Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: foton
Läst 5531 ggr
druttizen
1

"Smuts" på foton?

Jag bor ensam hemma i en lgh.
När jag ska ta foto på mig själv med självutlösare, för att visa upp kläder tex. så brukar det alltid bli såna där  ljusgråa "smuts" fläckar runt om mig på fotot.  Såna som ibland även kallas "energier". 
Det är framför allt då jag Själv är med på bilden och gärna då jag är ensam hemma.
Jag gör rent linsen och tar foto igen, men det består.
Så i datorn, så raderar jag bort de gråa prickarna sen..

Är det energier runt mig? Änglar, andar eller sånt.
Eller finns det en logisk förklaring, som tex damm partiklar?

[marion69]
0

Kan du inte sätta in en bild så får vi titta?Glad

Ibland är det fukt, ibland damm, och ibland Orber.

druttizen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns några tex

druttizen
0

Prickarna sitter på mig framför allt.
Hade det varit linsen så hade "fläckarna" varit på samma ställe, men det är dom ju inte. Ändå försöker man att göra rent linsen haha

druttizen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett foto, där det fortfarande är små prickar på mig, men det är även nått större intill min kropp på detta fotot

[marion69]
0

Snygga kläder! Glad Jag har lite samma problem ibland med min ena kamera. Prickar och Orber eller dammbollar, rengör linsen noga, men dom förekommer ändå.

Jag undrar speciellt vad dom där små vita prickarna är, för såna kan jag ibland få på mina foton när jag ska fota hemma. Jag kan faktiskt se dom med blotta ögat ibland också.

druttizen
0

Tack så mkt :) 
Ja det konstiga är att det är mest då jag är ensam.
Det är ju rent här också , men visst, damm försvinner väl aldrig till 100%
På sista kortet är det ju en ljusboll, snarare än en ljusgrå "fläck"

Jag vet att jag kan uppleva saker och sånt. Att jag har intuition eller ja.
Att jag får besök ibland och så. Men då jag tar fotot så känner jag väl inget direkt, men det blir så här ändå. Det kan ju vara energier som typ skyddar mig, eller så finns logisk förklaring

orsakverkan
1

Två alternativ.

1 Dammpartiklar som blir belysta av blixten.

2 Smuts/damm på sensorn (kretsen inne i kameran som exponeras vid fotografering).

Amandla
1

Tredje alternativet:

Andebesök!

orsakverkan
1

Fjärde alternativet:

- Annat

[marion69]
0

Finns det något femte alternativ? Skrattande haha

Smålänning
2

#8 :D

#10 Ja, var är det femte?? Snöflinga?

Nä förlåt, nu var jag barnslig….:(

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

predden
4

Här ser vi två ganska lysande bilder på damm. Bilderna är tagna med en kompaktkamera (Panasonic Lumix DMC-TZ7 i det här fallet) där blixten sitter enbart ett par centimeter från objektivet och därför belyser motivet rakt på. Det medför även att ljuset från blixten reflekteras i stor sett rakt tillbaka in i kameran och ger den ganska osnygga ”rådjurslooken”.

Blixtens placering medför att ljuset även reflekteras i näthinnan och medför
röda ögon. Principen är det samma som dammpartiklarna som framträder som vita prickar.

De vita ”orberna” är damm, inget annat, dammpartiklarna reflekterar även de ljuset från blixten och återges som suddiga vita prickar. Orsaken till att dom är suddiga beror på att dom är mycket närmare kameran än motivet
och hamnar därför i oskärpa. I fallet med den sista bilden använde kameran en bländare på F3.3 dvs ett ganska kort skärpedjup som bidrog till att dammet fastnade på bilden.  Det ser även ut som att du har en het pixel som återges som en grön prick vid den högra axeln. Det kan även vara någon form av paljett eller något annat glittrigt men bilden är för liten för att jag ska kunna svara säkert på det.  

Felet/problemet sitter alltså inte på kamerans lins utan beror på dammpartiklar i luften mellan kameran och motivet. Som ett litet experiment kan ni ta med er era kameror ut en mörk kväll när det snöar så ska ni få se på Orber. Har ni inte lust att vänta på att snön ska börja falla så kan ni ta 2 kuddar och slå ihop framför kameran när ni tar en bild. Smutsfläckar på kameran eller kamerans sensor uppträder som mörka prickar eller linjer. Dom framträder som mörka pga att dom blockerar infallande ljus så att sensorn helt enkelt blir skymd.

Det finns även en rad mängder på andra ljusfenomen och ”artefakter” som fastnar på bilder, skitiga linser, smuts på sensorn, fuktfläckar (brukar vanligen likna en liten ”planet med ringar” och kan iof vara vackra men otyg att redigera bort) Jag har tom ett par bilder på en stoooor mystisk fläck som tom flyttade på sig, men det berodde på att en liten myra smet in i kameran medan jag bytte objektiv under en fotbollsmatch.

Amandla
0

Hm, tror i princip allt passar in under fjärde alternativet Skrattande

Smålänning
0

var kommer ordet orb ifrån då? När de har filmat på sådandär ghosthunterprogram… har man sett en liten "flamma"(ingen brud utan eldflamma) typ som visar upp sig, för sedan svävar lite sen försvinner. De kallar det för orb. Jag är lite skeptiskt men men det har jag varit förut oxå;)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Ljusta
1

Jag tycker att man ska vara lite självkritisk när man kommer i en situation som man tolkar som övernaturlig och utesluta naturliga orsaker först. De allra flesta "orber" är faktiskt damm (som på bilderna ovan). Har själv en hel drös av dessa hemma. Skulle gärna att dessa visade att det egentligen var en kär släkting eller dylikt som håller koll, men man måste vara realistisk och utesluta andra orsker först, inte tro på att det mest otroliga alternativet (att det är något övernaturligt som fastnat på bild) är det enda som är rätt. Men mår man bättre av att tro det så… :)

Tro inte att jag är en skeptiker, för det är jag absolut inte :)

Ljustadalens kaningård

druttizen
0

Tack för alla svar
Ja tror på mkt övernaturligt, men vill även alltid se på det naturliga först, som jag även skrivit. Det kan ju trots allt vara av naturliga orsaker som saker händer lixom. 

Jag vet att damm kan fastna på foton precis som snö. Även ifall det är noga städat innan så försvinner ju inte allt i luften.
Damm är det första jag tänkt på såklart. Det konstiga som fått mig att fundera är bl.a att det inte brukar bli så då vi är fler på kort, även om det är i samma lgh.  Utan att det framför allt uppstår då jag är ensam. Det var därför jag kände att jag ville se lite vad ni tycker.  

HAHAHAHAHAHA
Nu när jag skriver detta så går plötsligt ett el-bälte igång i soffan av sig självt. Ett vibratone bälte som man ska ha runt midjan för att "skaka bort fett". Jag blev skit rädd å det vibrerade som 17. Jag försökte stänga av den på fjärrkontrollen, men eftersom den inte alls var igång, så fick jag dra ur sladden!
Sicket sammanträffande för bältet att gå igång hysteriskt i soffan en bit  bakom mig, i samband med det jag svarar er här.

Smålänning
0

Hehe Mmm mystiskt:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

druttizen
0

Så snart jag tänkte tanken tydigt, med att ok, det är väl damm på fotona då.. DÅ gick bältet igång hysteriskt av sig självt nära mig hahaha