Dröm under graviditet
Hej
Jag är gravid med mitt andra barn och har i flera veckor haft ett alltjämt återkommande element i alla mina drömmar, varje natt.
Jag är nu i vecka 15 och har haft dessa drömmar i ca 4 veckor nu… VARJE natt.
ca ett halvår innan jag blev gravid slutade jag både med min stämningsstabiliserande medicin, medicinen mot ADHD och snusandet, som en förberedelse efter en efterlängtad graviditet.
Så till mina drömmar:
Jag drömmer att jag kommer på mig själv med en snus under läppen. Om och om och om igen i samma dröm.
Jag får panik vid insikten att jag inte kan snusa då jag är gravid eftersom det är skadligt för fostret. Smaken av snusen och den brännande känslan under läppen är väldigt stark och tydlig, mer än andra intryck i drömmarna.
Detsamma med känslan i fingertopparna av påsen då jag tar ut den och den är fuktig.
Oavsett vad jag drömmer så är det här något som ALLTID smyger sig in i drömmarna.
Jag slänger ut snusen och den brännande känslan och smaken av snussaften ligger kvar länge i munnen. Jag inser att jag har en massa snusdosor eller minst en i alla fall som jag måste göra mig av med men jag vet inte hur.
Oftast har jag folk omkring mig som jag skulle kunna ge dom till men jag är osäker på vilka som snusar och vill inte skrika i folksamlingen och fråga vem som vill ha dosorna. Är dels rädd att dom ska tycka att det är äckligt att dosorna är öppnade. Eller ännu värre att jag inte får något svar och tystnade blir pinsam.
Den här rädslan att fostret ska ha hunnit ta skada och skuldkänslorna över hur jag kunnat förmå mig att stoppa in en snus trots att jag var gravid, är väldigt starka.
Men jag minns aldrig att jag har stoppat in någon snus.
Efter min förra förlossning åkte jag på en förlossningsdepression p.g.a. mannen jag levde med och en massa omständigheter kring honom.
Funderar själv på om den här snusen i drömmen kan ha något med förlossningsdepressionen att göra.
Vad tror ni?
Tack
Ha en bra dag! // Pernilla
Det är ju uppenbarligen någonting jag behöver komma till insikt med, men vad? =/
Är det inte "bara" rädslan för att du ska få en ny depression då?
Det är ju vanligt att man har drömmar som gravid, om att man gör saker som inte är bra för barnet eller skadar det på annat sätt. Jag kan tänka mig att det beror på att man känner så stort ansvar för att barnet ska må så bra det bara går och kunna utvecklas och växa så bra som möjligt.
Hej,
Du är jätte duktig som tänker på ditt kommande barn och har förberett dig så noga och slutat med allt som är dåligt för barnet.
Du kommer att bli en omtänksam mor och det är det viktigaste att ge sitt barn det bästa.
Lita på att du är så VÄRDEFULL, ÄLSKAD och PÅLITLIG att DU har fått ÄRAN att få ge liv åt ett barn.
Tack för era fina svar. =)
Ja det är nog bara det. Det blir nog bra. =)
Jag kopplar drömmen till en oro för hur saker och ting ska gå (behöver inte bara ha med barnet att göra) och för hur "alla andra ska tycka" Just det här du känner med snus-smaken/dosan osv.
Att vara andra tillags osv.
Vid en graviditet (ja du har erfarenhet sedan tidigare) så är vi mer öppna för känslor och tankar (inte bara hormonellt) och min filosofi är att vi även andligt är med mottagliga då vi bär på ett nytt liv.
Du kanske funderar på hur saker ska bli, hur känner mitt första barn osv.
Jag tror att allt kommer bli jättebra. Rid ut drömmarna - snart kommer andra 
Sajtvärd på Övernaturligt
Ja bara för att jag skrv om detta igårkväll och luftade lite tankar så slapp jag drömmen om snus inatt. =)
Skönt att du fick sova lugnt! 
Ja du ser, vad härligt 
Sajtvärd på Övernaturligt