Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1924 ggr
[Airbus]
0

Testa era andar

hej, jag vill skriva till er, att testa era andar ifall de erkänner att jesus är den ende som kan frälsa människor. För GÖR inte andarna de så är de heller inga vänliga andar med gott i sinnet, Ni undrar varför jag skriver det här, det e för jag SJÄLV har varit i Nyandligheten och vet vad som döljer sig under dessa till synes oskyldiga aktiviteter MEN DOCK inte är oskyldigt.

När man håller på med den s.k nyandligheten så tillber man indirekt satan och hans demoner, jag har själv en del upplevelser efter jag dragit mig ur Nyandligheten och börjat läsa bibeln och tron på Jesus, och dom upplevelserna har varit protester för att jag försökt hitta Gud

Så när jag nu ville gå in och skriva TESTA era andar genom att få dom att erkänna att frälsningen ENDAST finns hos Jesus kristus så gör ja det för att jag vill få människor att träffa Guds kärlek,

Bibeln kan hos vissa verka tråkig och bara en massa regler MEN det e väl det Bibeln e till för!  att hjälpa människor att hitta sin frälsning och sen leva efter kärlekens bud genom Guds ord där allt står vad man behöver veta,

dels tror jag också vissa människor inte läser Bibeln för att de helt enkelt måste byta livsstil och beteende och som en del kanske tycker är för jobbigt för då måste man ju bli mer ödmjuk och inse att man faktiskt gör en hel del fel, små saker som man egentligen inte ens tänker på men som faktiskt e större  än man tror.

Vi kan inte va så lättlurade att vi tror att andarna som vi pratar med är så oskyldiga för det e just DET som e faran, Lucifer står för ljusbringaren ALLTSÅ kmr han som ljusets ängel på ytan men innerst inne är han lika svart som sot i falskhet, det gäller att se upp och inte vara så blind för något så  förrädiskt som  demoner faktiskt är genom att tro att andar är pålitliga och vill ditt bästa för de vill de inte!.

[NeferNefer]
13

Mycket intressant. Religionen kristendomen har bara funnits i en bråkdel av den mänskliga historian, så alla de som levde och dog innan kristendomen fanns, och alla de som har levt troende på andra religioner eller inte troende alls, de är alltså onda andar? Och då måste det här börja redan när man lever, inte sant, för hur ska man bli en ond ande om man är en god människa? Så, jag är alltså en ond person för att jag inte tror på den kristna guden? Och alla goda andar är således den ytterst lilla delen av alla människor som har levat, som har bekänt sig till den kristna guden … taskiga odds, skulle jag vilja påstå. Ja jisses …

Amandla
13

Jag väljer att inte tro på kristendomens syn på Gud och Jesus och det står jag för. Det passar mig inte och jag vet vad jag mår bättre av, det är att veta att jag ständigt är omgiven av det högsta goda, jag tror på reinkarnation, jag tror på att jag har guider och att jag kan prata med dem och andra andar.

Religionen kristendomen känns för instängd för mig, precis som de andra stora religionerna. Jag låter andra tro på det de vill och respekterar dem för det, så länge det inte handlar om att trycka ner andra (precis det du försöker göra med ditt inlägg ovan!!) eller göra dem illa på andra vis.

walkinbeauti
13

#0 Du har inte funderat på att ni Kristna är dom som blir lurad av satan och inte alla andra.Nu förhåller det sig så att jag har studerat teologi och vet vad jag pratar om och vet hur omkskriven och manipulerad bibeln är genom åren.

Bibeln säger även döm inte så ska ni inte bli dömda men faktum är att Kristedomen är en av världens mest fördömmande religioner så redan där går ni genast emot eran Gud för ni dömmer.

Nu dömmer du alla andar att dom skulle vara satans verk men har inte en tanke på att er Jesus er Gud kan vara satan som lurar er.

Jag tror på Jesus men inte i den bemärkelsen bibeln beskriver,mångt och mycket har tagits bort av katoslka kyrkan så den boken är inte komplett som den en gång skrevs.Tomas evangelium saknas,6-e och7-e moseböcker sakans och den bok ni följer den har av katolska kyrkan plockats isär just för att sätta skräck i fösamlingar på så vis fick kyrkans män sin makt över er troende.

Kyrkan är makt men Jesus var ingen maktgalen individ men tyvärr så ser dagens kyrka ut,gör som vi eller du är besatt av onda andar.Jag vänder direkt på det och säger vad vet n,i ni själva kan vara dom som blir lurad av Satan och inte vi andra för så tror jag det är annars hade kristendomen haft mer ödmjukhet och inte bankat in i folks huvuden VÅRT sätt är det ENDA rätta.

Tyvärr det ENDA rätta det är om man följer den väg man själv känner är rätt oavsett det gäller kyrkan eller någon annan tro.Men dömmer ut andras tro det gör man förbaske mig inte och det gjorde inte Jesus heller.

Fjäril
13

Hej Airbus, Jag förstår inte riktigt ditt budskap och om jag ska vara ärlig tycker jag inte om diskussioner kring demoner och annat som kan "skrämma" andra människor. Det du talar om kan "riva" upp tankar och funderingar som inte behöver vara där och varför ska man testa sina vägledare/andar, var och en är säkert trygga i deras egen känsla och tro - och människor som inte har kommit dit än skulle nog bli väldigt osäkra. Man ska inte utgå från ondska och det vi projicerar ut, kommer också tillbaka.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Airbus]
1

va, jag försöker inte trycka ner :/ har ju själv varit i Nyandlighet och jag vill inte minnas att det va särskilt trevlit när jag försökte ta mig ur….. snarare obehagligt, det va därför jag bad er att testa andarna då ser ni ju hur de reagerar på frågan.

känns instängt att vara kristen? p.g.a att Gud ställer lite krav på oss? och svaret passar mig kändes lite konstigt gud skapade oss för att vi skulle ha gemenskap med oss vi skapade till hans avbilder sen så råkade vi sabba till det när vi åt av kunskapens frukt på gott och ont. Vi är beroende av Gud vare sig vi vill elr inte och vill vi inte ta emot Jesus så fine, men då får vi också stå till svars den dagen vi står inför Guds ansikte och ta ansvar för det val vi gjort

#1 INGEN människa e helt god då skulle vi inte göra alla de här misstagen vi gör, skulle du kunna ge bort hela ditt hus? och alla dina pengar till dom som behöver det och du får stå utfattig? skulle du kunna låna ut saker utan att kräva å få tillbaka dom? om du skulle vinna 10 miljoner skulle du med GLÄDJE dela ut dom till människor i stan. Den enda som är helt god det är Gud och den som säer, hur kan Gud vara god som låter så mkt hemska saker hända? svaret är enkelt , det är VI människor som satt oss i den situationen, Gud har ingen som helst skyldighet att rätta till det  men genom att han ville ha oss hos sig så lät han människor spika upp honom på korset för att vi skulle få bli räddade undan domen men det får vi bara genom att ta emot Jesus. Och den som inte märkt det så är Gud Jesus och Jesus Gud genom treenigheten.

[NeferNefer]
14

#5: Det där var på inget sätt svar på mina funderingar. Men jag märker att du är helt inne i din lilla "Gud-värld", så jag låter väl dig fortsätta med det. Jag har i alla fall sagt vad jag tycker, och jag står för vartenda ord.

Amandla
12

Den här sajten riktar sig mot dem som tror på något utöver de begränsande religionerna, de som tror på att det finns en andra sidan, de som är öppna för återfödelse osv och det finns dessutom en hel del barn och ungdomar här!

Jag tycker det är direkt olämpligt att skriva ord som du gjorde i ditt första inlägg här: "När man håller på med den s.k nyandligheten så tillber man indirekt satan och hans demoner"

Och ja, jag känner mig tilltryckt av att du skriver att det  bara är Jesus som kan frälsa människor. För mig är det direkt felaktigt, jag har lärt mig att var och en har ansvar för sig själv och att man har hjälp av sina guider. Det handlar om karma, och det är bara jag som kan arbeta med mitt eget karma, även om jag får hjälp och stöd av andra, både människor och andar.

Du verkar vara här för att skrämmas och det kan jag inte acceptera.

[Airbus]
6

Oki, då säer vi väl så jag lämnar den här sidan på direkten, och nej jag e inte här för å skrämmas, du tror det men så e det inte, men jag ska lämna er ifred och inte skriva något mer.

Moonwing
6

Emellan råd och hot är hårfint, förstår att du talar för din sak, men den fria viljan vi alla har får man inte trampa på…

".. men då får vi också stå till svars den dagen vi står inför Guds ansikte och ta ansvar för det val vi gjort.."

-den "fria viljan", finns där för att vi själva skall ta konsekvenserna av vad vi säger och gör..försöker man nästan skrämma bort någon ifrån ett ställningstagande, så tar man även dennes beslut på sin egna axlar..och allt som av det besluter får följder,.. blir man medansvarig i..

..våra mål som växande individer är att ta helt och hållet ansvar för våra egna beslut, vi behöver inte ta ansvar för andra människors åsikter eller följderna av dem (om vi inte lägger oss i besluten).

Vet att det inom, bla väckelserörlsen ses som en slags plikt att påpeka för de som ej delar samma tro, att den man själv har är den enda rätta och att ens eget liv (själ)-är i fara om man inte gör så, men då får man respektera de regler som forumet har -eftersom de som befinner sig där är just där pga  av sitt eget val (fria vilja).

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Amandla
6

Airbus, du får gärna vara här men då får du lov att följa den här sajtens regler och stämning. Någon slags väckelse passar inte här helt enkelt. Inget illa ment men jag tror att det finns forum som passar dig bättre. Vad de heter vet jag inte eftersom jag inte sökt efter dem.

Anaid
7

Jag förstår inte riktigt varför man skulle få som svar att Jesus är den ende som kan frälsa människorna? Då måste man utgå ifrån att Kristendomen skulle vara den enda rätta vägen att vandra och tror man på reinkarnation, karma och känner till andevärlden och vad som finns på andra sidan så känns det ju lite befängt att ens överväga att ställa en sån fråga.

Själv har jag en stark gudstro och har alltid haft det, men det är inte någon religions gud den tron baserar sej på (jag skrev om min tro i tråden "Tror ni på Gud?"). Jag tror varken på helvete eller på djävulen eller på straff, jag behöver inte skrämmas mha sånt för att leva mitt liv på ett bra sätt. Jag strävar alltid efter att göra gott och vara en god människa, till det behöver jag inte nån religion som säger åt mej hur jag ska göra eftersom jag har Gud, kärlek och godhet inom mej precis som alla människor.

"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud

Fjäril
4

Airbus,

Självklart är du välkommen att vara här och alla olika åsikter bör respekteras, däremot så kan man vara lite sparsam på att inte lägga fram sin teori/sin tro som ett faktum/som att "så här är det"

I det här fallet så kan detta inlägg i #0 upplevas lite väl starkt och vi pratar gärna inte om demoner och liknande här inne. Tron varierar där också, men det är ett ord som kan upplevas som skrämmande.

Tuva-C
6

0# Oj, måste faktiskt säga att jag ryggade till när jag läste det här inlägget. Håller med alla ovanstående. Nä, det där kändes inte alls kul att läsa. Och då handlar det inte om att jag kan ta kritik för min tro, utan det obehagliga är att det nästan känns lite "sektigt".

Jag har stor respekt för andras tro, det är inte min ensak och alla får tro på precis vad de vill. Men jag gillar inte att bli "uppläxad" med meningar som innehåller ord som "demoner" och Lucifer". Inte så att jag går in på ett kristet forum och börjar ifrågasätta Jesus eller förespråka min andetro som "den rätta".

[Airbus]
0

Jag såg va ni skrev och måste bara skriva en sista gång , Jesus dog på korset för över 2000 år sen för att vi kulle få förlåtelse för våra synder, vi e egentligen inte förtjänta av den p.g.a syndafallet men bara för Gud älskor oss så mkt så offrade han en del av sig själv dv.s Jesus, Jesus lät sig smädas hånas och behandlas illa men det gjorde han endast för vår skull, för han ville inte se oss gå förlorade, Och räddningen finns för var och en som vill ta emot den dvs genom Kristus TÄNK då vilken uppoffring Gud gör för oss, då ska vi ta vara på den och inte göra Gud ledsen.

och nej hag tillhör ingen sekt, bara en helt vanlig kristen

Denna kommentar har tagits bort.
[Baubo]
1

Kära Airbus, du verka inte ha nån slags respekt för andras tro eller synsätt på livet. Själv anser jag kristendomen vara en väldigt förvrängd religion, men eftersom jag vet att många får tröst och kraft ur den så brukar jag inte säga nåt. Men då någon försöker tränga på mig sin egna syn, kristen eller inte, då öppnar jag munnen.

Och du #15, såg att du i en annan tråd också "läste av" (?) någon. Vad håller du på med egentligen?! Så gör man inte utan lov och att personen bett om det!

Fjäril
2

#16! Bra iakttagelse!

Inlägg 15 är borttaget då det kunde verka stötande ( man "läser av" någon utan lov, av vad vi kan se!)

Personen har fått ett pm och kan omformulera sig i ett nytt inlägget om det önskas.

Tuva-C
4

#14 Okej, och det är din trosuppfattning. Problemet är att du berättar det som en sanning, vilket jag inte känner mig okej med. Jag har svårt att förstå drivet att behöva få andra att tro på samma sak som en själv. Det går inte ihop för mig. Varför spelar det någon roll? Huvudsaken är att man själv mår bra.

Dessutom, om jag ska vara ärlig, känner jag mig inte dragen till en religion där man ska gå runt och ha dåligt samvete hela tiden för att man existerar.

[Airbus]
0

dåligt samvete att amn existerar? DET e INTE guds avsikt att man ska göra hans avsikt e att man ska leva efter kärlekens bud och att älska sin nästa som sig själv, elr hur hade du tänkt att man skulle leva efter sitt ego? men Gud vill ju att vi ska finna rätt väg och inteden orätta vägen och det ser vi även i samhället lixom synd för med sig konsekvenser så för brott med sig konsekvenser just av den anledningen  omgivningen mår bra av det och att det leder in i falsk trygghet.

Och ja, jag berättar det som en sanning helt korrekt annars skulle jag ljuga och förvränga Guds ord och det e något man ska låta bli då man fför andra personer bakom ljuset därför så talar jag så, för att det e min skyldighet och faktum e att när jag skriver här så gör jag det för att vilja hjälpa vilsna människor och att få dom att veta att det faktiskt finns en fader som längtar att få lära känna och att börja umgås med sin favoritskapelse=människan

[Airbus]
0

vad det spelar för roll? ja, om du inte har undgått så finns det människor som berättat att vid nära döden upplevelser varit en hårsmån från att hamna i fördärvet tack vare att de inte godtog Jesus som sin personlige frälsare och att mörkertalet e stort bland dem som haft väldigt obehagliga nära döden upplevelser och det borde vara varning nog och varför skulle de ljuga?. Och eftersom jag inte vill att någon ska hamna där så e min skyldighet att försöka få människor till insikt.

KattenRuben
6

Jag vet vad jag tror och det jag tror innebär inte att i panik överföra det på andra som inte tror som jag. Även om jag skulle vilja ibland.Flört

Däremot så delar jag gärna med mig min tro för de som lyssnar och är intresserade.

Jag har också mött många "vanliga" präster, inom den vanliga kristna kyrkan privat i allt från dop/bröllop och begravningsplanering som rört min familj/släkt och ingen har predikat på som Airbus gör. De har aldrig framfört skrämmande utsagor om du måste följa bibeln nu, du måste de och du måste si….annars hamnar du i fördärvet snart.

Vilket också får mig att undra vilken sorts "samfund" du hör till. Bara en ren intressefråga.

Jehovas? Pingstvänner? eller är du bara "vanlig kyrklig hobbytroende"

Det vackraste en präst sa åt mig var då min dotter dött. Hon finns någonstans. Han kom inte och försökte pracka på oss tron om himlar och pärleportar och helveten ens då. Man måste vara ödmjuk och försiktig när man vill närma sig folk och dela med sig av sin tro, annars blir man eventuellt bara tolkad som just det, en galen nervös sektmedlem som bara skräms, istället för att förmedla kärlek och värme. Oavsett vad som händer sen så är vi alla här för att lära. På ett eller annat sätt.

Så snälla, förmedla gärna dina budskap, men respektera också att dina medmänniskor att alla dessa kanske inte vill tro som dig, alla kanske inte är redo nu att tro på sådant eller så blir de aldrig det.

Väl mött.

Amandla
2

Så länge vi håller diskussionen sansad och utan att försöka skrämmas eller frälsa så är den okej. Men jag vill påminna om att den här sajten är till för oss som tror på det övernaturliga och på att det finns en andra sidan.

KattenRuben
0

#22  så sant. och det är därför jag är här.Flört för just det med övernaturligt osv.

Moonwing
3

"..Kristus TÄNK då vilken uppoffring Gud gör för oss, då ska vi ta vara på den och inte göra Gud ledsen…"

#14..

..Oj,oj ..det vill till att försöka se utanför sin "lilla bubbla"..eller?, nu var jag lite elak-men det är just sådana här inlägg som får människor som önskar gå sin egen väg.. kanske utanför den "gängse sk kristna tron", -att tappa respekten för sådana inlägg som du gör..

..du vill inte tro det är sant, men tänk efter själv (oavsett om du tycker det finns starka argument för ditt uppträdande här i tråden-vilket du tycks tycka)

..-på detta sättet vinner du inte någons hjärta, man kan helt enkelt inte hota fram en insikt, vad det än är-hos någon levande tänkade existens!

Nu skall jag svara dig med dina egna tankegångar om hur du?..

-uppfattat, att Jesus "Frälste" människor..eller kanske har du inte förstått innebörden av följande, något som många sk troende ej vill ta till sig..Flört

(en Apostels ord)

"Apostelns bruk av sin frihet"

1Kor 9;

"19 Eftersom jag är fri och oberoende av alla, har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler.

20 För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under lagen.

21 För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Gudslag utan lever i Kristi lag.

22 För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några."

Menar du verkligen att du genom att vädja till människors skuldkänslor, får dig att framstå som "en som själv lever utanför lagen"?

Det du har skrivit i inläggen, får väl dig snarast att framstå att det är du som lever "med lagen", och vi härinne..utan!

Detta får ju människor härinne sig att känna sig som de vore ett snäpp lägre värda än sk kristna, är det är väl inte det du vill?

..vill du inte eller kan du inte förstå att vad man än vill vinna människors hjärtan för, så gör man det inte genom att ställa sig över dem?

Om du vill vinna människor börja med att uppträda som en "sann kristen", dvs  visa respekt, och det gör man inte genom att slänga in ett "sista uttalande"…

..och sen "dra" -det blir som att peka finger åt oss alla, härinne, och du får en helt motsatt effekt, folk får en motvilja emot allt vad det sk "Kristna värderingarna", står för..och det är väl ändå inte ditt syfte..eller?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Tuva-C
7

#19 Att man ska ha dåligt samvete baserar jag på ditt uttalande som följer;

(…)"Jesus dog på korset för över 2000 år sen för att vi kulle få förlåtelse för våra synder, vi e egentligen inte förtjänta av den p.g.a syndafallet men bara för Gud älskor oss så mkt så offrade han en del av sig själv" (…)

Vi är alltså egentligen inte förtjänta att vara här eller för förlåtelse för våra "synder"? Sen skrev du också så här;

(…) TÄNK då vilken uppoffring Gud gör för oss, då ska vi ta vara på den och inte göra Gud ledsen. (…)

Nu är jag ju inte kristen men det här skulle ge mig jättemycket skuldkänslor om jag trodde på det.

(…) för att det e min skyldighet och faktum e att när jag skriver här så gör jag det för att vilja hjälpa vilsna människor (…)

Och sen kommer du inte hit och kallar oss för "vilsna"?? Och nej, det är inte din skyldighet att ta på dig vad alla andra tycker, tänker och tror. Du har har ingen skyldighet att "rädda" oss från något när vi inte delar samma tro. Åter igen, så länge man mår bra och inte medvetet behandlar andra illa så är det helt okej för mig om man väljer att tro på en allsmäktig gurka. Det är inte min ensak eller någon annans heller för den delen.

OlgaMaria
2

Har läst igenom den här tråden nu och det jag lägger märke till är att det verkar som att alla blir provocerade och känner att deras sätt att se på saker kritiseras, och Airbus kritiseras för att hon kommer från sin "bubbla/sekt" och talar utan att ha koll på någon större bild. Men ingen frågar hur det kom sig att hon gick från nyandlighet till kristen tro, vad det var som fick henne att se på ett annat sätt. Är det inte den som inte är nyfiken som är den inskränkte?

Sen det här med onda andar/demoner. Nån påpekade att kristendomen är en "ny" religion, men då kan jag påpeka att människan i alla tider i alla religioner haft föreställningen om en ond andevärld och om demoner. Det finns i alla världsreligionerna och i naturreligionerna. Det är egentligen bara i den moderna nyandligheten som detta förnekas och döljs. Hur trovärdigt är det?

Jag tycker det är extremt relevant att prata om ifall det finns en ond andlighet eller inte i såna här kretsar där man sysslar med andlighet. Man riskerar ju helt klart att utsättas för det och det blir så dumt om man bara säger "nej, tyst, det där är skrämmande".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[NeferNefer]
6

#26: Tack för dina kommentarer, Theresia, de var tankeväckande. men jag vill ändå påpeka ett par saker.

1) "Men ingen frågar hur det kom sig att hon gick från nyandlighet till kristen tro, vad det var som fick henne att se på ett annat sätt." Det kan bero på att tråden inte handlar om det, utan om att alla andar som inte erkänner Jesus som frälsaren är onda andar. Jag försöker alltid hålla mig till trådens ämne. Vill man diskutera andra saker kan man skapa nya trådar om det.

2) "Nån påpekade att kristendomen är en "ny" religion, men då kan jag påpeka att människan i alla tider i alla religioner haft föreställningen om en ond andevärld och om demoner." Ja, men Jesus (som ursprungsinlägget faktiskt handlar om) ska ju ha varit född för ca 2000 år sedan, han har inte funnits i alla tider, och att då alla andar sen urminnes tider ska erkänna honom som en frälsare är väl ändå lite väl mycket begärt, det måste ju till och med du hålla med om?

3) Klart man kan diskutera vad man vill, men jag tycker inte det är okej att skrämma upp folk i onödan. Onda andar? Vill du tro på dem är det givetvis din fria vilja, det är din sak. Jag tror på godhet och kärlek. Naivt? Absolut, det kan jag hålla med om, men även jag har en fri vilja och det är min ensak.

OlgaMaria
1

1) Fast Airbus förklarar ju direkt att bakgrunden till hennes tal om onda andar ligger i att hon varit en del av nyandlighet innan men nu följer Jesus och att hon i denna veva fått klart för sig att det finns onda andar.

2) Nu hoppar du runt min poäng. Jag talar här inte om Jesus utan bara om onda andar och hur rimligt det är att bara vi moderna människor har rätt när det gäller detta.

3) Ok =)

[NeferNefer]
2

Okej, jag förstår, men det är väl ändå trådskaparens första inlägg vi har att relatera till, inte sant? Och det handlar om att alla andar som inte erkänner Jesus som frälsaren är onda.

OlgaMaria
0

Javisst, men det jag skrev under punkt 1 är ju vad hon skriver i sitt första inlägg.

Fjäril
4

Jag säger som NeferNefer har gjort här, de flesta har reagerat på det som skrevs i Ts: testa era andar ifall de erkänner att jesus är den ende som kan frälsa människor.

Sen har detta diskuterats vidare, för och "emot". Var och en har sin tro men vi bör försöka att inte antyda att så här är det för att man själv tycker så!

OlgaMaria
0

#31 Okej, jag tycker bara det är lustigt att man inte undrar varför någon tycker som den gör. =)

Fjäril
4

Ja det kanske man kan tycka Flört fast reaktionen blir inte alltid sådan när man får "fakta" (efter eget tycke) lagt i handen genom att - så här är det. Det blir nog lätt att man ifrågasätter hur man kan uttrycka sig så istället.

Ts får gärna förklara varför h*n tycker och tänker så här. Glad

Moonwing
1

Hej Theresia, du har ju stor insikt i andliga saker, och jag misstänker att det var din omsorg om en sk medkristen som drog dig hit..

~~~~~~~~~~

" Men ingen frågar hur det kom sig att hon gick från nyandlighet till kristen tro, vad det var som fick henne att se på ett annat sätt. Är det inte den som inte är nyfiken som är den inskränkte?"

*Kan detta istället bero på "bättre vetande", många av oss har befunnit oss i "kristenheten", men valt en ny stig, men vi ifrågasätter inte heller varför hon valt det motsatta? Varför skulle vi? Är det inte hennes val?

"testa era andar ifall de erkänner att jesus är den ende som kan frälsa människor."

*Till och med enligt Bibelns läror , ombeds man att ej "testa några andar"-dvs ta kontakt med den astrala världen om man inte har tillräcklig kunskap om detta kan vara farligt..och det vet även du..

"Sen det här med onda andar/demoner. Nån påpekade att kristendomen är en "ny" religion, men då kan jag påpeka att människan i alla tider i alla religioner haft föreställningen om en ond andevärld och om demoner. Det finns i alla världsreligionerna och i naturreligionerna. Det är egentligen bara i den moderna nyandligheten som detta förnekas och döljs. Hur trovärdigt är det?"

*Om det inom nyandligheten skulle förnekas eller döljas, skulle inte "Övernaturligt" finnas som sajt, inte heller fler sajter som helt öppet talar om detta ämne.

"Jag tycker det är extremt relevant att prata om ifall det finns en ond andlighet eller inte i såna här kretsar där man sysslar med andlighet.Man riskerar ju helt klart att utsättas för det och det blir så dumt om man bara säger "nej, tyst, det där är skrämmande"

*Helt klart Teresia, men att som redan sagt, att tala om det så det kan uppfattas som "en sanning" -har redan bidragit till att en sajt stängdes ner.

Detta har man tagit åt sig här på Övernaturligt och försöker leva upp till, jag tog upp det i "protest-tråden" om Illuminati, att  ni tex på er sajt gärna pratar öppet om detta och även gärna inom ert trosåskådningsätt vill se det som en sanning..och att det var konstigt att det fick förhålla sig så  på er sajt ..-men inte någon annanstans här på iFokus (måhända är det pga att se på tex demonism som en sannning inom det väckelserörelsen är mer vedertaget ibland allmänheten och man inte uppfattar den som ett hot)

-tycker du inte att du själv kan uppfattas som provokativ....när du (och trådskaparen) nu kommer hit och just tar upp ämnet igen , alla försöka hålla sig någorlunda sakliga till..

Det finns mycket uppdämda känslor över allt som varit, är det klokt att vi besöker varandras sajter och mer eller mindre ifrågasätter varandras trosuppfattningar, när vi precis som jag skrev i inlägg #24, när vi vet att det mer eller mindre hör till god sed att ej försöka provocera varandra?

/ Wingen

OlgaMaria
0

"-tycker du inte att du själv kan uppfattas som provokativ....när du (och trådskaparen) nu kommer hit och just tar upp ämnet igen , alla försöka hålla sig någorlunda sakliga till.."

Jag har inte insikt i vad som diskuterats här innan och att det är något som alla försöker hålla sig sakliga inför. Så om vi drog upp något "igen" tror jag inte att vare sig Airbus eller jag varit medvetna om.

Jag har ingen önskan att pressa mig på där jag inte är välkommen. =) Vill bara bemöta något av det du skrev. Bibeln uppmanar oss faktiskt att pröva alla andar, dvs de andar som vi möter på ett eller annat vis, men varnar oss från att uppsöka andar, annat än Guds ande. Det handlar helt enkelt om att skilja Helig Ande från andra andar. Ville bara reda ut bibelfrågan :)

Ett bra exempel på att pröva andar är en kvinna som hade kontakt med min man och hans föräldrar ett tag. Hon hade besök av "Jesus" men började efter ett tag tänka att detta kanske inte var den verklige Jesus. Hon frågade honom vid ett tillfälle om han kunde visa sina händer för henne (så att hon kunde se om det var hål i dem). På den frågan svarade han "Nej!" och gömde sina händer bakom sin rygg. Då förstod kvinnan att det inte var och aldrig varit den sanne Jesus som besökt henne. I Bibeln finns också flera exempel på då Jesus visat sig för människor efter sin död och han har visat sina händer för dem, liksom som för att bevisa att han var den korsfästne och ingen annan.

Ha det bra!!

Tuva-C
0

#32 **"När man håller på med den s.k nyandligheten så tillber man indirekt satan och hans demoner" (ur #0) **

Om jag hade kommit in på ert kristna forum och sagt att "när man håller på med den s.k. kristiendommen så tillber man indirekt satan och hans demoner", så skulle folk nog där inte heller reagerat så vändligt tillbaka.

Om jag ska tala för mig själv så är jag inte speciellt intresserad av just kristendommen, men det hör ju till vad jag tycker och tänker. Så i det här fallet är jag inte intresserad av just varför h*n tror som h*n gör. Men om man vill starta en diskussion där man vill ta upp varför man tror på något annat så kanske man inte ska börja ett inlägg med att säga att alla här inne på forumet "tillber satan och hans demoner". Inte jättesmidigt kanske.

Moonwing
0

#35..Börjar faktiskt få förståelse för Nicklas och hans Medarbetare, kanske var det min lärdomSkäms

..det här börjar ju får ju rentav löjliga proportioner.

/ Wingen

JonasDuregard
3

#1 "Religionen kristendomen har bara funnits i en bråkdel av den mänskliga historian […]"

Tänk på att en bokstavstroende kristen inte håller med om det påståendet. De har egna uppfattningar om hur länge männsikan funnits och om kristendomens historia.

#35 "I Bibeln finns också flera exempel på då Jesus visat sig för människor efter sin död och han har visat sina händer för dem, liksom som för att bevisa att han var den korsfästne och ingen annan."

Eller så är det en av tjuvarna som hängde brevid Oskyldig.

Skogshumblan
3

Det är snällt att ni kristna vill allas våra bästa. Jag tror ni bara har gott i uppsåt. Men vi är många som vill få tro på det vi själva valt-oavsett om det är er kristna tro eller något annat. # O fint att du hittat hem i kristendomen. Är alltid gott att vila tryggt i något. Jag har gjort tvärtomresa. Jag gick från kristendom till den här nyandliga tron. För mig var det frihet och lycka. Lika äkta och viktig som din. Förstår din goda avsikt men hoppas du förstår att du eller någon annan inte är mer/ mindre rätt ute, vi har bara olika sätt att se på vad som ger oss något vi tycker är värt att tro och leva efter. All respekt och glädje i din tro önskar jag jag. Hoppas du kan ge oss andra samma tillbaka :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.