rökelse och salvia?
Hej alla kunniga. Jag undrar över varför man ska tända vit salvia och någon sorts rökelse när man ska be andarna komma eller gå? Jag fattar inte vad en rök eller en lukt ska göra för deras del? Är det för den mediales del eller? Hur gör ni medium?

Detta är nog helt individuellt.Det kanske handlar om psykologi,vid hembesök tex,när man ska rena från "dåliga" energier,Personligen är jag inget för detta./Kram Ewa
Min erfarenhet av salvia är att det ska rena o ta bort negativa energier i det fallet, men inte att man ska använda det för att en ande ska komma, låter konstigt.. annars så vet jag inte

Tack för svar. Jag vet inte om det är salvia när någon ska komma utan det kanske var smudge eller vad det nu hette. Det skulle tydligen dra åt sig goda andar och salvian ta bort onda andar som ni säger. Jag personligen som inte håller på med det här själv utan bara är intresserad och tror på det skulle bli väldigt skeptisk om det kom någon och började bränna örter hemma. Jag tycker att det går från det seriösa till det magiska och magin får trollkarlarna stå för. Jag har ju aldrig sett att TV-s medium använder nåt av det här så jag bara ville veta hur ni gör och så.
Jag själv anser inte att använda rökelser är någon slags magi, men vi har alla vår egen tro, jag själv använder rökelser för att ex. rensa energier eller för Meditation, det finns olika tillfällen man kan använda sig av det. Rökelser luktar ju så gott också
Rökelse är ett urgammalt sätt att rena och/ eller förstärka. Även i kyrkan används rökelse, och den brukar då inte gilla magi. :-) Det är alltså en mycket gammal tradition som finns överallt i världen. Dofterna går rakt in i känslohjärnan och hjälper det medvetna sinnet att slappna av så man kan öppna sitt sinne för svagare signaler. Rökelsespiralen sägs bära med ens önskningar ut i kosmos.
Salvia - eller smudge där salvian är uppblandad med lavendel om jag inte minns fel - är fungerar renande från sunkiga energier. (används inom feng shui också, för att rena och skapa nytt space) Den rökelse som "lockar till sig" andar är sweetgrass. Det är en fläta av örter som man tänder på i ena änden. Användes av de nordam. indianerna i ritualer.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

är inget för detta med rökelse heller

Jag kan förstå att det kan hjälpa människan till att bli lugn osv men att andar skulle reagera är jag skeptiskt till
Att kyrkan använder sig av rökelse behöver inte betyda att det inte är magi eller nån sorts rit. Jag tänker på nattvarden….
Jag förstår att ni som håller på med det här är övertygad. Jag menar absolut inte att säga att ni har fel eller så det är bra det att jag inte fattar vitsen jag är ju bara en nyfiken vanlig tant. Jag har fått många svar och det är jag glad och tacksam för. KRAM