nummer 13
Hej
En undran som jag har är vad nummer 13 står för eller vad den betyder i andlighet. Du kanske vet?
Igår kväll när ja skulle sova , var fortf vaken så var jag klarhörande och hörde någon viska i mitt öra 13. Därav så undrar jag :S
Hade fint :)
Det sjunde fibonaccitalet.
Det är en primtalstvilling med 11
Fobi för talet 13 heter "triskaidekafobi". Denna fobi har sitt ursprung i att 13 inom vidskepelse är det mest kända oturstalet.
Inom vetenskapen
- Aluminium, atomnummer 13
- M13, Herkuleshopen, klotformig stjärnhop i stjärnbilden Herkules, Messiers katalog
- 13 Egeria, asteroid
Vad betyder 13 för dig? Jag har av någon anledning ofta bott på nr 10 på olika ställen, genom mitt liv.
#1 hej Marion tack för att du gjorde mig lite klokare:) 13 för mig har nog alltid varit en turtal dvs när man ser bet reklamerna från tv så har ja nog blivit omedvetet formad på det sättet. Men var en manlig röst ja hörde igår som sa tretton med bestämd röst. Min kväll igår var väl inte den roligaste igår om man säger så snarare tvärtom man var rätt dämpad av olika anledningar, så har ingen aning om varför ja hörde just det ordet innan ja skulle sova :S
btw hörde även andra ljud som ja nu inte kommer ihåg men var väl det som var tydligast :P
#2 Vad är bet reklamerna? Blir nyfiken…
reklam från bettson tror jag… eller 13 rätt du vet så får man en t-shirt
#4 det marion säger har du svaret :P
#5,6 Tack. Hi hi trodde det var en förkortning av "betala" bet(ala) reklamen…det vore nåt det i reklamens värld är ju allt nästan gratis eller åtminstone extremt billigt…typ se vad du får för ynka tre kronor om dan!
Zodiaken (astro) har tolv Tecken som kretsar kring en mittpunkt mittpunkten är ju moder jord (gaia)
Jesus hade tolv lärjungar 12 + jesus=13
Zodiaken (astrologi) har tolv Tecken som kretsar kring en mittpunkt mittpunkten är ju moder jord (gaia)
Talet tolv går igenom hela tiden…men så lägger man till en till då blir det tretton…tänker på Törnrosa och den trettonde fe'n. Tolv snälla fe´er och en "elak".
En till jag kom på… tolv mån(ader) som kretsar kring solen.
Tretton blir nån slags syntax av de tolv. Såg att tretton förknippas med karma. Utgången av de tolv kommer an på den trettonde. Man väljer vem man lägga sin tyngdpunkt/mittpunkt på.
Kanske inte så konstigt attt man använder talet tretton i spel och dobbel….
Talet 13 är jätteintressant, tack grinda!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Man brukar säga att året har 13 månvarv (även om det är lite avrundat.)
För många häxor är 13 en mycket possitivt och magiskt tal.
// Danda
I tarotleken är talet 13 kortet för Döden, det som många är rädda för men som inte betyder och aldrig har betytt att någon ska dö.
Kortet 13 kommer när man gått igenom rannsakelsen och uppoffringen i 12, Den Hängde, och symboliskt gått ner igenom och under trädets rötter och kommer upp igen - beredd för 13 som är en transformation. I kortet Döden lägger man symboliskt ifrån sig det man inte behöver, det materiella. Man börjar mer identifiera sig med ljuset, med det andliga jaget. Man ser längre och förstår mer.
Död och födelse går hand i hand, inget liv utan "död". Energin förgörs inte, den tar nya former.
Citerar Tomas Jönsson: Tarot: "Talet 13 är ansett som såväl magiskt som otursbringande. Det sistnämnda har antagligen uppstått ur berättelsen om de tretton närvarande vid den sista nattvarden. Enligt vissa esoteriska läror uppstår automatiskt den trettonde kraften, den så kallade Kristusenergin, solen, när de tolv övriga krafterna - lärjungarna, de tolv stjärntecknen - finns samlade."
Det är som om den här trettonde måste till för förnyelsen, transformationen…..
Om zodiaken har tolv Tecken är det en symbolisk mening med det - den trettonde kraften är Jorden. Inte underligt att den är suveränt viktig!
hittade lite mer om 13:
"Talet 13 har ända sedan förkristen tid varit ett magiskt tal
13 har att göra med transformation, att rikta sig mot de underjordiska krafterna, mörkret och förvandlingen. I sagan om Törnrosa var det den 13:e fen som kom med den onda önskningen, den önskan som står för omvandling
Först när kristendomen kom blev det något ”ont” med talet 13 och det kom att förknippas med ondska och svek. När Jesus blev förrådd var de 13 vid bordet t.ex
I den nordiska mytologin där det berättas hur svekets och ondskans gud Loke kom som den 13:e gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan konspirerade motBalder. som dog."
En tanke är att rädslan för 13-talet började med patriarkatets seger över kvinnokulturen som rått i ca50.000 åren innan. 13 är kvinnornas tal och månens tal. Under ett kalenderår är det 13 fullmånar. Och hos kvinnor 13 menstruationer. Fullmånar och menstruationer har naturligtvis uppmärksammats och hedrats som fruktbarhetens förutsättning i tusentala år. 13 var kvinnotalet och fruktbarhetstalet. Människans och jordens fruktbarhet var förutsättningen för släktets fortlevnad i en utsatt miljö. Fruktbarheten har vördats mycket längre än krigssegrar och krigshjältar.
Det andra kvinnotalet är 9. Nio månaders graviditet för ett fullgånget barn. Därför ska det vara nio blommor under huvudkudden, inte sju. Dualismens, patriarkatets tal är 2 - svart-vitt, gott-ont, vän-fiende, man-kvinna. 3-talet säger att det alltid finns mer än 2 vägar. Kvinnornas treenighet: mamma-pappa-barn, övre världen-mellan världen - undre världen, ungdom, mognad, ålderdom, liv-död-liv."
Wow va kul…det finns massor här att fundera på! Det är en konspiration mot talet tretton! Det fanns inga kvinnor heller representerade som lärjungarna…idel män…ingen moder jord…bara sonen (solen) "herren".

en liten rolig grej faktiskt, båda mina föräldrar är födda den 13:e varav en på en fredag. Jag har en halvbror född på fredagen den 13:e och nu har jag även en son född en fredag den 13:e. *ler*
Alis volat propriis 
Vad intressant att läsa om 13. Det visste jag inte om 13.. trodde bara att det var ett "olyckstal". Tack för all info.
tusen tack alla som har berättat en hel del om det här talet. Någon möjligtvis som har lust o känna in just vad talet 13 ville säga mig?