Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 1478 ggr
Magi-cat
2

Hjälper bön?

83 % av alla amerikaner tror på någon sorts kontakt med Gud. Jag vet inte de aktuella siffrorna för vårt land.

I den här artikeln ställs frågan om det finns vetenskapliga bevis för att bön hjälper, om Gud verkligen hör bön.

Samtidigt kanske frågan är fel ställd. Vetenskapen studerar den materiella världen. Bön och frågan om Gud handlar om den icke-materiella världen. Det finns inget (vetenskapligt) sätt att få reda på om Gud verkligen befinner sig i andra änden av telefonledningen.

Bönen kanske gör något med en själv istället, något som sprider sig som ringar på vattnet.

Den som ber och får svar bryr sig  vilket fall som helst inte om vad "vetenskapen" säger. Upplevelsen är personlig och kan inte reduceras till en fråga om vetenskaplig metod..

Vad säger ni? Vilken upplevelse av bön och bönhörelse har ni själva?

http://www.huffingtonpost.com/2012/04/30/prayer-science_n_1464622.html?ref=topbar

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogshumblan
1

Ja. Inte alltid eller på det sätt vi önskar alltid men nog funkar böner.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Magi-cat
0

det tror jag också. Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogshumblan
1

Jag tror ju inte på Gud så som ex muslimer, kristna eller andra "ordnade" religioner gör men det finns helt klart en högre makt/ energi som lyssnar, leder oss framåt ock bär när livet är för tungt.

/ Skogshumblan

[C Stark]
6

Ja visst fungerar böner!
Men vad eller vem som ger respons på detta låter jag vara osagt. En högre energi, guider, gud, eller mitt inre som får sig en push av att jag uttryckligen ber om, och således även lyfter min egen energi… det är oviktigt för mig att veta orsaken. Jag litar på att det fungerar och är oerhört tacksam för det Glad

Fjäril
12

Jag tror att om man ber från hjärtat så besvaras våra böner, men ibland är inte våra drömmar och önskemål det som är meningen och planerat för oss - därför blir det inte alltid som vi har tänkt oss.

Jag ber alltid om att vägledas rätt, oavsett om jag söker arbete, är på intervjuer, träffar människor och så vidare.

Sajtvärd på Övernaturligt

Skogshumblan
1

Starkis & Fjäril så kloka ord!

/ Skogshumblan

Fjäril
0

Tack detsamma Skogis! Kyss

yamher
6

absolut, det hör våra böner men om det kan uppfylla dem beror på våra "öden" o "mening". Och när vi som mest behöver det. Det kanske inte alltid blir som vi tror utan det som är bäst för oss.

Det borde bes mer om att tex lätta sina känslor för det kan vi få hjälp med. Om man mår riktigt dåligt att be om att det lättar lite, hjälp mig snälla med min ångest, hjälp mig att lätta på den eller jag ber om att få känna mig trygg osv

Som att be om mod; kanske ger han oss mod eller så kanske han ger oss en sitaution där vi kan visa mod i ;)

Alis volat propriis Oskyldig

[C Stark]
2

#6 Lika söker lika! Flört

[truck70]
1

# Kom änlgar, kom djävlar Flört

De har ett annat synsätt i Usa, Americat. Ser de som mer öppna, de kanske anses mindre rationella, men då är sverige det mest tänkande landet i världen skulle jag tro.
Kanske har vi lite aspergers allihop här? Brist på sol, och känslor här och var….

Anaid
0

Jag tror nog på bönens/önskningars makt och som redan skrivits här så är sätten dom uppfylls kanskse lite oväntade ibland.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

[truck70]
0

Det kan vara så att Meditation, som nämnts i skrifter om jag minns rätt, har effekten att öppna för mycket, för andligt känsliga människor.
Även så blir man i kontakt med alla andra, och främst de som använder lika mantra, och kanske även den som grundade tekniken, alternativt personen man fick tipset av…
Ett tyst tack, kan vara gott nog som alternativ.

[mossquinnan]
1

Alla här har skrivit så bra å mina stolliga tankar blir nog i skuggan av era Skäms

Något finns ju därute i universum..helt klart..och bön..uuh gillar ju inte ordet..jag kallar d helt enkelt för en önskan !

En bön/önskan för mig driver mitt ego eller vad man nu kallar d framåt..d håller mig uppe på ett positivt sätt..pigga energier..så i bland har jag undrat om bönen /önskan är något vi själva fixar till..skapar med viljan att uppnå detta..hihi,för om jag bara önskar och ber så tror jag inte heller att d kommer ske..alltså hända mig:-) Så har jag upplevt detta iafSkrattande

yamher
2

allt vi önskar kan vi inte få. Vissa saker är lättare att uppfylla andra får vi kanske bara en gång chansen att önska oss o få det uppfylld andra är aldrig menat för oss. Som att "hitta" en fyrklöver o göra sin önskan o få chansen att just den önskan blir uppfylld så långt det är möjligt ;)

Men de små bönerna eller önskningar som att bli lite friskare vid en förkylning, be om hjälp o lätta känslor eller vägledning är önskningar som är lättare att uppfylla av dem på andra sidan :)

[mossquinnan]
4

#14 Hamnade i en djup fundering med mig själv nyss *S* Jag förtränger ofta mig själv..och flyter vidare på detta..ett mycket sjukt beteende..

Tänkte plötsligt då man var yngre..vet att i en tidning så kunde man vinna ett silversmycke med en fyrklöver på om man hittade ett å skickade in..och jag var en av vinnarna..hade d alltid på mig,tilsammans med ett i guld som jag fick när ja döptes..Sen detta med blommor under kudden vid midsommar..och mycke stämde faktist in..Och detta med distanshealing..har känt av detta mycket kraftigt..och d kommer ju ursprungligen från min önskan..d kanske är massor av stollar där ute i universum som snappar upp mina tankar hmm

[mossquinnan]
1

Truck70 Nopp men adhd *S*Skrattande

[mossquinnan]
4

Ser att i mitt inlägg #15 så ogillar jag mitt eget ordval där,D jag ig menade /menar är att d  är nog massor av goda själar ute i universum..inte *stollar*Tungan ute<3

[truck70]
0

Man behöver väl inte be.. för egen del vill jag inte bli för öppen i alla fall. man behöver inte göra något. Det är DITT liv att leva.

yamher
1

det är upp till var o en ;) det är det som är det fantastiska!!

[Hamster 4 ever]
2

Jag ber både kvällsbön och när jag känner för det.

Jag har en liten kontakt genom att jag ofta fylls av en känsla t.ex lungn när jag ber om det och att jag fått syner ett par gånger men min pappa är som en levande moses om man pratar om samhörighet hag hör Herren talar och får syner JÄTTE ofta ca. 3 ggr veckan!

yamher
0

intressant o spännande o en bra trygghet för dig hamster 4 ever

[truck70]
0

Oj, vad säger ni?
Ni pratar så mystiskt att man knappt förstår.

tarotlasse
2

Jo visst fungerar bönen men om det är Gud eller en högre makt eller vi själva genom vårt tänkande som ger svaren vill jag ha osagt.

Troligtvis en kombination av vårt eget tänkande som en högre makt. tror jag själv.

Tittar man på mental träning då man i Meditation sätter upp egna affirmationer så kan man åstkomma mirakler bara genom det egna tänkandet.

Vår hjärna är otrolig och vi använder bara en bråkdel av dess kapacitet.

Så att vi kan skapa otroligt mycket genom vårt eget tänkande och genom mental träning är bevisat.

Att be en bön är inte olikt mental träning när du ber ditt eget inre och intalar sitt

eget inre om saker man vill uppnå.

Från den egna utvecklingen till faktisa handlingar i vardagen.

Lasse

[Northbridge]
1

Ber till ärkeängeln Michael eller till "vanliga" Gud. Då låter min bön såhär… "Käre gode Gud, gör så att *det jag vill ha hjälp med*… Amen" ..

Amandla
0

#22 Ser att truck70 avslutat sitt medlemskap (det är klamrar runt namnet) men vill ändå flika in att om man inte förstår något i en diskussion så är det bara att fråga. Att det blir lite mystiskt här ibland är kanske inte så konstigt, det är många andligt utövande med lång erfarenhet som skriver här. Allt är inte enkelt att förstå.

[egressus]
3

Gud, Allah, Muhammed etc, jag tror det är en benämning på samma sak. Jag tillber Gud, för att han är den vi ber till i mitt land, det är i dess kyrka jag går. Men om min Gud är Allah eller Muhammed spelar mig ingen roll, för vad som spelar roll är tron till en högre makt som älskar, ser efter och hör oss.

Jag ber till Gud, och jag kan på något sett känna att det hjälper, om det är en vetenskaplig fråga om att när man får lätta på det som tränger gör en mer åtkommlig för svar man redan bar på eller om det faktiskt finns en högre makt som hjälper en på traven, det är en fråga vi nog aldrig kommer att förstå..;)

tarotlasse
1

Håller helt och hållet med dig i detta.

jag själv tror på en gud eller högremakt men jag tror inte på religon eftersom religonen skapar ett enormt elände här på jorden.

Eftersom man ska visa vems Gud som är starkast genom krig och annat elände.

Tror att alla har samma gud men olika profeter för olika kulturer så spelar ingen roll till vilken gud man ber till enligt min tro man blir hörd en då. .

Lasse

Dioramabyggare
1

#10: Vad trevligt att du nämner Aspergers syndrom här, tycker jag! Jag har för övrigtdiagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP (men jag lovar jag är snäll ändå Flört).

Och ja, jag tror på att bön fungerar, av övertygelse troende på "Gud" som jag är sedan mitten av tonåren.

Michael C
1

Min chef på jobbet har råkat i lite knipa. Han har en dålig chef själv i mycket hög position. När hans fru efter 28 år ville skiljas ökade pressen samtidigt på jobbet med en mängd omöjliga dilemman, måste åstadkomma otroliga resultat men utan resurser osv. Naturligtvis klappade han ihop. Efter 5 dygn utan sömn föll han ihop på köksgolvet och fick åka plingplongtaxi till plåsterhuset. Utbränd förstås. Helt utan tro på sig själv, och osäker på om han alls kunde lita på sitt eget omdöme.

Jag bad Mikael hjälpa honom och ge honom styrka att ta sig igenom. Detta var förra veckan. Denna vecka spritter det i karln av framtid och planer för att komma framåt med jobbsituationen, och privatlivet verkar han ha hanterat.

Givetvis är jag orolig för honom, "så fort blir man inte återställd" men hur det än är, klassiska och typiska Tecken på utbrändhetsskapande situationer är borta.

Utbränd blir man av att både familje- och jobbsituationen är problematisk på något sätt. När man inte har ett andningshål kvar så sjunker man till botten. Denne man har plötsligt fullt av andningshål igen, trots att det hör till sjukdomsbilden att det tar lång tid att hitta dem igen och inget i den fysiska världen har ändrats. 

Nej, jag har inte berättat för honom och kommer inte att göra det. Vi är ISO 9000-certifierade och då måste han skriva en avvikelserapport på mig. Flört

eggebanroth
1

Att be är lika viktigt som att andas. Be så ska du få..

Har fått starkt bevisd på detta idag, bara en timme sedan.

Mvh Egge

Fjäril
0

#29, Det var en fin händelse du delar med dig av! Skönt att han är bättre, din chef och det är bra att du inget berättar för honom ;)

[Northbridge]
0

#29: Varför hjälper aldrig Mikael mig? Obestämd

eggebanroth
0

Du kan kalla det Mikael , det är Gud vi pratar nu om. Det är inte lätt att inse Guds existens ,eftersom man inte ser det med våra ögön.

Lika lite som Mikael.

Det man ber om det får man. Men man ska nog titta på vad man ber om. Det finns egentligen ingen orättvisa.

Man får stanna till o gå i en själv, där finns svaren. Varför man inte får hjälpen.

Att bedja om hjälpen ger alltid resultat. Det kommer inte kanske som man tror. Man bör vara observant , så ser man att man faktiskt har fått just den hjälpen man själv behöver.

Min rekommendation är att bedja varje dag.

[Northbridge]
0

#33: Jag ber just till Gud varje dag, med bönen "Käre gode Gud".. Jag ber i mina egna tankar, avslutar med "Amen". Detta har funkat, men inte när jag använder namnet Mikael/Michael.

yamher
0

vem man ber till spelar ingen roll i det stora hela, men ju högre upp desta enklare. Men med ärkeänglar så ber man tex michael om hjälp kan det lika gärna vara vem som helst av dem eller någon annan ängel eller sin skyddsängel som hjälper än. Det handlar om vem som är närmast. Ingen är bättre eller sämre ämnad på det vardagliga… (jag bort ser från det extrema)

och naturligtvis vad man ber om