Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 1704 ggr
[Evangeline90]
0

skönhet?

Låg och läste nåt konstigt i en bok om naturväsen där en av dem, vattenanden skulle ha sagt att skönhet i vår bemärkelse skulle spela stor roll i framtiden och det ansågs som något positivt, och att det i framtiden kommer bildas två grupper, en vacker grupp och en ful grupp av människor, samt att vackra människors andar är ljusare- asså, jag blev så förvånad! Jag bara tänkte- hur kan skönhet som är ett så subjekt ord och så kullturellt spela så stor roll inom det andliga.

Nu vet jag förståss inte om det är så på riktigt. Så därför är jag tvungen at fråga:

1. Hur definierar andevärlden skönhet?

2. Hur stor betydelse har skönhet/utseende i andevärlden?

3. Hur avgör man i andevärlden vem som är vacker resp. ful? (om det nu finns sådana begrepp)

4. Är det inte väldigt fult och orättvist och diskriminerande oxå i andevärlden, att påstå att någon är oattraktiv/ful?

Kanske konstiga frågor; men referensen till mina funderingar hittar ni i boken som jag nyss läser: http://www.bokus.com/bok/9789197416931/naturandarna-och-vad-de-sager-intervjuer-med-17-naturvasen-formedlade-genom-verena-stael-von-holstein/

Lupin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hhhmm, tycker att det låter väldigt konstigt för alla har väl olika tycke och smak på vad man uppfattar vackert och inte.

Hoppas att någon kan ge dig ett svar.

www.vovvensdagis.se

[NeferNefer]
0

Jag tycker också, rent spontant att det låter märkligt. Jag har förvisso inte läst boken, men när jag får höra det här är det inte direkt så att jag grips av en våldsam längtan efter att köpa den heller… Jag hoppas innerligt att det menas den inre skönheten, och att den kommer att  manifesteras tydligare än tidigare! För mer av den här ytliga utseendehetsen är precis vad vi INTE behöver. Skulle slutsatsen vara att ju vackrare en person är, desto andligare är den? Fullständigt vansinne.

Dessutom har jag svårt att tänka mig att denna tillfälliga fysiska hamn säger det minsta om hur vacker eller ful min själ är.

Men jag kan ju ha fel. Jag inväntar ivrigt fler synpunkter, gärna av fler som har läst boken.

[Mastre]
0

Jag kommer att tänka på Edgar Cayce som en gång sa om en kvinna med ovanligt vackra händer att hon i ett tidigare liv använt dem med stor kärlek även när hon gjort väldigt smutsigt och obehagligt arbete.

Skönhet är inte helt subjektivt, vi tenderar att finna symmetriska drag mer attraktiva än osymmetriska.

Detta sagt, så stämmer påståendet ovan inte riktigt med min världsbild… Vad jag förstår är alla "själar" eller vad man vill kalla dem perfekta som de är, och det är bara en liten del av detta större jag vi fokuserar i en människokropp för att experimentera och uppleva med våra sinnen. Oavsett vad vi har för oss som fysiska varelser är vårt större, andliga jag alltid "ljust".

[Evangeline90]
0

Jag tyckte också att det lät väldigt märkligt när jag läste det. Jag var tvungen att läsa det många gånger för, som man säger, läsa mellan raderna, men jag kunde inget annat än att tolka det bokstavligt som yttre skönhet. Kanske jag borde skriva upp vad det stod:

"Människorna kommer allt tydligare att dela sig i två grupper, de vackra och de fula. Skönhet kommer i framtiden att bli en nödvändighet av stor betydelse. Den kommer att träda fram ur det abstrakta, som ni betraktar det idag, och bli en del av livet. Livet kommer inte att vara endast för det yttre skenets skull som man klär sig vackert, utan skönhet kommer att bli en nödvändighet i sig själv."

Från frågan: Hur kommer människor att hamna i den ena eller den andra gruppen:

"Genom oupphörligt strävande. Dessa människor kommer i den ena gruppen. De som inte oupphörligt strävar kommer i den andra gruppen. Under viss tid kan man naturligtvis kunna gå från den ena gruppen till den andra."

"Den första gruppen känner man igen på deras SKÖNHET. Skönhet innebär att människor verkligen GÖR SIG SKÖNA i sina YTTRE kroppar. De måste förstå skönhetens betydelse och nödvändighet i ett liv på jorden. Framtida generationer kommer helt enkelt att bli vackrare, oxå till det yttre." /sagt av vattenanden kallad Echevit genom Verena von holstein.

I mina öron låter detta helt absurt. Som att man skulle ligga steget före i andlig utveckling för att man plastikopererar sig eller nåt sånt. Nu vet jag förståss inte hur Verena tolkade detta, eller hur sanningsenligt det är, men jag blev nästan förbannad.

[NeferNefer]
0

Är det inte så, när man kanaliserar, att budskapet liksom filtreras genom en själv? Eller har jag fel? För i såna fall kan det ju vara så att Verena tolkat något utifrån sin egen uppfattning.

Jag har svårt att tro att naturväsen skulle säga att människor kommer att delas upp i en grupp med mer värda (vackrare och andligare) och en grupp med mindre värda (fula och oandliga). För det ligger ju onekligen en värdering i de här uttalandena, varför annars dela upp i dessa grupper? Usch, det är obehagligt att ens tänka i såna här termer. Alla är vackra och värdefulla, på sitt eget sätt, fast vi har kommit olika långt i vår utveckling. Det är ju det som är det fina: det finns såna vi kan lära oss av, och det finns såna vi kan vara (bra eller dåliga) exempel för.

[grinda]
0

Så dumt. Nej som NeferNefer säger det där har nog filtrerats genom Verenas egna idéer.

[Evangeline90]
0

Finns det något medium med andekontakt eller änglakontakt som genom denne skulle kunna besvara frågorna i #0 ?

[NeferNefer]
0

#7: Andar och änglar, eller rättare sagt, de som befinner sig på andra sidan har ingen kropp. Fysisk skönhet är en jordisk detalj.

[walkinbeauti]
0

# 7 Kan genast säga det min guide sa /.Det ni redan vet så kommer skönheten innifrån och detta tänket kommer ur den fysiska världen icke från naturandar.

Ni kommer inte att ställas mot varandra för att dömmas av ert yttre,det ni kommer att finna är den sanna skönheten och den bär redan er ande på,den renaste skönhet är er andes ljus icke i dom yttre attributen./

När jag läser detta tror jag det handlar om en kvinna som antingen själv är missnöjd med sitt utseende eller att hon stör sig på andra,man blev bara arg av att läsa dom raderna ur boken för alla har ju samma värde ovasett hur vi ser ut.Sånt där skrämmer ju bara upp och känner en person att han eller hon inte duger till då har man sårat den människan rejält genom att skriva sånt där.

[Evangeline90]
0

Tack för svaret. Det var mycket insiktsfullt. Jag förväntade mig inget annat svar eftersom jag inte tror att andevärlden skulle tycka tvärt om men det kändes gött o höra ändå. XD

Det är den innre skönheten vi borde fokusera på, ej det yttre. Det har jag alltid trott på.

linnease
0

Hm, jag tycker det låter som en ganska träffande beskrivning på stora delar av verkligheten som den är just nu.. Energier i massmedvetandet just nu, tolkat genom den personens språk och världsbild som skrev boken.

Att va snygg verkar vara viktigare och viktigare för många!  Kan tänka mig att det inte alls var samma fokus på det för 20 eller 40 eller 60 eller 100 år sen som det är nu - och det visar ju inte så många tendenser på att minska för tillfället. Värsta skönhetshetsen, kanske för att många tror just så - om jag blir snygg kommer jag bli lycklig och få allt jag vill ha.

Tanken om att vackra människor har ljusare själar kan jag lätt tolka om i min egen världsbild och mitt språk såhär:

Ju mindre motstånd man går och bär runt på och tänker på (med andra ord, ju mer man är i ett tillstånd av flow, lycka, inspiration, uppkopplad), desto mer strålar man, desto mer hittar man flowet och vägarna dit man vill, desto lättare går allting, desto friskare, vackrare, energifullare blir kroppen, och desto mer resurser av alla slag får man tillgång till!

Och tvärtom, ju mer man grubblar, oroar sig, iakktar orättvisor, slåss mot omständigheter - desto mer sliten blir man!

Mindre motstånd -  'lättare själ' - man blir vackrare!

Mer motstånd - tyngd och disconnectad - man blir sliten, gammal, och ful!

Så iakktagelsen i boken känns för mig korrekt, fast orsaksföljden har de tolkat bakvänt - det är inte skönhet som är orsak till ett liv i flow - utan ett liv i flow och inspiration leder till mer energi, utstrålning, resurser och skönhet (om det nu är det man önskar - när du hittar flow hittar du allt som du önskar!)

♥ Linn

[kvasthilda1972]
0

Jag svarar så här… I min verksamhet ger jag en sk angelstyling där jag jobbar med ärkeängeln Jophiel som hjälper oss att ta fram och se vår inre och yttre skönhet vilket är olika för var och en av oss så när jag ger en sådan styling låter jag Jophiel jobba genom mig att ta fram klientens egna skönhet eftersom alla har vackra ansikten och Jophiel hjälper mig att framhäva skönheten tex vackra ögon osv

Som samhället ser på saken är Att vara hälsosam och ta hand om sin kropp ger ett vackert utseende och visst är det så att attraktiva människor behöver inte kämpa lika mycket att bli framgångsrika som dom som inte tar hand om sig och däremed blir utsatta för kränkningar och diskriminering…Det gör inte människan lycklig och det är ju lycka och frid änglarna önskar för oss…!

Det finns ingen som är ful eller oattraktiv i änglarnas ögon, alla är vackra och alla är unika i sin skönhet och det är den jag tar fram i en angelstyling…

fri
0

Den här diskussionen är vad jag kallar att ha urskiljning, mycket viktigt !
Skulle det gudomliga tala på det viset ? Absolut inte ,enligt mig !
Det är allt bra med förnuft och urskiljning ibland !Glad

Det är inte att ta för givet att rätt energier talar alltid och den som tolkar kan även blanda in sitt eget, därför är urskiljning viktigt när vi sköljs med information om hur allt är.

Däremot känns det som walkinbeautis guide förmedlade sant, tycker jag ! Bra att ta upp såna här saker och bra att du reagerade Evangeline90 !

fri

[grinda]
0

"Och tvärtom, ju mer man grubblar, oroar sig, iakktar orättvisor, slåss mot omständigheter - desto mer sliten blir man!"

Jag vet inte om jag håller med dig där…

Skönhet för mig är människor som tar sig ur bekvämlighet och trygghet. Visst kan det innebära att personen blir sliten…men skönheten består…

En sådan vacker kvinna och hjältinna är  i mitt tycke Annie Besant. Hon var teosof och mystiker…men också en kvinna som vågade trotsa den tidens förtryck av kvinnor och barn..hon vågade gå emot religiöst förtryck och fick betala ett högt pris för det, hon förlorade rätten till att ha hand om sin dotter.

Kvinnor arbetade under svåra förhållanden utan skydd Annie reagerade över den enorma orättvisan och tog strid.

Lite kort text om orättvisan först:

"När arbetsgivarna dessutom började att anställa kvinnor och barn för att arbeta i fabrikerna sjönk lönerna ändå mer. Fördelarna för arbetsgivarna var ju uppenbara eftersom kvinnorna erhöll en halv manslön, medan barnen fick en halv kvinnolön. Lagen gällde även arbetsgivarna, men trots att det finns historiska belägg för förföljelser av tusentals arbetare, så finns det inte ett enda dokumenterat fall där arbetsgivarna blivit fällda i domstol för brott mot lagen."

(…..)

"Efter en lyckad agitationskampanj genomförd av den ledande kvinnliga fack föreningskämpen Annie Besant utbröt strejk bland de kvinnliga arbetarna inom tändsticksindustrin i juli 1888. Utan strejkfonder och utan strejkorganisation lyckades man med stor hjälp från allmänheten tvinga arbetsgivaren till avsevärda förbättringar efter två veckors arbetsinställelse!"

Det är för mig hjältedåd och sann skönhet. En kvinna som betydde oerhört mycket för sin tid…

[NeferNefer]
0

#14: Annie Besant, en av de stora hjältarna. Även begåvad med gyllene tunga, kunde trollbinda en publik totalt under sina föreläsningsturnéer. DÄR kan vi tala om skönhet! Andlig, medmänsklig och vis skönhet.

[grinda]
0

#15 Nu blev jag glad…en till som gillar Besant!

linnease
0

#11  ja, skönhet är ju grymt subjektivt! :) När jag läste texten ur boken tolkade jag det utan att reflektera så mycket som att de menade det rent fysiska utseendet, och definitionen 'vacker' ungefär som bilden i massmedia av skönhetsidealen just nu - filmstjärna på sin fysiska topp nånstans mellan 17 och 25 år..

"Och tvärtom, ju mer man grubblar, oroar sig, iakktar orättvisor, slåss mot omständigheter - desto mer sliten blir man!"

Jag vet inte om jag håller med dig där…

Skönhet för mig är människor som tar sig ur bekvämlighet och trygghet. Visst kan det innebära att personen blir sliten…men skönheten består…

Hm, jag menade det inre mentala tillståndet. Liksom vad Annie Besant gick och tänkte på - om hon fokuserade mera på vad som var fel och var i ett tillstånd av inre motstånd, eller såg vad som var fel men sedan vände om och började fokusera på möjliga lösningar. Utåt kan det se ut som hon slogs mot orättvisor, men inuti kanske ändå hon gick mycket med sitt hjärta, med flowet, med sina ideer och inspiration och framåt till lösningarna?! (Verkar varit lite av bådadera om man gissar utifrån resultaten hon fick)

[grinda]
0

Jag förstår vad du menar..men håller kanske ändå inte helt  med dig.Tungan ute

"(Verkar varit lite av bådadera om man gissar utifrån resultaten hon fick)"

Jag antar att du syftar på det att hon miste vårdnaden om sin dotter…att det skulle visa på att hon kämpat "mot" och inte varit i sitt hjärtas flöde…nåt sånt…

Gör det lite lätt för mig å kopierar ur Wiki:

"Mest känd är Annie Besant, som 1874 lämnade sin make, en anglikansk präst, och samtidigt också kyrkan, för att förena sig med radikala fritänkare i kamp mot sociala orättvisor och religiöst förtryck. Hon åtalades enligt lagen om obscena publikationer sedan hon gett ut den amerikanske läkaren Charles Knowltons skrift om preventivmedel, The Fruits of Philosophy, or, the Private Companion of Young Married People. Åtalet gjorde skriften till en oerhörd försäljningsframgång; bara under rättegångstiden såldes 125.000 exemplar. Annie Besant frikändes, men förklarades vara olämplig som mor och fråntogs vårdnaden om sin dotter"

Hennes kamp för kvinnors rätt till preventivmedel  ledde alltså till att hon blev anklagad för "obsceniteter" och miste vårdnaden om sitt barn.

Det är inte alla förunnat att leva i flow när man följer sitt hjärtas övertygelse…man kan stöta på starkt motstånd..ett motstånd som en mer passiv och oengagerad människa inte behöver möta.

Jag kan tycka att den new age idén om att allt ordnar sig bara man inte gör motstånd, lever i flödet etc inte håller alltid.

Men jag håller jag med dig om att folk som klagar och gnäller över skitsaker och aldrig rör sig utanför inkörda hjulspår ofta (inte alltid) saknar utsrålning…men att just , om vi nu ska hålla oss till tråden litegrann, att människor som kämpar mot orättvisor ofta kan var riktigt strålande "vackra" personer. (Vackra för sin INRE skönhet främst då)

linnease
0

Glad

[grinda]
0

Flört

yamher
0

Alla kanske är vackra men det kan finnas några som är kanske lite vackrare? Utan att för den delen häda mot er eller vår mänskliga föreställning att allt är jämlikt för alla på andra sidan.

Väsen har väll inte direkt med det att göra, och som nämns i ett svar att den sanna skönheten kommer innefrån och förstärker den yttre.

och till #8 visst har vi kroppar lika existerande som här. Du måste befinna dig i "himlen" för att uppleva det. I sfären mellan det och oss upplevs allting som aningen mer vag o diffus, det är därför det är så allmänt känt att det är formlös energi…

Alis volat propriis Oskyldig

Fantasygirl91
0

Jag tror det handlar om att människorna dömer varandra så mycket just med utseendet och kroppar… Han som skrev boken ville nog ge ett budskap på att man kanske behöver att ändra på sig.. Vilket jag själv tycker OCKSÅ låter jävligt märkligt.. Men skit i den där idioten som skriver så himla patetiska ord i en bok.