Om Änglar!
Hej!
Jag har lite funderingar om änglar.
Är de avlidna människors andar som blivit änglar, eller är det ett väsen för sig?
Vad tror ni om änglar?
Jag har funderat på samma sak. Men jag tror nog att änglar är en "egen art"…
Fast det är vad jag tror..
Håller nog med #1 där…
MVH
Woozy
Jag är också benägen att hålla med, jag tror inte att änglar är fd. människor men vem vet, kanske de har arbetat sig igenom flera dimensioner från människoarten och uppåt?
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Änglamänniskor finns det ju…
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Hej!
Det finns olika änglaherakier alla människor har en skyddsängel barn upplever den starkast när man blir vuxen avtar den men man kan hålla kontakt med den även som vuxen, det finns böcker om änglar jag ahr flera stycken den beskriver det samarbete med änglar människan kan göra / Himlen, pS Man kan be till sin skyddsängel
#6 Så fint!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#6 jättefin och visst hade du det
Enligt bibeln fanns änglarna före mäniskorna, före jordens tillkomst.
Det säjs att änglarna har funnits sedan tidernas begynnelse och att de hjälpte till med skapelseakten.Enligt en uråldrig hebreisk text skapades änglarna på den andra dagen av eld och ande.
När Gud sedan hade skapat djuren och fåglarna skapade han människorna så att de skulle slå en bro mellan änglarna och djuren och ge dem möjligheten att eftersträva endera tillstånd.
Änglar anses vara ett ickefysiskt väsen,en art för sig som finns i flera olika hirariker.Vissa närmare människan,djuren och naturen och som visar sig i mänskliga drag medan andra i de övre hirakrierna har utseenden som vi inte kan föreställa oss eftersom de är högst omänskliga.Eldklot ,Rullande hjul med ögon i alla väderstreck,kroppar med djurhuvuden och ögon i alla väderstreck etc.
I den formella religioner betraktas änglar som länken mellan Gud eller de olika skapargudarna och människorna.
Det finns många olika urkunder och skrifter som beskriver änglar.De omnäms bla i Kabbala,Islam,apokryferna och andra urkunder men sedan är det nog en tolkningsfråga om de bevingade väsen som beskrivs och avbildas är änglar eller andra väsen etc.
Efter den babyloniska exilen 597-538f.Kr försåg judiska konstnärer och författare som inspirerats av forntida mesopotamisk konst av bilder på väsen med vingar eller flera vingar och därmed började man inom den tidiga konsten i Rom använda dessa forntida bilder av bevingade väsen i sin konst och kallade det änglar.
Flera forntida gudar tex Isis upphöljdes till äglastatus genom att man gjorde bilden av henne bevingad och sedan fortsatte man vidare så på många av de forntida gudarna.Genom att ge dem vingar i konst gav man dem ängla status som lever kvar än in i dag.Gudar/Avgudar fick ängla status.
Men det var Dionysius på 400talet som skapade den formella indelningen av änglar i nio led och som än idag utgör kärnan i dagens formella angelologi.
Tron på änglar eller bevingade väsen har funnits i många kulturer vida utbrett över hela jorden.Hinduerna har sina väktarandar och glänsande devas.
De australienska aborginernas myter talar om stammar av himlaväsen och tidiga grottmålnngar avbildar himelska väsen med antenner och glorior.
Forntida egyptien trodde att deras främsta gudar och gudinnor anlände från ett land uppe i himlen(som senare har identifierats som sirius b).
Många olika legender och myter finns om olika slag av bevingade väsen.En del tolkar det som utomarter eller utomjordingar från andra glaxer medan andra tolkar det som änglar.
Personligen har jag i min forskning i angelogi uppfattat det som en helt egen art skapad av Gud.
10 intresant , tack - Håller med att Änglar blir vi inte då vi kommer över på andra sidan , vi får nog ta vacker tass och följa de universiella andliga lagarna innan vi når änglahirrarkin- om vi gör det någon gång!?
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Hej!
Men du vet väl Jane att vi alla har en skyddsängel det hoppas jag du förstår / Himlen
12 klart vi har skyddsänglar och inte bara 1, herre gud vad dom har fått jobba på högtryck för mig……
Detta kan vara nyttigt att veta, enl bibeln, alla guds söner jublade ut sitt bifall när jorden skapades. Hur går detta ihop, på andra ställen står en födde son. Om jag tolkar detta rätt så bör det vara änglarna som var söner till honom, enl b det står antalet av dem var myriaders myriader, eller 10000x10000 har ingen miniräknare framme men det är många änglar.
Det här med änglar och inkarnation har jag uppfattat som ett känsligt område för många som tolkas på många olika sätt.
Personligen har jag inte funnit något stöd varken från den andevärden eller texter,urkunder etc att vi människor utvecklas till änglar just pga de är en helt egen art.Men… jag har även mött många människor som är fullständigt "övertygade" om att just de är en inkarnerad ängel på jorden dvs har varit tex ärkeängeln michel i den himelska svären för att sedan ska ha inkarnerats i en fysisk kropp.
Och efter att ha hört detta från tio olika människor som inte känner varandra men lever med samma övertygelse så blir det bara alltmer skumt för mig…jaha…så ärkeängeln michel har då delat upp sig i tio fysiska inkarnationer samtidigt???
I det stora hela så faller det på sin rimmlighet och även på mycket annat när man nogrant studerar ämnet angelologi att vi människor har den andliga utvecklingsplanen att bli änglar eller omvänt.
Änglarna i de olika skrifterna har av Gud fått olika arbetsområden och uppgifter.En del tex vaktar stjärnornas banor emedan andra har fått en uppgift att vara budbärare.De änglar som omnäms som "skyddsänglar" befinner sig i den hirarkin av sk Ljusets makter,närmast människan.
Jag personligen älskar änglar och hela iden med änglar fast alltmer jag fördjupat mig i ämnet har jag upptäckt att vi människor har en förmåga att förmänskliga änglar och "göra dem till våra egna" vilket i princip enligt angeologin är omöjligt eftersom de är Guds väsen skapade av gud för gud för att medla bud och fördela arbetsuppgifter till dessa väsen.
Änglar vill inte tillbes vilket omnäms om och om igen på flera olika ställen i bibeln och även i andra skrifter.
De vill inte ha någon tillbejdan eller uppmärksamhet som tar bort uppmärksamheten från skaparen.
De vill inte avbildas.
Och framförallt de går inte att kontrollera,styra eller åkalla hur som helst eftersom de i alla lägen följer Guds lagar och Guds vilja.(vilket vi kan se praktexempel på misslyckande och galenskap inom den sk svartkonsten)
Änglar ingriper inte hurs om helst för at man bönar och ber utan de agerar efter de universiella principerna och ifall det överensstämmer med Guds lagar.
Därför blir det lite konstigt ibland när det ibland kan låta som en del har änglar åt höger och vänster ungefär som ett sällskapsdjur som de kan komendera åt höger och vänster…
Däremot kan man vända sig till änglar INFÖR den Högste OCH be den Högste SkaparGuden sända ängla hjälp men då är det inför Gud och man erkänner inför den högste att dessa fantastiska väsen faktiskt tillhör GUD.
Sedan finns det ju de som anser att Jesus var ärkeängeln Michael som inkarnerade och andra anser att Budda var en ängel som inkarnerade…men det är kanske en annan diskusionstråd.
Intressant är det!
15 oj vad du är påläst om änglar - jäätte intresant tack
#15 Bra att du tar upp det här i saklig form, en sak till. Enligt b. en ängel önskade härska över de andra änglarna, det är den ängeln som benäms satan eller djävulen.
16//Njae…det är nog mer så att jag är intresserad av ämnet efter att ha studerat urkunder och olika religioner under de senaste 10åren och mött så många inom religion eller olika inrikningar av "newage" och även andra minrdre trevliga ordens som det helt enkelt blev nödvändigt att begripa vad de prata om
och att skaffa sig en egen åsikt så man inte blir påverkad av de som är väldigt bra på övertalningstaktik
17//När man studerar om änglar och angelogi så blir det alltid i slutändan att man även får stångas och stötas och blötas med demonologi och det är där din fundering hamnar…men jag känner mig inte så pigg på den disskusionen även om det går att lägga fram sk sakliga teorier utan att lägga någon egen personlig åsikt i det hela bara baserat på urkunder och forntida texter om "vad dessa är".
Men som sagt…jag personligen är inte så pigg på det ämnet …idag så jag låter någon annan skriva om det
# 15
Jag tror inte på bibelns, koranens, buddismens - you name it - Gud.
Men en högre makt som man kan kalla "Gud"? Ja visst. Eller moder jord.
Men inte vad som står i skrifterna, nej.
Hur tänker du när du berättar om änglarna som lyder "Gud"? 
Alltså; hur tänker du Gud, menar jag. Om det var lite otydligt, haha!
20//Jag antar att det var mig du ställde frågan till
.
Jag har ju läst och analyserat mig gråhårig genom de flesta skrifter som har olika mytologiska eller religiösa anknytningar så mitt svar ovan om just änglar baserade jag på det jag noterat när jag läst dessa skrifter men sedan är det ju en tolkningsfråga hur man vill tolka dessa urkunder,skrifter,heliga böcker etc.Och alla religioner tolkar olika som vi nog känner till…
Men för mig personligen är "Gud" en allkraft går bortanför alla skrifter och religösa texter inkl bibeln.Möjligtvis ger dessa skrifter och urkunder en slags föreställning om "Gud" men uppfattningen om "Gud" i sig är för mig högst personlig för var och en individuellt.
Och är "Gud" en slags allkraft som genomsyrar allt liv(personifierade eller inte)och är tanken bakom allt skapat så blir det inte så konstigt om då kategorin änglar står under denna krafts universiella lagar.
Utrycket att "änglar lyder under Gud" skrev jag pga i dessa olika skrifter omnäms denna art där de särkiljer sig i från människan pga de inte har en egen fri vilja i samma bemärkelse som människan samt att de enligt det som finns nedtecknat i de olika skrifter (inte bara bibeln) omtalas som "guds budbärare som står under Guds universiella lagar" (står det i flera olika forntida texter inkl biblen).
Men…sen står det också i bla bibeln(kan ej ange skriftställe just nu men kan söka fram det ifall det önskas)att "Gud har gett människan rätt att dömma änglar"…så allt är rätt tvetydigt och tolkningsbart.
Och detta återkommer även i andra gamla heliga texter och urkunder som inbördes inte har något med varandra att göra.

Ok, tack för svaret. Förklarade en hel del för mig.
Du tror lite på samma bana som mig, då 

Mina tankar om änglar. Kan det inte vara både Väsen Eller en Människa som har gått så högt att den har blivit människa???
Spelar ingen roll i det stora hela..Vet ju att dom finns..
Intressant o lärorik tråd.
Kan någon tyda om jag har en slags skyds ängel som vakar över mig? ^^
Jag tror att änglarna är ett väsen för sig. Enligt Bibeln står de lägre än människan och den förhärligade människan kommer att vara ett högre väsen än änglarna.
Att Jesus och ärkeängeln Mikael skulle vara samma person bestrids ganska tydligt i Bibeln (en man som identifieras som Jesus i Daniels bok talar om Mikael i tredje person. Mikael skulle komma och hjälpa Honom, dvs Jesus.), men vissa kristna har funderat över om de är samma. Idag finns denna tanke inte någonstans inom den etablerade kristendomen, men Jehovas Vittnen tror att det är så.
Enligt Bibeln är demoner änglar som har gjort uppror mot Gud. Alla världsreligionerna (inklusive en massa andra religioner) erkänner demonernas existens. Jag vet inte hur de österländska religionerna förklarar demoner och deras uppkomst, men deras tankesätt går ju ut en hel del på att det finns en jämvikt mellan ont och gott. Islam, judendom och kristendom tror att demoner är änglar som gjort uppror mot Gud och blivit bannlysta från himlen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hejsan!
Ville bara tillägga, (angående det ovanstående #27 skrev),
att det INTE alls är så enligt Islam, att "demoner är änglar som gjort uppror mot Gud och blivit bannlysta himlen".
Nejnej, spöken är en egen art, skapade av eld, har aldrig varit änglar.
Sedan finns det änglarna som är skapade av ljus,
och sedan vi människor som är skapade av lera.
Vi 3 är olika sorters skapelser.

Väldigt intressant diskussion.
andar som blir skyddsänglar åt någon får en ängelsstatus för den tiden. Eftersom den tiden är lika viktig att lära sig av som ett liv på jorden. Änglar har olika härkomster tillskillnad från ärkänglar som har samma "föräldrar". Både änglar och ärkeänglar jobbar främst för oss, men ärkeänglar har ofta andra områden än att vara skyddsängel rent generellt. De ansvarar ofta för större områden som soldaternas skyddsängel, höstens etc…
#15 bra skrivit!!
Alis volat propriis 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns olika sorters änglar som gör olika saker,
Nivåerna av änglar är indelade i tre:
1) Serafer, Keruber och Troner - närmast Gud
2) Herravälde, Härskare och Makter - styr elementen och stjärnorna
3) Ärkeänglar, Änglar och Krafter - Guds budbärare
, det finns en ny grupp änglar nu i dessa tider som jag ska lära mig mer om till hösten i Östersund på Eternia eftersom vi går in i nya dimmensioner snart…
Ärkeänglarna som jag lärt en del om är en egen art men det finns 2 st ärkeänglar som har gått på jorden tidigare nämligen Sandalphon och Metathron som efter sin jordiska död uppstigit till ängel.. i unniversum är allt möjligt!
När man har kontakt och kanaliserar en ängel så ser man dom som väldigt stora och högresta med en aura av strålande kärlek omkring sig och budskapen från dom är alltid för ditt högsta bästa och alltid kärleksfulla…
Om du däremot får budskap som gör att du blir rädd eller en uns av negativitet så garanterar jag att det INTE kommer från änglarna…
Det är därför jag älskar att samarbeta med ärkeänglarna!!!
jag har aldrig kännt mig så trygg när jag jobbar med dom… förut har jag omgett mig med ljus och fått känslan ibland av att inte vara fullkommligt trygg men nu är jag det!!!!

fler har gått på jorden, bland annat gabriel
Alis volat propriis 
#31 Nej hon har inte gått på jorden… sorry!

#32 Har inte du någon som helst genuin kontakt med "dina" ärkeänglar? Är du så säker på dig själv eller fiskar du?
Jag hoppas att du inte pratar med Gabriel som en kvinna, för det är en aningen genant. Visst e det en man, det syns på klädsen om annat, fast jag vet att hans utseende är otroligt feministiskt (hur det har uppkommit, tja det hör inte hit) och han har gått på jorden. Det är många fler som har gjort än de två…
Om annat kan du alltid ta reda på vem Salek är, om du inte redan känner till denne!
Alis volat propriis 
Det finns alltid något kvinnligt över ordet ängel som förknippas med bilder böckerna som barn.
Ett kvinnligt väsen i klänning och vingar.
Hur skulle du vilja beskriva en ängel nu i vuxen ålder,skiljer sig bilden från barnbokens tid?
Hur ser en ängel ut?

av mina möten med ärkeänglarna väljer många kläder som påminner om den gamla grekiska medan många änglar är mer som du skriver mer åt den vita kläningen. Valt är fritt visserligen men det verkar vara det mest använda.
I och med att vi har den synen på dem så visar de sig ofta så här på jorden just för att vi ska lita på dem o fina trygghet o värme… Skinnpalter hade troligtvis fått oss att backa istället för att ta steget.
Alis volat propriis 
#33 Jag vet inte vem du har kontakt med men Gabriel är mer kvinnlig än manlig som Michael ,
Jag har naturligtvis träffat henne när jag ska förmedla hjälp om tex kommunikation och barnfrågor som är hennes område :)
Salek känner jag inte till eller menar du Zadkiel?
Visserligen har det kommit in en ny grupp änglar nu när vi går igenom frekvenshöjningar men jag är tveksam att Salek tillhör dessa men visst änglarna är många….
#33 du ifrågasätter om jag inte har någon genuin kontakt med mina ärkeänglar och om jag inte är säker på mig själv eller om jag fiskar… Detta är din egen spegling…. Om du inte kan vara trevligare så kommer jag inte att svara längre på dina inlägg… Jag är här för att hjälpa TS..
Änglarna brukar använda sig av bla fjädrar som bevis på att dom är med oss… 
Om änglar är klädda i vitt och liknande … Vad för slags ängel har man i sådant fall att göra med när denne är klädd i svart?

är den svart jobbar den med underjorden. Har inget med ondska att göra utan de ansvarar för den bit.
Kvasthilda; ledsen att det blev formulerat på ett felaktigt sätt men likväl är Gabriel en man inte en kvinna. Salek tillhör ärkeänglarna.
Alis volat propriis 
Instämmer med ovan svar.
En ängels färg kan vara lika olika som regnbågensfärger.Bara för att ett väsen visar sig i svart klädnad eller svart,mörkblått,mörklila eller olika mörka "svarta" nyanser betyder det inte att det står för något "ont" eller "negativt".
Oftast är det väsen(jag kallar änglar väsen eftersom det finns så otaligt många sorter/ranger/arter/hirarkier)som går i mörka kläder en symbol för att de tillhör "underjorden" och att tillhöra underjorden innebär inte heller att något är "ont" eller "negativt".
Ofta är dessa krafter sk neutrala och varken "onda eller goda" utan de ÄR och fyller en funktion i skapelseprocessen som fortfarande är pågående.
Och det finns änglar som strålar av ljus som är betydligt mer "negativa" men eftersom människan har en tro att allt som strålar av ljus är gott så faller människan för illusionen att alla änglar som är vitklädda och strålar av ljus är allttgenom goda.Vilket misstag…
#41 Tack. Det var intressant att läsa. 
en tokig sak jag har tänkt på är, gud han skapade väl alla människor? … men han har väl pryliga kläder som på rommartiden (tror jag) och varför blev det då grottmänniskor? eller kanske lite krånglig… äh skit idet xd
43-Jag tycker faktiskt din fråga är riktigt bra även om den kanske inte hör till startfrågan
.Du utgår då ifrån att "Gud" är en person som ibland i bilder av olika kristna eller religösa bildkonstnärer framställer Gud som en person,ibland med skägg i vitt linne och ibland som du beskriver.
Men tänk istället på Gud som en kraft,en enhet där många delar ingår inkl människan.Många vill gärna förmänskliga Gudskraften.Att människan sedan enligt bibeln skulle skapas till Guds avbild har inget med kläder och vår utveckling att göra.Jag vill påstå att skapelseprocessen är likvärdig med människans evolution dvs att det vetenskapen förklarar som evolution bara är en förklaringsmodell av skapelseprocessen som fortfarande pågår.
Inget konstigt alls.Så varför skulle då människan inte ha kunnat bo i grottor och leva stenhåldersliv?Eller utvecklats under flera tusentalsår till att vara som idag.DET kanske ÄR själva skapelseprocessen.Mig veterligen står det ingenstans i tex bibeln att skapelsen är slut utan …på den sjunde dagen vilade "han"
.Så …varför inte grottmänniskor?Om man återigen ska hänvisa till bibeltexter så verkade ju Adam och Eva springa omkring nakna hursomhelt…de kanske var som grottmänniskor
Tyckte din fråga var lite kul så jag kunde inte låta bli att inflika en komentar även om det inte hör som sagt till inledningsfrågan.

"grottmänniskan" är en del av vår jordsliga evolution till jordens mest optimala "varelser" som kan inha själen för det själarna ska göra/lära sig i sin helhet.
Vem säger att inte Gud kanske uppskattar en vit och vacker kostym som Morgan Freeman i Bruce den allsmäktige…
Alis volat propriis 

Hej!
Jag är medium och är dipl. till att arbeta med änglar och uppstigna mästare. Jag har mycket infmoration om änglar på min hemsida och även kanaliserade texter från ärkeänglarna och mästarna om just vad änlgar är.
Jag har inte läst allt här utan skriver ändå om det jag lärt mig och vad änglarna berättat för mig. Änglarna är ett särskilt släkte som har till uppgift att gå som budbärare mellan människor coh Gud/universum. Att våra anhöriga kan bli änglar eller fungerar som skyddsänglar är en missuppfattning. Visst kan de vara där och stötta oss men de är och kan aldrig bli en ängel (så vida att de inte var en inkarnerad ängel).
Att vi bara har en skyddsängel är också en missuppfattning. Vi kan ha flera och har olika mågna beroende på hur vi har det i livet vid ett visst tillfälle.
Änglar har inte ego, det har våra anhöriga och alla andra som landar på det astrala planet när de dör. Även guider befinner sig här.
Text modererad pg reklam.mvh walkinbeauti !
Jag kan också rekommendera er att söka på Birkan Tore och Doreen Virtue.
kram
"15 jättebra skrivet tycker jag :)
Oj vad många svar, orkade inte läsa alla på en gång.
Men jag tror ju att alla har en minst en nära skyddsängel som är personlig. Jag tror inte att andar (närstående som dött) kan agera änglar, men att dom säkert kan titta till en och be för dig om beskydd.
-
Jag tror också att det finns änglar i människo-skepnad, som det också står i bibeln om. Jag tror jag har mött två stycken under mitt liv. Man ser att dom har en alldeles speciell ljus aura och beter sig inte riktigt som en "normal" människa. Dom kommer för att muntra upp och ge dig bra budskap och känsla. Man får en bra känsla i anden efter man träffat dom.
.
Jag brukar ofta be om änglars hjälp när jag är tex orolig över något, undrar över något osv. T ex om jag ska flyga någonstans (jag är flygrädd) så brukar jag be om 5 änglar som håller i planet (hihi) och så ser jag det inför mitt inre.
Alla änglar tillhör ju Gud, inte dom fallna så klart, men dom lyder och arbetar efter Guds kärlek och principer. Tycker det är så härligt att vi har fått tillgång till dom också.
Vill man läsa om en kvinnas pesonliga upplevelser av änglar kan jag rekommendera boken "Änglar i ditt hår" av Lorna Byrne. (Se även under boktips) Hon har sett änglar och levt med dem ända sedan hon var liten.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har läst boken "änglar i mitt hår" den var intressant,kan rekommenderas.

Jag tycker de är intresant att läsa att de fleste tycker änglar är lika oss. Som jag har uppfattat de (Sett, hört och känt). Är de endast ett väsen, utan kropp. Alltså vad jag menar är att när jag har pratat med änglar (Ärkeänglar, och min egna skyddsängel) så har de endast varit ljussken som ett skimmer. Skimmret har olika färger beronde på änglen. Jag tror även att de finns många fler änglar än vad som omnämns i biblen eller andra texter. Detta tror jag eftersom jag har läst olika namn överallt om villka ärkeänglarna är. Själv har jag pratat med en Ärkeängel vid namn Samuel men som jag har uppfattat är han en ärkeängel på vissa ställen och ibland inte.
Alla har rätt till att tro vad de vill om änglarna, tilllade bara min åsikt
För mig är änglarna ett eget väsen, som styr sig själva.
Någon som läst Enoks bok? Har en vän som läser otroligt mycket om mystik , religoner mm. Jo men, läste lite i den iallafall. Där står det mycket om änglar och om de fallna änglarna med namn och allt. Och att de lärde människorna Gudomliga hemligheter..eller himelens. SOm smide, vapen mm mm??
Sen att de hade samlag med mäniskor och dessa fick jättar som barn.
Sen efter Gud straffade med "floden" så blev dessa "änglar" osynliga väsen. Nympfher eller något, som vissa skall ha trott vara vampyrer mfl.
I know nada… men tycker det är en intressant bok även om den inte finns med i bibeln.
Den finns på svenska utlagt på nätet nånstans.
Någon som läst den??

skickar en bild som jag tolkar att jag hade ängla vakt den dagen.från eva-lina