Menstruation
Ni kvinnor där ute, kan ni känna er mer mottagliga för det övernaturliga runtomkring tiden för mens?
Ehum, jo, det kan jag göra. Fast det har inte varit några stora grejer, bara saker som att det går lätt när jag håller på med tarot, att jag liktsom har lättare att förstå vad det är korten 'menar', och lättare att riktigt 'gå in i' det jag håller på med.
Kan det bero på hormonerna tror du? Jag har hört att personer med mycket hormoner (t ex gravida eller tonåringar) är mer mottagliga.
#1 Kanske det? Jag har också hört att gravida är mer mottagliga! (Ur munnen på en gravid :)

För väldigt länge sedan när kvinnan var helig var hennes menstraution ett bevis på hennes gudomlighet. Hon kunde ju blöda i fem dagar utan att dö, det kunde inte männen! Hon kunde ge liv och även föda ett barn ur sin kropp, prata om livets gudinna!
När sedan den här fruktbarhetskulturens slog sönder av patriarkaliska folkslag så blev talet 13 kopplat till olycka. Men då var tretton kopplat till menstruation och månfaserna. Det går 13 månar/ mens på ett år.
Jag har hört och har erfarenhet att om man bor ihop så synkas mensen ihop, är det fler som märkt det?
#3 Jo, det stämmer! Jag och min mamma brukade ha mens smtidigt, innan mamma blev gravid.
Jag, som är lite småförtjust i nordamerikas indianer, har läst att männen stack en träpåk i kroppen och dansade en speciell dans i typ 48 timmar - utan att ta någon paus! Detta för att visa medlidande för kvinnorna som behövde dras med mensen, men också för att de ville 'lämna blod' till jorden. Snacka om obehagligt!
Hello!
Jag har inte tänkt på det…men ska ta och se om jag märker någon skillnad :-) Däremot blir jag lättare påverkad av alkohol vid mesn…*S*….
Och innan fullmåne och under fullmåne..tycker jag att det är lättare att få kontakt…..
Nästan alltid har jag varit med om att mensen har synkronicerat mellan oss kvinnor på en arbetsplats tex….
Ha det gott / Pia
Jag har också hört att mensen synkas t. ex på jobbet och när man bor ihop med någon. Märkligt. Annars har jag inte märkt av att jag skulle vara extra mottaglig under den perioden.. Har så fullt upp med mitt PMS då..
#3 jag märkte det när jag gick på högstadiet i skolan. Vi var ett kompisgäng som umgicks i stort sett varje dag efter skolan samt att vi sågs där varje dag och vi hade mens samtidigt
" Fenomenet med samtidig menstruation är välkänt. Det uppträder bland kvinnor som bor eller arbetar nära varandra. Orsaken finns sannolikt i de så kallade feromonerna. De är enkla organiska föreningar som liknar hormoner men är luftburna. De flesta levande varelser utsöndrar feromoner. Vissa djur utsöndrar dem om de är skadade. Dessa ämnen varnar andra för att det är fara på färde och att de skall fly undan. I en rad undersökningar från 1990-talet har forskarna visat att även kvinnor skickar ut speciella feromoner i samband med sin menstruationscykel. Det rör sig om minst två olika ämnen. Det ena utsöndras efter menstruationen men före ägglossningen. Det verkar förkortande på andra kvinnors cyklar. Det andra ämnet utsöndras under och efter ägglossningen. Det förlänger andra kvinnors menstruationscykel. Om en grupp kvinnor vistas tillsammans en stor del av dagen under en längre tid, kommer koncentrationen av feromoner i luften runt omkring dem att bli relativt hög, och de kommer alla att påverkas av den. Förhållandet mellan feromonernas koncentration avgöra då hur den gemensamma menstruationscykeln blir. I djurvärlden har synkronisering av menstruationen, eller löptiden som man kallar den, uppenbara fördelar. Den förhindrar att några honor börjar löpa före de andra och på så sätt får ett försprång. Samtidigt likriktar den en grupps aktiviteter så att medlemmarna inte hela tiden måste ha uppgörelser i samband med kurtiseringen. Det är förmodligen en rest av dessa förhållanden som gör sig gällande hos kvinnor som lever i grupp. "
#5 Detdär med fullmåne.. Jag brukar känna mig, vad ska man säga, olustig ungefär. Eller att jag känner mig lite 'tokig'. Till exempel kan jag få för mig att göra saker som jag annars inte brukar göra, typ hoppa i sängen eller liknande
Jag är säker på att jag inte inbillar mig, då jag har uppmärksammat att det är fullmåne varje gång jag känner mig sådär.
#5 Detdär med fullmåne.. Jag brukar känna mig, vad ska man säga, olustig ungefär. Eller att jag känner mig lite 'tokig'. Till exempel kan jag få för mig att göra saker som jag annars inte brukar göra, typ hoppa i sängen eller liknande
Jag är säker på att jag inte inbillar mig, då jag har uppmärksammat att det är fullmåne varje gång jag känner mig sådär.
Jag har absolut varit mer mottaglig när jag varit gravid och tiden därefter. Man har så mycket i sig som är uppmjukande…både på ligament och psykiska barriärer! Hormoner kallas det visst 
*grrr, det blev dubbelt*
har aldrig haft mens, men tror inte det hjälper snarare tvartom

#13 Klart att mensen påverkar mycket mer än vad man i allmänhet pratar om, det är ju det Anna ville lyfta fram. Eftersom du inte har haft mens själv kan du ju inte förstå kroppen och psykets reaktioner på dessa hormoner som styr menstruationen.Det händer massor i kroppen då och det är så att man blir känsligare och det kan ju innebära att det öppnas upp mer då.
Almis,#8 det var väldigt intressant det du skrev, nu fick man ju förklaringen varför mensen synkas.
#13 Män kan uppleva något liknande med hormonsvängningar utan att för den skull ha en livmoder. Hormoner har vi alla, i olika mängder. ;)

Man är ju känsligare under mensen nä rdet gäller allt tycker jag. Huden blir känsligare småkrämpor som ryggont och liknande kommer smygande jag kan överreagera på meningar som gubben säger osv Det kanske är så att man är mer mottaglig för andarna också pga känsligheten?