Lithomancy
Lithomancy betyder kristallslipade stenar som blänker i ljus eller i vatten. Denna siar konst var vanligt bakåt i historien, men verkar ha dött ut i vår tid. Jättetrist tycker jag!
När jag fann detta ord och förklaring så insåg jag att det var detta jag skulle göra. När jag började leta på nätet efter mer information så fann jag andra utövare som var kul….men deras metod var så olik min.
Jag hittade en metod som (efter en snabb genomgång) gick ut på att du har en karta som bär formen av en ring med fyra delar som har fyra olika betydelser, eller uppdelad som en klocka, månader, veckor osv. Det finns även så kallade healing kristaller som har olika betydelsler, typ rosenkvarts för kärlek osv. Eller så använde man stenar som hade vårt solsystem som venussten för kärlek. Sedan beskrevs utövaren att form på stenen var viktig, rikningar som skulle krossa eller stödja den andra stenarena som man ska tolka efter att man kastar ut stenarna som om de våre tärningar på ett spelbräde.
Detta är inte vad jag talar om när jag gör Lithomancy. Jag är lite skeptisk mot spådomsmetoder som har färdigställda betydelser och relger. Jag har aldrig behövt dem för att skåda med. Jag blir bara förvirrad och trasslar in mig i begrepp som jag inte tycker har med saken att göra. Det förstör för själva visionerna för min del.
Jag har tyvärr inte hittat någon utförlig historia men det verkar som att metoden är Europeisk och Engelsk. Den verkade vara stor på medeltiden. Finns det andra som arbeter med denna metod i Sverige?
Hälsningar völvan
Hur gör du då? *nyfiken*
Hej amandla!
Jag använder mig av olika stenar…
Jag har använt kristallkula och se i naturliga kristaller..
Jag vet inte riktigt hur det går till. Det är som att jag går in i trans och får visioner när jag stirrar in i dessa redskap som jag nämnde ovan. Nu håller jag på att leta efter andra redskap att stirra i…
Jag vet bara att jag har kanske utvecklat detta efter att jag lärde mig tarot runt 1998, efter ett par år så tröttnade jag och ville ha en ny utmaning.
Vilka nya stenar jag använder - det håller jag på att utforska…vi får se vilka stenar det blir…
jag vet inte om detta besvarar din fråga?
Jodå, det besvarar min fråga och du gör som jag trodde/kände 
Tillägger till våra medlemmar, för jag tror att Völva redan vet detta
: Egentligen kan man använda vilket redskap som helst, det gäller bara att hitta det som fungerar bäst för var och en.
Hej Amandla!
ja…okej…jag vet väl det dåååååå
….
….
Men det vill jag suga på det lite själv först själv
Hemligheter!
Jag måste punga ut med lite
så det går lite i snigelfart…
Jag håller med det är rätt att man ska leta efter redskap som passar för än själv….Det är bara så svårt när det har varit folk (ej Ifokus) som ska tala om för än vad man är, vad man ska köpa och göra. För att skydda sig själv så behöver jag suga på karamellen ett tag…när jag är klar så kan jag presentera det….
Det kan bli som Dallas som gick 14 sesonger…följetong i nästa avsnitt…