Skeptiker Utmaning!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Där har dom något att bita i! 
Ja det har dem verkligen!
Jaja mensan 

#4 Stämmer, Victor Zammit.

#5 Ah, bra! Tack Tommy!

lycka till önskar ja de som försöker….. :D
#4 stämmer bra - och det verkar ju inte vara någon skeptiker som vill utmana!
Oj,varför antar dom inte detta =?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Hehe la ut the på FB;)
Hej nu är det kanske bara jag som undrar, varför detta bevisande hit o dit? Om du ser andar i din värld och det funkar så varför skall detta bevisas i en annan persons värld? Upplysning är bra ur förståelse synvikel men bevisa? Det blir mer en tävling om rätt o fel än vara eller icevara om vi skall bevisa allt.
Nej jag tycker lägg allt sådant åt sidan ni som vill vara andliga o gör det ni anser ni kan och upplys de som inte kan och låt dem som inte vill ha sin tro. På detta sätt kan alla olika varelser få finnas utan att få ris eller ros av någon.

#9 Anledningen är att Victor Zammit inte förstår vad vetenskapliga bevis är. Lite förenklat: VZ hittar en person som säger att spöken finns. Nu är det sant tills någon kan hitta ett bevis för att just den här personen ljuger. Eftersom VZs person var en polis så blir hans "bevis" jättestarkt(!).
Om man läser hans kriterier för vad som krävs för att få pengarna så är det inte så svårt att förstå varför ingen fått dem, och varför ingen någonsin kan få dem. Om någon gav honom precis det han kräver så skulle han bara ändra kriterierna (det finns mycket svängrum i dem).
Jag kan förståatt en advokat resonerar som Zammit, men för en vetenskapsman är det skrattretande!
Som ett förklarande exempel kan jag utfärda en egen utmaning:
Jag ger en miljon dollar till den som kan bevisa att jorden är rund!*
* Bevis innebär i den här bemärkelsen ett vittnesmål under ed från minst 500 personer som sett jorden från rymden.
Om ingen cashar in på den, har jag då bevisat att jorden är platt?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
"Om man läser hans kriterier för vad som krävs för att få pengarna så är det inte så svårt att förstå varför ingen fått dem, och varför ingen någonsin kan få dem. Om någon gav honom precis det han kräver så skulle han bara ändra kriterierna (det finns mycket svängrum i dem)."
haha låter EXAKT som en beskrivning av bluffmakarens Randis tester av folk med paranormala förmågor!
och mycket riktigt INGEN av dem han testat har vunnit miljonen. Något som skeptisarna tar som "bevis" för att dom bluffar…och som vissa använder som argument för att förbjuda mediumskap.
oseriöst!
dom som ska testa paranormala förmågor ska naturligtvis vara de utbildade parapsykologerna inte "häxjägare" från underhållningsindustrin…(James Randi)

Vad sägs om det här:
"the applicant will have to prove in absolute terms that 40 senior police officers, police detectives and other police officers in many States in the United States who validated the assistance they received from psychics and mediums are lying."

Två andra favoriter:
"Before the applicant makes a first submission (see paragraph 1 above) he/she must submit a document properly witnessed by a litigation lawyer with at least five years experience in practising law up to Supreme Court level […]"
För att försöka vinna miljonen måste en framgångsrik advokat (?!) ställa sig bakom försöket.
"the applicant must have been identified in recognized public news-media as a genuine investigator of the afterlife."
Man måste vara en kändis (dessutom känd för att vara "genuin", vad nu det betyder). Utesluter åtminstone mig från att försöka vinna miljonen**.
**

#13 Ingen seriös skeptiker tar Randis tester som bevis i vetenskaplig mening (även om de så klart visar att de som är med inte kan det de påstår sig kunna).
Jag vill också påpeka att kriterierna för JREFs pris är mycket tydligare och mindre omfattande och de innehåller inga absurditeter som de jag pekade på ovan.
För det tredje så är det kvalificerat struntprat att endast parapsykologer kan testa parapsykologi!
såg ett tankeväckande inlägg av Magicat idag som jag gärna vill citera…jag är för lat för att diskutera idag..så jag lånar orden
"I min del av världen är medialitet naturlig och en del av livet.
95,5 % av universum består av stuff vi inte förstår oss på. 70 % är mörk energi. 5 % är synlig materia. 25 % är ?. (Brian Scmidt, fysikpristagare)
Det diskuteras om fotoner (ljus) och om de kan färdas fortare än ljuset och vad det i så fall betyder för den kända fysiken. Gör de det eller tar de omvägen via en annan dimension?
Vore det inte förmätet, i skenet av allt detta, att hävda att vi vet allt…"
det är mycket vi inte vet…tycker att den här Zammits utmaning är lika oviktig/viktig som Randis….lika hopplöst onödig annat än som motvikt mot dom som vägrar se annat än de få procenten som går att mäta och som dessutom kör en världsomspännande kampanj mot det paranormala.
Mycket bra skrivet!
Sajtvärd på Övernaturligt