Ljudfenomen globalt...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det har varit en massa ljudfenomen över hela världen sedan förra året nångång. Rätt läskiga ljud tycker jag… men var kommer det ifrån??
Dom flesta som hör ljudena tycker att det låter som ett tåg som bromsar, eller en tåg på järnväg och att det känns under fötterna också.
Kan det vara dessa ljud som också är orsaken till alla oförklarlig plötslig fågeldöd? Och delfiner och sill-stim som simmar fel och strandar?
Mycket mysko tycker jag iallafall att det hörs över hela världen!
Om ni kikar på denna film på youtube, så ser ni att det hörts överallt, även i norge, danmark och sverige.
Kan ljudet vara orskat till fåglars plötsliga död? och att valar, delfiner och sillstim simmar fel och strandar?
Vad läskigt.. Tänk om det är så att något stort tittar ner på vår jord. Om du sett Horton, filmen om en elefant, det kanske är så. Tänk om vår jord egentligen är pytteliten så tittar nån ner på den..
Jag fick precis veta att det troligen är HAARP.
Se denna video om HAARP.. väderkontroll forskningsstaion.. läskigt!
ang delfiner som strandar undrar jag om det inte är militären som använder ljud för ekolodning under vattnet, ljud som blir oerhört plågsamma för delfiner som i panik hamnar på en strand…..
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
EN till
HAARP är ju högfrekventa ljudvågor. Kan säkert påverka, djur och framförallt vädret.. usch dålig uppfinning.

Har du övervägt möjligheten att det som presenteras i filmerna inte är helt sant? Just sayin'…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#7 I vilken av filmerna? Eller alla?
Om du kollar på youtube, så finns måna oberoende som filmat dessa ljud. Även i sverige,norge och danmark + över hela världen.
HAARP existerar. Här
En till länk
#7 HAARP finns, är i bruk och verkar, vad man än tycker om saken och vad man än tycker om filmerna….
Verkar ju heeeelt sjukt! Människan måste ju vara en korkad art. En "miljövänlig" atombomb om någon bestämmer sig för att använda den mot ett land. Om det nu stämmer, jag blir inte förvånad om det stämmer….. Jag är mållös………….
Här är patent-info på uppfinningen som fortsatt utvecklas.. Jag hade inte en aning om att sådana tester och försök görs
Det är skrämmande att man får "leka" så här utan att veta konsekvenserna.

När det gäller delfinerna så har det under flera år regelbundet strandat delfiner på detta ställe men alldrig så många som just nu och även forskarna har ingen förklaring till detta.
När det gäller massa döden av fåglar och just på en ort där massor av fåglar hittats döda på marken så har det skett vid 2 tillfällen på samma ort och bägge gångerna på natten på Nyårsafton.
Där misstänker forskarna att nyårsraketerna kan ha betydelse men varför skulle fåglarna vara känsligare på just denna ort o inte i övriga världen undrar jag.
Vi hade ju massdöd av fåglar i Östersjö området förra året där fåglar föll ner från himlen utan speciell orsak.
Där fann forskarna att samtliga fåglar hade brist på en vitamin och som kan ha orsakat dessa dödsfall.
Överaskande nog fann man att den stora laxdöden också i Östersjö området där massor av lax flöt omkring att dessa laxar också hade brist på samma vitamin.
Men varför dom hade denna vitamin brist o just nu har dom inget svar på.
När det gäller delfinerna och valar som på olika platser simmar upp på land så är det ju inget nytt utan ngt som förekommit i flera hundra år ja kanske i tusentals år.
Så att det skule vara ljudvågor från miltären är ju föga troligt eftersom det finns uppgifter på att valar o delfiner redan på 14-1500 talet gjorde det samma då.
Lasse
Jag såg en dokumentär om delfiner och hajar, där dom experimenterade med elektromagnetisk strålning och högfrekventa ljud för nåt år sedan. Dom hade placerat ut sändare i mitten av havspoolen och delfinerna höll sig undan när sändaren var aktiverad. Den var så långt borta den kunde. Så dom är väldigt känsliga liksom hajar.
Det har ju regelbundet skett att valar och delfiner strandar, men inte lika ofta som på senare tid. Även ett stort sillstim strandade i norge förra året. (40 ton)
Att vitaminbrist skulle vara orsaken till fåglars och fiskars plötsliga död har jag svårt att tänka mig. Sånt dödar långsamt och inte plötsligt i stora flockar med fåglar. Denna plötsliga fågeldöd har ju skett på många ställen i världen.. likaså med plötslig fiskdöd.
Vem vet.. kanske HAARP passar på att skicka ut extra många signaler och göra tester på nyårsafton, när vi är upptagna med raketer och det hörs mindre då..
Man undrar ju.
Finns en del orsaker som kan vara uppkomsten. Rent bedrägeri kommer jag att tänka på naturligtvis men också HAARP som nämnts. Jag har dock svårt att tänka mig änglarna och domedagstrumpeterna på detta sätt.. haha
Helt nyligen så la thruthergirls upp en video om ämnet. Kan vara av intresse.

Ja forskningen med högfrekvent djur som skulle skrämma delfinerna hade hu ett syfte.
När man har fångat tonfisk så har ju problemet att man även fångat så många delfiner och att delfinerna har blivit utrotnings hotade så om det varit tonfisk eller delfin i konservburken vi köpt är ju bara levrantören som vet.
Men med ljudbojar med dessa högfrekventa ljuden på fångst redskapen gör att man undviker att få delfiner i fångsten utan bara tonfisk som inte uppfattar dessa ljud.
Så var ju delvis detta man forskade om när det gällde dessa högfrekventa ljud.
För att skydda delfinerna.
Lasse

Men dessa ljud fenomen förklar ju inte varför valar o delfiner strandade på stränder redan på 1500 talet o troligtvis innan dess också.
Valar o delfiner har ju ett alldeles utmärkt navigations system o inbyggd kompass.
Så det är troligare att det har med jordens magnetfält att göra och förändringar i detta.
Vid varje jordskalv o vulkan utbrott som sker så händer det saker i magnet fältet på jorden och vid stora jordskalv så händer det mycket.
Genom att jordaxeln förändras bara vid skalvet i Japan flyttades jordaxeln 2 mete.r
Man vet ju att Hawai var Nordpolen för 30 000 år sedan så hela tiden flyttas polerna genom jordskalv och vulkan utbrott ngt som alltid funnits och som har med jordens utveckling att göra så tror detta mer har med att valar o delfiner simmar upp på stränderna en att det beror på ljud fenomen.
Lasse

#8 Varför tror du att de är oberoende? Tvivlar du någonsin på saker du ser på youtube? Om jag visar 20 klipp som "oberoende" av varandra säger att det är bluff, tror du på det då?
Om det finns 10 yt filmer som säger att det beror på HAARP och 14 som säger att det beror på rymdödlor, beror det då på ödlor, HAARP eller båda på samma gång?
#10 Att HAARP finns är det nog ingen som förnekar, det är väl knappast det som är poängen i filmerna?
#18 eftersom nu ingen förnekar att HAARP finns, skulle det rentav kunna tänkas att HAARPs förehavanden har vissa effekter?
Att något förekommer på YT är inte detsamma som att det är bluff. Precis som med all annan media så kan det vara överdrivet, felaktigt eller rentav sant.
När det gäller företeelser som de som nämns - hur skulle man annars sprida kännedom om dem? Blir det mer sant för att det är på SVT?
ang fågeldöden så har det varit på flera ställen, även icke i anslutning till nyår och utan att man funnit konkreta orsaker. De har bara fallit till marken, döda eller döende.
Delfiner och valar är ytterst känsliga för ljud. Tyvärr tror jag inte att militären tar någon som helst hänsyn till dem.

#19 Det blir inte falskt eller sant av att vara på svt eller på yt. Det finns olika sätt att ta reda på vad som gäller i den verkliga världen™ men nu var jag intresserad av varför du och Norpan tror att det som är på filmerna är sant (ni tror ju att många andra saker inte är sanna, exempelvis många andra beskrivningar av vad man använder HAARP till, så det är ju inte att ni tror att allt är sant).
#21 det är klart att man alltid måste utvärdera gentemot annat som man kan, vet eller har goda grunder att intressera sig för. Vad det än gäller för uppgifter.
Nu har jag faktiskt inte sett just dessa klipp, jag är rätt kass på filmklipp öht faktiskt.
Men jag har läst om HAARP på andra ställen.
Och - vi var ju överens om att HAARP finns…..Detta är något som alla bör ta reda på mer om.

Tror inte miltären hade ett dugg att göra med att valar o delfiner simmade upp på land under 1500 talet.
Miltären på 1500 talet sysslade säkerligen inte med högfrekventa ljud på den tiden så tror det är väldigt långsökt att skylla dom för detta.
Mycket elände har miltären ställt till med genom åren men här tror jag dom är oskyldiga.
Lasse
Håller med JonasDuregard lite, de finns så många troll över internet nu för tiden så man vet faktiskt inte vad man ska tro om saker, dom där ljuden e läskiga, men det e så väldigt lätt att lägga dit i en filminspelning.. det har säkert hänt, men skulle faktiskt inte förvåna mig ifall folk gör falska videos.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#23 det finns säkerligen flera orsaker.
Militärens högfrekventa oljud kan vara en. Oskyldig militär tror jag inte på. Om man kan få dem att sluta med aktiviteter som kan störa (djur)livet så har man åtminstone eliminerat en orsak.
Och, som sagt, ingenting är bara ensidigt.
#21 Jag tror att HAARP används till det som dom sagt att dom ska använda det till, att göra forskning på ionosfären och stratosfären och väderkontroll (bara det är inte att leka med)
men om man läser patentet (Länk högre upp) så menar dom också att man kan använda det inom det militära och så Pentagon är ju inblandad i projektet också..
Jag tror nog att dom håller på med mer än så. Det stod även om att skydda luftrummet mot missiler och andra angrepp, som kan förstöras med ELF, elektromagnetiska strålar och även radioaktiva strålar från satellit. Dom besprutar stratosfären med Barium.
Bariumjonen är giftig. Alla lösliga bariumsalter är giftiga. Giftverkan märks redan av små mängder. Taget från wikipedia.
Dom manipulerar också jordens magnetfält som ni kan läsa av patentet och det är ju inte några små elektromagnetiska strålar dom sänder ut utan en en enorm mängd.. därav 188 kraftfulla sändare i Alaska och andra antenner utspridda över världen, för att kunna dirigera strålarna.
Dom använder sig av en mängd olika energier i sina "tester och undersökningar"
Man ska inte lita blint på vetenskapsmän, för det som står på patentet är ju bara vad dom vill att folk officiellt ska veta.

Det förklarar ju fortfarande inte varför valarna redan på 1500 talet simmade upp på land.
För då forskade dom inte på HAARP men dom simmade likförbannat upp på land.
Så tror inte detta är orsaken men är helt övertygad om att dessa ljud kan ge störningar på olika sätt.
Men fakta är trots allt att dessa fenomen har skett i urminnes tider och innan våran morderna teknik.
Så måste finnas andra faktorer en vår nya teknik som är orsaken.
Lasse
#27 Nej, det finns säkert massor med skäl till varför valar strandar. Det kan orsakas av en storm ute till havs också mm.
Men jag tänkte inte bara på valar nu, utan på själv ljudfenomenet som jag tror är Haarp, som orsakar en massa konstiga saker.
Dels ljudet av låg och högfrekventa strålar, elektromagnetiska strålar. Haarp har också tydligen orsakat underligt formade moln och andra fenomen på himlen.
Det har ju varit extra mycket blixtar på några ställen i världen också, vilket kan orsakas av extra många elektriskt laddade joner orsakade av haarp.
Men det är hemskt att dom sprayar gifter över oss….
#27 tarotlasse varför MÅSTE det vara andra orsaker än HAARP? vi vet nu att dessa mystiska massdödar har hänt lite överallt på vår jord de senaste åren, fåglar faller döda ner etc etc DET har varit ovanligt mycket konstigheter på den fronten de senaste åren….. föll fåglarna ner döda på 1500:talet också?
jag säger inte att jag vet vad som pågår…men jag håller mig öppen för olika förklaringar…
fattar inte att du är så säker på att det inte är HAARP….med tanke på den enorma teknologin som HAARP står för… visst fasiken kan det var en förklaring!

Förklaringen är ju väldigt lätt det finns skrifter om hur hundratals valar simmat upp på stränderna i Australien på 1500 talet HAARP fanns inte då så rent logiskt kan det inte vara det som påverkade valarna på den tiden.
Samma sak sker ännu idag o på samma stränder som omskrevs på 1500 talet.
Så väldigt långsökt att det skulle bero på HAARP.
Eftersom det var ett program om valar o delfiner så togs det alldrig upp detta med fågel fenomen men mycket möjligt dessa fenomen också fanns på den tiden men inget jag har ngn kunskap om.
Men det är ju som med klimat förändringarna, Ozon skiktet osv det upprepar sig hela tiden i historien. dinosarierna dog ut på grund av att ozon sjkiktet tunnades ut och det blev för varmt på jorden och då fanns det ingen industri och mänskligt avfall som påverkade detta.
Vi har haft istider under många perioder på Jorden nya landområden har kommit till o andra har försvunnit genom historien utan att vi mäniskor varit inblandade överhuvud taget.
Så alla natur katastrofer klimatförändringar har inte alltid med oss mäniskor att göra för dom har funnits långt innan mäniskan existerade här på jorden.
Så det går inte vara så naiv och enkel spårig att tro att vi mäniskor är dom enda som påverkar det som sker på jorden.
Samma som nu i veckan där forskarna är mycket oroliga över dom resistenta bakterierna och där man nu funnit dessa på tidigare orörda platser på sydpolen.
Men även att man funnit dessa resistenta bakterier i benen på mammutar som levde för tusentals år sedan.
Vilket var det värsta scenariot för detta med resistenta bakterier att dom är så gamla och utvecklats under så lång tid att det är jätte svårt att hitta ngt som biter på dom.
Så stor oro bland forskarna om detta och om framtidens sjukdommar.
Så inte här heller ngt som mäniskan skapat utan ngt som funnits i årtusenden även om man hela tiden trott att detta var ngt nytt.
Som mäniskan skapade genom att uppfina antibiotikan.
Lasse

Jag kom föresten på att man kan ju läsa i Biblen om tusentals fåglar som faller döda ner från himlen men om det var HAARP eller ngt annat som var orsaken då vet jag faktiskt inte.
Lasse
som sagt jag vet inte säkert vad det kan vara eller inte vara…..du är ganska säker på att det INTE kan vara HAARP det handlar om.
visst även om liknade saker hänt förr så verkar det hända ovanligt ofta på senaste tiden.
om det är naturliga orsaker…..kanske det….vem vet
jag är inte lika säker som du….önskar jag kunde vara det
jag menar om man kan skapa regn med hjälp av olika moderna tekniker så är det inte uteslutet att ett regn skapats av "regnpulver" bara för att det historiskt sett alltid regnat
men som sagt du är säker på din sak så det är väl inte mycket att diskutera då
även om man är tryggt förvissad om att dagens teknologi omöjligt kan ligga bakom naturkatastrofer av olika slag så kan man ta reda på vissa oroväckande fakta och fundera lite….
"HAARP website acknowledges medger att experiment utförs som använder sig av elektromagnetiska frekvenser för att skjuta pulserade direktenergistrålar för att ”tillfälligt egga ett begränsat område av jonosfären” ionosphere. En del forskare påstår att avsiktliga störningar på detta känsliga lager kan få stora, och till och med förfärliga. konsekvenser. Berörda forskare som Dr. Michel Chossudovsky vid University of Ottawa och Alaskas Dr. Nick Begich (son till en kongressman i USA) presenterar bevis för att dessa störningar även kan orsaka tsunamis och jordbävningar.
Två mycket viktiga dokumentärer, en av Kanadas CBC och det andra av History Channel, avslöjar det inre arbetet på HAARP på ett mycket kraftfullt sätt. Den mycket vetenskapliga CBC-dokumentären inkluderar detta nyckelcitat:
”Det är inte bara konspirationsteoretiker som är oroade angående HAARP. EU kallade projektet ett globalt bekymmer och skickade en resolution där de önskade mer information om deras hälso- och miljörisker. Trots denna oro insisterar tjänstemän på HAARP att projektet inte är mer hotfullt än en forskningsanläggning för radiovågor.”
http://www.nyapolitiken.biz/haarp_echelon/haarp-hemligt-vapen.html
dokumentären från kanada om HAARP

#26 *fniss* du tror att HAARPs officiella uppdrag är väderkontroll 
Här kan du läsa (på HAARPs websida) vad de sysslar med:
http://www.haarp.alaska.edu/haarp/gen.html
Det finns mycket information på sidan för de som vill lära sig mer om jonosfären (tyvärr en ganska liten del av befolkningen
)
#35 Jo, men det är ju den "officiella" forskningen dom håller på med. Har du läst patetentet ännu?
#35 med andra ord, så kanske du litar blint på deras beskrivning på deras hemsida, utan att ifrågasätt något alls.
Norpan, en del litar blint på den officiella beskrivningen. Som tur är finns det andra källor också, som de länkar bl.a. sökerskan redovisat.
Om t.o.m. EU börjar prata om HAARP som ett "globalt bekymmer" kan man verkligne undra hur mycket som ligger bakom den officiella versionen egentligen.
Detta är en oerhört kraftfull teknologi med potential som vida överstiger vad vi kan - eller vill - föreställa oss.
Hur kan någon tro att det kan komma något gott utav att försöka omforma jordens känsliga balans, att kontrollera vädret och allt vad det innebär med detta okontrollerade användande av starka elektromagnetsika frekvenser?
Är det någon som kan tro att de har GOTT i sinnet? Redovisar de öppet?
Att val- och fågeldöd skett även på 1500-talet (enl uppg) visar ju bara hur oerhört känsligt djurlivet är. Hur ska då djuren kunna tolerera något så fullkomligt förödande som dessa experiment?
och - det som inte är bra för djuren är knappast bra för människan. (om nu någon trodde något annat)
Ang fågeldöden så har den förekommit världen över, utan förklaring.
Här är en väderradar som rapporterar om något "ovanligt", just innan det sker: http://www.todaysthv.com/news/local/story.aspx?storyid=137071&provider=top
Naturligtvis kan det finnas fler förklaringar än en till fågeldöden.
Men något att vara uppmärksam på är det definitivt.
Tack för bra länkar sökerskan och magi-cat :)

Jag är helt övertygad att HAARP inte ligger bakom val o säl döden på 1500 talet.
jag är också helt övertygad att HAARP inte ligger bakom Fågeldöden som beskrivs i Biblen för över 2000 år sedan.
Ser det faktiskt som större sannolikt att GUD står bakom detta Som det står i Biblen Som att HAARP står bakom det.
Men jag är också Övertygad om att HAARP kan påverka Miljön och atmosfären på ett negativt sätt men jag är inte så jäkla korkad så jag tror att det påverkade valarna för 500 år sedan eller fåglarna för 2000 år sedan.
Jag förstår inte heller vad detta med HAARP har att göra med på ett forum om det övernaturliga.
Lasse
#35 JonasDuregard
"*fniss* du tror att HAARPs officiella uppdrag är väderkontroll
"
jag antar att du inte ens brytt dig om att se dokumentären? eller läsa om patentet….klistra in fnissgubbar är förstås mindre tidsödande…..*fniss fniss*
#37 Norpan
ifrågasätta och vara genuint skeptisk, vad begär du? (det går däremot bra att fnissa överlägset.det ingår liksom i "skeptiker"konceptet…just sayin')
#38 Magi-cat
"Hur kan någon tro att det kan komma något gott utav att försöka omforma jordens känsliga balans, att kontrollera vädret och allt vad det innebär med detta okontrollerade användande av starka elektromagnetsika frekvenser?"
ja teknologin finns men visdomen saknas….det ser vi prov på om och om igen….konstigt att så många stoppar huvudet i sanden….vi har bara den här planeten att bo på…det är vårt enda hem….
#41 Vi pratar om 2011 och 2012 nu 
#41 ingen härtror att haarp var verksam på femtonhundratalet.
OK det står i bibeln att det dog fåglar nån gång för några tusen år sedan…men nu dör det fåglar HELA tiden massor av fåglar…de senaste åren…men å nej vi ska luta oss tillbaka och tro att det är Gud som bara gör sitt jobb….
"Jag förstår inte heller vad detta med HAARP har att göra med på ett forum om det övernaturliga."
OFÖRKLARLIGA FENOMEN är ämnet och vi diskuterar det…du tror det är Gud andra misstänker att det kan vara HAARP
#41 där är vi tämligen överens, Lasse. Jag tror inte heller HAARP var i farten på 1500-talet.
#42 precis, sökerskan. Det är svårt att förstå hur någon kan fnissa åt vad som uppenbarligen pågår.
T.o.m. Illustrerad Vetenskap tar upp väder/klimatkontroll, fast då heter det geo-engineering. Eleganta ord döljer inte ett hotande faktum.
edit/M-c/2018/

Vi pratar om fenomen som har skett i århundraden kanske tusentals år och tycker dena diskusion kan ligga på ett forum om miljö eller teknik frågan hör inte hemma på övernaturligt överhuvudtaget.
För trodde i min enfald att detta forum handlade om övernaturliga fenomen inte på miljöfrågor och teknik,
Lasse

#37 Du skrev ju att det var vad de själva sa! 
#46 tråden ligger på oförklarade fenomen. Därför tycker jag den kan höra hemma här. Tolkningarna är valfria!
# 47
jag har inte sagt nåt om den saken….jag gjorde en jämförelse….med att saker som hänt förr inte utesluter att samma saker kan hända nu av en teknologisk orsak…jag tog regn som exempel…det var riktat till tarotlasse som menar att bara för att något kan ske naturligt så måste man utesluta onaturliga förklaringar…men du kanske drar snabba slutsatser…som att cayce var rasist precis som "alla andra på den tiden"…just sayin'
#48 precis Gud eller HAARP det är frågan…

Så då kan jag diskutera mitt sex liv här inne också då för det är också ett oförklarat fenomen he he.
Lasse

#42 Vad har dokumentären med saken att göra? Eller vad jag litar på eller inte? Det jag tyckte var roligt var att norpan påstod sig tro att HAARP är till för det som det officiellt säger sig vara, men han trodde att det innefattade väderkontroll.
Det var hur som helst inte snällt av mig att skratta åt det och jag vill be Norpan om ursäkt för det. Alla gör vi misstag ibland.
# 42 (igen): Varför tycker du att jag är okritisk mot HAARPs hemsida? Det enda positiva jag skrivit om den är att de har mycket information om jonosfären - det betyder inte att jag blint litar på någonting. Jag anser att jag är genuint skeptisk (som du kallar det) men jag vill så klart alltid bättra mig. Om jag egentligen är allt för okritisk mot HAARP så stärker det ju bara min tes: man skall inte lita på saker som skumma människor skriver på nätet (inte ens det Jonas skriver).
#38 "Redovisar de öppet?"
Det verkar faktiskt så. Med tanke på att de sponsras av DoD så skulle man kunna tro att en del var hemlighetsstämplat men så är inte fallet och resultaten publiceras genom offentliga kanaler.
Men du kanske menar att de utöver detta har andra hemliga saker för sig som inte ens regeringen känner till?
jag läste slarvigt trodde du menade mitt inlägg med dokumentären HAARP och om väder kontroll..men det var riktat mot Norpan….fast det spelar ingen roll tycker att dina fnisserier är malplacerade ändå.
#50 om du inte tycker det blir lite väl privat? men vem vet kanske om det handlar om att dit s-liv orsakar globala fenomen (blixt å dunder över land och rike) kan det vara värt det…;)

Om nu dessa fenomen skett i århundraden och tusentals år innan HAARP och hur vanligt det var vet vi kanske inte men att detta med fåglarna finns beskrivit i Biblen som är 2000 år gammal och detta med valarna finns skrifter om från 1500 talet och framåt vi vet med säkerhet att dessa fenomen skett regelbundet under flera hundra år.
Så vad berodde detssa fenomen på innan HAARP började användas då ?
Och varför skulle dom orsakerna som skedde då inte vara dom samma som i dag utan istället bero på HAARP år 2011 och bero på ngt helt annat år 1500
Lasse
#53 frågan är hur storskaligt sker det? när ett fenomen med massdöd uppstår plötsligt….under ett spann på några år
att det hänt förr det vet vi men nu dör bin fåglar fiskar på ett sätt som forskarna står rådvilla inför….samtidigt vet vi att det finns teknologi som man använder sig av idag som många oroar sig över..bland dem även forskare…
”Det är inte bara konspirationsteoretiker som är oroade angående HAARP. EU kallade projektet ett globalt bekymmer och skickade en resolution där de önskade mer information om deras hälso- och miljörisker."
från Magi-cats länk #39
"- A weather radar screen doesn't just show the weather, apparently. The National Weather Service in North Little Rockexamined a speck on the radar that showed up around the same time hundreds of birds fell out of the sky from alleged trauma on New Year's Eve."
vad var det som syntes på radarn…det kan man undra över?

Nu har jag läst patentet, det verkar beskriva en apparat som påminner om HAARPS IRI. Även om apparaten i patentet är MYCKET större! Dock är det värt att notera att patentet inte tillhör HAARP men Eastlund (som ägde patentet) jobbade på företaget som byggde IRI.
Förutom detta verkar patentet innehålla en del strunt, exempelvis pratar den om vädermanipulering och bariummoln i atmosfären.
Här hittar ni patentet i original:
http://www.google.com/patents/US4686605?printsec=abstract#v=onepage&q&f=false
Jag vet inte riktigt varför jag skulle bli upprörd över patentet. Kanske är det så att Norpan tror att om HAARP har gjort en sak som Bernard Eastlund har patent på så är det rimligt att anta att de gör alla andra saker med? Jag håller i så fall inte med.
#53 Lasse, VAD skriver Bibeln? Är det vad som skedde då eller är det förutsägelser? Det är viss skillnad i så fall.
Även bina dör. De har minskat mycket (minns inte siffrorna) på några år. Om det inte finns bin - ingen pollinering, dåligt med mat och ingen natur sådan vi är vana vid att se den. Och, nej, forskarna vet inte vad det beror på.
Har månne Bibeln något att säga där också?

# 54
Dinosarierna dog ut mammutaran dog ut utan att bi mäniskor var inblandade i detta.
Det dör djur arter varje dag och har gjort i tusentals år och ny arter tillkommer också hela tiden.
Läste att forskarna bara under 2010 hittade över 300 nya djurarter som man inte känt till innan.
Det har med naturens och jordens naturliga utveckling att göra mer en att vi mäniskor påverkar det.
Vi har fått ett flertal nya landområde under dom senaste årtionden men även lika många som försvunnit.
Titta på medelhavet och dessa stora förändringar som skett där från 50 talet och framåt.
Vi har i dag ställen i medelhavet som har ett djup på 20 meter men som på 50 talet hade ett djup på 1100 meter.
Beror detta också på vår tekniska utveckling eller har det med naturens helt egna utveckling att göra ?
Lasse
Lasse, evolutionen är en sak.
Geoengineering, klimatkontroll, chemtrails, manipulationer med jonosfären och Jordens innersta, hyperteknologiska vapen m.m. är förvisso något vi måste reagera mot!
OM därtill kommer massdöd av djur pga av detta är det än värre.
As well, scientists in Serbia released a report that stated that the electromagnetic field over Serbia was punctured. The "hole" was almost the size of Serbia itself and it started at the border, between Kosovo and Albania in the south, and ended near the Yugoslav and Hungarian border in the north. There are also reports of bizarre weather over Iraq during the U.S. invasion in 2004. It seems obvious that HAARP is being used to manipulate the weather all over the planet. The Washington Post reported that a growing number of physicists and others in the scientific community are becoming increasingly worried. A "small group of American physicists, some of whom have aired complaints in scientific journals, fear HAARP may not simply be the simple research experiment that advocates describe, but possibly phase one of a secret U.S. military program that could be seeking ways to blow other countries' spacecraft out of the sky or disrupt communications over large portions of the planet." Richard Williams, a physicist and consultant to the David Sarnoff laboratory in Princeton alleges HAARP constitutes "an irresponsible act of global vandalism." He and others fear a secret second stage where HAARP would "beam much more energy into the ionosphere. That could produce a severe disruption of the upper atmosphere at one location that may produce effects that spread rapidly around the Earth for years." Documents acquired from the Office of Naval Research via the Freedom Of Information Act reveal a more ominous purpose for HAARP. According to these documents, the U.S. military believes the former Soviet Union has similar heaters with which they claim to have achieved higher levels of ionospheric reaction than possible so far in the "West".

Forskarna vet i dag att ett stort landområde håller på att bildas mellan Japan och USA och att Japan sjönk 12 meter under jordskalvet 2011.
Man är helt övertygade att en ny stor ö kommer bildas och Japan kommer försvinna under havs ytan i framtiden om det sker inom 100 år eller om 500 år vet man inte men att det kommer ske är man helt övertygade om.
Så naturen har en egen utveckling som inte vi mäniskor kan på verka varken förr eller senare.
Så allt är inte vi mäniskor som påverkar när det gäller naturfenomen För dessa fenomen skedde redan innan vi mäniskor fanns på jorden och lär även fortsätta i framtiden oavsett hur vi sköter eller miss sköter vår jord.
Även om jag tror att vi genom våran misskötsel påskyndar förloppet.
Lasse

Vad kallar du Dinosariernas död då ?
Om inte det var massdöd så var kan man då kalla det vad jag läst så dog alla dinosarier ut inom ett år på grund av att ozonskiktet försvann väldigt snabbt och det uppstod en oerhörd värme på jorden så det mesta liv dog ut.
Utan att vi mäniskor använde freoner i våra kyl o frys skåp eller var fåfänga så vi sprayade vårat hår med hår spray.
Så naturen har genom alla tider o kanäven i framtiden utrota allt liv och skapa massdöd utan vår hjälp.
Lasse
ett fenomen med anknytning till detta är ljusspiralen i Norge för något år sedan.
http://zitiz.se/teknik/2010/01/18/norges-ljusspiral-och-morklaggning__24380
En gammal urspårad raket sades det. Kanske det, men händelsevis ligger en norsk "forskningsanläggning", EISCAT, där i närheten
det verkar vara en stor händelse som tog död på dinosaurierna. en komet!
"I början av 1980-talet lanserades den teori som idag betraktas som huvudorsaken av de flesta forskarna. Enligt denna teori ska en jättelik asteroid eller komet (minst 10 kilometer i diameter) ha kolliderat med jorden för 65 miljoner år sedan"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dinosaurier
förvisso kan vi inte skydda oss mot kometer,,, men vi skulle kunna skydda oss mot galna vetenskapsmän som leker Gud!

#59 "U.S. military program that could be seeking ways to blow other countries' spacecraft out of the sky"
O_o Jag förutsätter att det skall stå aircraft?!

# 62 Det är inget man vet ngt om däremot har man vetenskapliga bevis på att tempraturen förändrades och att vi hade en stor klimatförändring i samband med dinosariernas försvinnade precis som man kunnat få fram olika istider så har man även fått fram att det funnits perioder med en oerhörd värme på jorden och det inte bara vid enstaka tillfällen utan vid flera tillfällen.
För inte kan du förklara istiderna med en komet klimat förändringar på jorden har alltid funnits och kommer alltid att finnas oavsett oss mäniskor.
Djurarter försvinner varje dag och det är inget nytt för det har det gjort under årtusenden men som sagt vad så har det också tillkommit nya djur arter och inget vi mäniskor kunnat påverka genom vår tekniska utveckling.
jag har fortfarande inte fått ett enda bevis på att HAARP skulle ha ngn påverkan på fågeldöden eller med att valar simmar upp på land inte helelr på att det är mer vanligt nu en tidigare.
finns inget som visar på att det händer oftare nu på 2000 talet en vad det gjorde på 1900 talet så vi behöve inte gå så långt tillbaka som tillo 1500 talet eller till biblen skrev,
För HAARP fanns inte under större delen av 1900 talet heller så länge jag vetat så har det existerat dessa naturfenomen och det väldigt ofta,
Så förklara för mig skillnaden i dessa fenomen innan HAARP och efter så jag förstår vad det handlar om för inget i dessa filmer som kan göra detta.
Lasse
#66 till skillnad mot dig är jag inte lika tvärsäker…jag skulle önska jag kunde vara det…men det ligger inte för mig
jag har inte ens påstått att jag VET att det beror på HAARP denna massdöd av fåglar som plötsligt i stora horder faller ner döda till marken…ärligt jag vet inte!
Det kan vara något annat,,, men att HAARP sysslar med saker som vi ännu idag inte vet konsekvenserna av. Man sysslar med experiment, man har en teknologi som är enorm. Du kanske vill se dokumentären jag postade?
Jag menar att man spelar rysk roulette här med jorden!
du vet precis som jag att de senaste åren har massor med djur dött på ett mystiskt vis…som förbryllar forskarna…
du tror att förklaringarna är naturliga… de må så vara..men hur kan du vara så säker? vad har du för "naturliga" förslag till massdöden av fåglar som dör knall och fall?
vi vet idag att det finns teknologi som HAARP som sysslar med avancerade saker…hur kan du vara så säker att det inte kan skada balansen, inte skadar livet?
_"Richard Williams, a physicist and consultant to the David Sarnoff laboratory in Princeton alleges HAARP constitutes "an irresponsible act of global vandalism." He and others fear a secret second stage where HAARP would "beam much more energy into the ionosphere. That could produce a severe disruption of the upper atmosphere at one location that may produce effects that spread rapidly around the Earth for years"
_

Jag är inte överaskad om att HAARP skulle ha en påverkan på Miljön och atmosfären vilket jag skrivit i tidigare inlägg.
Men jag kan inte finna några grunder överhuvudtaget att det skulle påverka fågel död och valarnas problem att simma på land eftersom det är fenomen som funnits i urminnes tider och inga nya fenomen.
Så man får faktiskt urskilja fakta och kunna lämna bevis på att man har belägg för det man påstår inte bara en tro.
Bara för man har en tro behöver man ju inte sluta att använda sig av hjärnan och på tidigare fakta o kunskap.
Lasse

Som medium så får man lära sig hur viktigt det är att inte köpa allt och vara sunt skeptisk till den information som ges.
Jag skulle mycket väl kunna beskriva en liten grön man med rosa gummi stövlar och antenner på huvudet och vissa skulle bli helt lyriska över det fantastiska i det.
För jag har tyvärr sett detta med egna ögon och mer en vid ett tillfälle.
Jag har själv arbetat inom tidnings branchen sedan 1981 och vet att långt i från allt stämmer som skrivs i tidningarna o kan inte fatta att folk kan vara så lätt lurade.
Så för guds skull sålla bland informationen och köp inte allt utan var skeptisk och kräv bevis inte bara i mediumskapet utan i det som skrivs i artiklar också.
Lasse
Lasse, tack för att du tänkt igenom och delar med dig av dina synpunkter!
Jag tyckar definitivt att vi ska vara skeptiska och ifrågasättande och använda hjärnan. Jag skulle bara vilja tillägga HJÄRTAT också.
Just därför att jag gjort det har jag kommit till delvis andra tankar och slutsatser än du. I den mån det är SLUTsatser eftersom vi faktiskt inte vet exakt hur det hänger ihop. Men just det skeptiska och inkännande sättet att närma mig olösta problem och utmaningar har fått mig att allvarligt, mycket allvarligt ifrågasätta vad HAARP och liknande sysslar med
edit/M-c/2018/
fortsätter lite….
Man kanske kan jämföra med atomklyvningsteknologin. Kunskaperna om tillvarons minsta beståndsdelar accelererade under några årtionden. Dels som grundforskning, dels med syfte att använda forskningen till "nyttiga" ting. Det skulle visa sig vad….
Inte var det precis allmänt känt vad de sysslade med i Manhattanprojektet. Säkert var de flesta på jorden helt ovetande, förlitande sig på teknologins framsteg och makthavarans avsikt att värna om människorna och framtiden.
Resultatet sågs i atombomberna, handlingar så fruktansvärda att det är svårt att riktigt ta in.
Samt alla andra illdåd som utfördes däromkring, förödande av paradisiska miljöer, tvångsförflyttning av urbefolkning, helt ansvarslösa försök med strålning m.m.
Det var inte länge sedan, några årtionden bara, Har världen glömt?
Kan det bli annat, är det oundvilkligt med teknologi och makt utan hjärta?
Ju fler som åtminstone håller ögonen öppna, desto bättre.
Haarp moln
Det här var ju läskigt moln…
Läskiga ljud och mysko moln….
Jag har sett några konstiga moln jag med på sistone.
Långdragna…..kontig form….m.m.

1100 st antenner med 1.1MW var arrangerade i ett arraynät.

Ja läskigt är det ju. Jag vet inte om ni missade det, men dom medger ju att dom sprayar Barium i luftutrymmena som en del av forskningen av ionosfären. Och Barium i alla former är väldigt giftigt, även i små doser.
kolla gärna upp BARIUM på Wikipedia och läs.
Frågade min vän om detta igårkväll när han var här…
han och hans arbetskamrater hade med hört detta utanför Kosta.

#76 Var har du läst det (alltså att de medger detta)?
geoengineering, fint ord för att manipulera klimatet, är ett faktum
De förslag som haglar kan tyckas fantasifulla, icke desto mindre framförs de på fullt allvar inom IPCC, ett FN-organ. Konsekvenserna kan bli svåra och oåterkalleliga.
edit/M-c/2018/

Ja det är skrämmande att man tänker på det viset men vi själva är inte bättre utan som enskild person kan man göra otroligt mycket för att dra ner på utsläppen.
Man behöver inte alltid använda bilen t.ex
Vi kan gå eller ta cyckeln för att köpa kvällstidningen men dom flesta är så bekväma i dag så dom tar bilen även om det är kortare sträckor.
Bara genom att dricka kranvatten skulle dra ner utsläppen radikalt.
Men ändå köper vi minerlal vatten o läsk som fraktas över halva jordklotet eller körs ut till butikerna i lastbilar.
Potatis som odlas i Sverige fraktas till Belgien och tillbaka hit som pommes fritt.
Lax som fångas i Norge men fraktas till Thailand för att rensas o sedan fraktas hit i gen.
Vi kan dra ner på att tända stearinljus även om det är mysigt så är stearin ljusen en stor miljö bov.
Ett enda stearin ljus ger mer utsläpp en vad man kan mäta upp på Köpenhamns värst trafikerade gata.
Vi kan dra ner på belysningen och vårt el användande hur många låter inte ljuset stå på i ett rum även om vi inte vistas i det rummet för tillfället.
Hade alla mäniskor ansträngt sig o inte varit så bekväma tror jag att vi utan vidare kunde minska utsläppen med minst 50%
Så våran egna bekvämhet tror jag är det största problemet.
Men även om vi skärper oss så kan vi ändå inte hindra klimat förändringarna till fullo.
För som jag skrivit innan så har vi haft is tider och extrema värme perioder på jorden under miljontals år och även innan mäniskan fanns på jorden och började förstöra den.
Så har både klimat och naturkatastrofer skett.
Lasse

Som en så enkel sak som att skala räkor.
Men ändå är vi så bekväma och köper frysta skalade räkor.
Räkor som fångas av Holländska trålare lastas på lastbilar och körs ner till Afrika där dom skalas o fyses ner och sedan fraktas med lastbilar till Svenska butiker.
Så fruktansvärt onödiga utsläpp bara för att man inte orkar skala sina räkor själv.
Så den största miljöboven är dagens beväma mäniskor inte alltid tekniken även om den också tillkommit för vår bekvämlighets skull.
Vi köper hellre tomater som är odlade i Holland som är 3 kr/kg billigare en dom som är odlade i Sverige hur mycket påverkas miljön bara på en sådan enkel sak bara för den personliga snålheten.
Lasse
79- bland annat genom videon/nyheterna i videon i inlägg #28 och andra sidor kopplade till HAARP

Vi tittar och skyller så mycket på ny teknik när det gäller miljön och glömer vår egen del och det enkla som kan skada miljön så mycket mer.
Man vet att en kossa släpper ut mer koldioxid utsläpp en vad en bil gör under sin livslängd.
Men vi lägger ner massor av resurser för att bilarna ska ge mindre utsläpp men tittar inte alls på våran egen köttkonsumtion.
Så mer inriktning på tekniken en på naturen själv.
Även om tekniken kan åstakomma stora skador på miljön så finns det helt naturliga saker som skadar miljön minst lika mycket.
Vi borde titta på bägge delarna i stället för att enkelrikta oss i vårt miljö tänkande.
Behöver inte vara mer avancerat en att dricka kran vatten eller själv skala sina räkor för att minska miljöförstöringen.
Lasse

Att vi som enksilda personer skulle kunna påverka den nya tekniska utvecklingen är i stort sätt obefintlig.
Men att titta på vårat eget levende våra insköp elkonsemstion osv.
Behöver jag ta bilen till köcemtrumet som ligger 4oo meter bort för
att man glömde köpa mjölken.
Jag ser dagligen grannar som tar bilen till Coop 400 meter härifrån och lämnar in tipset eller kommer till kassan med ett
mjölkpaket.
jag behöver inte köpa dessa inplastade pankakor och konstgjort grädde i spray flasker.
Jag kan faktiskt köpa färsk lax på fiskavdelningen även om den är dyrare en
Den frysta laxen som fångats i Norge fraktat till Tahiland för att rensas frysas ner igen och fraktas tillbaka till Norge o sverige,
Eller köpa Mat som är tillverkade på helt andra länder för att sedan packas i olika förpackningar o säljas i butiken.
Varför inte köpa potatisen och skära våra egen skivor av potatis i köket- I stället för att odla potatisen här i Sverige lasta dom på lastbilar till en potatis fabrik i Blgien o Holland där man skivar dom som pmmes fritt och körs återigen tillbaks till Sveriges butiker o frysdiskar.
Bara alla snabb mat i dag med alla kartonger som där först alla råvarar ska transpoteras med lastbilar till livsmedels fabriken sedan ska det plastas in och sedan ska det ytterligare en pappers kartong över detta.
Sedan ska detta åter igen ut i lastbilar för att nå oss konsumenter.
Här kan vi som enskilda personer gör en enorm insats för miljön genom tänka på vad handlar vi igentligen för som sagt vad det tar minimalt med tidatt av minimun av ansträngning förbätrra miljön asevärt.
Oerhört snabbt o lätt att skiva potatisen i köks maskinen i stället för att ngn ska göra detta i en fabrik i Holland.
Bar en så enkel sak ger otroligt mycket i för en renare miljö.
En att vi diskuterar HAARP på detta forum för inget vi här inne kan påverka.
Men när vi i övrigt kan göra så enormt mycket för vår miljön på så enkla sätt.
Lasse

#83 Men du skrev ju "dom medger", det är inte HAARP som har gjort den filmen! 
Det är skillnad på att HAARP medger att de sprutat ut barium i atmosfären och att en video på yt säger det. Jag tror inte att HAARP gjort det (men om du vill övertyga mig så hänvisa till en källa, yt är inte en källa men videon kanske har källhänvisningar?).
#86 Använd hjärnan din lite mer
Du tänker alltför kort och har kanske inte följt med och läst allting noga här i tråden.
NASAreported 5 years ago that the earth is now receiving at least 20% less sunlight than 10 years before. After 16 years of denial, the White House Science Czar John P Holdren now admits that they have been “testing” the manipulation of Earth’s atmosphere with Barium salts, Aluminum Dioxide and other toxic compounds.
mer om denne John P Holdren från vita huset….verkar vara en man som har varit med ett tag och har länge delat forskarnas och politikernas oro över befolkningsexplosionen (som nu förvisso kommit av sig)…och den globala uppvärmningen får man anta?
I denna intervju, så avslöjar historikern och författaren Webster Tarpley hur Vita huset egen vetenskapsman John P. Holdren, som var medförfattare till en lärobok 1977 där han förespråkade bildandet av en "planetarisk regering" som skulle använda en "global polis "för att verkställa totalitära åtgärder för befolkningskontroll, inklusive tvångsaborter, massprogram för sterilisering som skulle utförs via mat och vatten, samt obligatoriska kroppsliga implantat som skulle förhindra par från att skaffa barn
Holdren ser mänskligheten som en cancer på jorden. Holdren vill inrätta en "vetenskapsdomstol" där potentiella utvecklingsideér kan blockeras genom en förordning av statsrådet om den inte överensstämmer med "planetariska regeringens" planer.
jag säger inte att ljudet som hörts globalt är HAARP…det kanske är moderjord som är i en process vad vet jag….men när vi ändå är inne på vetenskapens storskaliga planer och möjligheter att påverka globalt så vill jag gärna fortsätta att visa på hur dom tänker…
här är boken jag skrev om ovan…den finns på riktigt och en av författarna (vetenskpsmannen Holdren) ÄR alltså rådgivare i vita huset

89- Skrämmande fakta..
tack för bra länkar

#87 Jag tar det som att du erkänner att du hade fel om bariumet men inte vill prata mer om det - bra att vi redde ut det.
#92 Du är här bara för att ifrågasätta, inte diskutera. Det är bara att läsa inläggen så får du svar.

#93 Har du belägg för att jag bara ifrågasätter? <--- ironi
Jag har läst inläggen, kan du säga vart det framgår att HAARP själva erkänner att de sprutat ut bariummoln i atmosfären? Eller är det någon annan som gör det? Varför vill du inte förklara för mig
.
#91 tack själv Norpan! jag kollar dina länkar också och söker vidare…
det här är ingen rolig läsning, ren mardrömsläsnig faktiskt…som gör en smärtsamt medveten om militärens galenskap som tycks sakna all vett och sans jag lägger in nu men det är fakta om en militär studie som heter:
"Weather as a Force Multiplier: Owning the Weather in 2025."
här skriver man om den…
"Miljö-krigsföring kan låta helt nytt för vissa, men det har forskat mycket om det i militära kretsar i flera år. Den första offentliga beskrivningen av väder modifiering som vapen i krig gjordes den 20 mars, 1974.
Pentagon gjorde en sjuårig satsning av sk "cloud seeding" (skapa moln) i Vietnam och Kambodja, som kostade 21.600.000 dollar.
Målet var att öka regn i målområden och därmed orsaka jordskred och göra grusvägar lerigt och att hindrar leveranser. Men intresset för exploatering av miljön för militära ändamål slutar inte där….
Air University, som ligger vid Maxwell Air Force Base i Alabama, beskriver sig själv som ett "centrum för avancerad utbildning" som "spelar en viktig roll i att uppfylla det uppdrag som Amerikanska luftvapenet kräver.
"Stabschefen för US Air Force uppdrag Air University sa " vi måste se 30 år in i framtiden för att identifiera begrepp, funktioner och tekniker som USA kommer att kräva att förbli den dominerande luftrummet . "
Studien, som blev färdig 1996, har titeln flygvapnet 2025. En komponent i studien var en artikel med titeln Väder som en kraft Multiplikator: "Äga vädret i 2025."
Det är ett skrämmande dokument. Det är uppenbart att författarna ser vår miljö som inget mer än en resurs som kan utnyttjas för militära ändamål.
De hävdar att 2025 kan amerikanska styrkor "äga vädret" med "utnyttja ny teknik och fokusera utveckling av denna teknik till warfighting applikationer."
Författarna beskriver vädret modifiering ha "enorma militära resurser" som "kan ge dominans till en grad som aldrig tidigare trott", hävdar att projektet skulle vara "inte olikt en uppdelning av atomen."
Rapporten fortsätter med att diskutera hur jonosfären forskning (jonosfären är en region i jordens atmosfär varierar mellan cirka 30 -. 1200 miles ovanför jordytan) är nödvändigt för att uppnå mål både att förbättra USA: s kommunikationsmöjligheter och som en metod för lamställa fiendens kommunikation.
"År 2025 kan det vara möjligt att ändra jonosfären och därmed skapa en mängd potentiella tillämpningar."

Ja det där med vädermodifiering har man förökt med ett tag, men det verkar inte gå någon vidare bra. Det mesta av forskningen är väldigt gammal (även rapporten du hänvisar till är från 1996, verkar inte hänt något sedan dess).
Det hade onekligen funnits stora fördelar med (civil) vädermodifiering, men jag tror inte det är realistiskt.
du säger att det inte har gått något vidare bra (som om du satt med facit i hand, du naturligtvis inte en aning om hur bra eller illa det gått, militära operationer brukar inte skryta öppet om vad de sysslar med däremot finns det just säna här dokument att tillgå sedan får man dra egna slutsatser)
irakierna vittnar om "bisarra väderfenomen" skulle nog tro att man inte legat på latsidan med väderkrigföringen sen vietnamkriget..men du känner väl redan till allt om det där?
eller…?
dom plöjde alltså ner 21 600 000 dollar på vädermodifiering redan under vietnamkriget …dom snackar om att kunna ta kontroll över atmosfären,,,om att kunna lamslå fienden genom att blockera kommunikationen….det är i princip samma människor som "testade"atombomben på japanerna…mycket kan man säga men kapabla är dom…till både det ena och det andra…dvs dom som har teknologin i sin hand….
man har erkänt att man redan "testat" att dra ut barium i atmosfären..har du sett hur forskaren som sitter i vita huset resonerar? dr Mengele börjar snart framstå som en vekling
den som kontrollerar vädret och kommunikationen har makten i sin hand och mig veterligen har just makten hittills varit ett självändamål kosta vad det kosta vill…
så är du säker på att man inte redan är i gång med det?
hur skiljer du (bara som exempel) ett naturligt regn från ett framkallat regn?
genom att blunda självbelåtet, skjuta fram hakan och låtsas som att du VET?
eller genom att undersöka den information som ändå finns att tillgå?
sanningen om det här kommer knappast hoppa upp i knät på dig…eller någon annan….

Ja visst är det hemskt men hur mycket kan du göra åt det ?
Men den vardagliga miljöförstöringen med varor som fraktas fram och till baka över jordklotet för din bekvämlighets skull.
Ja det kan du själv påverka och bidra till en mindre miljöpåverkan.
Såg en rapport på vad bara en pet flaska mineral vatten orsakade i utsläpp och miljörstörande.
Det skrämmande höga siffror där räknade man med allt från tillverkning av flaskan till fabrikens utsläpp till transporten till butiken.
Så bara genom att inte köpa mineral vatten så hade du gjort betydligt mer för miljön en vad du kan påverka med dina artiklar här inne om militären o den tekniska utvecklingen som varken du eller jag kan påverka.
Men däremot kan vi påverka miljön på ett positivt sätt genom att titta på vårt eget leverne och på vad vi handlar i butiken.
Lasse
Lasse…först
det är bra saker du tar upp
allt det där om petflaskor, odlade laxar etc etc kan jag och jag försöker leva som jag lär…köper närodlat, ekologiskt släcker lampor återvinner…kort sagt lever så miljömedvetet som jag bara kan…och många med mig av de som intresserar sig även för dom stora frågorna gör som jag…
två:
du säger
"Ja visst är det hemskt men hur mycket kan du göra åt det ?"
TUR att inte alla resonerar som du. kunskap är makt!
att inte veta och sucka och säga vad kan väl lilla jag göra är precis det som gör att att sånt här kan fortgå i det tysta…ju mer människor som tar reda på saker desto bättre….
man kan faktiskt BÅDE leva miljömedvetet OCH sätta sig in i vad de stora miljöbovarna sysslar med

Jo visst men hur mycket kan du påverka miljön med din kunskap om detta.
Jag har inte heller fått ett enda bevis på att det verkligen är så genom dessa filmer.
Jag frågade innan var i dessa filmer kan jag se att det är fler val incidenter nu en vad det var på 1900 talet för det var även då Innan HAARP ett vanligt och ofta upprepande fenomen.
Det hände även i dag att 80 valar simmade upp på land utanför Nya Zeeand och inte första gången heller dom simmade upp på denna strand.
Så högst osannolikt att detta har med HAARP att göra.
Vad jag menar är att det är så lätt att tänka på vad tekniken och vad andra gör för miljön.
Sedan ser man inte vad man själv gör som kan gör betydligt mer skada en vad denna nya teknik gör.
Jag tror också den är skadlig för miljön och oss mäniskor men jag tror faktiskt mineral vattnet som fraktas runt på våra vägar och alla utsläpp som denna industri för med sig för att tillverka detta mineral vatten gör större skada en vad HAARP gör.
Lasse
ja du…..
HAARP mfl leker med elden…att du inte vill se det och att du inte fått bevis nog för att se allvaret…det kan jag inte göra något åt…jag fortsätter med att undersöka….
jag har skrivit på andra ställen om det du efterlyser… konsumentmedvetenhet…. ganska mycket faktiskt.;)
jag varnar för en teknologi som spelar rysk roulette med existensen…jag citerar igen forskaren som varnade för HAARP med tanke på hur dessa krigsherrar resonerar (se historien) och på konstigheter som redan iakttagits globalt så är inte hans varning att ta lätt på.
Richard Williams, en fysiker och konsult till David Sarnoff laboratoriet i Princeton hävdar att HAARP utgör "en oansvarig handling av global vandalism".
Han och andra är rädda för ett hemligt andra steg där HAARP skulle stråla mycket mer energi in i jonosfären. Något som kunde producera en allvarlig störning av den övre atmosfären på en plats som kan ge effekter som snabbt sprider sig runt jorden i flera år "

#97 "militära operationer brukar inte skryta öppet om vad de sysslar med"
Enligt dig så det väl precis vad de gör (i artikeln du länkade till)?
"däremot finns det just säna här dokument att tillgå sedan får man dra egna slutsatser"
Menar du att man skall ignorera alla andra faktorer? Det finns ju ganska mycket annat att tillgå, exempelvis referenserna i artikeln du visade eller så kan man läsa i Journal of weather modification:
http://www.weathermodification.org/journal.php
Det är hur som helts inte viktigt för mig att det går dåligt för dem, det var bar min bedömning. Om du vill tro att det egentligen går bra så går det bra.
"dom snackar om att kunna ta kontroll över atmosfären,,,om att kunna lamslå fienden genom att blockera kommunikationen…."
"Dom" är alltså i det här fallet ett par forskare som ville ha pengar från amerikanska flygvapnet. Jag ser inget i rapporten som tyder på att de har rönt några framgångar.
nu måste jag sluta…det blir kort till JonasDuregard
varför har man i all tider sysslat med spionage? för att allt dokumenteras korten ligger på bordet… läs manualen…vi är genomskådliga som glashus???
ryssar och amerikaner byter bara goa militära tips med varandra?
eller
för att man sysslar med hemliga operationer?
så om HAARP säger lita på oss eller om militären säger vi undersöker bara möjligheten men aldrig att vi skulle sätta det till verket….vi har inga hemligheter
då tror du på det…..stenhårt?

#103 Jag tycker vi måste skilja på vad du säger att jag tror, och på vad jag säger att jag tror.
Varför tror du att jag litar på amerikanska militären? När har HAARP sagt till mig att jag skall lita på dem? Vad får dig att tro att jag i så fall skulle göra det?
Du kommer tyvärr inte undan diskussionen genom att påstå att jag är korkad eller godtrogen, för mina argument bygger inte på att jag är smart eller ifrågasättande (det är för övrigt roligt att jag anklagats både för att vara allt för godtrogen och allt för skeptisk i samma tråd).
#105 Du kommer tyvärr inte undan diskussionen genom att påstå att jag är korkad eller godtrogen
Ingen har sagt att du är korkad, Jonas. Sådant får man gå till Skepticism iFokus för att få höra.
Skeptisk är väl vad du kallar dig själv om jag inte tar fel?
Godtrogen, tja, inte vet jag var det står, och inte är det väl ett negativt värdeladdat ord i sig. Men bra att du har roligt, alltid något.
Om vi inte förstått dig rätt får du väl förklara dig mer. Litar du på militären? Litar du på officiella versioner?
Du verkar tycka väderstyrning är gansk ok, fastän inte tillräcklig.
Finns det öht något som framkommit i den här tråden du verkligen skulle vilja varna för?
Är det ok att några få ska få laborera fritt med en teknologi som kan få helt oöverskådliga konsekvenser för hela jorden?

"Om vi inte förstått dig rätt får du väl förklara dig mer."
Jag försöker att inte blanda in vad jag tycker och tänker för mycket. Det presenteras en massa vilda teorier i den här tråden och jag påpekar bara bristerna i dem. Ibland erbjuder jag en alternativ förklaring men det är inte nödvändigt för diskussionen. Att jag inte kan redogöra för vad något beror på betyder inte att det beror på HAARP. När jag påpekar att det inte finns belägg för ett påstående, så betyder inte det att jag tror motsatsen! Jag behöver alltså inte förklara min ståndpunkt, eftersom jag kanske inte ens har en!
"Litar du på militären? Litar du på officiella versioner?"
Jag litar inte på militären - som du påpekar är jag en skeptiker och litar därmed inte på en massa saker om det inte finns rationella skäl till det.
Finns det öht något som framkommit i den här tråden du verkligen skulle vilja varna för?
Okritiskt tänkande.
Är det ok att några få ska få laborera fritt med en teknologi som kan få helt oöverskådliga konsekvenser för hela jorden?
Nej, men man måste vara noga med hur man definierar "oöverskådliga konsekvenser" så att inte fundamentalister eller andra intressen använder det som en förevändning för att förbjuda saker de inte gillar. Det håller du säkert med om.

I unga Fakta kan man läsa om gindvalen och att den tyvärr ofta strandar och dör i hundratal detta sker under flera år på raken och sedan sker det inte på några år igen.
På Färöarna händer detta ganska ofta, ibland flera år i rad. Man går då ut i
vattnet, dödar valarna och tar vara på deras kött. det är ett blodigt skådespel,
men en mycket gammal tradition på Färöarna.
Tycker jag också talar emot att det är HAARP eller är HAARP också en mycket gammal tradition?
HAARP kanske bara används några år i taget för att sedan upphöra några år i samma cykler som grindvalarnas strandningar.
På ett annat ställe kan man även läsa att det är vanligt förekommande på Svenska västkusten med strandade valar och att man har anmällnings plikt om man hittar dessa valar.
Lasse
Duregard och Lasse!
jag vill bara först klargöra en sak…om ni läser så har jag inte sagt att det ÄR HAARP som ligger bakom fågeldöden etc etc….vad jag däremot sagt är att det inte är uteslutet…(jag vet faktiskt inte vad jag ska tro)
jag vet inte vad det är som orsakat ljuden eller att fåglar dör knall och fall i mängder nuförtiden…..någon orsak måste det ändå vara…….
men jag delar oron över HAARP med många.
vi vet att teknologin är avancerad och att man läänge jobbat på att kunna manövrera vädret och atmosfären det är ett faktum som inte går att förneka.
jag har dessutom berättat om en forskarhöjdare i vita huset som tydligen erkänt att man testa att dra iväg barium i atmosfären…är det erkännandet toppen på ettt isberg?
om ni läser vilken människosyn samme forskare tycks ha så borde även ni bli en smula oroade över vad de här typerna sysslar med. (kolla boken)
men istälet Duregard så säger du inte ett enda ord som tyder på att du reagerar…istället fortsätter du att framställa mina och andras inlägg som "okritiskt tänkande".
jag har inte dragit några absoluta slutsatser…det enda jag sagt är att den här teknologin kan vara farlig…mycket farlig…man leker med elden…
och jag tycker att det är viktigt att tala om HAARP

Under ett flertal trådar har både du och andra varit helt övertygade om HAARP orsakat dessa fenomen.
Så osakligt och emot dom fakta som finns om dessa fenomen som skett i hundratals år kanske tusentals eftersom döda fåglar som faller döda från himmlen i tusentals beskrivs redan i biblen.
Även om jag inte ser biblen som bevis så finns dessa fenomen omskrivna sedan urminnes tider.
Vilket får mig att tvivla på att det övriga i dessa filmer skulle stämma om det också är lika dålig fakta o info eller bara vad man tror.
Som du skrev i en annan tråd.
TUR att inte alla resonerar som du. kunskap är makt!
Lasse
Nej - ingen har varit "övertygad" om att HAARP enbart orsakar dessa verkningar. Däremot att det kan vara en orsak.
Jag vet inte heller - men anser att det finns skäl nog att undersöka och reagera.
Och det är inte "bara" fåglarna - det som framförs är ju farhågor runt en skenande teknologi , utanför våra kända kanaler att påverka via val el liknande - en teknologi som kan få oöverskådliga följder. Läs länkarna! T.o.m. EU har uttryckt oro över HAARP-projektet!
Geoengineering som det kallas - istället för en hållbar civilisation, långsiktigt, är man beredd att ta genvägar som kan få globala och helt oöverskådliga följder.
Är inte det skäl nog att reagera?
"Under ett flertal trådar har både du och andra varit helt övertygade om HAARP orsakat dessa fenomen."
flertal trådar????
du fantiserar!
jag sa tidigt till dig att jag inte vet (i den här enda tråden där jag diskuterat haarp)
jag ser allvarligt på HAARP ja och att det kan vara en förklaring och att man faktiskt sysslar med saker som kan varar förödande för jorden
"en oansvarig handling av global vandalism"
#107 du går bara runt runt utan att säga någonting mer än att inget av det vi framför är riktigt.
Ganska bekvämt.

#113 Kanske inte så jag skulle uttrycka mig, men visst.
visserligen är inte det här bibeln men väl huffington post…
här kan man läsa en sammanställning av den mystiska massdöd av fåglar och fiskar som skett på senaste tiden om även sverige omnämns….
http://www.huffingtonpost.com/2011/01/05/dead-birds-fall-from-sky-_n_804591.html
och här några rader ur en svensk blogg
"Tester av dom döda fåglarna i Arkansas visar att dom dog av blodproppar som utlösts av inre skador och man förväntar sig samma resultat i Louisiana och även i Falköping spekulerar man i att det är någon form av stress som fått fåglarna att flyga runt tills dom skadat sig genom att flyga in i grenar, vajrar och master."
http://www.supermiljobloggen.se/2011/01/fler-fall-av-mystisk-fageldod.html
stress…vad stressar dem???..tänker på magnetismen som fåglar behöver för att navigera…vad händer om man stör den med starka radiosändare?
bara en tanke…..

# 112
Ja det är en lång tråd o när jag räknade nu var det 14 inlägg som kritserar dom fakta jag skrivit om val o fågel döden.
Sökerskan du skrev själv i ett av dessa inlägg så här.
#27 tarotlasse varför MÅSTE det vara andra orsaker än HAARP? vi vet nu att dessa mystiska massdödar har hänt lite överallt på vår jord de senaste åren.
Är det inte att förneka dom fakta som finns om valdöden och vara naiv.
Så tyvärr detta är bara vad ni tror på och baseras inte på några riktiga fakta.
För några vetenskapliga fakta kan jag inte finna i dessa filmer.
Hur tror ni folk ska ta miljöhoten på allvar när man tar upp miljö hot som det inte finns några fakta på utan bara vad man tror.
Till slut blir det bara som sagan med vargen ingen reagerar när det verkligen gäller allvar.
Jag kan inte utesluta att HAARP är en fara för miljön men jag har inte sett några vetenskapliga bevis på att det verkligen är detta.
Det finns massor av fakta på miljöhot men det skiter man fullkomligt i eftersom det har med vår bekvämlighet att göra.
Men att en person tror på detta o gör filmer om det vad bevisar det.
Finns även dom som tror på Jultomten ju.
Så skärpning om ni verkligen är måna om vår miljö.
Lasse
Lasse, vad som är riktiga fakta och inte kan diskuteras, säkert i det oändliga. Jag kan inte riktigt förstå att du blandar in "tro" i detta, där det framkommit så mycket hittills om HAARP, sådant som är hård verklighet och inte "tro".
Jag skulle verkligen vara glad om det vore fiction, men tyvärr är det inte det. Du säger att du ändå inte kan utesluta att HAARP är en fara för miljön och det är ändå alltid något.
För egen del har jag ingen "tro" på vare sig HAARP eller något annat i den vägen, men anser att det finns mer tillräckligt mycket som gör att man måste varna för detta:
"en oansvarig handling av global vandalism"
Människan ska inte leka gud, leka med vädret, leka med högteknologiska vapen. Vapen används ALLTID ALLTID i onda syften. Finns det vapen används de, förr eller senare. Att använda vädret som vapen är likafullt ett vapen. Om det sker i global skala gör det inte saken bättre.

Allt kan användas som vapen även vatten och mat.
Stoppar man tillförseln av mat o vatten till befolkningen så har detta också blivit ett vapen.
Så behöver inte ha med teknik att göra krig o vapen finns oavsett ny teknik eller inte tyvärr.
Vad är det i dessa filmer som gör att du ser detta som bevis o fakta.
Jag har sett filmer om jultomten också men behöver ju inte se på detta som fakta o bevis bara för att jag sett detta på en film.
Jag är bara i frågasättande jag har själv arbetat i media och med bildmanipulationer i många år och vet hur det går till så jag kräver mycket mer en detta för att bli övertygad.
Var kan jag finna att detta är vetenskaligt belagt och läsa forsknings rapporterna för att för att det få belägg på att det är som filmerna säger.
För man kan ju inte få fram dessa saker utan att ha en vetenskaplig forskning på detta o då finns det även en skriftlig avhandling registrerad på denna forskning.
Annars rör det sig bara om en tro o ingen vetskap.
Lasse
nu har jag börjat tröttnat på att svara dig….jag skrev varför MÅSTE det vara andra orsaker än haarp…det betyder inte att jag säger att det MÅSTE vara haarp…det var din envishet att totalt utesluta haarp som möjlig orsak som fick mig att fråga dig det…
jag har inte ens nämnt valdöden här det är du som talar om valdöden…jag vet att valar strandat genom åren…det är väl inget nytt…du säger bara samma saker om och om igen….
att valar minsann strandat förr och att det är normalt. SLUTSATS: valar har strandat förr alltså är denna mystiska massdöd vi ser idag av fåglar fiskar helt naturlig ,,guds vilja typ,,och HAARP är oförarglig och kan helt uteslutas precis som jultomten som möjlig orsak…..
Jag fattar din poäng! jag har fattat den typ för hundra år sen den här tråden
förresten kan du ändå när du är i farten slå en signal till dom i EU som oroar sig för HAARP å tala om för dom att dom lika gärna kan oroa sig för jultomten och sluta dricka vatten på flaska.
och passa på att ringa upp forskarna som försöker utreda den mystiska fågeldöden och beraätta att det minsann i bibeln finns nån passage att fåglar dött då med…då kan dom nog ta ledigt och pusta ut ahh det är NATURLIGA orsaker! det stod i bibeln!
Usa:s regering samarbetar ju med HAARP. Det är mycket som undanhålls, mycket man inte vet.
Det har tydligen satsat enorma mängder pengar i deras projekt, och då tror jag inte att dom enbart sitter och mäter lufttemperaturen.
Nu ska jag gå sova. God natt på er.

Åter igen man tror var finns beläggen på att det är sant då. Vem tusan som helst kan spela in en film och lägga in en film på You Tube. Återigen var finns forsknings rapporten som belägger det man visar på filmerna för man kan inte få fram detta utan ett forsknings resultat. Så har den som gjort filmen läst forsknings rapporten så kan vi också läsa denna. För i sådana fall en offentlig handling annars hade ju alldrig han som gjort filmerna kunnat komma över informationen. Lasse
Bland annat har vi lagt in en dokumentär från Kanadensisk TV om HAARP såg du den?
Titta på videon i t ex #3

Återigen man pratar om teorier i dessa filmer finns inga fakta.
Vi hade betydligt fler stormar och orkaner förr en vad vi har nu.
Man pratar orkaner och stormar som ökat men faktum är att vi hade betydligt fler stormar och orkaner på 1960 talet som är det årtiondet med mest registrerade storm väder.
HAARP fanns inte på 60 talet så varför var det värre då en nu.
Så återigen ge mig källan till den forsknings rapport som filmerna bygger på.
För den måste finnas annars ser jag bara det som en stor bluff och som man säger i film i inlägg 3 våra teoreier så bara en tro inga fakta.
Lasse
Det är ju värre med allting NU än DÅ tarotlasse…

Enligt forskar rapporterna och väder instionerna var det ju mer stormar och orkaner under mitten av 1900 talet en vad det är nu.
Hur kan man då bygga sina teorier på att HAARP påverkar vädret och att det i stället ökat.
Kan det bero på att man i filmerna hela tiden säger vi tror och våra teorier är så.
Men att det inte finns några fakta på att det är så.
Jag tycker det är skrämmande när man mer lyssnar på en tro en att man lyssnar på fakta.
Men ser ju tendensen på detta forum överlag att att man köper vad som helst o inte kräver några bevis och då är vi på en farlig väg.
Som bara när forskarna kan vissa att kost tillskott är farligt ja det vill man inte lyssna på eftersom man har en annan tro.
Bara för folk tror kost tillskott är naturligt när i själva verket dom flesta kost tillskott och vitaminer är kemiska produkter från läkemedels industrin.
titta bara på c vitaminer som brustabletter hur mycket naturlig rå vara finns det i den och hur mycket är kemiska produkter ändå stoppar man i sig det o tror det är nyttigt.
Fakta som man inte vill ta in bara för att man har en annan tro.
Så återigen skärpning för vi är på en farlig väg när vi helt struntar i fakta och tror på folk som gissar.
Lasse
TarotLasse, du får gärna ha dina teorier. Här diskuterar vi ljudfenomenen och möjliga orsaker till det. Du får acceptera att andra kan ha egna teorier också.
Jag är intresserad av alla bra länkar och tankar från dom som är inne på samma spår som jag. Så då ägnar jag mig endast åt det. Resten är jag inte intresserad av att lägga energi på.
Så skärpning tillbaka Lasse.
Instämmer med dessa ord av Norpan
"Det har tydligen satsat enorma mängder pengar i deras projekt, och då tror jag inte att dom enbart sitter och mäter lufttemperaturen"
och fortsätter att söka vidare….
HAARP är en superstark anläggning för radiovågor som kan skjuta 3,6 miljarder watt rakt upp i atmosfären. Detta lyfter regioner i jonosfären högre upp i rymden och hettar upp dem. Elektromagnetiska vågor studsar sedan tillbaka till jorden och bombarderar allt som de träffar. Den största anläggningen finns i Alaska.
På FNs hemsida finns ett fördrag, ett förbud länder emellan emot att använda vädret som vapen. http://www.un-documents.net/enmod.htm Ett sånt förbud är väldigt konstigt och framförallt onödigt. Man kan ju inte trolla med vädret och skjuta iväg en orkan dit man önskar. Jo tyvärr kan man det och maskinen som gör det heter HAARP.
Lasse, jag förstår dig nog inte riktigt. Å ena sidan är vi överens om att HAARP finns. Å andra sidan menar du att det inte finns fakta och belägg….??? Och å tredje sidan gör de inget, även om de finns….
/M-c/edit/2018/
En gång i tiden var det Manhattanprojektet man satt och filade på. De som uttalade eller så mycket som andades oro eller misstänksamhet mot det var leda kommisar.
Nu är det HAARP-projektet. Jag tar mycket hellre risken att barn och barnbarn kommer att kalla mig vilseledd konspis i framtiden. än att bara stillatigande utgå ifrån att allt bara är kondensslingor, misslyckade men oskyldiga väderexperiment och i värsta fall någon urspårad fyrverkeripjäs.
Inte för att man precis kan göra något, mer än hoppas på att så många som möjligt åtminstone håller ögonen öppna. Och iaf tar sig tid att titta på filmerna.
Skärpning EU och FN!
oroa sig för HAARP är knäppigt och likvärdigt med att tro på tomten…..
eller?
"jag tar mycket hellre risken att barn och barnbarn kommer att kalla mig vilseledd konspis i framtiden. än att bara stillatigande utgå ifrån att allt bara är kondensslingor, misslyckade men oskyldiga väderexperiment och i värsta fall någon urspårad fyrverkeripjäs."
Amen!
#132 fast tomten är väl betydligt trevligare
?
#134 hihi jaa mycket trevligare! och jag vågar knappt erkänna det men jag tror på tomten litegrann…
samma här, sökerskan, utan tvekan

Hittade en till sida för just alla ljudfenomen, med klipp och nyheter och diskussioner om det.
I anslutning till ljudfenomenen som tråden handlar om. Här är ett uttalande av geofysikern Dr. Khalilov.
"STRANGE SOUNDS IN SKY EXPLAINED BY SCIENTISTS"
"In geophysics, they are called acoustic-gravity waves; they are formed in the upper atmosphere, at the atmosphere-ionosphere boundary in particular. There can be quite a lot of causes why those waves are generated: earthquakes, volcanic eruptions, hurricanes, storms, tsunamis, etc. However, the scale of the observed humming sound in terms of both the area covered and its power far exceeds those that can be generated by the above-mentioned phenomena."
Intressant länk! Tack för den.