Ät rätt mat!
Hittade den här intressanta länken inne på en annan sajt:
http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article13864053.ab
En kombination av en hel insida och rätt matvanor gör nog att vi kan vara i balans på alla plan.
Ät rätt och meditera är mitt tips 
Sajtvärd på Övernaturligt

Tror det viktigaste är att ha en balans och att inte överdriva åt ngt håll.
Då mår man nog som bäst.
Jag kollade denna listan och kan inte genom den få fram vilken typ jag tillhör.
Jag fick 4 träffar på Vata 4 träffar på Pitta och 4 träffar på Kapha.
och frågan i sömn kunde jag inte känna igen mig i ngn av kategorierna.
Men en vän till mig som kan detta med Ayurveda säger att jag är en Kapha.
Lasse
tack för länken Fjäril! Ayurveda är kanon!
Egentligen är det så logiskt - att vi är olika och behöver lite olika tänk runt maten och att man ska äta olika efter årstid och tid på dygnet, följa kroppens klocka. Ayurveda har en stor visdom.
Är någon dosha i obalans tillför man mer av en viss typ av näringsämnen, varierar med varm och kall mat, kryddor etc och hjälper upp obalansen.
Om man tycker det är svårt att lista ut vad man är för "sort" kan man gå till en ayurveda-terapeut och reda ut det. Han/hon kan också titta på t.ex. Tecken i ansiktet, på tungan m.m.
Jag är en vata-pita f.ö.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tror man ska vara i balans vad gäller allt, men det handlar om att komma/nå dit också.
Matvanor och sömn är en viktig del för att ha orken/motivationen att arbeta med sitt inre.
Jag för egen del var lite av allt i testet, men det är ändå intressant att läsa hur vissa saker stämmer in på hur man äter och hur balansen i kroppen är.
Ett litet mer ingàende test - samt body mind doshas
Ignorera producterna, testen är bra.
Stämmde med ayurveda-terapeut, som även tar pulsen.
Main dosha:Kapha - Pitta
Body: Kapha, then vata
Mind: Kapha - vata/pitta
Tack för tipset crikarlshamn, 
Hej igen, gav just detta recept till en vän, en stapelvara i det ayurvediska köket för läkning och detoxing - men kolhydrater i riset.. Jag kan äta en handfull utan problem och med alla de värmande örterna och kryddorna màr jag bra utav den. After dinner seeds for digestion är en annan klassiker, kan ibland hittas pà bättre Indiska restauranger. Hjälper till att balancera matsmältningen!
Classic Ayurvedic Rice dishes:
Tridoshic Mung dhal Kitchadi:
This recipe plays a key role in Ayurvedic nutritional healing, especially during illness and detoxing. It is also widely eaten by sadhus, who leave it to cook while they are meditating. Mung dhal is tridoshic, and together with rice provides a complete source of protein. If you are doing a lot of pranayama or live in a cold climate, be sure to add the ghee. Especially easy to make in a rice cooker (pictured). Brown rice or barley may be substituted for the basmati rice to make the dish heartier. If you have good agni, you can try making kitcheri with split urad (black dhal)which is higher in protein but harder to digest. This dhal is considered the equivalent of meat in Ayurveda.
To make a tridoshic kitchadi:
1 cup basmati rice;
1 cup yellow or green mung dhal;
1 inch chopped ginger (for vata and kapha, warms, potent digestive stimulant),
2 tbsp. shredded coconut;
1 handful of coriander leaves,
3 tbsps. ghee or coconut oil;
3 bay leaves (warms, digestive), 1.5 inch fresh cinnamon bark,
5 cardamom pods,
5 cloves, 10 black pepper corns,
½ teaspoon each of turmeric, cumin seeds, fennel seeds, 1 pinch of hing.
Optional: one cup of diced carrots or celery; fresh lemon juice (to increase agni) and chopped coriander leaves to serve.
Soak dhal for a few hours to make it more digestible. Wash rice and dhal separately in at least 2 changes of water. Blend the ginger, coconut, coriander and ½ cup water. Heat large saucepan, add ghee, cinnamon stick, cloves, cardamom, peppercorns, fennel seeds, cumin seeds and bay leaves. Stir for a moment until fragrant. Add blended items, then hing, turmeric and salt. Stir until browned. Stir in mung dhal and rice and mix very well. Add 6 cups of water, cover and bring to a boil for 5 minutes. Then simmer until dhal and rice are soft (25-30 minutes). You can add vegetables that suit your constitution for a one pot meal.
After dinner seeds for digestion:
½ cup fennel seeds, ¼ cup toasted coriander seeds (with hard outer shell removed, often roasted with turmeric); ¼ cup sesame seeds, 1 tablespoon cumin seeds, 1 tablespoon ajwan seeds, 2 pinches of rock salt, 1 tablespoon hot water. Dissolve salt in hot water. Heat heavy cast iron frying pan and roast fennel seeds for 2 minutes, stirring constantly until slightly brown. Sprinkle on salt water and stir and toast until dry and fragrant. Pour into dish. Roast remaining seeds, each kind separately for a minute or so until fragrant and slightly brown. Add to fennel seeds and mix well. Store in glass jar and eat teaspoonful after meals for good digestion and sweet breath.
@Tarotlasse,
"Jag fick 4 träffar på Vata 4 träffar på Pitta och 4 träffar på Kapha"
Det är fullt möjligt, testet ovan kan vara lite kort kanske men om det nu stämmer är du en sk tridosha.