Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: redskaptarotpendelkristaller
Läst 4811 ggr
sökaren84
0

Tips om Tarot kortlek?

Hej, vill gärna köpa mig en tarot kortlek. är det någon som kan tipsa mig om vilken sort en nybörjare bör välja, finns ju så många olika.

Tacksam om någon kunde tipsa mig :)

MVH

findusfelix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Du ska välja en där bilderna tilltalar dig! Är du helt nybörjare kan det vara bra att ta en ganska enkel lek med klara och tydliga bilder och färger. Har du någon som du funderar på? Glad

Har ju haft butik så jag har en uppsjö med lekar och känner till många ganska väl!

Här är min personliga favorit, en mycket vacker lek!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

Amandla
0

Titta gärna in till oss på http://tarot.ifokus.se/! Där hittar du massor med råd, övningar och annat Glad

tarotlasse
0

Ja du det är inte lätt att välja sin första tarotlek det finns ju som sagt vad tusentals lekar o en del tarotlekar med inriktning på specifika områden.

Många råder en att börja med Raider Waite leken o anser det som en lätt nybörjar lek.

Var den leken jag själv köpte till min första tarotkurs jag gick eftersom den rekomenderades även om jag hade en annan lek själv som jag trivdes utmärkt med.

Så Raider Waite  passade inte mig men dom övriga kurs deltagarna tyckte den funkade jätte bra.

Själv råder jag mina egna kursdeltagare att titta runt på olika lekar och känna efter vilka bilder säger mest till just den personen.

För väldigt individuellt för person till person vad en person tycker fungera bra kan fungera väldigt dåligt för ngn annan.

Så under mina kurser brukar jag ha ett 20 tal olika lekar så kan man testa o lägga med olika lekar.

Vad jag lagt märke till är att väldigt många har lätt för Oscho Zen leken i och för sig inte en renodlad tarotlek  men den fungerar på precis samma sätt.

Den innehåller väldigt tydliga bilder och färger som dom flesta har väldigt lätt för att tolka och få fram bra resultat med.

Många får till sig otroligt mycket bara av att tolka dom olika färgerna.

Men finns även dom som inte alls gillar den.

Lasse

Tuva-C
0

Har själv "Osho zen tarot" och "Legacy of the divine tarot". Jag känner inte riktigt att jag funkar så bra ihop med dom riktigt klassiska tarotlekarna men dom här funkar jättebra. Otroligt vackra. :)

Kajo14
0

Det finns helt otroligt många kortlekar att välja mellan.

Här har du en uttömmande sida om alla kortlekar i hela välden.

De flesta kan du köpa via amazon.com inte då farligt dyrt har handlat kortlekar över nätet själv. Men se till du handlar genom ett företag amazon eller llewellyn eller liknnade de har andra avtal att skicka per post till annat land. Går du direkt via konstnären kan det bli dyrt för dig

http://www.aeclectic.net/tarot/cards/

Annars kan jag rekommendera denna konstnär.

http://www.ciromarchetti.com/ciromarchetti/Home.html

sökaren84
0

Hej, tack för alla svar. Det blev en Raider Waite.. Denna börjar jag med, men tar med mig de andra tipsen ifall jag känner att det inte är rätt..

Tack!

Magi-cat
0

#6 det blir säkert bra!Glad

Vill du läsa någon bok om tarot så kan jag rekommendera Ylva Trollstiernas böcker. De finns att låna på bibliotek. Särskilt hennes Tarot steg för steg har varit otroligt användbar för mig.

Lycka till med ditt fortsatta tarotliv!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sökaren84
0

Tack Magi cat den ska jag leta efter… Glad

LightAndShadow
0

Min första var Osho zen för att den var så omtalad, den handlar om nuet i första hand. Vackra kort men jag får inte alls grepp om den så jag tillhör alltså inte dess fanskara. Blir bara frustrerad när jag lägger den.

Har nyligen köpt en som inte heller är en klassisk tarotkortlek men det finns en guidebok med som visar vilket kort det motsvarar i den klassiska varianten. Den heter "The Psychic tarot" oracle deck av John Holland, en guidebok medföljer. Fantastiska bilder och jag älskar den, drogs direkt till den och det är så det skall vara. Man måste tycka om sin kortlek och det kan ta ett tag att hitta rätt.

Jag skall även köpa en änglakortlek med budskap på korten. Hittade en på Vattumannen i Sthlm men eftersom jag i första hand var ute efter en klassisk tarotkortlek köpte jag den inte men jag har ångrat det ända  sedan dess eftersom jag tyckte så mycket om den. Får se om jag hittar den igen, kommer inte ihåg exakt hur den såg ut men är det den jag skall ha kommer den hitta mig tror jag.Var bl a en bild på en enhörning har jag för mig.

Jag har även köpt en bok om tarot av Cassandra Eason men den baseras på de klassika korten. Skulle vilja gå en kurs för att lära mig mer, det är spännande med tarotkort. Jag vet att många säger att man skall känna och se, tolka personligt men jag tror ändå man får ut mer av det om man lär sig grunderna, betydelser och olika läggningar och så kan man sedan tillsammans med sin intuition göra bättre tolkningar. Så om du vill utveckla din kunskap kan du ju börja med att köpa någon bok om tarot,

Är du nöjd hittills med kortleken du köpte?

Tuva-C
0

#9 Har både "The Prycic Tarot" och den med enhörningar som du tittade på. Eller jag misstänker att du menar Doreen Virtue's "Magical Unicorns", vilken har blivit en av mina favoriter. Så den kan jag starkt rekommendera! :)

LightAndShadow
0

Tack för tipset, skall se om det är den, jag kan ha blandat ihop den med någon annan men jag minns att färgerna var ljusa och mycket pastell i fantasystil.

Vad tycker du om The psychic tarot? Jag tycker som sagt väldigt mycket om den.

tarotlasse
1

Jag kan inte rekomendera att läsa handböckerna med betydelser.

För det är en persons tolkning av korten i just den leken o betydelserna kan vara ngt helt annat för dig eller för ngn annan.

Så brukar bli alldeles för många feltolkningar när man går efter handboken.

Plus att det man lärt in kan sitta kvar i bakhuvudet i flera år så lätt man i stället använder sig av sitt logiska tänkande i stället för intuitionen.

Ett tips är att du tar upp leken när du köper den och går i genom kort för kort familj för familj och skriver ner det du själv kan se i varje kort.

Så får du din alldeles egna bok med grundbetydelser.

Grundbetydelserna  kan vara helt olika från lek till lek så det som står som grundbetydelse i en lek så kan det vara skrivit helt andra grundbetydelse  i en annan tarotlek.

Samma så vissa tarotlekar är tänkta inom visa specifika områden och då inte alls stämmer med det klassiska.

Så därför brukar man inte heller lära ut några grundbetydelser på kurserna utan i stället lär man ut hur man tolkar dom med sin intuition.

Dom grundbetydelser man lär ut är ju vad dom olika familjerna står för och  grund betydelserna i Stora arkanan  för en narr och en hängd man finns i dom flesta tarotlekar.

Men tar du t.ex  5 i bägare så kan det vara enorma skillnader från lek till lek.

I en lek kan det vara en som gråter och i en annan lek kan det vara ngn som skrattar o då helt skilda betydelser.

Även om det är samma kort så enorma skillnader i motiv och betydelser från lek till lek.

Lasse

LightAndShadow
0

Ja att det är individuella tolkningar är jag medveten om särkilt i tarotkortlekar som inte är klassiska utan som ex i mitt fall en orakelkortlek. Men jag tror ändå på kunskap, jag kan inte enbart känna och förlita mig till min intuition även om jag anser att den är oerhört viktig, men vill kompletera med att lära mig om teknikerna som du säger om te x stora och lilla arkanan. Jag läste att du själv har gått kurs om tarot.

Bara det du nämner om familjer är nytt, men jag antar att du syftar på antingen som i de klassiska kortlekarna de fyra elementen eller som i min kortlek färgerna. I min orakelkortlek finns dessutom rena chakrakort.

Jag vill förstå grunderna, ha skelettet sas och tillsammans med min intuition, känsla och andra sinnen tolka korten, om du förstår vad jag menar. Lite svårt att förklara och det kan nog missförstås med ordet grundbetydelse fast jag måste ändå säga att jag trodde att symbolerna betyder olika saker ex döden eller om det var hängd man = förnyelse/förändring bland annat.

I guideboken till min kortlek betonar även författaren vikten av att lära känna korten och göra dem till sina egna. Och i Cassandra Easons bok tas grunderna upp, precis det jag vill lära mig som jag nämnde om stora och lilla arkanan mm. Jag måste börja någonstans för annars blir det för flummigt och inte givande om jag enbart skall lägga ut korten och gissa vad de står för.

Men jag förstår vad du menar med att det är lätt att "lära fel" och att man riskerar att hänga upp sig på de betydelserna och därför kan missa kortens individuella budskap för varje separat läggning. Jag hoppas under våren få tillfälle att gå en kurs i vår lokala spiritistiska förening och börja utöva detta mera för jag är väldigt intresserad av tarot som redskap.

Mitt svar blev nog ganska rörigt så det kanske inte är så lätt att förstå vad jag menar och försöker säga men jag tackar ödmjukt för dina åsikter Lasse och uppskattar råden. Jag skall ta till mig ditt tips och gå igenom varje kort och skriva ned vad jag känner för varje. Men sedan kan väl betydelserna variera från gång till gång och i förhållande till de andra korten som kommer upp i en "läggning" men det är väl där intuitionen kommer in (också) antar jag? Dessutom beror det väl också på syftet och frågan man har för tillfället.

tarotlasse
0

Helt rätt korten kan betyda helt olika saker från tillfälle till tillfälle.

Så även om du använder dig av samma tarotlek så kan 5 i bägare betyda en sak vid ett tillfälle och ngt helt annat vid ett annat tillfälle.

Så använder man sig av en grundbetydelse eller en handbok så blir det inte bra utan oftast helt felaktiga svar.

Att göra sin egen bok med sina egna betydelser funkar inte fullt ut men betydligt bättre en att följa en handbok som är en helt annan persons tolkningar.

Plust att när man går i genom kort för kort och skriver ner detta så lär du känna din tarotlek på ditt eget personliga sätt utan påverkan av ngn annan.

Men att tolka tarotkorten utan att använda sin intuition ja då är man helt fel ute och tanken med just tarotkorten  syfte är totalt borta.

För i tarotkortens födelse så lät man en konstnär måla sin lek efter dom motiven läggaren själv ville ha och efter den personens tolkningar av olika symboler-

Så då var en tarotlek högst personlig och det var inte vem som helst som tolkade tarotkort.

Utan det var enbart kunga husen och adeln som hade råd med dessa handmålade tarotlekar som gjordes efter tarotläggarens egna önskemål.

Så alla lekar var högst personliga och helt olika från person till person.

Lasse