Lila "mörker" och orber.
När vi hade Halloweenfest här i helgen så dök detta upp på en bild som jag tog..
http://hotpinkfuzz.blog.com/files/2011/11/DSCN1134-768x1024.jpg
Vad är det för något? Eller vem? Det ser ju ut som det lila kommer från det starka ljuset i nederkanten.
Jag har tagit bild på samma tjej innan, och då blev bilden också extremt konstig. Dock var det i våras (kan lägga ut bilden senare, den finns inte på denna datorn).
Under kvällen så flippade en tredje bild som en annan kompis tog, fast på ett annat vis och med en annan kamera. och på en annan så dök det upp 4 Orber på min andra vän.
http://hotpinkfuzz.blog.com/files/2011/11/DSCN1152.jpg
Tyckte det hade varit intressant att veta om vi kanske har någon här.
Hej.
Jag ser att du tagit den sista bilden med en Nikon Coolpix S3100 dvs en liten kompaktkamera med en ganska klen blixt som dessutom sitter ganska nära objektivet. Detta kan i många fall medföra att dammpartiklar som finns i luften blir belysta av blixten och reflekterar ljuset. Anledningen till att dom ser lite ”luddiga” ut är att dom är mycket närmare än motivet du har fokuserat på (i det här fallet din kompis) och hamnar därför inte i fokus och saknar skärpa. Nu när det snart är vinter och det kommer snö kan du testa att gå ut och ta en bild någon mörk kväll när det snöar ska du få se på ”orber” ;)
Nu är det kanske en liten överdriven jämförelse men principen är den samma. ”orber” kan även bero på smuts på objektivet men framträder då mer likt svarta prickar eller linjer.
Jag kan även tyvärr
meddela att du har en sk ”het pixel” i din kamera. Dvs en liten röd prick som
syns i höjd med din kompis högra knä. En sk Het pixel är en liten del av
kamerans sensor som hela tiden är aktiverad och i det här fallet syns den som en röd prick, dom kan synas som en massa olika färger men vit, röd, grön blå är de vanligaste. Heta pixlar brukar synas mot mörka motiv och i dåligt ljus när kameran ”pressar” upp sin iso (ljuskänslighet). Ang den 1a bilden så ser det ut att vara något stearinljus eller liknande i nedkant som medför att kameran får svårigheter vid ljusmätningen.