Ljusspridare
Visst är det rätt intressant hur samma fenomen kan uttryckas på så många olika vis. Ljusspridare tycker jag är ett bra ord för att sprida positiv energi runt sig, och uppmuntra andra människor till deras rätta väg. Utan någon som helst personlig vinning.
En sann ljusspridare för mig är en person som jag blir glad av att tala med, oavsett om jag känner den eller ej. Det är en person som lyckas säga de "rätta" sakerna som är ämnade just för mig. Det behöver absolut inte vara något märkvärdigt, inga inlärda dogmer från någon sekt eller annat samfund av något slag. Utan det är helt enkelt en människa med hjärta på rätta stället. En genuin medmänniska som inte gör så stort väsen av sig.
Idag så finns det coacher till både höger och vänster av alla de slag, och jag har märkt att vissa av dem, (inte alla), verkar läsa som ur ett manus då de skall föreläsa om det de vill försöka sprida ljus över. Det kommer liksom inte från hjärtat. Och jag har även märkt att en del som tror att de är bättre vetande - enligt vissa läror - påstår att det är bara få förunnat som kan kalla sig för ljusspridare, eller ljusbärare. Det håller jag inte riktigt med om.
En riktig livscoach, eller ljusspridare, som jag blir inspirerad av, det är sådana människor som gått igenom självaste helvetet, och sedan kommer tillbaka till livet och är ute bland folk och delar med sig av sin livserfarenhet, hur det kan vara att leva med t ex ett handikapp, kanske förlorat armar och ben, eller varit med om något fruktansvärt livsomvälvande upplevelse, och ändå kommit tillbaka till livet och försöker se positivt på det ändå. Utan personlig vinning av något slag.
Det värsta jag vet det är personer som ska vara så överdrivet obalanserat hurtiga, så det spårar ur nästan. Det är stor skillnad på att stötta någon positivt, och tråka på någon med överdriven positivitet. Alla så råkar vi ut för det negativa och huvudsaken är man försöker att övervinna det. Det är där de sanna ljusspridarna kommer in i bilden och gör skillnad för en. För är man en sann människokännare, så märker man ganska tydligt när en äkta genuin ljusspridare har passerat i ens liv. Jag har träffat på många fina genuina ljusspridare i mitt. DE finns där, utan att de gör så stort väsen av sig, eller försöker att vinna något för egen del.
TACK för att ni finns!! 
Så fint skrivet. Håller med dig..just människor som kanske varit med om saker, sorger, handikapp tex som kan sedan dela med sig ur sitt djup. Den typen av livserfarenhet kan aldrig ersättas av flåshurtig coaching, eller inlärd papegoj-peppning.
Tänkte just idag på uttrycket "the wounded healer"…det är lite av det du talar om här.
Jag har hört Ambres säga nån gång (gillar honom) "Jag är så trött på ordet andlighet, varför inte bara medmänsklighet?"
Den mänskliga erfarenheten kan aldrig ersättas av inlärda "program".
Kram
Grinda
starka människor..ja det är jättefint <3
*Kärlek & lycka*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för att du finns med dina sanna ord ormvråk *L*
Väldigt vackra tankar och ord,tack som delar med dig 
fint och inkännande skrivet, ormvråken!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så sant det du skriver
Ibland träffar man på dom människorna som sprider ett lugn, en glädje och säger saker så att man nästan får en aha-upplevelse, man lär sig mkt utav dom.
Jag skulle så gärna vilja lära känna fler kloka människor i min omgivning! Dom är härliga, ljusspridarna :)
Tack ska ni ha! 
NI säger faktiskt ganska mycket klokt härinne också 
# 1 Glömde säga grinda att Ambres är härlig att lyssna till. Det tycker jag med. Verkligen
"the wounded healer", fantastiskt uttryck. 
#8 Ja visst är han bra. Och med hjärtat på rätt ställe. Jag har sett hur tårar runnit på hans kinder av medlidande med en kvinna som hade det svårt.