Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 4030 ggr
[grinda]
0

Solens dag!

På sista tiden har jag varit helt uppslukad av symbolernas ursprung och kopplingarna mellan astrologin, religionen och makten.

Idag t ex är det solens dag…SUN-day (och Sonens dag mer om den kopplingen sen…).

Symbolerna i våra liv berättar vår gemensamma historia.

Så här har jag fattat det: Soldyrkan är mycket äldre än kristendomen, men de som sammanställde den kristna folkliga kulten till en statsreligion ( de allsmäktiga romarna) gjorde sitt eget hopkok och applicerade sin soldyrkan på den. Dom dyrkade många gudar på den tiden och solen var en av dem. Därav lade man den heliga vilodagen på Solens dag.

Kanske är det så att alla våra religioner i själva verket bygger på mycket äldre kulter…från den tiden då stjärnhimlen, astrologin och gudarna som kom från "himmelen" och vandrade på jorden…

[grinda]
0

Ur Wikipedia

"Elagabalus Sol Invictus var en romersk solgud, introducerad till Rom, under den Severiska dynastin, av den romerska kejsaren Elagabalus, som var född till överstepräst inom kulten av gudomen Baal ("herre") över Emesa (i forntida Syrien), eller El-Gabal, som latiniserades till Elagabalus."

Den oövervinnliga (invicta) solen/guden alltså.

Magi-cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dags att hedra Solens dag!Cool

Det tror jag säkert, att allt i vår kultur och våra religioner härstammar från gammal kunskap och urgamla myter och berättelser om hur allt gick till, berättat i symbolform.

Sedan har religionerna kokat ner det hela till en urvattnad soppa så vi egentligen mist kontakten med de ingående ingredienserna, vårt ursprung.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[grinda]
0

Ja så är det. Nej dessa "ingredienser" som döljer sig bakom fasaden som är mycket mer kraftfulla…har ockuperats och blivit ockult kunskap dvs ockult kunskap betyder kort och gott dold/gömd/hemlig kunskap. Men symbolerna finns överallt…det gäller bara att lära sig att Se dem.

Sol invictus och frihetsgudinna. Påminner lite om varandra?

[grinda]
0

Ännu äldre solgud/solgudar finner vi Egypten

Echnaton var den förste att införa lag på att folket bara skulle dyrka en enda gud…nämligen solguden Aton. (Låter nästan som ordet atom). Sen gick det inte så bra han dog och de gamla prästerna som var skitförbannade såg snabbt till att införa den gamla ordningen igen, de dyrkade bl a Amon-Ra (som också är en solgud)

Kungarna, faronerna och prästerna har alltid velat vara nära solen. Solen är likställt med makt!

Dags att ta tillbaka solen från dessa egotrippade, maktfullkomliga gubbar kanske?

Här är en till solkung. Franske kungen Ludvig XIV som ju kallades "Solkungen"                                 Och så Ecnaton med solen…

[grinda]
0

En till kille som hade solsymbolen som sin grej!

[grinda]
0

Här en till höjdare som i sin kampanj skulle associeras med Solen. Alla dessa affischer med Obama och solen. Det finns fler men de är så många stora bilder..

[grinda]
0

Här en till maktgubbe å solen.  Snacka om självförhärligande.

[walkinbeauti]
0

Tänk det har jag aldrig lagt märke till hur många som använder solens symbol.Nog är det självförhärligande och hög tid att ta tillbaka ursprunget.

Intressant tråd Grinda Glad

Magi-cat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så sant som det är sagt! Att SE symbolerna igen!

svastikan som förvanskades till hakkors: "Svastikan har mångtusenåriga traditioner i delar av Asien, bland annat Indien och Japan, och är alltjämt populär där. I indisk och persisk kultur är den en uråldrig symbol för solen samt Mithra. Den förekommer som heraldiskt vapen för flera japanska adelsätter. Den används exempelvis likaså inom hinduismen och den tibetanska religionen såsom lyckotecken"

ur Wikipedia

Hopiindianerna nämner i sina profetior detta med soltecknen och svastikan. När dessa används i onda syften stundar svåra tider, men även tider av rening.

Dags att öppna ögonen för den helande Solen!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen