Hantera negativitet?
Hej, alla rara människor. Jag och min man ska ha en mindre tillställning hemma, och några av våra vänner är inbjudna som tack för att de har ställt upp för oss vid ett tillfälle. En av hans vänner ska ta med sin fru, har jag fått veta nu (hon har inte ställt upp för oss, ska jag tillägga). Denna fru har jag träffat en gång tidigare, också då på en tillställning som vi ordnade. Hon har aldrig bjudit hem oss till sig. Den gången hon och jag träffades frågade hon omgående vad jag jobbar med. När jag berättade det (jag har ett ganska vanligt serviceyrke), då fnyste hon och vände ryggen till mig. Resten av aftonen ignorerade hon mig, förutom att hon himlade med ögonen eller suckade högt när jag sa något. Hon har, vad hon själv uppenbarligen tycker, ett mycket finare jobb.
Som ni kanske förstår känner jag stora obehagskänslor över att ännu en gång behöva ha den där människan hemma hos mig. Nu har de dessutom barn som de tänker ta med. Inga barn är bjudna, det kommer att förekomma alkohol på festen plus att jag har en hel del ömtåliga prydnadsvaser och annat hemma. Det är ogörligt att plocka undan alla ömtåliga föremål, dessutom hade jag tänkt förevisa hemmet eftersom vi är nyinflyttade, och det är ju inte samma sak om jag ställer undan allt. Men de ska ta med ungarna ändå, och då är det väl så (min man har sagt okej till dem).
Jag kan kuta runt med rökelse när hon har lämnat mitt hem, och jag kan meditera innan för att samla lugn inom mig, men finns det fler saker jag kan göra för att klara av vad jag hade trott skulle bli en trevlig kväll i glada vänners lag?
Hej.
Usch vilken svår sits.
Jag hade nog försökt att bjuda till och vara trevlig emot henne.
Är hon inte trevlig tillbaka så kan du ignorera henne resten av kvällen.
Bry dej om alla andra som är trevliga istället och låt inte denna kvinnan ta din energi ifrån dej.
Det är hon som mår sämst, tänk så.
Kram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, Mia. Du är mycket trevligare än jag
, min första panikslagna känsla var att strunta i henne och om hon försökte prata med mig skulle jag påminna henne om hur hon behandlade mig förra gången! Men nu när du föreslår att vara trevlig mot henne kommer jag att tänka på det här med karmaspiraler: jag är otrevlig mot dig i ett liv, du är otrevlig mot mig i nästa liv, och så fortsätter det så i liv efter liv tills en av oss bryter mönstret och gör som du säger, bjuder till och är trevlig. Ohhh, så svårt… måste JAG vara trevlig? Hahaha! Jo, jag borde nog. Antingen är hon och jag i en karmaspiral, eller så håller vi på att skapa en. Ska jag slippa henne i nästa liv är det nog bäst att jag är trevlig mot henne i helgen.
Finns det någon som har några handfasta tips på hur jag gör för att upprätthålla trevlighet under en hel kväll? (Inte supa!) Någon trevlighetskristall att gömma nånstans? Nån kvist av någon ört att bära på mig? Nånting?
Jag har en salviabunt, den ska jag bränna i huset dagen därpå oavsett hur det går. Lika bra. Hon kanske fortfarande går runt och tycker att jag är lågavlönat white trash, vad vet jag? Och det vill jag inte ha sittande i mina väggar.
Haha vilken kul tråd…ja du NeferNefer det där var knivigt…
Först och främst det där om karma.. Vi tror så ofta att karma handlar om att det du gjorde förra livet får du igen nästa, men ibland, och inte särskilt sällan faktiskt tror jag, att karmaläxan handlar om att äntligen, äntligen sätta ner foten och säga NEJ tack till negativa ting.
Det är så svårt att veta från fall till fall..en kanske måste lära sig att var mindre kittslig och bli mer tolerant medan en annan kanske måste lära sig att inte vara så fin i kanten och mjäkig.
Mias råd tycker jag var bra för att om du först är vänlig men ändå möts av samma arrogans som sist DÅ har du ryggen fri att totalt ignorera henne. Tilltalar hon dig under kvällen sätter du bara på dig masken av "stål" en perfekt sval fasad. Du har ingen skyldighet att vara personlig mot någon som inte är snäll mot dig. Tänk Margret Thatcher! Å Margret lär mig dina knep…
PS Det där med att hon kanske tycker att du är "white trash" alltså känlsan av obehag du får av att HON kanske tycker så och ser ner på dig. Jag tror att alla kan känna igen känslan av att vara ringaktad och hur ont det kan göra.
Men så är ju nu den nästan viktigaste lärdomen man kan göra är att lära sig att helt enkelt vara oberörd av vare sig ris eller ros från andra.
(Lättare sagt än gjort minst sagt) Jag skulle om jag var som du passa på att djup-dyka in i den obehagskänslan som hon väcker hos dig..helst innan festen.
Tack, Grinda!! Ja, jag ska tänka "svalt isberg" under kvällen. Margaret Thatcher och Grace Kelly, var med mig!! (Thatcher lever fortfarande, eller?) Jag kan le vänligt, värdinneaktigt, men jag behöver inte kasta mig över henne och bli bästa kompis direkt. Tack speciellt för insikten att karma kan handla om att sätta ner foten. Det behövde jag verkligen få höra!
På inköpslistan: stövlar (These boots were made for walking, and that's just what they'll do, one of these days these boots are gonna walk all over you!). Fniss!
Den låten är såå bra!
Japp! Jag ska nog tänka "svalt isberg som walkar all over henne" under kvällen ifall hon tykar sig. Fast isberget går vänligt leende, såklart. Det perfekta värdinneisberget. Allt kommer att gå så bra.
Åhh, toppen! De två bilderna ska jag skriva ut och sätta på insidan av badrumsskåpet! Skulle jag börja tappa min svala, leende attityd går jag bara och pudrar näsan (i badrumsskåpet, hur jag nu ska få plats där) och kommer ut igen, med hållning som en isdrottning!
Haha om du knör dig riktigt kanske du kan få plats…vad förvånad hon ska bli när hon hittar dig i badrumsskåpet..
Hon kommer att bli dubbelt förvånad: dels över att jag får plats, dels över att jag ser ut som Grace Kelly men ler strängt som Margaret Thatcher! (Klart jag ler strängt mot henne, hon går ju och rotar i mitt badrumsskåp, mänskan!)
Hahaha
Den var bra!
Ha ha ha, vad roliga ni är!! Bästa tråden!! :)
När jag läste första inlägget fick jag oxå en stark tanke om att "men säg nej!" I alla fall till att de tar med barnen, det var ju inte den festen ni hade planerat.. Om det inte är för sent, så kanske prata med din man om det åtminstone?
Men det är ju lurigt med artighet och negativitet och sånt. Jag har märkt att om det är nåt jag inte vill, och jag tänker på varför jag inte vill det och förklarar varför jag inte vill för nån så känns det inge bra i magen och folk börjar ofta bara hävda sin ståndpunkt ännu mer. Men om jag vänder på det och först klurar ut vad det är jag vill istället och pratar om det, så brukar det gå bättre och kännas bättre! Säga samma sak fast med positivt fokus liksom - vad jag vill ha och varför. Typ:
"Jag har sett fram emot en vuxenfest, att kunna slappna av och visa vår fina nya lägenhet och känna mig bekväm med att ha alkohol framme. Det hade varit så skönt att bara ha vuxna med på festen..och personer jag tycker om och känner mig bekväm med! Det här är vad jag verkligen vill. Vad kan vi göra nu? Går det att ordna?"
Förbered festen mentalt, visualisera hur du skulle vilja att den blir och vad du vill ha för känsla under kvällen. Ignorera verkligheten en stund och visualisera hur du skulle vilja ha den om du hade haft en trollstav o kunde skapa den precis som du ville. Hitta känslan av det och se vad för idéer och inspiration som dyker upp efter det! Kanske det kommer upp fler smarta lösningar!
Tack, Linnease! Det roliga är att nu, när jag börjat slappna av med tanken på den där människan i mitt hem, så verkar det som att de inte ska komma alls! Kanske jag skickade mentala bilder av isberg till dem omedvetet, hahaha!
he he, sweeet!!! bra jobbat!! :D
Wow haha skön vändning!
Så hon kanske inte "behöver" komma nu när du gjort ditt arbete.
Håller helt med Linnea om att egentligen hade du faktiskt rätt att säga ifrån om barnen - det var ju faktiskt sagt så från början..man ska nog hellre vara ärlig än "artig" många gånger…
Synd bara nu att du inte får nån anledning att tränga in dig i badrumsskåpet
Tack, tack! Tänk så bra allt ordnar sig!
Och vad gäller badrumsskåpet kan jag ju göra det som ett litet partytrick ändå! Alltid blir jag säkert sur på någon, och då sätter jag mig där och arrangerar ansiktet i en riktigt frostig grimas och sen hoppas jag på att rätt person kommer och öppnar dörren… (och nu när jag har sagt det här kommer ingen på ÖN nånsin att hälsa på hos mig, hahaha!)
#17 Hahaha jorå men vi kommer vara mycket försiktiga med vissa skåp..
Man kan få hjärtattack av att se Järnladyn Thatcher stirra ondsint fram när man bara var ute efter att snoka lite bland dina puderdosor
JAg har inte läst de andras inlägg, kanske jag upprepar nått,,,
Jag kan förstå din oro, men samtidigt så undrar jag vad det är i dig som gör att du påverkas så av hennes sätt att agera,,
Jag kan bara gå till mig själv för att kunna känna känslan av att inte vara god / bra nog i andras ögon,,
Vissa människor kan lukta sig till dålig självkänsla och gottar sig i den enbart för att de själva känner sig bättre, när någon annan förminskas.
Medvetet eller omedvetet så väcker vi varandras inre i våra möten. En del gör det mer andra mindre, en del gör det medvetet och andra gör det omedvetet.
Stärk dig och känn dig hemma och trygg i din egen kropp, i ditt varande, i ditt eget hem. Se på henne som en osäker och osjälvständig varelse som behöver trampa på andra för att höja sig själv.
Det om något är Dålig självkänsla!
Skaka av dig obehaget & sträck på dig för det finns bara en av dig! Och du kan aldrig vara något annat än det.
Låt sen henne vara så som hon är
,,,, Problemet ligger helt där Hos henne och är inte ditt.
Rore: det är inte första gången under min korta tid på iFokus som jag slås av din klokhet. Tack! Nu har just det här problemet löst sig kemiskt, så att säga, men det skulle ju kunna återkomma, och då ska jag tänka på dina ord 
Man skulle med all rätt kunna undra varför jag bryr mig om hur andra behandlar mig. Då måste jag genast säga att oftast bemöts jag mycket bra av människor (i vissa kretsar även med viss respekt, tro det eller ej, hahaha!), men då och då träffar jag på någon som ger mig den här behandlingen som just den här kvinnan gjorde, dvs tydligt visar att jag är mindre värd på grund av att jag har ett vanligt serviceyrke. En god vän (ja, faktiskt, god vän!) sa rent ut till mig att han tyckte att jag skulle ta ett finare jobb, för folk i "arbetarklassen" (som man enligt honom tillhör om man har liknande yrken som mitt, och inte mig emot. Måste man prompt peta in folk i klasser så ser jag gärna att man sätter mig där) det är folk som- och nu citerar jag ordagrant- "inget kan, inget vet och inget vill". En del människor har sån trist attityd. Men då är jag glad att få veta det genast, så jag kan koncentrera mig på folk som har lite mer mellan öronen.
Skönt att det löst sig
.
Ja, det är trist när människor måste placera in andra i mallar/fack, för vad som anses vara bra/inte, ,,,
Instämmer med både #19, #20.
Jag tror vi alla någon gång emellanåt måste slåss med dels omvärldens status-tänkande och dels med vår egen inre osäkerhet. Jag har gjort saker som andra skrattat åt…visst känns det, men som sagt styrkan kommer av att man skalar bort onödiga rädslor för att bli dömd av folk som ändå bara är ytliga.
Folk som delar in vänner och bekanta i hierarkier kan göra det bäst dom vill..men mig kan dom glömma. Håller helt med dig…man har inte tid med sånt larv. Alltså allvarligt talat, jag har radar på sånt…statustänket alltså, känner lukten direkt…ryyys. Finns i kulturkretsar också..hahah ibland är det som ett skämt vad folk ska tävla med varandra.
För flera år sedan nu så bodde jag i ett bostadsområde där folk tävlade med varandra vem som inredde finast och vem som hade finaste tomten, dyraste bilen etc. Jag var den fattiga bohemen som inte brydde mig särskilt mycket..även om jag gillade att påta i jorden. Jag var inget hot s a s men det hände att jag blev klappad på huvudet av en å annan som ville hävda sig på min bekostnad…Hade det hänt idag hade jag sagt nåt giftigt men då skrattade jag bara med och låtsades att jag inte märkte av övertrampet och översittartonen.
Ibland behöver man säga ifrån. Även om man kan tänka ja han eller hon är nog bara osäker så kan dessa "osäkra" människor behöva strykas lite mothårs - det mår dom nog i slutändan bara bra av!
Oj, ja sådana människor har jag ofta träffat på faktiskt… trist att döma utifrån arbete osv.
Men jag tycker att du ska inte koncentrera eller knyta din energi till henne när hon kommer. Fokusera på dom som älskar dig och dom som du har kul med. Annars kommer hon att dränera dig på energi om du fokuserar på henne.
Förhoppningsvis inser hon till slut att det är hon som är "utanför" och vill komma in i gemenskapen, och att hon tänker till.
Själv är jag förtidspensionerad och blir ofta bemött med att uppfattas som "mindre värd". Men när jag berättar att jag målar, skriver, dikter, fotograferar och kan se saker, haft konstutställning, fått dikter publicerade. Då lyser deras ögon upp igen. Trist att det ska vara så, men jag tror det bottnar i osäkerhet hos människor.
Jag kan dela med mig av ett knep som jag brukar använda när jag träffar människor som tar energi.
Om jag står och pratar med den personen så föreställer jag mig att jag är en FÖN (haha, låter säkert komiskt) som blåser på henne.
Alltså blåser bort all negativitet som kommer emot mig.
#24: det var ett jättebra tips! Fast då kommer jag att modifiera fönen lite (det finns säkert fler inställningar på den, om jag känner fönar rätt). Jag vill ju inte blåsa över negativitet på någon oskyldig förbipasserande. Så fönen får passa på att förvandla negativiteten till ljus och fin energi.
Nästan så jag får lust att kuta ut och leta upp en riktigt sur person genast, så jag kan föna lite!
hihi Full fräs…
Du har fått fantastiskt fina och bra råd här. Jag vill bara lägga till lite jag med 
Det är DITT hem (ja ja din mans oxå förstås
men vi glömmer honom en lite liten stund). DITT hem. DIN bjudning. HON kommer för att hennes man är bjuden, inte för att HON är bjuden. Det vet du. Och viktigast - Det vet HON.
Du kan inte ändra på henne. Du ändrar på ditt sätt att se på henne istället. Hennes yttre värdering av dig och det som är ditt är precis bara det. EN yttre värdering. Det är ingen sanning. DU har mängder med andra människor som du faktiskt bjudit (hon har bara råkat bli medbjuden eller hur) och som faktiskt gillar dig.
Var trevlig men ägna henne enbart den tid som värdinnerollen kräver i sitt minimum. Här kan du faktiskt säga till din man att agera värd. Det är ju han som sagt ja till henne och barnen.
Men framförallt var trevlig den lilla stund artigheten kräver att du ägnar henne tid. Inte så mycket för hennes skull utan för din egen. Håller du huvudet högt och agerar som en vänlig och positiv människa så står du fläckfri. Om hon är elak så tillrättavisa henne milt MEN bestämt. Det tar ordentlig skruv. Återigen förlir DU fläckfri.
Lycka till med bjudningen och se pådig själv med stolhet. Du öppnar dig och ditt hem för en mängd människor. De väljer att komma för att de gillar dig och din familj.
Förresten, om du har någon nära väninna som kommer på festen så ta hjälp av henne. Be henne om stöttning. Det är aldrig fel att be en vän om hjälp. Kanske du har fler som kommer som kan hjälpa dig litegrann.
Lycka till och njut av din bjudning.
Sanne
ps
Hmm… av någon anledning så är jag glad att det inte är jag som är HON… 
ds
Jag är glad. Är du?
Jag vill bara lägga till en sak…Ibland kan vissa kvinnor göra ner andra kvinnor helt enkelt för att dom känner sig hotade. NeferNefer, det går inte att undvika att märka att du är en person med utsrålning. Kan det helt enkelt inte vara detta som hon inte klarade av…och så försökte hon finna något medel att höja sig över dig, och då fick det bli vad du arbetar med som blev "medlet".
Människor med stark utstrålning väcker ibland avund.
Uch tråkigt när man råkar ut för dumt folk med en gruvlig avundsjuka som gör att dom till varje pris måste hävda sig och sätta sig på andra i sin väg att nå framgång.Blev alldeles nyss utsatt själv för en sk medial attack men den personen ska inte få ta min energi utan jag vet vart jag står och gör mitt så gott jag förmår det är allt vi kan göra.
Man kan också bygga upp ett beskydd i ljuset,en bubbla fylld med ljus kring ens egen kropp.Att inom denna bubbla råder bara positiva energier och eventuellt negatvia som kommer stöter mot ljusbubblans vägg och far ut i universum igen.Har nyss skapat dena bubbla kring mig då jag känner av denna negativa energi som är riktad från ett håll.Men jag sänder aldrig tillbaka något negativt till nån utan låter universum ta hand om det och lösa upp till rent ljus igen.
Ljus och kärlek till dig 
Howliten: du har helt rätt. Ännu ett gott råd att lägga till min lista! Tack 
Grinda: vad söt du är! Tack!!
Walkinbeauty: så hemskt! Och så dumt gjort av den som skickade attacken. Låtom oss bubbla på!! På tal om att låta universum sköta om negativitet så läste jag en bok i våras om eller av en vis man, som så fort han råkade ut för otrevliga människor sa till de högre makterna att han lämnade över ärendet till dem, de fick ta hand om situationen. Och det gjorde de. (Varför kommer jag aldrig ihåg sånt när det är min tur att råka ut för dessa människor? Nå, det kanske var tur, för annars hade den här tråden aldrig uppstått!).
Måste bara få säga att detta var en uppfriskande och lärorik tråd. När jag ser såna här trådar med såna här kloka råd från människor, så känner jag själv att vi människor är mer lika varandra än vi är olika.
Man kan lätt känna sig ensam ibland med sina funderingar och upplevelser och tro att man är "annorlunda", "speciell", kanske lite "utanför"…
Det är i såna lägen lätt hänt att man (jag) fokuserar på det som skiljer en från "andra", än det som förenar. Idag vill jag fokusera på det som förenar, så tack alla! 
#31 Jaaa nu kan jag tack vare dina ord få anledning att lägga in ett litet videoklipp från George Carlin där han talar om sånt som gör oss lika…den är så charmig han rabblar allt sånt smått å vardagstramsigt som alla kan känna igen..tex hur man för att dölja att man pratat lite för sig själv börjar småsjunga för att skyla över…och andra små egenheter vi människor har för oss - riktig gulligt faktiskt…tycker jag.
#32: hahaha! Vi människor är nog rätt fåniga egentligen! Charmigt fåniga.
Eller hur! charmigt fåniga

#35 Scared666! Kul att du säger så (killar hajar såna här grejer)…för det tror jag med. Men många tjejer/kvinnor fattar inte att dom väcker sådan känslor hos andra och får t.o.m. dåligt självförtroende på kuppen - det är så synd. *Fniss* hör ni det alla som anar att det kan var så men inte vill verka förmätna nog att våga tro att det är DET som kan vara problemet
Fniss! Tack, raringar, ni är alltför söta! 
Nå, om det är så, så hoppas jag att den här, och alla andra, otrevliga (läs: osäkra, om det nu är det som är fallet) tjejer kommer över det och mår bättre i sig själva. Det är synd om de ska slösa bort ett liv på att gå runt och känna att de måste försvara sina positioner genom att trycka ner andra.
Åhhh… jag ska nog bli hippie! Gå runt och predika kärlek! (Och på rasterna sitter jag i badrumsskåpet. Man vet aldrig så noga, det kan ju trots allt vara bra att ha ett mentalt isberg i reserv).
Keep the iceberg NeferNefer, you might need it sometimes! (Bra låttext förresten till dig när du spelar på gatorna i ditt nya hippieliv)
Åh, Grinda, du och jag kan spela ihop på gatorna! Du får sätta melodi till den här texten (hahaha, lycka till!!), jag plockar fram tamburinen och du hittar en gammal hatt att samla mynt i, och sen drar vi ut på världsturné!
Keep the iceberg
NEFERNEFER
You might need it sometimes
GRINDABABY-YEAH!
Som ett isberg så svalt
MARGARETTHATCHER-PEACE AND LOVE
You might also need a fön you know
GRACEKELLY-HEAVY!
Makin' snow cones of the iceberg,
Hiding in a closet, waiting for the otäcka gäst to rota in the skåp
Then it will be LOVE LOVE LOVE
And snow cones in her face. CHA-CHA-CHA!
(Som ni alla förstår så är jag ingen singer-songwriter. Hade jag varit det hade jag svultit ihjäl för länge sen. Jag är tvärtom rätt så välmående!)
Hahaha du är för rolig Nefer
loggade ur… fick gäster..loggar in å får se värsta sångtexten - en sing and song writer helt klart.
"GRACEKELLY-HEAVY!"
"Hiding in a closet, waiting for the otäcka gäst to rota in the skåp" Hahaha!
Nu förstår jag ännu mer varför din granne känner sig lite intimidated yeah!
Jag åker gärna på turne..jag har faktiskt spelat på gatan en gång, sjöng och spelade så glatt tills polisen kom och körde iväg oss det visade sig att där vi stått utanför riksdagshuset (bra eko vid tunneln) att biskoparna hade möte och de uppskattade inte våra låtar med vissa profana texter som inte passar sig i såna sammanhang hahaha ja det var tider det…skulle gärna pröva å bli lite pinsam igen.
Kram kram till roliga Nefer!
#32 Haha, ja det klippet med härlige George Carlin är så himla "spot on"! 
ni är för sköna.. :D
#42 haha eler hur! Ja tyckte det passade så bra in på vad du skrev 
#43 Dito!
#43: du kan följa med på turnén! Kan du spela nåt instrument? Annars kan du ju alltid dansa lite vackert hippie-expressionistiskt. Det blir pricken över i!
Grinda: du har sannerligen oanade talanger! Sjunga på gatorna, och det där med biskoparna hade jag satt direkt på mitt cv om jag var du! Inte alla som kan få ett helt gäng biskopar ur fattning på en och samma gång! 
ha ha gärna, jag har alltid velat va hippie! kan plinka några ackord på gitarren o skutta runt o sjunga andrastämmor!
# 46 Jamen dåså.. Ön:s lilla hippie trio!!
#45 hehe Att få biskoparna irriterade var inte så svårt..är inte helt säker på att det är någon tyngre merit på min CV;)))