Gått över eller inte?
Hej!
Finns det någon som kan definiera skillnaden i mötet med en ande som hittat ljuset och någon som "blivit kvar"( spöke )?
Kan det vara en känsla av obehag i mötet med den som inte gått över?
Eller har någon en bättre beskrivning och erfarenhet?
Kram / Carina.
Gurre Det där var en knivig fråga.
Har inte förståt varför tydligen vissa blir kvar o andra svävar i mellan dimistionerna..
Min tanke på dom som är kvar o gör väsen av sig, Vill ha sagt något-vill ha uppmärksamhett…O det är ju bra så vi har något att bli rädda för.
Obehag när man möter någon från Andevärlden Jag kan känna mig rädd i bland.Men jag kan inte säga att det är Ghost eller min egen fantasi.
Så som du ser kan jag inte ge något svar på din fråga.
Vi får hoppas att någon kommer in o ger ett bra svar.
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Andar som är i ljuset kan stöka ordentligt också, men de känns på ett helt annat sätt, de är inte så energislukande som ett "spöke" .
En ande som inte gått över är väldigt påträngande, och ger verkligen obehag om man är mottaglig. Oftast så söker en ande som inte gått över hjälp från oss, och den ger sig inte förrän den får hjälp. De är oftast mycket ångestfyllda och mår inte bra av att vara kvar i vår fysiska värld.

#1 Tack Lena. Alltid intressant med andras erfarenheter.
#2 Det var en bra beskrivning på det jag upplevt och själv uppfattat som någon som inte hittat ljuset.
Ord och känslor som jag tar med mig vid nästa "andemöte" och som jag har dig att tacka för är:
Energislukande
Påträngande
Obehag
Enträgen om hjälp
Ångestfyllda
/ Tusen tack!!!!
Jag funderar på det här med ljuset då..är de så då att dom som gått in i det..kommer tillbaka vid besök som goa o rara och dom som inte gått in i ljuset..är jobbiga ,mörka,ångestfyllda,påträngande,hjälpsökande..när dom kommer på besök är det inte då ..att vi är så, låt säga att vi blir 85 själv känner jag ingen som inte har haft någon av dessa egenskaper,det är ju en del av människan och jag själv ser det inte som något dåligt..En gång fick jag besök av en släkting,som jag aldrig någonsin träffat,han var arg,besviken över att han inte kunnat göra dom val han velat i sitt liv av olika omständigheter,inte alls ovanligt då.Han var påträngande,intensiv,jag är glad över dom 5 gånger han kom på besök,sen var det bra för honom han var nöjd.
Jag ser inte alls honom som att han inte gått i ljuset,han var bara den han var..som han var, en människa
Förstår inte det där..om ljuset
Gurre
Kom bara så där ..som svar på din undran glömde ju skriva nåt.så jag har inget bra svar att ge tyvärr.
Kanske kan du fråga dom stora här inne,som regel vet dom allt.

Det finns vissa likheter mellan andar som finns i ljuset och de som inte gått över.
En ande som är i ljuset kan vilja berätta saker och "spökar" då för att få sagt vad den vill. Låt oss säga att anden vill att man vårdar gården som den hållit sitt liv vid… gården var ett livsverk…anden vill att man ska sköta om det på ett speciellt sätt mm. När den fått framfört sin talan så lugnar den ner sig och stör inte mer.
En ande som inte gått in i ljuset är förvirrad arg, frustrerad, ångestfylld, oftast har det "fastnat" på en plats och är ju kvar i vår dimension av någon anledning och den kan inte ta sig därifrån, den hittar inte vägen till ljuset helt enkelt. Då tar de alla chanser att pocka på vår uppmärksamhet, när vi väl visar att vi upptäckt dom så brukar det bli värre och dom ger sig inte, situationen blir outhärdlig näst intill, är man då rädd själv så blir det riktigt jobbigt.
Det finns en plan för alla själar så även om de får vara jordbundna i många år så kommer de alltid "hem" så småningom.
Kristall47
Tack för ditt svar Kristall
Men jag kan ändå inte förstå,det här med ljuset?Hur ser det ut ljuset exakt menar jag.Inte bara ordet..
Och vad är den egentliga orsaken till att någon "fastnar"
mvh
Anden går över och in i en annan dimension - alltså till andevärlden där finns ljuset och den äkta kärleken.
En ande som blir jordbunden stannar kvar i vår fysiska värld av någon anledning.
Så ljuset är egentligen bara ett taget ord,att benämna den oändliga kärleken i oändligheten. 
Jag kan bara svara för det jag själv har upplevt.
andar som kommer på besök från ljuset, bär med sig en otrolig stark kärlek och en känsla av lugn, det sista de vill är att skrämma eller på annat sätt ge oss obehag.
Andar som stannat kvar här på denna nivån, är lite mera "påtagliga" man verkligen känner dem som en sorts tung energi som kommer nära…de kan ha med sig känslor av rädsla, nervositet, kan även skrämmas. Det är deras egna känslor som man känner av, de menar inte att orsaka obehag egentligen, utan de söker hjälp. Det finns andar som inte vill bli upptäckta, och därför håller sig undan…
U R us
Choklad tack för ditt svar
Som du skriver,att du bara kan svara för dig själv - hur det är för dig
det tycker jag är bra skrivet..ingen är den andre lik och vi upplever på olika sett.
Jag ser det nog inte lika som dig ang.andarna om olika nivåer,för mig finns dom bara..dom arga dom frustrerade dom nöjda, dom är alla någonting för mig.Och just alla dom ser jag inte som att var i olika skikten eller nivåer.
men sen finns det kanske något annat oxå,som dyker upp ibland som jag inte har klurat ut vad dom kommer ifrån riktigt.

# 12
Ja, det är en stor och fantastisk värld att utforska, dessa dimensioner..det sägs att det finns många olika dimensioner, och att dess "invånare" besöker oss här i vår dimension…i en bok har jag läst att universum är som en ost med många hål i..och hålen är ingångar till olilka världar..en svindlande tanke…
När andarna kommer på besök, så är det posivtiva känslor för det mesta..
men en gång fick jag besök av en ande som var arg , först trodde jag att han var arg på mig, men det visade sig att han menade att jag skulle vara lite mera arg, säga ifrån…så ibland kan man missuppfatta vad som upplevs..inte lätt detta med kommunikationen ibland.
U R us
13 Choklad
Visst är det,det en stor och fantastisk värld som finns ägnad till oss alla.Och det är inte alltid det lättaste att förstå vad dom menar;men det kanske är så att dom ibland försöker väcka oss,som att hjälpa oss att se oss själva och vandringen framåt…
Du skriver bra..och alltid utan jakt på prestige för egen del tack
mvh
# 14
Min uppfattning är också att de vill väcka oss, just som du säger, ha en kommunikation med oss. och få oss att släppa denna rädsla, vilket inte alltid är så lätt..men övning ger färdighet…
U R us
Ja precis. Den som är i ljuset är svårare att få kontakt med då de har släppt taget om oss och vår värld men de kan ändå besöka oss om de vill. De som inte hittat till ljuset är lite vilsna och rädda beronde på vad som hände dem innan de gick bort. Men de kan vara enklare att få kontakt med. Det är i varje fall min erfarenhet. Har arbetat som medium och astrolog sedan 1978. kram
Jag har den erfarenheten att de som kommer från ljuset är lika lätta eller svåra- att ta kontakt med som de som är kvar här i denna "dimensionen" .
De sistnänmda vill "prata av sig" och de från ljuset kommer med kärlek och ljus. Och de hjälper oss ibland att hjälpa de som har "fastnat". Jag tror inte att vi kan hjäpla utan deras hjälp faktiskt. Men det är vad jag tror.
Det knepiga är att tolka det som de vill förmedla på rätt sätt.
U R us
Jag kan känna i mötet mellan ande som är kvar/ande i ljuset att anden som är kvar är mycket mera påtaglig.
Man känner skillnaden på nåt sätt i energierna. "Ljus-energin" fattas hos dom som är kvar.

Ja du nu är det ju så ytterst sällsynt att man stöter på en vilsen själ som inte gått över.
Men typiskt för en vilsen själ är när man möter dessa så mår man fruktansvärt illa.
Jag spyr rakt ut det bara kommer kan inte hindra det kan ske redan innan man kommer in i huset.
Sedan så när man kliver in i huset så är det som att kliva in i en seg massa det är precis som att kliva i tuggumi varenda steg man tar tar emot.
En vilsen själ är även fruktansvärt frustrerad och ångestfull den är även fruktansvärt rädd och dessa känslor känner man ju också av.
Oftast är dom så rädda att dom inte vill prata med mediumet utan försöker hålla sig undan så som medium gäller det att vara otroligt kärleksfull och skapa ett förtroende till anden så man kan börja komunicera.
Det kan ta flera timmar med att prata med anden innan man kan hjälpa den över.
Jag har alldrig stött på en vilsen ande som inte vet om att den ska till ljuset utan har alltid varit rädslor som gjort att dom inte vågat gå över.
Oftast en rädsla för ngn person som redan finns i ljuset o som man inte vill stöta på.
Inte ovanligt att det är en person som inte levt guds bästa liv som är rädd för att drabbas av Guds straff som biblen skrämmer folk med och därför inte vågar gå över.
var med om en man som inte ville gå till ljuset eftersom han inte vill träffa sin avlidna föräldrar som förgripet sig på honom när han var ung.
Men alla har vetat om att dom ska till ljuset.
Men även andar som gått till ljuset kan visa obehag och ångest.
Man kan stöta på själar som redan gått över till ljuset som också visar en ångest bara för att dom led av ångest när dom levde så visar dom det för oss också bara för att vi ska kunna känna igen dom.
Finns dom som gått över till ljuset som var elaka och otrevliga under sitt liv dom visar ju detta även när dom kommer igenom för att bli igenkända.
Skulle man beskriva den själen som den kärleksfulla och omtänksamma själen den är i ljuset ja då skulle den inte bli igenkänd så därför visar den hur den var när den levde.
Tills den blir igenkänd då först visar den sin kärleksfulla sida.
Har stött på dom själar som varit våldtäckts män eller annan ondska under livet som då även visar detta för mig och när dom blivit igenkända så har dom varit väldigt ångerfulla och ber om ursäkt för sina handlingar.
Det är ofta dessa själar blir missförstådda och folk tror dom är vilsna själar.
Inte heller ovanligt med folk som blir rädda för andar som dom upplever slår dom eller puttar dom osv.
Men i dom flesta falla visar det sig att anden visar sitt eget dödsfall att den själv blev i hjäl slagen eller att den ramlat och avlidit.
Vilket väldigt många misstolkar och tror att det rör sig om en vilsen ande.
Min pappa dog en väldigt kvalfull och hemsk död.
Det är ett tiotal medium som sagt att han inte gått över eller sagt att det rört sig om en demon.
Men han har gått över o befinner sig i ljuset men när mediumet kännt av hans kvalfulla död ja då har dom misstolkat det hela och trott det rört sig om en demon eller jordbunden ande.
Dom flesta medium stöter alldrig någonsin på en ande som inte gått till ljuset så ovanligt är det med jordbundna andar.
Lasse
tarotlasse
Jaha..det finns alltså inga "regler" att gå efter där heller..
men du svarade på en grej som jag har upplevt nu nyligen, nämnligen det med illamåendet..jag upplevde det för någon dag sedan då jag avläste någon och det var illamående ,men när jag försökte forcera mig fram genom energierna ändå, så fick jag huvudvärk.
U R us

#20 Hade jag blivit illamående o fått huvudvärk när jag läste av ngn så skulle jag troligtvis tolkat det som att personen har migrän.
o även en ande som ofta hade migrän när den levde kan ge en den känslan men den släpper så fort man berättat vad man känt.
Lasse