Lampan
Den känns handgjord, någon som har rest mycket har gjort den.
Amor Vincit Omnia
Känns som att den inte varit på samma ställe hela tiden, alltså det känns som att den farit runt på olika ställen eller så har den köpts utomlands någonstans.. Den känns unik.. Jag förnimmer lite, känner en lantlig känsla med den.. Känns som att barn gillar den.. Mer känner jag inte just nu..

#2 Precis samma kände jag.
En man har gjort den med hjälp av andra…
Amor Vincit Omnia
Får till mig en äldre dam som en gång i tiden köpte denna på en resa hon gjorde. För övrigt så gillade hon fina saker och grämde sig den dagen då hon inte kunde röra sig lika obehindrat som förut. Hon kunde inte pyssla på det sätt som hon gillade. Känns som en lugn och naturlig bortgång, liggandes. Farmor till dig?
Detta fick jag till mig
Har ej ännu läst vad övriga svarat.
Det jag fick till mig var:
Ett par gamla händer som överräcker denna lampa. I samma stund som bilden kommer framför mig börjar mitt hjärta klappa kraftigt men ej snabbt. Hjärt pulsationerna fortplantar sig upp i över kroppen så jag liksom gungar.
Parkinson? eller någon annan sjukdom som påverkat kroppen på den som räckte över lampan till mottagaren..
Sen kommer bilden av en äldre kvinna. Hon har glasögon och plirig blick. Hennes mun säger: "Du förstår"
Jag tolkar detta som att det är någonting speciellt med denna lampa som mottagaren kan/har vetskap om och som kvinnan uppskattar.
Ögonblicket känns vemodigt och sorgligt men är ändå fyllt med kärlek.
Ser även örngott med brodyr och typ "volang" runt om. Väldigt vackra.
Får även upp en bild, det ser ut som ett fotografi.
Kvinnan sitter i en stol och på hennes vänstra sida står en man. (vår högra sida när vi ser fotot)
Mannen är mörkhårig,mager lagd och har mustasch./ Rore
Gör ett litet tillägg och det är lika läskigt varje gång.
Men jag kör ändå,
Två kvinno namn kom till mig och det var Alma och Sigrid.
Känns som om de var två små flickor som var systrar.
När får vi bekräftelsen Jeremina?
#7 Jag hänger på Soffe och fråga detsamma, man vill ju veta om man är i galen tunna eller om något stämmer
Du fick ju också upp om en resa!!! Spännande att se du :)
Soffe….många barn har gillat den och velat leka med den men inte fått det förstås, bara titta du vet!
Madde…Handgjord i allra högsta grad….det är en man som gjort en del av lampan men först gjorde en kvinna skärmen och hon reste runt hela världen.
Rore…Örngotten kan vara de som min svärmor Bojan sydde och broderade BL på och som legat i huset där lampan finns nu. Du har beskrivit kvinnan som gjorde skärmen någorlunda bra. Hennes namn?
Mannen med mustaschen bodde i huset där lampan står nu omkring 1950, honom har du beskrivit helt rätt. Kan du få fram namnet kanske?
Kvinnan hans hette Signe men jag är däremot född på dagen då Sigrid har namnsdag 15 september.
Jag tycker att ni är duktiga…kul & Kram Jeremina! 
#8 Häng på du ;-) Ja det är spännande o få veta :-)
Jeremina? Jag kan ta att jag hade fel helt och hållet.
Kändes lite noschigt att du inte nämnde mitt alls?
Ett råd till dig är att det kan såra andra som försöker sig på att tolka dina övningar i framtiden och du utesluter dem.
Kram.
P.s Oerhört vacker lampa, var glad över att du har en sådan speciell lampa. D.S
Tack Jeremina! Kul att jag hade lite rätt då iaf :-)
#11 Hon glömde nog inte dig med mening..
#12 Nej det tror jag inte heller
kram
#11 Förlåt! Det var inte min mening
outgrundlig men du skrev om en resa och hon som gjort lampan reste ju mycket. Det har inte med lampan att göra direkt men min svärmor dyker upp igen och hon har delvis ägt lampan. Hon var mycket dålig på slutet och kunde inte alls röra sig som hon ville. Kramar till dig Jeremina!
Era inlägg 7 och 8 hade inte kommit upp då jag skrev svar ikväll. De ser jag först nu.
Kramisar!
#14 Gosekram till dig för ditt svar. Då vet jag varför jag kände som jag gjorde.
Tack för övningen!
#15 Fortsätt och känn in och du kan ju skriva pm och gissa om du vill med. Men det är kul att få svar i tråden..du vet man kan inte alltid ha rätt……inte ens jag….hi hi 
#16 Men hur var din svärmor då, jag kände ju att en kvinna led av detta att hon hade ont i ett ben/höft typ som hindrade henne att gå och kolla på saker i affärer eller resa. Var det hon som var sådan elelr den som reste…..skriv gärna mer utförligt så man får storyn om lampan.
…..vet du något om hon som reste och hur hon dog och kan ge feedback på det?
Vore ju kul att få veta om du vet men annars e det lugnt vet du :)
#17 Min svärmor kan du skriva och läsa om i tråden "Läs av det här gamla kortet". Jag ska skriva mer utförligt senare men jag vill ha fler saker om lampan och ägare samt mannen som gjort själva lampan så att säga…..
oooooooooooooookeyyyyy då avvaktar jag och ligger lågt i snåren o smygtittar o ser vad som kommer fram, börjar jobba imorgon så nu är det snart slut med nattsuddet för mig. Natti kram från mig….
Hans och Leif är två namn som dykt upp då jag tittat på bilden av lampan.
Mannen med mustach, så var det Hans som kom först sedan Leif. Men jag kan inte säga om det är hans namn eller om det är något annat.
Hans och Leif är två namn som dykt upp då jag tittat på bilden av lampan.
Mannen med mustach, så var det Hans som kom först sedan Leif. Men jag kan inte säga om det är hans namn eller om det är något annat.
Det känns som att lampan är en bröllopsgåva, eller har något att göra med en förening av något slag..Jag ser iallfall bröllopsklockor ringa, en ring och ett brudpar och ett häst o vagnekipage jag är dålig på namn..
U R us
Superfin lampa!!
Det är väl inte meningen att vi ska ha storyn om lampan i förväg? då tycker inte jag att blir roligt ju..
U R us
Lampskärm: ( försökte fokusera på endast skärmen)
Väldigt luddiga fragment som kommer till mig i skrivande stund.
Gift en kort tid.
Gråtande spädbarn som väcker sorg och förtvivlan inombords. Blir tung i hjärt trakten, käns som en svår förlust, som gav ångest och oro.
Verkar som verklighets uppfattningen av tar och det kommer till mig sagor av olika slag. Om älvor,tomtar och troll.
Samtidigt ser jag vänster hand vigselringar som vägras att tas av.
Envis och troget har hon funnits kvar.
Bestämd, envis och tidvis ganska svår.
Det käns som hon skrattar åt "livets alvar" liksom ironiserar på ett lekfullt sätt.
Hon käns som humöret har pendlat. Lika lätt som hon har skrattat, vänds det hela till surhet o inbundenhet, hopplöshet och tårar.
Jag liksom pendlar i alvar och skratt.
Men något namn det får jag inte fram.(Sara)
När jag skrev fram så ploppade Sara fram?
Jag har ingen aning om du kan tyda eller känna igen denna beskrivning. Själv känner jag mig mest förvirrad, för jag förstår absolut ingenting.
/Rore
#25 Ja, du rore du fortsätter att få fram min svärmor Bojan. Hon i tråden "Läs av detta gamla foto". Bojans farmor kallades för Svarta Sara men hon har inte ägt lampan.
Jag ska prova att sammanställa om min svärmor till dig via pm kanske så kan du se att du hela tiden får upp uppgifter om henne. Bojan har ju ägt lampan innan.
Hej Jeremina!
Det skulle verkligen vara intressant om du gjorde det./ Kram
Vet inte om du missat ett inlägg där jag skrev två mans namn:
Hans och Leif De två namnen kom upp när jag försökte lista ut mannens namn som jag fick till mig tidigare i inlägg
#21. Oj då!
Såg att jag skickat dubell uppsättning. Förlåt
#28 Namnen Hans och Leif hör inte ihop med lampan….
Tar bort det jag skrev :)
Jag inte har läst vad andra skrivit. Bara kollade lampan och fick inre bild av en äldre man som håller i lampan och fixar någonting med den. Han har ljus eller gråhår och han står lite framåtböjd ställning…… Vet inte mer…han försvann…
#30 Varför tog du bort det du skrivit? Du får gärna skriva genom pm om du vill att bara jag ska läsa det.
#31 Pirkkolino…du beskrev min svärfar som har målat lampan. Kan någon få fram ett namn på honom?
#32 Jag är blyg
Skämt åsido, jag tycker jag har känt in både resa och detta med hennes rörelseförmåga som var begränsad. Även om det inte kanske är allt med din lampa.
Sedan fick jag till mig namn och det var kvinnonamn men du frågade ju efter mansnamn och då raderade jag det jag skrev, så nu slänger jag in ett mansnamn på skoj här som har med kvinnonamnen att göra, liiite.
George.
#32 Jeremina…..Såg jag inom skallen din farfar..
…Jag skrev inte mera…men jag "såg" även pensel och färger och lite ut av varje…Namnet vet jag ej…kan gissa….Calle. 
#33 Ingen George tyvärr men varför skrev du inte kvinnonamnet?
#34 Min svärfar hette Karl-Gustav kallades KG!
#35 Det vet jag inte jag bara raderade????? Jag skrev Greta, Margareta, Margareth……..
Skärmen har en konstnärinna som heter Barbro Dillner gjort men lampan har min nu döde svärfar målat.
Min svärmor och svärfar har ägt lampan innan de gav den vidare till barnbarn.
#36 Namnet Greta passar in då min svärfar som hette Karl-Gustav hade en syster som hette just Greta.
Namnet Margareta är ett av mina förnamn.
Skärmen har en konstnärinna som heter Barbro Dillner gjort men lampan har min nu döde svärfar målat.
Min svärmor och svärfar har ägt lampan innan de gav den vidare till barnbarn.
#36 Namnet Greta passar in då min svärfar som hette Karl-Gustav hade en syster som hette just Greta.
Namnet Margareta är ett av mina förnamn.
Ja just det, nu vet jag varför jag tänkte en massa tankar när jag såg detta. Och inte svarade i tråden förrän nu…..
Jag ser det som ett nederlag när jag får fram släktingars namn etc…..vill ju var mer precis vet du……därför att jag kanske raderade?
Jag vill veta med bestämdhet det jag känner. Så som jag kände denna bentrötthet/smärta som orsakade att någon inte kunde röra sig fritt. Det kände jag så klart.
Greta är ju längre bort i din släkt…..och ditt namn är i dig själv. Lite kul är det
Tack för du påminde mig/kram
#39 Men du nu när du skriver bentrötthet så KG, svärfar hade så ont i benen sista åren för han hade skelettcancer. Och just benen och tröttheten stämmer precis.
Du är duktig tycker jag för du fick fram namn nära och man får inte alltid fram precis det man vill. Det är andra som styr du vet! 
#40 Men dog han av detta sängliggandes?
Jag kände en kvinna som dog så! Inte en man.
Du sade att det var en kvinna som halvägt denna lampa, vem var hon?
Är trött nu och måste lägga mig vi hörs mera/Kram
#41 Ja, min svärfar dog i en säng på sjukhuset och det gick ganska fort när han väl kom in på sjukhuset. Min svärmor som dog i sömnen enligt personalen på sjukhemmet och hon hade både dåligt hjärta samt lungemfysem.
Om någon har något mer att skriva om Lampan så kan ni göra det via pm till mig!
Målad av min mor någon gång på slutet av 40-talet eller början av 50.
Ragnar Dillner