Moder Jord?
Vem är Moder Jord? Finns hon?
Är hon en gudinna?
Eller ett andligt Väsen?
Eller en fysisk organism som vi och alla andra djur med en inneboende själ?
Vilken funktion har hon? Vilket förhållande till universum/gud har hon?
Är hon både gud och moder jord?
(ställde jag krångliga frågor nu?) XD

beror på vem du frågar. Rent allmänt är det en gudinna vid namn Gaia. Även ansedd som mor till ärkeänglarna tillsammans med Gud. Finns med namngiven i den grekiska mytiologin också. Hon ansvarar för vår planet (och säkert många fler planeter).
Sen anser en del att hon är i ett med allt eller endast ett medvetande - tom är den som vi kallar för Gud. Om jag inte minns fel är hon viktig för de som sysslar med häxkrafter eller liknande (jag är inte insatt i det så jag kan ha väldigt fel)
Alis volat propriis 
Så hon är alltså ett andligt väsen/ gudinna som ansvarar för vår planet och kanske fler planeters ekosystem och kretslopp. Okej, make sense.
Men så då är hon alltså inte en gudinna som innebor I våran planet, alltså hon ÄR inte planeten jorden utan hon verkar utanför eftersom hon samtidigt har hand om andra planeter?!

jag personligen ser henne som du skriver, att hon verkar utanför jorden även om hon finns här.
Lite som Gud kan vara överallt trots att han bara är en person. Det finns former av medvetande och att vara på fler platser samtidigt, än vad vår fattningsförmåga klarar av att greppa. Speciellt eftersom vi bara kan vara på en plats, där vi har vårt medvetande.
Alis volat propriis 
Innom vissa religioner så är jorden gudinnans fysiska kropp, en påtaglig manifestation av henne om man nu vill kalla det det.
Hon kan representera Gudinnan med stort G som har sin motsvarighet i Guden (himmelen).
De gamla grekerna trodde att regn var sperma som himmlen eh.. gav.. till jorden eftersom han hade blivit stympad och därför inte kunde göra det på ett mer traditionellt sätt.
Innom den tros riktining som jag kommer ifrån ser man henne som just modern till att levande och som en Gudinna. Precis som jorden och naturen genomgår hon ständigt cycklen från ung och sprudlande till gammal och vis.
Ingen annan som skulle kunna öka på denna tråd som jag själv tycker skulle bli en intressant disskussion?
Moder jord är nog för mig mer ett begrepp på naturen. Man kan säga den samanbundna energin i allt skapade. Om det har ett eget veto (heter det va?) egen själ, tanke, tror jag inte? En tanke är att det är specifika änglar som fått i uppdrag att hålla jorden. Har för mig att det finns liknelse om det. Vattenande kallar jag nog för vattenängel/havsängeln t ex. Jag tar väl mkt av mina tankar ifrån bibeln pga det är där jag blivit lärd ifrån, det mesta. Men står ju oxå att om inte någon skulle berätta om Jesus så skulle stenarna tala. Hmm finns ett bra till vers som jag tycker om..ska ta reda på den. Men handlar om träden. Men den beskriver iförsig att naturen/jorden/skapelsen har en själ.. Någon som vet var det står?
Tror väl på balansen på jorden också.
ÅÅh vill bara svara för mig själv..i denna fråga eller vad d nu är *fniss*
Så länge jag finns här på denna jord,kommer jag att dyrka den mark jag får gå på..jag och alla andra själar..inkl djuren..Alla som fanns med från skapelsen and to the end..Luften vi andas…feel it and bread it.
Allt liv som finns..växer och frodas har skapats av Moder Jord..ingen kan någonsin få smutskasta detta!..Känn värmen mot kinden om du är i skogen /ni..ja vem som helst..värna om detta..i kiss the ground<3
Jag Älskar Moder Jord..blessed be<3