Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 2131 ggr
[Evangeline90]
0

Att bropå Karma...

Jag kom att tänka på kvinnans situation genom historien som inte alltid varit bra, ofta helt fruktansvärd. Och sen kom jag att tänka på Karma lagen, och hur detta hänger ihop med kvinnans situation genom tiderna. Är det någon som vet VARFÖR just kvinnor har haft det så dåligt i tusentals år och blivit disriminerade, Har det något med Karma att göra, och vad är det Kvinnor har gjort? Eller Männen?

Fattar ni var jag försöker komma. Det är lite svårt att förklara.. men jag hoppas jag uttryckte mig något så när så att ni nog förstår..

[NeferNefer]
2

Jag tror inte att själen har något kön (ja, jag vet att andra tror det, och det respekterar jag, men nu vill jag berätta hur jag tänker kring frågan #0 eftersom jag tycker den är intressant, så ni som är diskussionssugna, fokusera på frågan och inte på mitt svar, tack), och vi kan alltså födas som män eller som kvinnor. Vidare tror jag inte på att kvinnor skulle kunna ses som en enhetlig grupp som har gjort något hemskt och därför ska straffas för det. Jag tror inte heller att karma fungerar som ett straff. Däremot tror jag att det har med insikt och förståelse att göra. Jag tror alltså att den person som i ett liv har varit mycket hemsk mot en eller flera kvinnor i nästa liv kan återfödas som kvinna som blir illa behandlad för att få förståelse för hur den personen handlade i förra livet och hur det påverkade de kvinnor han handlade fel mot. Det skulle förklara att det fortfarande sker hemska saker mot kvinnor, och kommer att fortsätta tills karmaspiralerna bryts. Jag hoppas att förståelse och förlåtelse sprider sig så vi kan få slut på det meningslösa våldet.

[grinda]
0

Tror samma som NeferNefer….och hoppas också innerligt  vi kan bryta spiralen av våld och förtryck.

Ibland kanske karmaläxan handlar om att lära sig stå upp för sig själv och att bryta spiralen på så sätt…inte med våld men med mod. Men skälen är nog helt individuella..

LinaLj
0

Håller med #1.

Våra själar är troligtvis inte könsbundna utan vandrar fritt.

Jag tror lika lite på att kvinnor som en grupp straffas av karma som att jag tror att judarna straffades av karma genom förintelsen eller att ursprungsbefolkningar straffas världen över av karma eftersom de förtrycks och fråntas deras rättigheter.

Det är inte bara kvinnor som grupp som har det svårt och som blivit undertryckta. Jag tror att det snarare handlar om den mänskliga naturen att de som har makt gärna trycker ner de som saknar makt för att få känna att de har lite mer makt. Sorgligt men sant.

Denna kommentar har tagits bort.
yamher
0

Bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna.

Jag såg en artikel på facebook, från tidningen östran (Kalmar), där en man (äldre) beklagade att det var så många kvinnor på restaurangen han och hans kollegor besökte en torsdagskväll. Det var ju den dagen kvinnor ska vara hemma och städa. Det är ju kvinna som ska ta hand om barnen osv. Så han menade att det var bättre då kvinnorna inte hade tid med att gå på resataurang för barn, städ, långkok/syltning och hushållsekonomi. Slutpoängen kom då han menade att dessa "lättklädda" kvinnorna var skulden till allt knark, kriminalietet och horeri.

Kvinnor har varit oerhört starka i vissa samhällen på jorden (under historien). Jag tvivlar oerhört starkt att det har med Karma att göra. För mig är det betydligt logiskt att det handlar om år av rädsla, makt, uppfostran, val, handling osv här på jorden.

Bara för att själen skulle kunna ha ett könsidentitet, betyder inte att den är fri att födas ner i vilket kön som helst på jorden. Men jag ska inte gå in på den diskussionen här:)

Alis volat propriis Oskyldig

[Cleopatra]
0

Inte alla mänskliga samhällen har varit styrda av männen, människans första grupperingar var matriarkat.

Från ena sidan svänger pendeln till andra sidan innan balans uppnås.