Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettmedialitet
Läst 5058 ggr
svah0101
0

Indigobarn

Jag har försökt att läsa mig till vad ett indigobarn är, eller de egenskaper barnet bestitter,  och varför det är kopplat till adhd.
Men inte funnit någon klarhet.
Jag har själv en adhd diagnos, men mycket saker som sägs om "adhd-barn" stämmer inte alls in på mig.

Jag har aldrig hört eller läst någonting om indigobarn förut, och väldigt nyfiken.

powerofthebass
0

ska bli intressant med svaren har själv adhd….

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Nyfniken
0

Hej, det här är väl vad som är mest typiskt för indigobarnen men sen finns det även kristallbarn.

Indigobarn är beteckningen för de barn som fötts i perioden mellan 1995 och fram till 2004. Kännetecknande för dessa barn är, att de är födda med en mycket starkare intuition, utstrålning och aura än deras föräldrar.

Typiska personlighetsdrag för indigobarn är, att de är självlärda, och att de inte tvekar att fullständigt kopiera deras omgivning eller att själv komma på nya sätt att göra saker på. Barnen kan ofta verka enormt provocerande för deras omgivning med sin uppenbara brist på respekt för många saker samt på grund av deras utpräglade gränslöshet. De har exempelvis ingen respekt för vuxna människor, som inte respekterar sig själva. Brist på respekt och gränslöshet brukar speciellt dyka upp i situationer, där balansen mellan de människor som barnen umgås med, fullständigt saknas.

Deras stundtals provocerande agerande i förhållande till omvärlden är därför inte handlingar av elakhet, men inträffar snarare som ett Tecken på maktlöshet i förhållande till helhetssituationen omkring dem, där balansen mycket väl kan saknas utan att de vuxna reagerar.

Credendo vides (om man tror så ser man)

svah0101
0

Okej, tack så mycket för svaret!
Finns det något liknande för barn födda tidigare än 1995?
Eller någonting liknande överhuvudtaget?

Finns det andra kopplingar mellan adhd och medialitet?

Nyfniken
0

Läs mer på indigobarn.se där finns gansk mycket information. Tror du kan få många svar där.

Credendo vides (om man tror så ser man)

purplehaze
0

hej, detta inlägg var inte nytt men… blir nyfiken på vad som inte stämmer in med din diagnos?

själv har jag diagnosen ADD (som stämmer fullständigt) och tror att jag är indigo, det stämmer in.

och jag är född på 70-talet… jag har hört olika kring årtal och har gjort ett personligt antagande att det föddes flest indigobarn efter 1995 men att det inte utesluter att man inte kan vara det fastän man är född tidigare. (argumentera gärna om någon anser detta vara felaktigt!)

allroundsky
0

Jag vet inte om det här kräver en egen tråd, men annars lånar jag denna tråd (om det går bra) då det går hand i hand lite ♥ 

Kristallbarn, hur är det med dem? Och kan ett indigobarn födas ex 1998 om det är så eller gäller den där åldern?

tarotlasse
0

Det går inte att dra en liknelse mellan ADHD och indigo barn o kristall barn.

full komligt idiotiskt att göra en sådan jämförelse.

Visst förekommer det likheter men det finns också klara skillnader.

Sedan så kan du inte heller jämföra en person med ADHD med en annan med ADHD stora skillnader mellan en person med ADHD med inslag av aspbergers en mot en med ADHD med inslag av dyselexi, touretts eller autism.

För har du ADHD har du även inslag av ngt av dom andra  neuropsykiatriska handikappen och du fungerar olika beroende på vad.

Sedan så har du ADHD så vissa har för låg dos dopamin andra har för låg dos av noradrenalin och andra låg dos av  serotonin.

Så där fungerar man inte heller lika det som är gemensamt för alla med ADHD är koncentrations problemen o impulsivitet sedan finns det stora skillnader i övrigt.

Indigo o kristall barn är födda efter 1995 dom första disgnoserna på ADHD gjordes på 1930 talet.

Men analyser av ett flertal kända personer genom århundranden så har man konstaterat att ADHD är ngt som förekommit långt bak i historien.

Jag har själv ADHD och är född 1960.

Men sedan så har ju dom med ADHD lättare med medialiteten en vad andra har på grund av sin impulsivitet.

Vi går på första tanken och hinner inte analysera tanken logiskt innan vi kanske säger det. Intuitionen och ande världen är oftast första tanken o ju mindre du analyserar och tänker efter ju mindre påverkas du av

den egna tanken  av det anden visar.

Så inte alls konstigt att dom med ADHD ofta är väldigt mediala o har lättare att se andevärlden eftersom man går efter första tanken o inte analyserar bort det som fanatsier.

Men som sagt vad personer med ADHD har funnits i århundranden men indigo barn bara drygt 15 år.

ADHD är en ärftlig åkomma och samtliga med ADHD har en speciell genförändring som du inte hittar hos andra.

Så går inte jämföra ADHD med Indigo o kristall barn.

Lasse

Labolina_73
0

#7 du skriver

ADHD är en ärftlig åkomma och samtliga med ADHD har en speciell genförändring som du inte hittar hos andra.

Det känns lite konstigt,,, varför tar man då inte blodprov och kollar genuppsättningen på oss /dom som har eller misstänkts ha adhd eller liknande diagnos?

varför är det så många som,, enligt mej,, är feldiagnoserade?

//Linda

tarotlasse
0

Hej Linda forskningen om ADHD går framåt hela tiden detta med genförändringen publicerade forskarna nu under hösten så rätt så nya fakta.

Vad kostanden är på att gör en gen test och på att göra en av dagens utredningar vet jag inte man gör säkert det som är billigast.

Men med tanke på att min egen utredning tog 3år att göra så borde en gen test vara billigare antar jag.

Finns även fler sätt att konstatera ADHD dom med ADHD har en tunnare hjärnbark en normalt också vetenskaligt konstaterat.

I hjärnbarken sitter funktionen av koncentration och inpulsivitet och även produktionen av ett flertal hormoner.

Så därför vissa har för låg dos av dopamin,noradrenalin o serotonin.

Jag har själv för låg dos av melatonin.

Men dessa upptäckter har gjort att det har kommit ett flertal nya läkemedel för att hjälpa dom med ADHD inte alla som är godkända ännu men går att få på licens utfärdat av socialstyrelsen.

Lasse

[skymningsaga]
0

Tror detta med adhd handlar om att många indigobarn (inte alla) får diagnosen adhd fast de egentligen inte har adhd. Men indigobarnens problematik i detta liv kan liknas och tydas som om de har adhd. Fick själv en gång diagnosen adhd. Men har tränat och fått mycket hjälp att folk inte ser eller märker min adhd idag. Har nog bara add idag. Men detta säger ju inte att jag är indigo.

Labolina_73
0

#9 och #10 mycket spännande…

//Linda

Allamej
0

den här artikeln och diskussionen är helt ute och flyger? Jag vill hävda att det är som dom säger där, att det blev en ökning -78 inte -95, kanske tom. tidigare och att man märker av dom så mycket mer nu eftersom vi blir mer och mer medvetna.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

tarotlasse
0

varför är det så många som,, enligt mej,, är feldiagnoserade?

//Linda

Jag skulle i stället vilja ställa mot frågan varför är det så ytterst få som får en diagnos.

Min son har en diagnos han är en av dom få barnen som den ordinarie skolan dömde ut,

Dom ansåg att hans problem var mer en vad skolan hade möjlighter att hantera.

Sonen bev då placerad i en resurs skola för  elever den vanliga skolan inte kunde hantera.

dessa sk bokstavsbarn. Sonen o 8 andra  på denna skola där det var isoleriings straff och där dom var inlåsta i skolan.

var ju en stor diskusion under en period om att tvångs isolera barn i 10 års åldern.

Men av dessa elever så var enbart 2 av dom diagnoserade efetrsom det är för få resurser för att göra utredningar på alla med problem.

Jag jobbade under en period som elev asistent där jag kunde se ett flertal elever med stora behov av hjälp men även om det skedde stor påverkan från skolhälsovård föräldrar o rektor så har dom inte fått denna utredning o en diagnos så skolan har större möjligheter att få extra resuser men först en diagnos.

Så min erfarenhet är att det är idag en stor del barn med stora problem som alldrig får en diagnos och då inte den hjälp dom behöver.

För i dag är det fruktansvärt svårt att få en diagnos fastställd på ADHD.

I sonens fall så upptäckte distriktssköterskan att han var fruktansvärt överaktiv och hade svåra koncentartions problem så det gick inte att genomföra 4a års kontrollen.

Hon gjorde bedömningen ADHD med en gång eftersom hon tidigare arbetat med ADHD barn  och remiss för utredning men nej man ville inte göra en utredning på ett så litet barn.

Senare fick han en tid där personalen sa att bara vi föräldrar var mer bestämda så skulle det fungera trots hans rastlöshet och koncentrations problem  men ingen diagnos.

Problemen blev bara värre och värre och dagis hade svåra problem att hantera sonen o åter kontakt om hjälp.

Men enda som gjordes var att läsa den förra rapporten o återigen råd om att vara mer bestämda.

Plus att vi nog skulle välja en skola med väldigt små klasser för att han skulle hantera skolan men ingen diagnos.

Skolan börjar o han får gå i en liten skola med 7 elever i klassen  men skolan kan inte hantera honom  o kan inte skolan såännu  flera annmällningar från skolan till soc och skolsjukvården.

Men inget  händer. Vi själva kontaktar BUP  men förjäves dom har 2 års kö.

Till slut när allt är totalt kaos skolan rasar och totalt kaos i hemmet så ett förtvivlat samtal till soc om hot om självmord.

Då tar soc tag i det dagen efter är vi på möte med Soc BUP och skola. SOC kräver en omedelbar utredning av sonen och äntligen så får vi hjälp av BUP och Soc efter 3 månaders utredning blir det en diagnos på svår explosiv ADHD.

Han skrivs in inom LSS och skolan är tvungen enligt lag att skaffa en personlig asssitent i skolan.

Så lätt är det att få en diagnos och dom allra flesta ger upp på vägen så tyvärr alldeles för få som får en diagnos och den hjälp dom behöver i skolan.

Som vuxen är det ännu svårare att få denna diagnos det ska vara särskilda skäl för att göra denna utredning.

Under utredningen ska all information  från BVC. skolsjukvården  från barndomen  man går igenom även rapporter från skolan och eventuellt polisingripande i ungdomen detta tar tid att samla i hop sedan ska en läkare göra en bedömning genom en intervju o efter detta om dom gjort bedömningen att fortsätta så skall det fyllas i en massa olika skattnings skalor.

När dom är gjorda och beslut om fortsatt utredning beslutas så  är nästa steg en psykolog som ska göra sin bedömning.

Efter all denna utredning så beslutade teamet att jag hade ADHD men det får inte dom fast ställa utan då blir det remiss till neuropsyk för nästa utredning.

Dom hade 2 års vänte tid dit.

När det gått nästan 2 år så fick jag brev om att man gjort om vård distrukten i min komun o att jag nu tillhörde ett annat vård distrik.t

Så då gällde inte min remiss utan dom behövde ha en ny remiss.

Så efter nästan 3 år från starten så remiterade min läkare mig till en privat vård klinik som gjorde den sista utredningen med en massa olika data tester minnes kontroll,siffer övningar, memory, bokstavs övningar o olika bildövningar o till slut impulsivtets kontroll o allt detta registrerades av datorn som av resultatet kunde av göra vilken bokstavs kombination eller inte det kunde röra sig om datorn kunde även avgöra om  koncentrations problemen berodde på alkohol o drog användning eller av sömnstörningar eftersom man får olika resultat på olika problem o då kan särskilja om det rör sig om en bokstavs kombination eller ngt annat.

Den utredningen som vuxen tog alltså 3 år. Så att ADHD disgnoser ställs alldeles för lättsamt och att många får en felaktig diagnos vilja säga är helt  fel.

För ytterst få som får göra utredningen över huvudtaget.

Sedan så är det bara dom svåraste fallen som blir medicinerade vilket också är en stor kritik att man för lättvändigt skriver ut narkotika klassade medicin.

Men bara 1/3 av alla med ADHD diagnos som blir medicinerade o inte alla ADHD mediciner som är narkotika klassade.

Så ytterst svårt att i dag få en utredning gjord o sedan få en medicinering mot detta. Folk har alldeles för dålig kunskap om både ADHD dess problem utredningar o medicineringar. Lasse

[skymningsaga]
0

#6 Det skrivs att det föds indigobarn sen långt tillbaka. De dom uppmärksammar är att det under den senare tidsperioden kom att födas fler under en och samma tidsarea. Men inte att det endast är dessa årtal. De föds än idag.

purplehaze
1

Hej:)

skymningssaga: precis, det var just som jag trodde! tack.

tarotlasse: intressant och bra inlägg.

känner bara för att förtydliga att i alla fall så menade inte jag att dra en absolut/direkt paralell mellan ADD och indigo. Jag menade att beskrivningen av indigobarn stämmer in på mig personligen lika väl som ADD-diagnosen (som kan vara felaktig ,lär visa sig någon gång). Jag har fått veta genom mediala personer att jag har en starkt indigoblå färg runtom mig också… hm.

Jag har också goda kunskaper kring bokstavsdiagnoser. men det ena behöver inte utesluta det andra.