Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 4730 ggr
Tettis84
4

När får vi själen

Hejsan, i vilken stadie anser ni fostret får sin själ i en graviditet?

Vänliga hälsningar Tess

www.theresekostresa.blogg.se

Maikailoa
1

Eller tvärt om, när får själen en kropp?

Kanske vid befruktningen, men det är svårt att veta.

Fjäril
0

Jag säger som Maikailoa, själen är där hela tiden, det är bara fråga om när och vilken fysisk kropp den ska födas i Glad

Så fostret är en själ redan innan ägget befruktas. Själen är vi - sedan väljer vi en kropp, ett liv, en familj innan det är dags att växa i magen.

Sajtvärd på Övernaturligt

Tettis84
0

Maikailoa, ja ja menade så =) kan ibland vara dåligt på uttrycka mig i  skrift..

Hur kan då det anses vara vid  missfall? ville inte själen vara kvar? eller ville inte själen vara i den kroppen just då?

Mvh Tess

[Northbridge]
0

Så fort hjärtat börjar slå på fostret så har det kommit en själ, tycker jag.Flört

Anaid
1

#3:
Jag tror att det antingen var meningen så att föräldrarna skulle uppleva förlusten vid ett missfall eller så att någonting gick snett och själen bestämde sej för att resa tillbaka så att det ska bli rätt.

Jag resonerar som Fjräil, #2, i när och hur barnet får sin själ.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Joggan
0

Hej

Två själar i samma kropp utlöser störningar.

Själen kommer med första andetag efter förlossning.

Och bara sparvfinkar kan se när själen kommer.

Häls/Joggan

yamher
3

det varier beroende på hur fort det blir klart vem som ska ner. Sedan händer det att fostret i sig själv inte är livsdugligt eller av andra skäl avbryts. Det sker också att barn kan födas utan själ men fram till första skriket ska barnet ha en själ i sig. Annars blir inte barnet livsdugligt. Så det ena fallet är inte det andra likt ;)

Min sista son, vilket jag fick reda på efteråt bestämdes i sista ögonblicket. Han gick jag över med i 11 dagar och var väldigt nära att mista under förlossningen (som gick väldigt snabbt). Medan min först födda var bestämd tidigt. Jag själv var bestämd tidigt men gick ner i sista minuten. Det hänger på vad som händer på andra sidan också, om något uppehåller själv osv…

Om man ser livet på jorden som en roll i en teater så blir man tillfrågad att göra den rollen. Vi har möjlighet att välja men i slutänden kommer vi ändå att få göra en liknande roll. Huvuddragen är redan dragna när vi kommer ner och resten formas av vilka val vi gör och hjälp av dem runt omkring samt våra medspelares val.

Alis volat propriis Oskyldig

KattenRuben
0

Jag läste någonting jag tyckte var vackert iallafall en gång här på ÖiF , att själen har tagit sin boning i bebisen (fostret) då man kan känna den första rörelsen :-) Jag tyckte iallafall det lät så fint så där allmänt.

Rumblebee
0

Jag tror att man får sin själ så fort man blir livsdugligt. Alltså från och med den stund man har möjlighet att överleva utanför livmodern.

För jag tycker det verkar dumt om själen finns där direkt vid befruktningen eller i ett annat väldigt tidigt stadium. För tänk om det blir missfall eller att modern inte vill ha barnet av någon anledning. Då vore ju själens resa till en påbörjad fysisk kropp lite i onödan.

[Völva]
0

Själen kommer vid befrukningen - ser ut som en lysande stjärna som faller ner från universum!

Tettis84
0

Hej.. tack för era svar. det värmde gott i hjärtat. Jag är själv mitt inne i mitt andra missfall och undrar om själarna finns hos mig fast jag misst dom. stor kram till alla där ute.

Amandla
0

Jag har läst, och tycker det känns trovärdigt, att vid missfall kan det handla om en själ som visste att fostret inte skulle  överleva men ändå valde att gå in i kroppen bara för att få känna föräldrarnas kärlek. Det kan vara så att själen har haft jobbiga liv tidigare och tvekar på om den vill gå ner på jorden igen, men när den får känna värmen och kärleken så får den nytt hopp. Den kan mycket väl komma tillbaka nästa gång när samma föräldrar får ett barn som blir fullgånget och föds Glad

[Månkatten]
1

Jag tror att själen är knuten till medvetandet. Så jag tror att när en bäbis först blir medveten "aktiveras" själen. Precis som jag tror att själen redan har lämnat de som är hjärndöda (och därför inte har ngt medvetande).

Boche64
1

En natt i början av 2010 väcktes jag upp av att någon
knuffade mig i ryggen. Jag låg bredvid min fru och vände min blick mot hennes
sida. Jag såg ett starkt ljussken komma utifrån hallen och in i rummet. Ljuset
svävade längst taket och det var som en något mörkade nyans visade vägen.
Ljuset gick ner i min frus kropp och vi fick sedan reda på att vi väntade
tvillingar. Idag är de 1,5 år gamla. Jag är helt övertygad om att det var deras
själar jag såg. Två år tidigare gick min morfar och min farmor bort. Sen fick
vi tvillingar. Helt otroligt. Man kan nästan tro att de valde att återfödas hos
oss.

Michael C
0

Min då knappt treårige son kommunicerade med sin blivande lillasyster ungefär från 6 veckor in på graviditeten. Ställde fram stolar till "bebisen" osv. Gravtest bekräftade vad vi inte visste men han hade koll på. Frugan käkade p-piller då men sådant räknas visst inte, det som ska ske det sker tydligen till det bästa.

Med hans hjälp fick hon berätta för oss vad hon hette/ville heta så att vi inte valde något hon inte gillade. Vi var förstås på ultraljud men tjuvkikade inte på kön, men visst var det en tjej som kom ut sedan. Vår sons storasyster, som han sa att hon var. Det stämmer kanske inte i jordeår räknat, men i övrigt passar det bra som beskrivning.