Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: intuitionsövningar
Läst 1898 ggr
[walkinbeauti]
0

Övnings sugen ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du öva på att läsa av så varsågod mitt hus står till ert förfogande.Ger feedback om några dagar så fler hinner få chansen om dom vill öva.Glad

En gård med lite historia,försök även känna in den bruna anexbyggnaden !

Lycka till Glad

[mia-38]
0

Hmmm…Jag är inte så bra på detta…
Men när jag tittade på ditt fina hus fick jag en liten sorgsen känsla.
Att ett mycket kärt gammalt par bott där för länge sen och där en av de gick bort hastigt och lustigt….
Den kvarlämnade fick hjärtesorg….

Men huset är kärvänligt och de äldre ser till det och er.

Bara vad jag kände precis när jag såg det…sen om det är rätt eller inte….är en annan fråga…*L*

Fdtr
0

Min första tanke var skola men det känns inte alldeles riktigt korrekt. Men det känns som ett ställe där man kunde samla en större mängd människor, det känns inte som en bostad för en enda familj. Mer som ett hus där man vistats kortare perioder. Sjukhem?  Ålderdomshem?

Eller ett hus som bytt ägare så ofta att ingen satt sina intryck i huset? Det känns så "anonymt". Eller så är det bara jag som fått slut på intryck för idag.

Det bruna annexet får jag inga positiva vibbar av, det känns som ett ställe man inte gärna besökte. Om huset varit ålderdomshem så var det i annexet de förvarade avlidna vintertid tills det gick att gräva i marken, den sortens känsla får jag. Samtidigt hör jag hästar fnysa så det kanske varit stall nån gång också - eller samtidigt.

Förmodligen är jag väl tokfel ute, jag börjar bli trött. Skall kika på det igen imorgon och se om jag ändrar mig ;-) Kul att få öva på ett ställe som du vet en del om.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

powerofthebass
0

innan jag börjar , vilket vackert hus.

tycker mig vilja se att det är en gammal skola,

mellan trädet och huset (det stora trädet  och gula huset )

tycker jag mig känna av att det var en led  gång stråk där folk går  genom gården. .

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Amandla
0

Jag har inte läst inläggen ovan, jag scrollade ner och skrev mina intryck först innan jag läste dem.

Det första jag får in är att det brukar sitta en katt i det stora trädet mitt på gården Glad

Sen ser jag en öppen vagn dragen av två mörkbruna kraftiga hästar, känns som 1800-tal. Får namnet Karl, är det namnet på kusken tro… han ska hämta barnmorskan. 1883 är det. Det är sommarkväll, sent. Det är mor i huset som ska föda, det går så fort att det redan är klart när barnmorskan kommer. En flicka, Elsa? Stor glädje, tösen är välkommen och hon har två storebröder.

Känns som att trädgården gjorts om, förr var det mer planteringar nära huset, som häckar och bersåer förutom rabatter och det var en körväg av grus som gick precis intill huset, den gick runt nästan som ett O. Ser också en liten damm med en mindre staty/statyett i mitten, kanske en fågel?

Det går en större väg nära, grus tror jag. Den är gammal. Kan det ha varit gästgiveri i huset förr? Det känns som att det kommer och går mycket folk.

Kor i lagården, det är en man anställd för att ta hand om dem. Han går sina egna vägar, håller sig undan men sköter sitt jobb väl. Får bokstaven G. Tror han bor i ett litet rum invid korna.

Jag ser en vedspis i köket, det bakas och förbereds för något kalas. Det är en kokerska som är ditkallad att hjälpa det vanliga tjänstefolket.

Efternamnet Bengtsson kommer till mig. Kyrkans namn börjar på S, känns som ett sje-ljud i början.

Mannen i huset levde länge, hustrun dog före honom. Gården gick i arv till en av sönerna.

Det bruna annexet… vävstuga? Sen får jag in fattigstuga, kanske byns fattighjon fick vara där ibland. Känns mörkt och dragigt i min bild. Ser en stor rektangulär korg fylld med ull och hör någon slå i vävstolen.

Sen får jag in att det var ett ägarbyte på 40-talet, känns inte som att gården gått i rakt nedstigande led utan att kanske någon kusin tog över eller köpte den. Får namnet Majbritt.

Nu får jag in en kvinna som tycker om att ta hand om andra och huset. Hon är den som kommer med en frukostbricka, som njuter av att hänga tvätten ute, som bakar bullar och bjuder in grannarna på kaffe. Hon känns mer som i nutid, mer eller mindre i alla fall, eller så är hon på besök hos dig ofta.

liawilson
0

Jag fick också fram att det ska ha bott ett gammal par där, ensamsttående.Rätt ensama i allmänhet.Bodde där runt 1758? Mannen tror jag dog av hjärtattack eller någon annan form av hjärtsjukdom. Tror det tidiagre varit djur på gården, då grisar & höns, det bruna huset tror jag var grisarnas & hönsens boende. Mannen tror jag jobbade med ett "respektabelt" jobb i trakten & många respekterade honom, men trots det så får jag känslan av att de var mycket ensamma. Kanske självvalt.. hahaha detta är ju säkert helt fel men det är kul att chansa, det kan ju vara något som stämmer=)

*Kärlek & lycka*

Fjäril
0

Spännande! Ska bli roligt att höra dess "riktiga" historia!

Mina tankar.

Det här huset har nog många historier bakom sig. Det kan ha gått i arv några omgångar.

Min första känsla som kommer är av "obehag" på något sätt. Mest kring huset bredvid. Jag tror att man använt det på något sätt, "Emil i Lönneberga känslan" - nu går vi ut i "snickarboden"

Det kan också varit någon form av slakteri eller verkstad (många bud här, haha)

En man, en hustru. En sträng karl, kanske tog han till våld.
Jag känner mer av en flicka, kan vara en bror också. Det är något med flickan?!

En ensamhet, en väntan. Jag "ser" en kvinna stå och titta ut genom fönstret. Får en känsla från ovanvåningen. Används den idag, hyrs den ut. Har det "hänt" något där? Jag känner också en barnafödsel, ja på det sättet de födde förr i tiden.

Och där tog det stopp :)

Sajtvärd på Övernaturligt

nyfiken51
0

Oj!! vad svårt..Har aldrig tidigare provat på tidigare ..Men försöker jag också..

Det stora huset får jag till mig,att det har varit senaturium (vårdade lung sjuka) Även många barn ,kanske fungerat som skola,eller så var det många barn,som var där som sjuk..

Det minder huset,får jag fram en soldat,kanske varit ett soldat torp,eller så har det funnit soldater där..

Chans vilt jagFoten i munnen

JereMina
0

Det jag känner på en gång är att jag blir yr i huvudet!

[walkinbeauti]
0

Tackar som vill öva och ni är inte helt fel ute  Cool

Nålar fast tråden några dagar,har samma övning på ett dolt forum och ger feedback under helgen så fler får chansen att känna in om dom vill Glad

hoho67
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stora bygnaden är sorg känner att någon eller två har dött där. Kanske mord elle självmord. Det finns mycket sorg energi. Det är en man och kvinnlig själ som inte kan få ro. Får namnen sigrid och gustav

Lilla byggnaden känner jag fattigdom , kanske varit någons tjänstebostad eller ett gammalt vakt hus. Samtidigt känner jag , även om de som bott där har varit fattigia var de snälla och ganska nöjda med sitt liv , trots allt. Ser även bakstuga…men att de bodde även människor i den.= Allt iallt stuga bak, vakt och tjänstebostad av någotslag. Namnet Anna kommer det finns fler men namn men jag får inte fram de.

Tomten känns inte rätt något fattas…framför allt längst fram i bild. Först tänkte jag på att djur har betat där men det känns inte heller rätt.

Något har hänt där på platsen som inte var bra - får en rysande känsla.

Detta är ingen plats jag skulle vilja bo på , men jag känner att det inte finns direkt någon aktivt spöke här utan mer någon som kommer och går , utan mer  en sorgsen känsla , att man blir fort nedstämd = ensamt.

Ser även läkare i huset något dramatiskt har hänt i det stora huset - kan vara självmord mer än mord. Men det finns inget läkaren kan göra .Läkaren är stor ochkraftig med svartkostym. Sedan är det aldrig sig likt mer. Kanske frun blev sjuk av detta och därför så ser jag en man och kvinna som är olyckliga.

Fdtr
0

Tillägg till mitt svamlande från igår…

Känslan av anonymitet håller i sig. Kanske en prästbostad i en socken där man ofta bytte präst?? Eller kanske nåt frikyrkligt med samlingslokal på botten?

På något sätt känns det som aktiviteter på bottenvåningen på något sätt satt starkare intryck i huset än de som kanske bott på övervåningen.

Får en känsla av mycket folk i rörelse i/omkring huset, det var ett hus som alla i trakten kände till. Känns också som jag egentligen skulle vilja se huset från ett annat håll, har någon väg i närheten gått annorlunda än idag kanske?

Hoppas något av det jag sagt stämmer, annars tar jag det som ett Tecken på att jag inte skall syssla med det här just nu. Spännande att höra efter helgen vad som försigått här.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Fjäril
0

Jag tycker inte du ska grunda hela din kunskap/förmåga/gåva om det du känner inte stämmer!

Jag har inte läst allas känslor kring huset, men om man tittar på din och min, så skiljer det sig lite grann. Detta innebär att antingen känner du rätt och jag fel, eller så har både rätt och eller båda fel :)

Jag grundar inte min möjlighet och min intuition till hur vida jag prickar rätt eller inte i det här avseendet. Det tycker inte jag att du ska göra heller!

Vi vet vad vi kan, vi vet vad det betyder för andra, det räcker, eller hur?

Jag verkar som medium (använder mig inte av det ordet) och vägleder människor endast face to face, då jag valt att göra på det sättet. Däremot kan jag avläsa foton/ta in känslor, men jag garanterar heller aldrig att jag känner rätt.

Nu blev det här en lång roman, haha, men vad jag ville komma fram till är att ingen ska se detta som ett misslyckande, utan snarare som - aha, detta är ett område (läsa av platser på Distans) som jag kan arbeta vidare på - om jag vill!

Det är bara roligt att medverka, ta det inte personligt. Återigen, du vet vad Du kan, det räcker!!

Fjäril
0

Jag gör också en tilläggs kommentar.

Jag blir förvirrad av det stora trädet, sen funderar jag på hur man hade känt för det lilla huset, om det vore gult? Fast å andra sidan så har det använts på något sätt.

Vad gäller det stora huset så känns det fortfarande som om övervåningen inte används lika mycket, en skillnad mot nedanvåningen i allafall.

Syltning, hemakok känns också nära.

Jag tror också att det vandrar en del själar där, på ett positivt sätt. Jag känner ett ljus över platsen.

Fotot, det är taget på ett speciellt sätt, antingen för att få fram den där känslan av att det är stor tomt eller just få fram den här tanken, "är det en stor tomt"

Det gula huset ger mig en stark kreativ känsla.

[walkinbeauti]
0

Lägger in några bilder till för att underlätta,men ni är duktiga llihop och Fjäril väl talat av dig  i # 12 Cool

[walkinbeauti]
0

Flört

[walkinbeauti]
0

And one more Cool

[walkinbeauti]
0

Äch här kommer trisseboda,lite större än i Lönneberga socken Flört

Fdtr
0

Hmmm… skulle nästan vilja lyfta min sista fras i kommentaren och Fjärils svar till en ny tråd för att inte stoppa upp syftet med den här. Mitt svar skulle säkert bli alltför långrandigt…

Är det OK med dig Fjäril om jag gör det??

Och så ytterligare ett tillägg när jag sett resten av bilderna (jag lovar att det blir mitt sista).

När jag ser det från andra hållet känns det som en kursgård, kanske en hushållsskola med odlingar där det nu är gräsmatta på baksidan. Biten av det bruna huset som ligger i vinkel med det gula ger fortfarande inga bra vibbar medans delen som ligger parallellt med stora huset känns helt OK.

Fjäril
0

walkinbeauti, tack ( inlägg 14 )

Vilka bilder!! Blir ännu mer nyfiken nu, fram med sanningen ;)

Fjäril
0

Skapa en ny tråd och berätta vad du tänker! Fint av dig att du inte vill "ta upp trådens syfte" med annat, men det är bra att lufta hjärtat.

Skapa en ny tråd som sagt! Jag är idel öra :)

Fdtr
0

Done.

Tråden heter Övningssugen - Ett sidospår.

[walkinbeauti]
0

Nu ska jag inte hålla er på halster längre här är husets historia men det finns säkert mer som jag inte kunnat ta reda på Glad

Huset byggdes åren 1912-13 och firar snart sitt hundrade år.En man vid Mauriz Borg som ritade huset bodde här en tid och det blev även gårdens namn.Senare flyttar en häradshövding Läcke in och man drev under en tid Leksands Kommun från detta hus där jag har biblioteket nu.

Sjukhem har det inte vart och ingen skola.Men ni som kännt in att det funnits mycket folk har alldeles rätt.Både på senare tid och förr anordnades det stora fina fester både inomhus och i trädgården.Någon nämde en damm och en stenfontän finns på huset framsida så där har vi vattnet.Många har kommit och gått speciellt under häradshövdingens tid och när kommunen drevs från huset.Har en gammal hylla med glasdörrar från kommuntiden där det finns lappar fastsatta för olika blanketter.

Någon nämde även en ledstång och dom som bodde här innan hade en gammal far som behövde hantag efter väggarna för att kunna ta sig upp för altantrappen.

Sjukhem var det inte däremot har ni som kopplat läkare till platsen kännt av den veterinärmottagning som fanns i anexet när mina föräldrar köpte huset 1983.Någon skrev även att man kan har förvarat döda kroppar i anexet och att man kände sorg med det huset.Djurkroppar förvarades ibland från veterinären och sorgen är dom som miste sina djur.Även jag har djur som dött och fått lega i jordkällaren innan jag åkt till kremering så där kännde ni helt rätt med att kroppar förvarats men inte människorkroppar som jag känner till.

En bagarstuga fick någon fram och mycket riktigt i det bruna finns bagarstugan i.Huset har två extra lägenheter men det har vi byggt till själva.

Ett äldre par finns kvar på gården mina föräldrar och dom bor i en av lagenheterna och vi har inte samma hushåll då gick vi nog varandra på nervera ganska snart.Någon såg namnet Majbritt och min mor heter Ingbritt så där var det träffsäkert.

Gården är harmonisk inga hemsökelser och människor har både fötts och dött här men inte lämnat något eller jordbundenhet efter sig.Däremot finns en man nere i jordkällarna i bruna huset som ibland visar upp sig.Men han är bara trevlig och kan stå antingen i trappen eller nere i källaren.Då och då ser man ryggen på han men är en lugn trevlig man som en gång byggde jordkällarna.Jag brukar skoja med honom och alltid knacka innan jag går in och hämtar potatisen.Min mor såg en kvinna komma ut från tjänsteköket men ingen som sitter fast eller är till besvär och har inte synts till sen dess.

Grusgångar finns men ingen cirkel däremot går ena gången framför huset i en båge så man kan köra in från två håll.Hästar har funnits både i nutid och förr,jag släpade hit en häst som jag ville köpa som yngre men det blev inte populärt när jag tog in hästen i hallen då var det stopp på hästköp kan jag lova.Stall eller ladugård vet jag inte om det vart här,inget spår av det men kan ju ha byggts om så det inte i nutid syns.

Det var lite om historian bakom huset och jag tycker ni alla träffat in på mycket sen ska man komma ihåg hur mycket som är symboliskt och inte alltid lätt att tolka.Ta bara detta med veterinär och läkare,ser man en man med stetoskop tex då kopplar man det direkt till en doktor och inte veterinär så allt detta är en tolkningsfråga men ni har vart duktiga allihop och en fröjd att läsa era inlägg för jag som  bor här och vet husets historia ser tydligt hur rätt ute ni alla är.

Härligt hörrni och tack för ni ville läsa av.

Kramen på er Cool

Fjäril
0

Tack för att du delade med dig!

Summan av allt visar att alla var "på spåren" av dess historia - mer eller mindre!

Underbart, plocka in hästen i huset, haha! Ja det blev lite Pippi över det hela.

Kram och trevlig helg!!

[walkinbeauti]
0

Tack Fjäril nog var ni ute på helt rätt spår ingen tvekan.Hästen ja mor är ju hästrädd inte konstigt det blev spektakel när jag tar in en häst i hallen.Skrattande

Kram och trevlig helg på dig med Glad

Amandla
0

Skönt att få respons Glad Tillsammans var vi nära! Sen kanske det är så att man fångar in sånt som hör till hus i omgivningen, är det möjligt?

[walkinbeauti]
0

Det tror jag säkert Amandla att man kan göra.Tränade på en dold sajt för en tid sedan och då var det två smycken och jag läste av det ena "trodde jag" men det visade sig vara det andra så det kan vi Skrattande

Fdtr
0

Det som för mig är så svår är att skilja på "rena" intryck och vad man omedvetet tolkar dessa intryck till.

Tex, det fanns i alla fall en orsak till min känsla av "anonymitet" men hjärnan la sig i och ville tolka vilken slags verksamhet det rört sig om.

Hästen fanns det ju också en förklaring till även om han inte fanns  i uthusen, kanske var det istälelt ett intryck från dig jag snappade upp.

Mycket folk i rörelse verkar också stämma, precis som att alla i trakten måste ha känt till huset.

Några saker stämde med andra ord så jag blir nog kvar här ett tag till FlörtFlört

[walkinbeauti]
0

# 27 Glad Det är väl klart du ska vara kvar och jag ser ju som känner gården att ni alla fångat in mycket och detta var ju bara övning inget allvar alls.Men ni gjorde alla bra i mina ögon och det säger jag inte om jag inte menar det Flört