Jag behöver AKUTA råd!
Jag är i stort behov av råd nu eftersom jag vet varken ut eller in. Det gäller kärleken och har varit osäker på hur mina känslor är i snart 3-4 månader. Jag bor tillsammans med min pojkvän och vi är förlovade, har varit förlovade sen 25/9-06. Vi har på senaste tiden börjat bråka en hel del, och jag känner att jag orkar inte med det eftersom jag redan mår dåligt nog. Har fått diagnosen "medel" depression för ca 2 år sedan. Så det är lite upp och ner. Jag känner även att jag älskar inte min pojkvän på samma sätt som förut, känslorna har svalnat rejält.
Nu är det så att eftersom varken jag och eller min pojkvän kommer så bra överrrens numera så har jag fått en SUPER bra killkompis som finns där för mig och ställer upp i vått och torrt. På senaste tiden har jag även känt att jag har fått känslor för honom, dels för att han förstår hur jag känner mig och han hjälper mig på vägen så jag hamnar på rätt spår. Och för att jag trivs nå otroligt bra i hans sällskap, känner att med honom kan jag vara mig själv.
Jag vet inte hur jag ska tackla detta, då jag känner att jag vill ge upp min nuvarande pojkvän och berätta för min kompis hur jag känner. Vet inte hur min kompis skulle ta det, men han har sagt att jag är en av dom viktigaste personerna i hans liv då jag förstår honom mer än någon annan och att jag är den enda han släppt nära inpå livet.
Så hur ska jag göra? Någon som kan titta efter i mitt liv och ge mig en liten spark i rätt riktning. Jag känner mig helt klyven pga detta, och det går inte många dagar utan att några tårar tittar fram.
Maila mig gärna svar, EmmaWikstr_m@hotmail.com
Mycket mycket tacksam för svar då jag inte klarar av detta själv.

Hej Emma!
Jag förstår att du har det jobbigt med dina känslor och vill ha råd hur du ska göra i din situation, men det är ändå ditt eget beslut i slutändan vilken väg du ska gå. Försök att ta det lugnt, fundera och analysera känslorna i lugn och ro så tror jag att du hittar den bästa lösningen själv. Ingen kan säga till dig att göra si eller så, det är dina känslor och beslut som väljer rätt väg.
Önskar dig all lycka!
Kram/Elisabeth
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det är aldrig lätt att råda någon om kärlek eftersom det handlar om starka känslor som kan skifta i styrka dag för dag.
Jag tror inte på att man kan se in i din framtid och säga att man ser dig som en lyckligt gift trebarnsmamma med person A eller B. Skulle man se det så är det inte säkert att det är din framtid man ser, det kanske bara är en av dina möjliga framtider men den beror på vilka val du gör idag.
Ingen annan kan ta beslutet åt dig, även om någon skulle råda dig åt ena eller andra hållet så kan man inte skylla ifrån sig ansvaret på någon annan i efterhand om det inte skulle funka.
Du har alltid din fria vilja att göra tvärsemot vad andra råder dig så beslutet och ansvaret är alltid ditt eget. Man kan helt enkelt aldrig lägga över det på någon annan.
Kanske behöver du helt enkelt fokusera på dig själv, meditera och försök få lugn och ro i själen innan du bestämmer dig för ett beslut.
Inte det svaret du vill ha för tillfället… jag vet. Men om du kan känna dig starkare i dig själv, lita på dig själv att du fattar rätt beslut så kan du ha nytta av det på så många mer områden än kärlekslivet.
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.
Ett tips som brukar funka för mej när jag är upprörd och känslorna snurrar i huvudet så att jag inte kan tänka logiskt; Ha ett (stort) papper och en penna i fickan och skriv under dagen/natten ner ALLA tankar och funderingar kring ämnet. Tänk tillbaka till när du och din pojkvän träffades, förlovningsdagen, jul, hur kändes det då? Vad är det för skillnad nu och vad kan det bero på? osv. Sedan kan det kanske vara lättare eller i alla fall till hjälp att se din egen situation klarare när du läser igenom det.
Lycka till och många kramar/Marwe
Hejsan Emma.
Jag var själv i den situationen för många, många år sedan. Jag tyckte att jag kunde se klarare på det hela när jag åkte bort och var helt för mig själv. Ingen kontakt med någon av dem. Tankarna klarnar på ett helt annat sätt då. Då kan du fundera på vem du har de "äkta" känslorna för och om det faktiskt kan vara så att din kompis faktiskt är bara en jättebra kompis eller om du inte kan förställa dig ett liv utan honom. Stressa inte fram något beslut.
Det är väl de bästa råd jag kan ge dig - få lite distans till det hela. Det kan ju oxå vara jättebra att ha ngn att lufta det hela m, för då känner du oxå vilket beslut som känns rätt för dig…
Om du behöver ngn att lufta tankarna med så kan jag ställa upp, om du inte har ngn annan i din närhet.
Lycka till! /lia
Du har ju redan bestämt dej…
Det finns dock ingen som kan göra detta åt dej!
Lycka till!