vaknar innan klockan
Hej
Under en veckas tid så vaknar jag en timme innan klockan ringer vilket är en aning irriterande och jag tänkte höra om någon ev kan känna varför det blir så?
Ha en bra helg:)

Inga konstigheter alls kroppen har en inbyggd dyngsklocka som är väldigt exakt och som du faktiskt kan styra rent mentalt.
När jag gick mina kurser i mental träning var en av våra hemläxor att själva bestäma när vi skulle vakna och vilken tid.
Så jag bestämde redan kvällen innan exakt klockslag då jag skulle vakna t.ex
05:57 och ställde då klockan på väckning 06:00.
Jag var väldigt tveksam till att detta skulle fungera eftersom jag är fruktansvärt morgontrött.
Men jag vaknade exakt på klockslaget jag bestämt kvällen innan och även om jag ändrade tiden till 05:50 så vaknade jag exakt på minuten.
Att jag sedan somnade om igen är ju en annan sak.
Så rent mentalt så kan du faktiskt omedvetet bestämt dig för att vakna en timme tidigare genom att tänka kommer jag att vakna samma tid i morgon igen.
Vår hjärna är en helt otrolig maskin och vi kan göra helt enorma saker bara genom vårt tänkande.
Hälsningar Lasse
Det är ungefär samma sak för mig. Vilken tid jag än ställer väckarklockan på, så vaknar jag alltid några eller nån minut innan den ringer. Så väckarklockan har jag mest som en säkerhet om jag mot all förmodan skulle sova vidare!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
tarotlassE: tack så mycket , jo men 2-5min spelar inte så stor roll om jag vaknar innan klockan ringer dock lite drygt att vakna en timme innan. Men det verkar bli bättre nu iaf, nu har ja inte vaknat innan klockan på 2-3 dagar så nu e ja nöjd:D

Ställ fram väckningen en timme ;)
Det har gjorts blindtest som visar att om man förväntar sig att väckas en viss tid så producerar kroppen signifikant mer av ett visst hormon (adrenocorticotropin om någon undrar) runt den tiden (har för mig att det sätter igång en timme innan det förväntade uppvaknandet ungefär). Antagligen är det vad som ger upphov till att man vaknar tidigare om man vet att man kommer väckas.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism