Sorg
Hur hjälper man sig själv upp på benen ingen? när man känner att allt är hopplöst? Just nu är jag mitt inne i mitt livs sorg.
Hoppas ni kan komma med bra tips.
Mch Therese
www.theresekostresa.blogg.se
Först gråt. Bara känn och gråt.
Sen drar du dig upp, sakta men säkert, ditt huvud behöver inte vara med än men om det kan så är det bra.
Börja omvandla de sorgliga minnena till goda, minns bara det goda.
Det är en process, du kommer att gråta, skrika vara arg men du kommer att bli ok igen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
http://www.umo.se/Att-ma-daligt/Att-vara-i-kris/Krisens-och-sorgens-faser/
Här ovan har du en bra sida som kan hjälpa dej.
Alla går vi i genom faser vid kris och sorg.
Låt det ta den tid som du behöver innan du går vidare.
Det kan ta ett tag. Men skynda inte på något.
Du kommer att känna den dagen då det vänder och kan tänka på det som hänt med finna minnen.
Kram till dej.
Mitt råd, ta reda på bakgrunden till sorgen inte bara sorgen i sig. Sorg är en effekt av något bakomliggande. Om du kan få fram det bakom sorgen kan du kanske förstå den bättre. med andra ord, försök sluta gråta och försök förstå dig.
"Sluta" gråta????
Man ska gråta om man är ledsen….varför hålla det inne? Ingen mår bättre av det.
theone 2…ta och läs om faserna.
Ingen..inte ens du…kan gå förbi dessa vid kris eller sorg.
Det är kroppens försvar.
Jag har haft kriser för många år sedan men jag valde ta reda på varför än att lägga mig ned o ge upp. Klart man skall sluta gråta det hjälper sällan. Ta reda på varför du gråter o lös det. ju mer du gråter ju mer ökar du känslan av att det är så sim du tror vilket ofta betyder att du rasar som person istället för att se din reaktion och förstå helheten. Så gråt sönder dig elelr förstå varför och sluta gråta, kanske till o med lära dig något. Att gråta tills du inte orkar mer ger ingen kunskap bara mer sorg.
Jag vet varför jag gråter när jag gråter. Antingen så sörjer jag, har ont nånstans eller blir jättearg över nåt.
Det säger inte att jag MÅSTE sluta gråta. Får du inte det ur dej så blir det till slut för mycket och mår inte bra för det.
Jag anser att behöver man gråta så gör man det…..som jag brukar kalla det: att pysa ur ventilen.
Tror inte man kan "gråta sönder" sej. Utan jag tror mer att det är läkande.
Ja egot har den effekten att ge den energi o du känner kort fylld av det men snart måste du fylla det med annat. Så rätt du "mår bra" kort stund. Att inte vara medveten om sina känslor är lika med att vara död du styrs av dem o har då inget eget val utan omedvetna känslo styr din vardag. allt från ilska till glädje alla dessa styr dig inte något medvetet.
# 0 att uppleva en sorgeprocess är att växa som människa. Alla får vi gå igenom det någon eller några gånger under livet. Även om allt känns mörkt just då, så kommer man fram igen, vägen är inte stängd till livet, man måste bara låta processen ha sin gång. Acceptera att man känner det man faktiskt känner, men inte duka under. Gråta när man behöver, reagera och känna, men inte fastna i det. Ta stöd och hjälp av andra, men stå kvar på egna ben eftersom ingen annan kan "ta över", man måste igenom det själv.
Det tar den tid det behöver och går lite i olika faser, ibland upp ibland kommer något mer fram som ska bearbetas.
Var rädd om dig, ta hand om dig. Och STOR KRAM!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alla går vi genom olika kriser i livet ibland tar det längre tid och ibland kortare.Viktigt är att du ger utlopp för dina känslor oavsett dom är glada,ledsna eller arga.Stäng inte in vad du gör det ökar bara smärta och ångest.
Gråt och alla olika känslor vi har är befriande och läkande.Du undrar hur man tar sig upp och det är så individuellt från person till person.Tiden är viktig att inte stressa utan låta allt ha sin gång.
Vid sorg eller annat som får oss nere kan man aldrig påskynda utan låta det ta den tid det behöver.
Hoppas du hämtar igen dig snart och tillåt dig sörja och ta den tid du behöver det är naturligt och sunt för ditt eget inre.
Kramen på dig 
Jag tycker att du fått så fina råd här redan och hoppas att du tar fasta på att du ska följa dina känslor och tillåta dej att gråta när du behöver det. Så vill jag gärna tipsa om en fin bok som används vid individuell- och gruppterapi i sorgbearbetning som man även har stor nytta av att läsa och göra uppgifterna själv. Boken är seriös och används inom professionell sorgbearbetning.
Alla drabbas av sorg på ett eller annat vis, om man bearbetar den så går det lättare när nästa sorg möter en.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197479608
Ta hand om dej! *kram*
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
Vad varm jag blev i hela kroppen av era svar, tack så jätte mycket, ska kolla länkarna också.
Sorgen har kommit helt plötsligt. Allt handlar om ett barn som inte verkar vilja komma till mig just nu.
Men jag har bestämt mig för att kämpa och vara stark.
Tack för alla tips.
Kram från Tess
www.theresekostresa.blogg.se

Tillåt dig alla känslor TS, skratt, tårar, ilska…glädje. Tårar renar och helar liksom skratt också. Tro mig jag vet
Och hoppas du snart får barnet du längtar efter.
Kram.