Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 14370 ggr
reba
9

Dofter

Inatt vaknade jag av att det luktade rök (brand), men när jag sätter mig upp och börjar sniffa så avtar det, andra gånger känner jag en obehaglig lukt "lik-lukt" som bara finns för någon sekund, men tydlig. både rök och andra dofter har kommit till mig ofta, röken bara på natten. Det luktar som när man eldar  i skogen, rent men skrämmande i sängen.

Kanske fler känt dofter eller andra lukter…..

lightseeker
0

ooh, ja. olika dofter för olika orsaker. När jag hade ett mycket svårt migränanfall och medicinen inte hjälpte, så ropade jag ut i rymden på hjälp, kände då en hand som smekte min panna,samt en doft av kanel, varvid migränanfallet släppte. Jag hörde chanel no.5 och sprang upp till telefonen och ringde min mor och frågade om min avlidna syster hade använt en likadan parfym? (hon avled när jag var 7 månader, vid en ålder av 19 år) vilket min mor bekräftade.

reba
0

Kan röken, och andra mystiska dofter komma från andra sidan, lik-lukten kommer fram där min mamma somnade in, i det rummet. kanske röken från någon annan, kanske en varning, nej nu blir jag orolig. Får tänka på något annat.

lightseeker
0

Varning? ingen aning. En av de få gånger som jag har kännt röklukt var när min mors bästa väninna hade fått en propp i hjärnan och jag tände ljus för henne och bad under  48 timmars förlopp. VId flera tillfällen kände jag att någon satte sig jämte mig i soffan och samtidigt kom en stark röklukt. Jag var ju tvungen att fråga väninnan efteråt vem det var som hade kommit till hjälp och ingett mig ett sådant lugn om att allt skulle bli bra. Den som kändes närmast till hands var hennes avlidne man ( de levde separerade under många år, pga. hans alkoholmissbruk, men jag kände honom redan från barnsben och han hade ett mycket fint hjärta)

När du säger liklukten så har jag ingen aning för jag vet inte hur lik luktar, däremot så har jag kännt jordlukt vid flera tillfällen.

Thinka
0

Jag kan känna lukter av o till. Återkommande är lukten av tjära som jag inte kan förknippa med något/någon. En svag doft av parfym (blommig) och en unken lukt likaså kan jag vakna ibland och känna lukten av kaffe! Nån gång har jag glatt traskat ner och trott att maken gjort kaffe åt mig (han dricker inte kaffe själv) men så har aldrig varit fallet. Vårt sovrum är förrästen ett gammalt kök med vedspisen kvar och det är ju igentligen där jag kännt kaffe doften starkast.

Tiia
0

Jag har känt dofter av och till…. kaffedoft ,jordlukt (som unken blöt jord) ……t.o.m fotsvettslukt…….men det bästa var rosdoft….

Om jag gjort healing till ngn släkting,kan jag uppfatta dofter och se saker som jag inte kan tyda…får lära mig att tyda det jag ser nångångGlad

lizaohman
0

Några gånger när jag besökt historiska platser (The tower of London, Versailles, Louvren - men också ganska okända platser) har jag känt en otroligt fräsch parfymdoft, lätt igenkännlig, som jag tror består av endast blommor egentligen. Detta även när jag varit mol allena. De senaste veckorna har jag vaknat av en kryddig doft där jag känner igen kanel. Även äcklig lukt har jag känt några gånger utan att hitta orsaken. Jag kopplar dessa dofter till andar, men vet inte vad de betyder egentligen. Om de betyder något alls. Jag har förstås hört olika teorier, men avvaktar innan jag bestämmer mig för att tro något. Det var i alla fall väldigt intressant att fler känt kaneldoft!

[skymningsaga]
0

Ja dessa dofter. Ett sätt att märka av en ande eller minne. Om det inte finnd en förklaring. Minns engång då nån satte sig vid sängkanten när jag låg.och kolla film. Är såcvan att tycker det bara är trevligt. Helt plötsligt luktar det fruktkola. Vet inte om denna gillade fruktkola och bara hade lust att berätta det.

AnnaFalk
0

Jag känner ofta doften av jasmin och även ibland doften av min farmors parfym.. Har vi doftminnen? Ungefär som att man uppmanar doften av något, precis som ett minne? En undran bara… Glad

Amandla
0

Dofter sägs väl vara det som framkallar minnen lättast, har jag för mig. Jag vet precis hur det luktade i farfars snickarbod, i trapphuset vid hans och farmors lägenhet, vilken tvål farmor alltid köpte, farfars rakvatten osv. :-) och då har de ändå varit döda i 28 resp. 22 år…

Magi-cat
0

visst har vi doftminnen….

Den del av hjärnan där man uppfattar dofter tillhör de äldsta delarna av hjärnan, evolutionärt sett.´Ofta förknippat med känslor. "Det luktar jul", mammas bullar, mormors lavendeltvål osv.

Lukter passerar liksom lättare "filtret" vi har, det som filtrerar bort det vi inte tror oss kunna se eller höra.

Även när man kommunicerar med djur kan man förnimma dofter och få kontakt på så sätt.

Det verkar som om doften ofta är det sinne som är lättast att "komma in" på-

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amandla
0

Japp, dessutom är det förhållandevis lätt för andar att framkalla dofter Glad

bernadette
2

Oförklarliga lukter/dofter är ett välkänt fenomen även för mig. Kan vakna på natten att det luktar cigarettrök hemma hos mig i vårt hus utan att någon av oss röker. Vissa gånger kan det dofta ljuvlig parfym, minns en morgon för inte så länge sedan så gick jag in en sorts parfymmoln och det var ingen parfymerad doft som jag kände igen. De senaste 4,5 åren verkar jag även ha även min mammas förmåga att uppleva en väldigt obehaglig lukt av förruttnelse eller liklukt inför någons bortgång. Det kan även hända när jag är ute på stan och passerar någonting och så kommer den där äckliga lukten. Då tänker man bara, "jaha, vem är det måntro denna gång"…Det är lite av den här medialitetens baksida, att känna dessa fruktansvärt obehagliga lukter, tycker jag.Det märkligaste händelse i mitt liv när det gäller detta med oförklarliga lukter inträffade för drygt tre år sedan när jag en morgon skulle föra min son till dagis. Redan när jag kom ut på gårdsplan kände jag att det luktade väldigt, väldigt illa.Av förruttnelse, kan inte beskriva det bättre. Och lukten höll konstant i sig hela sträckan till dagis och hem igen.En sträcka på ca en 0,5 km. När jag kom hem berättade jag genast för min sambo att det luktade så hemskt äckligt där ute.Jag var helt säker på att det fanns en naturlig förklaring till det hela. Jag gick in i sovrummet och öppnade vädringsfönstret men var tvungen att stänga det igen för lukten var så intensiv. Lukten existerade bara utomhus, inte inne i huset. Men det mest konstiga var att min sambo inte kände någon som helst lukt när han gick ut på gårdsplan samtidigt som jag. För honom var luften frisk och helt vanlig!Och han brukar annars känna av alla dofter. Det gjorde att jag för första gången förstod att det var något övernaturligt som jag precis hade upplevt. Min egen teori är att detta på något sätt hängde ihop med att en äldre man på vår gata avled några månader senare. Det var ett varsel. Men det är bara vad jag tror. Kan inte bevisa det.

elin28
0

Jag upplever ofta dofter.

Allt från cigarettrök , matdoft/os, parfym med mera som snabbt försvinner.

En av de tydligaste dofterna var när jag kände doften av LDB salva, det var den enda kräm min farmor använt, hon var väldans strikt med sin LDB kräm morgon och kväll;) DÅ sa jag, hej farmor:)

[marion69]
0

Jag vaknar också ofta av en röklukt! Det luktar som bränt ved, som att nåt brinner.

Jag har kommit på att det kan vara min mormor som gör sig påmind genom den doften, för dom hade en vedbastu som vi ofta  badade bastu i. Det luktade precis såGlad

Den där liklukten verkar obehaglig. Jag vet inte hur ett lik luktar faktiskt, men illa kan jag tänka mig.  Känner du nån som gått bort som luktade illa kanske?

[marion69]
0

Jag kan säga att jag blivit livrädd flera gånger då jag vaknat av röklukt.. rusat upp och kollat så att det inte brinner.. men nu vet jag att det inte brinner..

znook
0

Jag har fått lukten av svavel i ibland kan det lukta sött på någotvis.! I sovrummet några gg och o ofta en känsla att någotsveper förbi mig lr smeker mig.. Vind pustar känner ngn det ibland ? Att de blåser till helt plötsligt! Förlåt om ja gick ifrån ämnet .

tin-tin68
0

Även jag har doft förnimmelser. Röklukt från en man som bott här tidigare kaffe tugggummi parfymdoft och ibland lukten av något gammalt.

Liklukt är ju något alledens speciellt och olika från person till person.Många kan ju ha en frän  lukt om man har ex canser redan innan man går över till andra sidan. Många gamla har ju  en svag doft som av syrligt äpple.

lizaohman
0

16

Jodå, en gång vaknade jag mitt i natten på en kursgård och kände iskalla vindar blåsa inne i rummet. Fönster och dörr stängda, det var i januari. Jag visste direkt att jag hade besök och stoppade huvudet under täcket för jag var inte beredd på besök. Senare har jag läst att det alls inte är obekant med märkliga luftdrag i samband med andebesök.

znook
0

det är så pass. det händer verkligen att det känns som om ngt bara blåser förbi en ibland här hemma. det kan kanske är min guide ?

jag känner ingen rädsla när det sker för man känner instiktivt när det dåiig energi runt en.