påväg att få en hjärnblödning eller något, när trycket på kroppen släppte började jag skaka hårt och onormalt fort. Jag har aldrig förut skakat så mycket, kändes som att något skakade om mig eller att jag läg på en vibreringsplatta. Suset upphörde inte förrän efter någon minut, inte heller skakandet.
Jag känner mig nästan alltid iakttagen och vågar inte ens sova ensam eller vara ensam hemma längre. Är det inbillning? Är jag hemsökt? Vad kan det bero på och vad ska jag göra?
Någon som varit med om liknande händelser?
Hej malinhedq,
Den senaste händelsen låter lite som en UKU (utanför kroppen-upplevelse) och jag har i vår "Hjälptråd" (se menyn till vänster) samlat lite tips/tidigare trådar kring samma ämne. Kika där och återkom gärna om du har fler frågor.
Fjäril
Sajtvärd på Övernaturligt
Det du beskriver får mig att tänka på ut ur kroppen-upplevelser. När man sover är man så djupt avslappnad att man inte kan röra sig, om man då blir hastigt väckt eller råkar vakna ändå, kan man uppleva det som att man är förlamad. Om man dessutom svävar mellan dröm och verklighet är det lätt att man upplever gestalter som håller en fast.
Dessutom har jag läst att ljudet är typiskt för när man lämnar kroppen, jag har hört det själv också.
Att du känner dig iakttagen kan vara så enkelt som att det är dina guider eller anhöriga på andra sidan som du känner av.
Har du kikat in i vår Hjälp-tråd? Den ligger klistrad överst till vänster. Där hittar du många goda råd och tips.
Haha, där skrev vi samma sak samtidigt, Fjäril 

Sajtvärd på Övernaturligt

He he kul att ni skrev ungefär det samma samtidigt.
Men detta behöver inte ha med övernaturlighet att göra överhuvudtaget.
Man kan få sådan här känslor som att känna sig fastlåst inte kunna röra sig eller känslan att ngn trycker ner en.
Även skakningar kan förekomma efter detta och det har ett speciellt namn sömnparlys.
Som kan uppstå när man gått ner i en väldigt djup avslappning o hamnar i ett annat medvetande.
Kan hända vid sömn eller djup Meditation o när man kommer snabbt tillbaka av ngn händelse.
Har hänt mig också både vid sömn Meditation och några gånger vid trance när jag kommit tillbaka alldeles för fort.
Så ngt naturligt som kan hända i kroppen vid djup avslappning.
Det är rätt väldigt obehagligt att känna detta men inget som är farligt.
Egentligen ngt positivt att du kan gå ner i ett sådant djupt avslappnande tillstånd inte alla går ner så djupt i sömn och avslappning.
Vid UKU så brukar man ha minne av det som har skett under tiden man varit avslappnad.
Lasse
Det verkar som om du har någon hos dig, men om du känenr ett obehag så kan du ju alltid be om hjälp!
det kanske inte är så roligt att bli fasthållen mitt i natten;)
Hej malinhedg!
Känner igen mig i det du beskriver, det hände mig för länge sedan då jag bodde i en lägenhet där det var en väldigt konstig atmosfär, känslan att alltid ha någon bakom sig var obehaglig och en rad oförklariga händelser gjorde inte saken bättre, fick många gånger gå ut och sätta mig i trapphuset tills det lugnat ner sig.
Visst kan vissa av oss känna av saker som inte andra kanske kan uppleva men för mig var det första gången som jag kände att "energin" var obehaglig, andra personer har berättat i efterhand att dom upplevt liknande saker i lägenheten men vi talade aldrig om det medans vi bodde där.
Funderar än idag vad det kan ha varit som skapade detta fenomen, den närmaste trevande förklaring jag har kommit fram till är att det innan oss bodde missbrukare i just den lägenheten och att ett tillbud skedde, kanske var det en allt för ung människa som blev bragd om livet och ville meddela något för mig, var tyvärr lite för ung för att förstå och kunna ha förmågan att vara mottaglig på ett öppet sätt just då.
Du kanske kan försöka få lite information och historik om ditt boende genom grannar och kanske människor som bott där tidigare för att komma närmare en förklaring till dina ovälkomna besök.
Hejsan!
Jag känner också igen mig i det du skriver. Jag har liksom aldrig känt mig helt ensam och gillar inte alls att vara "fysiskt" ensam om kvällarna/nätterna. Då kan jag inte sova.
När jag var liten vaknade jag hastigt och grät och skrek minns jag, utan att något ljud kom ut alls. Jag kunde heller inte kliva ur sängen, eller röra mig. Nu ett par nätter har jag vaknat igen, en gång av att någon puttade mig på axeln som när man försöker väcka någon. En gång av att jag inte kunde röra mig eller prata igen. Fick panik. Sen har jag känt av "vibrerande" sus-ljud i öronen. Undrar med vad det kan bero på…
En detalj som återkommer precis innan jag är med om något "onaturligt" är just att innan "påhälsning" sker börjar luften omkring mig att komprimeras och ett susande hörs, det låter ungefär som när man har huvudet under vattnet, i början trodde jag att det var radion som gav ifrån sig detta brusande ljud, beror väl på att man i första hand söker naturliga förklaringar men det här ljudet går jag bet på, jag har vant mig vid det här laget så jag blir inte så förvånad längre men jag vet fortfarande inte vem det är och vad "energin" har för ärende eller budskap till mig.