Kristall fråga
Jag har en liten fråga som jag skulle vilja ställa som gäller just kristaller. Inte vilken kristall som helst utan just ametisten. Jag är känslig när det kommer till olika energier och kan oftast känna av förändringar på dem olika energierna runtomkring mig. Jag har varit runt i olika butiker och kollat på olika kristaller och stenar som jag kan ha när jag mediterar eller ger healing. Det finns dock en kristall som jag är väldigt osäker på och känner att jag måste konsultura någon om och det är just ametisten.
Det började under under harmonimässan då jag skulle passerade en lite större ametist. När jag stod bara en meter ifrån började min kropp att pulsera och det kändes som om någonting drogs ut från mig. Det var som om en stor våg av energier vällde ut ur mitt kronchakra och pannchakra. Jag vart alldeles yr och illamående som om jag varit i en rollercoaster som går jättesnabbt och spinner hit och dit. Terry Evans satt inte långt ifrån och det kändes som om han inte släppte mig med blicken när jag skulle fortsätta att vandra runt.
Det är inte bara under harmonimässan som jag känt så utan det har varit i många andra butiker där dem har ametister blir jag påverkad på liknande sätt.
Kan det vara så att jag skall undvika ametister? eller är det så att dem skulle vara bra för mig?
Ingen annan sten påverkar mig alls på det sättet utan som mest känner jag ett vinddrag i mina händer utav de andra stenarna.
Hej,
Vad lustigt att du just visar den bilden idag. Jag och mina barn har varit på stan och vi fann en liten butik som sålde bland annat stenar. Jag för egen del har inte lagt något intresse vid stenar/kristaller tidigare (inte så värst nu heller) och det första min son ser är en ametist, lika vacker som den bilden du visar - så det blev ett av hans köp idag
Jag köpte tre småstenar för att de var så vackra.
Men till ämnet.
Jag arbetar "mer" via tankens kraft och tror att allt vi själva väljer att skapa för olika ändamål, också blir till det. Väljer jag att bära en sked under en dag för att jag behöver styrka, så är min känsla att det är vad den också ger mig.
Självklart kan man välja olika stenar och jag dras just till ametister då färgen betyder andlighet för mig, men annars är det enbart chakran som jag "förhåller" mig till gällande "betydelser"
Jag kan inte ge dig annat svar än att "bestäm" dig för att du inte påverkas på samma sätt. Du tror inte att du själv kanske "dras" till ametisten för att den är vacker och att du sätter detta i samband med vad du känner av för eneriger varje gång?
Just hälsomässor och "andliga" butiker brukar de flesta uppleva som "energifyllda"
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag måste också tillägga:
I butiken vi var i så köpte jag som sagt tre småstenar för att de var så vackra.
Det blev en citrin för att den såg så "mjuk" ut, en rosenkvarts för att den hade en vacker ljusrosa färg och självklart en lila vacker ametist.
Jag googlade på ametist och fann nedan länk. Det roliga i det här är att det som står om citrin i länken nedan är att Citrinens gyllengula färg uppstår när ametist och rosenkvarts utsätts för höga temperaturer - jag valde alla tre utan att "veta" varför 
Det står också att ametisten är vattumannens födelsesten, kanske därför jag också dras till den?
Men om man sedan läser vad varje sten står för eller ger än för krafter så återkommer vi till tankens kraft, du måste veta om vad respektive sten "ger" dig - och då arbetar du med tanken.
Jag tycker inget är fel, var och en får arbeta/tro på sitt sätt, men jag har från början inte lagt något intresse vid varken kurser, stenar eller olika redskap, utan bara via mig själv - lite OT men jag ville tala om varför jag resonerar som jag gör.
Men tack för att du fick mig att tänka till, även om jag själv väljer vad varje sak ger mig för styrka, så är det något vackert med dessa stenar 
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag förstår hur du tänker Fjäril. Jag håller med om att man kan påverka saker med tankens kraft och genom att tänka på olika stenar på olika sätt få dem att ha olika effekter. Jag känner att det konstiga bara är att jag tycker att ametisten är en fin sten, det gör jag. Men den sten jag iaf tänker mig att jag vill ha mest är bergskristall. Kanske är det så att jag tänker undermedvetet på just ametisten och att den på så sätt påverkar mig mer.
Jag tackar dig för dina insiktsfulla ord Fjäril du har givit mig mycket att fundera över och det uppskattar jag. :)