Certifierade medier
Det där med certifikat är ju en bra tanke i grunden. Men det blir ju så fel om det inte betyder något i slutänden.
Alltså, det är ju inte längre ett "kvalitetsbevis" om personer som kanske är mindre lämpade som medier kan få certifikat. De må vara duktiga på det mediala men mindre duktiga på att möta sina medmänniskor.
Vem är det som ställer ut certifikat? En speciell förening eller personen som man lärt av? Finns det flera olika ställen att bli certifierad av? Är det olika krav i så fall för att bli certifierad?
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Intress fråga du tar upp - för så känner jag också ibland. Och det jag fastnade för var din mening "De må vara duktiga på det mediala men mindre duktiga på att möta sina medmänniskor."
Nu är det här något jag funderat över mycket tidigare och inte enbart gällande medium - utan även t ex läkare, dom som jobbar på soc t ex o ska prata med struliga ungdomar, oroliga föräldrar, personer som har det jobbigt på andra sätt.. man kan ju vara en otroligt duktig person som gör allt rätt teoretiskt o praktiskt men har svårare för att ta andra människor, att känna av och anpassa sig. Det är ju också en viktigt egenskap.
Nu har jag ännu inte träffat på något medium som inte kan det (ta folk på rätt sätt) - men frågan är helt klart intressant. Och nu absolut inte på något negativt sätt utan man kan prata om det på ett positivt sätt.

När man arbetar som medium är det av väldigt stor vikt att man kan bemöta människor och förstå deras känslor och situationer, framförallt så ska vi kunna hjälpa på ett bra sätt. Personer har hört av sig som har blivit utskällda eller blivit bemötta på otrevliga sätt av medium under både kurser och sittningar och lämnat dem ledsna och förvirrade, så får man bara inte göra anser jag. Vi som arbetar med det här har under livets gång fått en massa hårda prövningar genom olika händelser för att vi idag ska kunna förstå, bemöta och hjälpa våra medmänniskor. Som mandymoo skriver så gäller det också i andra yrken som lärare, socialarbetare, kurator, läkare o.s.v. Även om man har ett papper på en utbildning betyder det inte att den personen kan bemöta och hjälpa på det sättet som egentligen krävs. Annars tycker jag ändå att syftet med ett certifikat är bra och det händer inte glädjande nog att det är många som missbrukar det. Jag vet inte hur olika kraven är för certifikat men kolla med Ramsbergsgården, Iris Hall, Terry Evans t.e.x som ger ut dem.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
#2 Apropå av ingen anledning vet du vad som hände med Elisabeth Lange från det okända???En helt fantastisk människa med värme och humor.Jag saknar henne faktiskt på tv.
Elisabeth valde att kliva ut tv rutan då folk (skeptiker) ringde hem till henne & var otrevliga, spred lögner om hennes person mm på tv+ forumet.
Som vissa har sagt, det är jätteviktigt att medium (men även läkare, psykologer och alla yrken som egentligen hanterar människor som inte mår bra) kan kommunicera med människor och lyssna. Behandla folk med respekt. Distansera sig till de problem som uppstår men fortfarande vara öppen och lyssna. Bara för att man har kunskap betyder inte att man kan använda den rätt. :)

#4 Hon har berättat för mig att hon valde att sluta för att det blev för stort, hon trodde inte att det skulle bli en sån popularitet på en sån liten kanal bl.a. Hon ville inte heller delta i programmen från början. Men det är synd, jag saknar också henne i serien =)
Elisabeth
Jo Elisabeth det där stämmer också, men det fanns även med den baksidan jag berättade om.
Hon mår bra iaf. ;)

#7 Ja det stämmer med =)
Elisabeth

Jag har absolut stött på ett medium som va minst sagt obehaglig och oförskämd….så jag tycker INTE att han borde fått certifikat! Det obehagliga är att han jobbar med Reike healing

Du har inte nämnt något namn (vilket är hedervärt) men jag blir nyfiken på vad det är som du har upplevt.
På vilket vis var det här mediumet obehaglig och oförskämd? Kan du ge något konkret exempel på vad han har sagt och/eller gjort?
Varför tycker du att det är obehagligt att han jobbar med reiki healing?
Varma hälsningar/Perla

Jag vill inte gå in på det närmre för personen nekar och hotar att stämma mig. Iofs omöjligt…men jag orkar inte. Vill man veta vad han gjort kan man gå in på mediala.se och läsa under tråden "varning", och vill man veta vem kan man kontakta mig. Att det va obehagligt att han jobbar m Reiki är för att det är en sån närkontakt med folk…jag är orolig för ev sexuellt utnyttjande.
usch…det där låter obehagligt! men appropå läkare ….jag jobbar själv i vården och kirurger är ju inte alltid experter på "BEDSIDEMANERS" men min erfarenhet är ändå att människor har en helt obegriplig anpassningsförmåga. De som får en läkare som kanske inte är så socialt begåvad brukar alltid lovorda hur skicklig läkaren är, de som får en socialt kompetent läkare lovordar honom / henne för hur rar människa det verkar vara. Det tycker jag är fantastiskt. Tyvärr händer det ju att en del läkare gör bort sig rejält och sårar någon oerhört men det är i min mening ganska ovanligt. Personligen önskar jag mig framförallt en skicklig kirurg om jag ska bli opererad. Jag har nog lättare att förlåta ett dåligt uppförande än en misslyckad operation.