Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 1469 ggr
[Evangeline90]
0

Tid och rum....

jag har en fråga angående tid och rum och det andliga.

Jag har läst någonstans att när det gäller tid, som vi känner det, inte existerar egentligen, utan att dåtid, nutid och framtid på nåt vis samexisterar. Vad innebär detta? Har jag missuppfattat det?

För jag vill liksom inte återfödas i typ 1700- talet eller nåt typ. Fast så kan det väl ändå inte vara. Det skulle ju va helt ologiskt för då skulle vi ju inte utvecklas- eller??

kanske en totalt dum fråga, men asså hur fungerar detta med tid och rum inom det andliga?

[Evangeline90]
0

Någon!?????

Amandla
1

Logiskt är det förmodligen inte för oss på den här sidan, men vad säger egentligen att människor på 1700-talet skulle vara varken mer eller mindre t.ex. andligt utvecklade än de som lever nu? Det handlar bara om några hundra år. Utvecklingen handlar om så mycket mer, och jag tror att vi lever hundratals, kanske tusentals liv. Kanske även flera - eller alla… - samtidigt fast i olika perioder och länder. Jag tror alltså, inte vet. Kan rekommendera böcker av Michael Newton, Själarnas resa resp. Själarnas öde, mycket läsvärda!

Amandla
1

Läs den här tråden också, där står en del om tiden i inlägget #7http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4f3e32b588f472453e00ee0c-djuren-och-deras-syn-pa-doden?discussions-1

[Evangeline90]
0

Ja, men det är ju just det som är så förvirrande, Vad innebär det att all tid existerar samtidigt. För man kan ju inte tex födas in i en tid som redan varit. Utv. måste väl gå frammåt!?

Amandla
4

Ja, men det handlar om DIN utveckling, inte samhällets. Samhällets utveckling är också viktigt men det är inte samma sak.

Tänk dig att din ande består av många småsmå delar (precis som en människa består av celler). Varje del innehåller "receptet" på din ande (precis som den mänskliga dna:n i cellerna). Varje del kan befinna sig i en egen kropp på jorden/på andra sidan/på andra planeter/i andra universum/what ever och i olika tidsepoker…

Tänk dig sedan tiden som ett djupt hav, varje årtal är på olika skikt i vattnet, på olika djup. Alltsammans är tiden = havet, alla år finns samtidigt och existerar tillsammans men ändå på var sin nivå. Tiden måste inte gå framåt, den bara är precis som havet är.

Hm, en tankebild som funkar för min hjärna, hoppas den säger dig något.

[Evangeline90]
0

Hm, nja, men det är fortfarande svårt att ta in och förstå om det så skulle va.

Utvecklingen, även samhällets, strävar ju alltid framåt, så därför borde det vara i princip omöjligt att tex reinkarneras till en tidigare epok i jordens utv.

jag menar, hur många jordklot finns det inte då? Och om nu alla tider samexisterar, Vart befinner sig då framtiden och dåtiden? Nu?

När det gäller själens utv. så borde väl det normala vara att födas om ett steg i taget i framtiden- alltså framåt- eftersom utvecklingen går framåt. Jag menar säg att jag i mitt förra liv levde på 1800 talet. och sen föddes jag hit där jag är nu, då kan jag ju inte helt plötsligt gå tillbaka till 1800, för där har jag ju redan varit och fått lärdom.

eller hur.?

Magi-cat
1

Vacker metafor med havet, amandla!

Ingenting är så förvirrande som TIDEN, evangeline! Det ÄR svårt! Och jag gör inte på något sätt anspråk på att förstå något av den, tvärtom, den ger mig huvudvärkCool Men lite börjar åtminstone tanken närma sig frågan….kanske….

Tiden existerar, kanske man kan säga, i förhållande till materian. Utanför materian finns inte linjär tid - på samma sätt som vi är vana att se den. I så fall återförds man inte till något framåt eller bakåt, utan allt existerar, kanske, på sitt sätt, samtidigt. "Framtiden" kan på så sätt påverka det som varit…

Hur som helst, var inte orolig för att du efter döden hamnar i stenåldern, det fungerar antagligen INTE så…..

Ta det bara lugnt, som katten Maja….

Tids nog (!) blir allt uppenbart……

Vill man fundera ännu mer på tiden så finns det en del böcker, t.ex. "Tidsresor ur ett nytt perspektiv", av J H Brennan.  Och så förstås, Zander och tiden…..

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mayolica
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att få en enkel förklaring kan man göra så att man föreställer sej hela universum som en kub.

Hela kuben finns hela tiden samtidigt här och nu. Alla sidorna sitter där hela tiden samtidigt, fast vi ser inte allt på en gång. Vi ser den sidan vi vänder fram och lite delar av några sidor till.

~ mayolica ~

tarotlasse
1

ja inte ngn av oss levande mäniskor kan veta hur det är just med tids uppfattningen på andra sidan.

Min egen guide har sagt vid ett par tillfällen att tiden existerar inte på samma sätt på andra sidan.

Att dom på andra sidan inte har ngn tid.

Vid ett annat tillfälle när man frågade min Guide om just detta med tidigare liv så sa han att det inte fungerar på det viset vi tror.

Han berättade så att själen är delbar och tiden inte existerade så i själva verket levde vi flera liv samtidigt i olika tidsåldrar.

Jag själv har svårt att få i hop detta och hur det verkligen skulle fungera.

Men jag vet inte och ingen annan heller som kan säga vilket vi kan bara ha en tro.

Min Guide sa då vid samma tillfälle att detta med tiden är inte riktigt som vi tror.

Men att våra kloka vetenskapsmän under den närmaste framtiden kommer göra upptäckter som kommer förändra vår tids uppfattning och detta bara är en början på ngt mycket större.

Faktum är ju att forskarna i Cern under 2011 kunde finna energie som var snabbare en ljuset.

Vår tids räkning är ju beräknat på ljusets hastighet som tidigare ansetts som den snabbaste energien.

Men upptäckten av att det finns energie som är snabbare innebär att det vore teoretiskt möjligt att färdas fram och tillbaka i tiden.

Så Einsteins realtivitets teori visar sig nu inte stämma.

Så ska bli intresant vad forskarna mer kommer fram till nu när man upptäckt detta o vad som sker inom forskningen dom närmaste åren om just detta med tiden.

Lasse

[Evangeline90]
0

Men hur går det till? Jag menar det äda jag har en aning om är ju vart jag beffiner mig och vart jag har mitt liv just nu. Mitt medvetande är ju här nu i detta liv, så då kan jag väl inte vara någon annan stans samtidigt????

Och innebär det då att vi i princip- efter att vi dött kan födas om tillbaka till typ 1500-talet. O_0 Det skulle jag defenetivt inte vilja..

[Evangeline90]
0

och skulle det inte också innebära att alla de som någongång levt faktiskt fortfarande lever!? Och hur går det till, Och då menar jag inte som stjälar utan som människor de en gång var. och hur går det ihop, de har ju dött för längesen.

Jag har alltid tänkt så att efter kroppens död så går livet vidare asså framåt då den återföds i en annan kropp framåt i tiden och så fortsätter det tills vi komit så långt fram och fått så mycket kunskap om livet att, ja.. det som händer sen.

att om man skulle kunna återfödas till 1500 talet igen tycker jag fort. som att man går tillbaka i utvecklingen. För om det nu är, som jag redan sagt, utveck. det handlar om så borde ju, som jag sagt, utv. gå framåt inte fram och tillbaka.

Åhh, så komplicerat det blev- blev snurrig i huvet. O_o

Och jag har aldrig hör någon som sagt att i sitt tidigare liv- levde han/hon i framtiden!?

tarotlasse
0

jag har alldrig någonsin heller hört att någon kunnat bevisa att dom levt ett tidigare liv heller.

Många upplever andra liv det kan vi inte komma i från men vems liv är det vi upplever ?

Är det ett tidigare liv  elelr är det din guids liv eller är det ngn av dina andra i ditt ande teams liv du upplever ?

Tror ingen kan kan avgöra vilket faktiskt.

Jag har själv varit övertygad om att vi lever flera liv.

I dag är jag inte alls lika övertygad längre jag har gjort några reinkarnations resor hon utbildade reinkarnations terapefter och jag har upplevt 4 olika liv som jag varit övertygad om att det varit tidigare liv upplevelser.

i dag när jag lärt känna min Guide och mitt ande team mycket bättre.

Så visar det sig att ett av liven jag upplevt som tidigare liv är min Guides liv det andra livet jag upplevt ja det visade sig vara min healing guides liv.

Dom två andra liven jag upplevt som asiatiska  så har det under trancefigrations seanser att det är 2olika  asiatiska ansikte som visar sig för deltagarna.

Plus att min guide även sagt att vi utvecklas framåt hela tiden att det inte finns ngn anledning att gå tillbaks i utvecklingen  o att detta med tidigare liv inte är riktigt som vi tror.

Så idag är jag faktiskt väldigt tveksam till om vi verkligen lever flera olika liv.

Men jag vet inte med säkerhet hur det fungerar och ingen annan levande mäniska heller utan bara vad vi tror inte vet.

Som ngn Guide sa under en trancesession att man kan jämföra våran utveckling som en fjäril från larv till puppa till fjäril.

Samma sak sa Ambres när han kom igenom i trance att vi utvecklas i olika stadier som en fjäril.

Har hört ett flertal medium i trance där deras guider säger att vi inte lever flera olika liv och då har mediumet själv varit övertygad om att vi lever flera liv.

En dag får vi svaret tror inte det är meningen vi ska ha det svaret i dag.

Lasse

KattenRuben
0

Lasse, så  om de då uppfinner en tidsmaskin som man typ bara tänker sig i Kalle Anka och Bamse osv Obestämd så skulle det vara möjligt att åka såpass bakåt i tiden och se sina föräldrar som barn? Tänkte på den där nya energin de funnit :-D spännande oavsett …

mayolica
0

Om all tid existerar samtidigt (som jag tror) så återföds man varken tillbaka till 1500-talet eller till något framtida liv efter detta livet,jag tror alltså inte att vi lever ett liv i taget utan att alla liv och andevärldar mm existerar paralellt.Glad

För mej verkar det mer logiskt att allt pågår samtidigt, än det gamla tidslinjetänket med dåtid-nutid-framtid,som jag upplever är ensidigt och smalt. Vi kan tex skicka healing över långa avstånd och framåt -bakåt i tiden,det blir genast mycket lättare att förklara hur sådant kan vara möjligt utan tid och rum än med.

Om allt pågår samtidigt är det oxå möjligt för tid och rum att kunna existera samtidigt som en liten del i den stora helheten.Glad

~ mayolica ~

[Evangeline90]
0

OM vi nu inte skulle leva flera liv, reinkarneas, vart tar vi vägen i så fall efter döden? Eller alltså- jo till andevärlden, men sen då? Hur fortsätter vi att utvecklas?

mayolica
0

Jag tror att vi både kan reinkarneras,vara i andevärlden ,leva här och nu samtidigt och fortsätta utvecklas samtidigt hela tiden.

Men allt handlar om hur vi tror,ingen vet egentligen.

. jag tror att var och en av oss har en liten del av saningen och att vi hela tiden får till oss nya och fler insikter när vi är mogna för det.

~ mayolica ~