Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterböckerfilmtips
Läst 1522 ggr
Magi-cat
1

Om siffror.....

Vad är siffror? Krumelurer, mer eller mindre gäckande, obegripliga, torra och tråkiga? Energi? Symboler? Symboler för i så fall vad?

Boken "Född en blå dag" handlar om Daniel Tammet, geni, autist med savantsyndrom och en man med alldeles speciella gåvor. Han har en extraordinär matematisk begåvning och kan rabbla decimaler på talet pi i flera timmar, gör komplicerade beräkningar i huvudet på nolltid och är dessutom väldigt språkbegåvad.

Det allra intressantaste är att han upplever världen på ett lite annorlunda sätt än vi. Hela verklighetsupplevelsen fylls av färger och siffror!

Han upplever siffror, verkligen upplever dem. Han kan följa en lång, lång talföljd som ett landskap, med händerna. Siffrorna känns olika, 9:or är stora, som höghus, 6-orna mindre, som svarta hål, en femma är som ett åskmuller, alla har olika känsla. När han går ute på stan upplever han siffror då också, fullt med 9-höghus t.ex.  Allt är siffror!

Han rentav känner talen som den primära verkligheten, med textur och form, som ett landskap. Talföljder är som ett landskap i flera dimensioner. Speciellt behagliga är primtalen om jag inte minns fel…

Daniel har också samarbetat med forskare som försöker utröna hur hans begåvning fungerar. Det går inte att "lura" honom och t.ex. smyga in ett fel i en talserie, han upptäcker det med det samma, som en olust, ett gnissel…

Om han kan känna siffrorna, då måste det ju finnas något i dem, någon stiliserad energi som kan ”öppnas”.

Prova på egan hand! Skriv siffror på papperslappar, vänd dem uppoch ner för att inte ha förutfattade meningar och blanda in logiken som kan ställa till det - håll handen på lapparna och känn hur de känns, för just dig, siffrorna. Hur känns de, vad får du för bilder, färger, känsla? Glöm matten i skolan och upplev siffrorna på ett annat sätt! Spännande!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[grinda]
1

Wow den boken måste jag läsa! Tack Katten för det här!.Kyss Jag är ingen savant, men jag känner igen det här du beskriver…tror att många gör det. Siffror, färger, känslor, toner…det hänger ihop som koder eller som en symfoni. Ibland gnisslar det och ibland stämmer det perfekt…