2012!
först vill jag ba önska alla ett gott nytt år!
sen, tror ni på det dära om att jorden kommer gå under?
om den skulle de.. skulle man verkligen kunna ställa horoskop för hela året då? eller e de bara på hittat?
nån kanske kan känna/se eller nått om sånt?
haha blir lite .. "rädd" när folk säger såna där saker.
men gott nytt år på er 
Gott Nytt År.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
God fortsättning på 2012..
Jag tror inte jorden går under. Det behöver vi inte vara rädda för…
Men en annan medvetenhet, vi kommer kanske att få se saker vi inte sett tidigare.
Jag vet inte…men så känns det för mej iallafall.

Nog behövs en ökad medvetenhet, jag hälsar den hjärtligt välkommen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tror inte den kommer att gå under, men det kanske kommer hända något som berör oss mäniskor.
Sökaren.
Jorden går inte under bara så där men nu öppnas en ny väg där vi själva kan påverka hur vi vill att vår värld ska se ut, lite som "fria händer"
Hur vill vi att den ska se ut? 
Sajtvärd på Övernaturligt
Gott Nytt År!
Jorden går inte under. Glöm det!
Men civilisationen måste ta nya vägar, hållbara vägar och människan måste tänka om.
Med ny medvetenhet och självständigt icke-auktoritativt tänkande har vi nya möjligheter.
Välkomnar den nya tiden.
Kram!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maya kalendern slutar ju 2012 och det gör att många tolkar detta som jordens undergång.
Men ett tv program jag såg om utgrävningarna om Maya indianerna.
Så har forskarna kommit fram till att Maya indianerna hade av ngn anledning flytt från byn och sedan inte återvänt.
Deras fakta var att i alla boningar som grävdes ut så var det framdukat till måltid o att det fanns spår av mat på lerkärlen.
Så forkarna tror att dom lämnat byn i panik mitt i en måltid om det berodde på en natur katastrof eller om dom blev anfallna från en annan stam vet dom inte.
Detta visar på att kalendern blev alldrig avslutad eftersom man lämnat byn i panik.
Så det har inget med Jordens undergång att göra.
Lasse
hihihihih…
hahahaha 
Medarbetare på Druid & Shaman
Vill man läsa och lära om Maya calendern finns mycket att läsa på Callemans hemsida. Carl- Johan Calleman är Mayakalenderns främste uttolkare. Mayaindianeran vad tidens väktare och helt enormt skickliga på att utläsa och tolka tidens/energiernas cykler.
Mayakalendern är inte främst en kronologisk kalender, jämförbar med våra almanackor, utan en andlig kalender, baserad på energier som visar sig i "vågor".
Vi är nu på den nionde "vågen". Högst upp på "stegen", med en utökad medvetenhet - men det innebär inte att den är slut utan den fortsätter. Jag är ingen expert alls på Mayakalendern, utan råder de som vill läsa mer att göra det på Callemans hemsida: www.calleman.com.
"The Ninth wave will continue indefinitely, and, if you like, “grind” the new unity consciousness into existence, but since the Ninth wave is open-ended the same can be said about our future."
Ingen "undergång" i sikte alltså, utan fritt fram att följa med vågen och se fram emot och inspireras av vad transformationen kan innebära.
jag tror att undergången betyder nytänkande , alla gammla fysiska fasta tankar om hur allt fungerar kommer ändras . alla kommer bli mer med vetna om energierna runt om oss.
vi har mycket att lära från de som levde före vår era.
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
# 0
Orden jordens undergång kan du stryka ett streck över det handlar om så mycket mer än så. Vi får möjligheten till förändring och ett stort andligt uppvaknande där människor kommer att se det finns så mycket mer än vi fysiska personer.
Upptäckten om detta stora universum som är så oändligt och där inget slut finns .
Jag tar ett enkelt exempel som att drömma om död eller dra tarotkortet döden detta innebär inte en fysisk död utan ibland behöver vi "dö" nollställa oss helt enkelt för att börja om och kunna gå vidare, lägga gammalt bakom oss och ta nya positiva tag.
Samma med 2012 en ny början att globalt ta hand om varandra och moder jord. Men det är helt upp till oss själva om vi vill delta i denna förändring men det är en stor härlig möjlighet till mera värme, kärlek och ljus presis raka motsatsen till underång en ny möjlighet jag hoppas alla vill ta del av.

Nej, jag tror inte på Jordens Undergång.
Men att vi kanske får uppleva saker som vi inte är vana vid, ett Tecken på att vi måste kanske vara mera rädda om både vår jord och att vara rädda om varandra. Värna om de gamla och sjuka exempelvis.
Gott Nytt År!
Hela 2012 kommer att löpa på som alla andra år tidigare, ta det lugnt, det är inte läge att shoppa upp alla besparingar för att världen kommer att gå under, för det gör den inte :D

Hoppas att du Cleopatra har rätt.Men tror inte att någon kan säga att det INTE händer något.Men den som lever får se.
Sökaren.

Jag får intrycket av att ju närmare vi kommer datumet, ju fler går över från att tro att jorden går under (vilket är lätt att upptäcka) till mer luddiga saker som att vi genomgår en mycket abstrakt och svårbeskrivlig förändring eller till och med att vi påbörjer en förändring som kan ta mycket lång tid (vilket är mycket svårt att upptäcka). Jag tror att en del i den förskjutningen är att man inte vill vakna upp en dag och upptäcka att man haft fel.
#11 "Mayakalendern är inte främst en kronologisk kalender, jämförbar med våra almanackor"
Jo det är det. Precis som i våra almanackor så är dess funktion att räkna dagar som passerar och man kan översätta deras datumformat direkt till det vi använder idag.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jonas - det har egentligen aldrig varit frågan om att jorden skall gå under - mer än i en och annan Hollywoodfilm och dem är vi inte särskilt intresserade av.
Mayakalendern är mer en andlig kalender där man talar om olika perioder, stadier och inte betraktar tiden helt som vi gör.
Det är inte helt lätt, det där med tiden, men jag återkommer gärna lite till Mayakalendern, även om jag långt ifrån är någon expert. Läs gärna på Callemans sida, annars. Men du kanse vet mer, eftersom du yttrar dig så tvärsäkert?
Haft fel? Efterom ingen eller ytterst få önskar sig jordens undergång kan det omöjligen vara det det gäller. Men du tar en chans, förstår jag, att påpeka "fel". Eftersom frågan gäller en transformation, nödvändig sådan, och inte gäller en undergång så kan vi kanske lämna det nu.
Flera indianprofetior än Mayakalendern talar om detta med vändpunkt, transformation, polskifte och liknande. Mig veterligt pekar de dock inte ut något speciellt år, utan vad tecknen tyder på. och de talar om ett "fönster" där vi har en möjlighet till högre medvetande. Missar vi "fönstret" så fortsätter allt som förut i en mycket lång period om jag förstått det hela rätt.

"Mayakalendern är mer en andlig kalender där man talar om olika perioder, stadier och inte betraktar tiden helt som vi gör."
Våran kristna kalender är *väldigt* andlig (allt i den härstammar från religiösa traditioner) och vi har cykler om 7 dagar, ~30 dagar och ~365 dagar som vi firar på olika sätt. I mayakalendern är en "vecka" 20 dagar och det finns 18 sådana på ett "år" (de har så klart andra ord). Precis som vi så firade de cyklernas början/slut på olika sätt och tillskrev dem religiös betydelse. Kan du förklara vad som är så annorlunda?
"Men du kanse vet mer, eftersom du yttrar dig så tvärsäkert?"
Jag skulle nog säga att jämfört med Calleman så säger jag mindre men vet mer. Tänk på att mina uttalanden inte är mer tvärsäkra än dina.
"Flera indianprofetior än Mayakalendern talar om detta med vändpunkt, transformation, polskifte och liknande."
Indianprofetior pratar säkert om många olika saker, profetior har i regel som uppgift att beskriva alla tänkbara händelser (som det du skriver till exempel: "endera så når vi ett högre medvetande, eller så fortsätter allt som förut" - mycket sannolikt att den profetian slår in).
Kan du peka på någon profetia som nämner något som kan översättas till "polskifte"? (du säger att det finns många men det räcker med att du hänvisar till en)

Jag vet inte Magi cat kan nämna ngn mer men det kan faktiskt jag göra.
Under ett flertal trance sesioner med Edgar Cayce så pratade han om ett polskifte men att det är en lång process dit inget som händer på en dag precis.
Men finns även vetenskapliga becis på att det redan innan i historien skett Pol skifte och att polerna förflyttas hela tiden.
Jag läste i en artikel ngn stans om jordskalv och om att jordens inre rör sig i olika plattor.
Där forskarna påstod att dom hade bevis på att Hawaie skulle varit en av polerna för flera miljoner år sedan.
Men jag kan inte ge ngn referens för jag kommer inte i håg var jag läste detta.
Men faktum är ju att jord axeln flyttade på sig 2 meter under det stora skalvet i Japan 2011 vilket bara det gör att polerna flyttade på sig.
Så att Polerna kommer byta plats med varandra igen är i dag forskarna helt övertygade om men att det är en lång process som sker och ngt helt naturligt i vår jords utveckling.
Det kan ju även vara en del av våra klimat förändringar på jorden vi har ju i perioder på jorden haft flera istider och även perioder där vi haft enorm hetta på jorden.
Så det är väl inte helt otroligt att det kan bero på att polerna rör på sig.
En att det beror på mäniskan som använder hårspray o kylskåp som är boven med dagens klimat förändringar.
Eftersom vid tidigare klimat förändringar så fanns ju inte ens människan på jorden.
Lasse

#20 "Under ett flertal trance sesioner med Edgar Cayce så pratade han om ett polskifte"
Att människor som känner till magnetism och magnetiska poler talar om "polskiften" och sådant är inte särskilt överaskande, men Magi-cat talade om "indianprofetior" och jag förutsatte att dessa var äldre än så.
"Men faktum är ju att jord axeln flyttade på sig 2 meter under det stora skalvet i Japan 2011 vilket bara det gör att polerna flyttade på sig."
Den magnetiska nordpolen befinner sig idag mellan norra kanada och ryssland. Den rör sig mot ryssland med en hastighet av mellan 50 och 60 kilometer per år så de två meter till eller från som jordskalvet bidrar med lär knappast märkas!
"Så att Polerna kommer byta plats med varandra igen är i dag forskarna helt övertygade om men att det är en lång process som sker och ngt helt naturligt i vår jords utveckling."
Det finns ett fenomen som kallas för polomkastning som inte är samma sak som polvandringen du beskriver. Polomkastning verkar ske lite då och då (antagligen mellan 100 tusen till en miljon års mellanrum) och innebär att nordpolen och sydpolen byter laddning.

Detta med polomkastning har jag faktiskt alldrig hört talas om innan.
Så ny information för mig det tackar jag för.
Men är helt övertygad om dessa fenomen har större betydelse för klimatförändringarna på jorden en vad freoner i kylskåp har även om det naturligt vis också kan påverka miljön.
Lasse