Det kanske är ett djur? En hund?
För det är två dammkorn… kanske fler. Det stora är mycket närmre kameran än "svansen".

Ser ut som en reflex från ögonen på hunden.
Sökaren.
3. Sant. Linsöverstrålning tänkte jag inte på.

Om jag sett något sådant här förut ja då tusentals gånger. Titta runt på dom olika forumen och i folks privata fotoalbum på nätet så hittar ni som sagt vad tusentals av dessa dammbilder både med och utan svansar.
Prova nästa gång du fotograferar att slå en kudde eller skaka en filt framör kameran vänta ca 30 sek och ta en bild oOch vad får du så se jo en bild med det ni kallar orb.
Orber är väldigt sällsynta på bild men då och då även om det är sällsynt så får man se dom.
En Orb är något helt annat fenomen en dessa halvgenomskinliga dammkorn.
Är man ytterligare lite avancerad och även använder en dänkflaska eller sprayflaska med den tunnaste vatten dimman ja då får man riktigt fina och färgglada halvgenomskinliga så kallade Orber.
Så dom är så lätta att tillverka själv.
Lasse

Har sett riktiga om det nu är så.Dom är mycket större o gulljusa med en aura som är lite svagare en centrum.Men en kamera är mekanik och allt kan hända.
Sökaren.
Vore oerhört intressant att se exempel på äkta Orber. Måste finnas någonstans online? Kan någon länka?
Prova på Spökbilder iFokus, där kan jag tänka mig att de har alla sorter, äkta och oäkta… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#9 Tack för tipset! (Men om någon orkar vore det intressant ifall ni länkade till foton som ni tror är äkta. Jag kan liksom inte avgöra det själv…)
#10 Fast på spökbilder finns det duktiga personer som kan det också…
Medarbetare på Chihuahua

Vad är äkta ? man får nog själv göra den bedömningen.
Sökaren.
jag tror att om man söker på google så kan man hitta många intressanta sidor om orber…både med övernaturlig förklaring och naturlig förklaring…
U R us

Om ni är intreserade av Andefotografering så finns det en del intresanta böcker om detta.
Inom spiritualismen så finns det även ett mediumskap där mediumen jobbar just med att fotografera andar.
Fanns ett flertal medium som jobbade på det viset att dom tog emot sin klient för att ta ett porträttfoto på klienten och sedan när fotot framkallades så kunde man se ngn av klientens avlidna anhörigas ansiktet framträda på fotot.
Det finns ett flertal böcker om detta med desa foton och dessa foton är i dag väldigt eftertraktade samlar objekt så du kan gå in på flera av dom stora auktions sajter t.ex ebay och söka på just andefotografier så hittar du säkert en del intresanta objekt.
Tiill skillnad från dessa luddiga så kallade Orber som bara är en rund ljusreflex så är dessa andebilder väldigt tydliga där man tydligt kan se andarna och dess ansikte och vissa är väldigt detalj rika.
Tyvärr så när New age rörelsen började med sina många gånger luddiga saker så har den gammla spiritualismen kommit i skymundan och spiritualismen handlar om att kunna ge klara bevis om att andevärlden existerar.
Så börjar man studera spiritualismen så kan man finna fantasiska resultat b.la dessa gamla fotografier som fotograferades på glasplåtar och helt omöjliga med gårdagens teknik att manipulera.
Men denna typ av medialitet är fortfarande fullt möjlig med våran mordena teknik men tyvärr är det inget medium i dag vad jag vet som utveklar just denna typ av mediumskap.
Var på en föreläsning i England om just andefotografering och där dom använde sig av Engelska polisens identifierings program av fotografier.
Där man i ett dator pogram sätter flera tusen mät punkter i ansiktet sedan så räknas avståndet ut mellan samtliga punkter.
Med detta så kan dom även identifiera väldigt dåliga bilder tagna av övervaknings kameror och denna identifikation är även godkända bevis under rättegångar.
Man tog fram ett antal av dessa andefotografier och körde i programmet och samtliga dessa andefotografier stämmde identifikationen med 91-99 % säkerhet som ligger som god marginal som bevis i en Engelsk rättegång.
När det gäller just Orber och riktiga Orber så har jag sett 3 bilder här inne på Övernaturligt under alla år som jag bedömmt som en äkta orb bild.
Men att hitta dom här inne i dag bland alla tusentals dammbilder tror jag inte blir lätt.
Lasse
Om man gör ett bildsök på google med sökord "orbs" så får man över en mijon träffar. Det säger väl något om hur vanligt det är.
själv har jag bara lyckats få tre (3) av det nära tusentalet bilder jag har på min hårddisk 

Kan tillägga att får du ett äkta orb foto så är det inte en enstaka bild.
Utan detta ljusfenomen kan du i sådana fall kunna se på samma plats i bild ruta efter bildruta tagna under flera minuter.
Har sett en bild serie på ca 20 bilder där man kan se en orb och denna orb finns med på alla bilder och då har man fotograferat denna orb från flera olika vinklar den var fotograferad rakt framifrån snett framifrån även från sidan och både från höger och vänster sida och denna orb visade sig på samtliga bilder under 20 min sedan försvann ljusfenomenet.
Kan även berätta att det finns ett forsknings centrum i Spanien som forskar just på Orber och andra fenomen och då talar vi om helt andra saker en alla dessa damm bilder vi får se här inne.
Lasse

Jag hittade en av dessa andebilder taget av då tidens medium som just jobbade med kameran som hjälpmedel för att visa att andevärlden exissterade.
För att förhindra att någon form av fusk föerkom så fick klienten gå till en fotohandlare som då märkte glasplåten med klientens namn.
Så man var alltså tvungen att ta med sig sin egen signerade glasplåt till mediumet
som fotograferade så mediumet använde sig inte av egna glasplåtar bara för att kunna ge bevis. Plus att klienten var med när sedan glasplåten framkallades.
Men så här kunde ett sådant andefotografi se ut lite annorlunda en dagens Orber.
Lasse

Lasse
Tack för informationen. Det var lärorikt och spännande att läsa om. Ska forska mer i ämnet.
DA
DA
Nu fick jag lust att visa ett foto.
Vad tror ni, är detta något över det vanliga? Själv undrar jag om det är solen som lyser på linsen, och bildar de genomskinliga "bollarna".
Till vänster om "stengrunden", så var det riktigt kyligt. På ett område av några kvadratdeciemter. Det var endast kyligt på den fläcken, en betydlig temperaturskillnad.
(hoppas det är okej att jag gör ett inlägg i den här tråden)
/Niklas

#19 ja detta är solen och ljuset som reflekteras i objektivet om du förstorar upp bilden så kan du se att dessa ljusfenomen är sexkantiga precis som bländaren i kameran är.
Så det är lluset som reflekteras inne i objektivet och bländar automatiken som speglar sig.
Ett fenomen som är väldigt vanligt med motljus bilder när du fotograferar mot ljuset.
Lasse

Någon ville se en äkta orb och hur det en sådan ser ut.
En Orb är väldigt stor och väldigt klar och inte alls ngn halvgenomskinligt rund boll.
I bland täcker dom halva bild ytan.
Förra året så när jag gjorde en stor seans i Gävle så var det en i publiken som ville bli fotograferad tillsamans med mig i pausen och då fick vi detta ljusfenomen på bilden.
Många skeptiker har sagt att vi satt upp en lampa för att få denna effekt.
Men denna bild är tagen i en lokal med ljusrör så inga lampor närvarande.
Bilden är dålig ocgh fotograferad av en mobil telefon och när fotografen sa att det blev ngt konnstigt med bilden så sa jag att vuí skulle flytta oss till ett annat ställe i lokalen och ta en ny bild och det blev samma fenomen i gen.
men efter ytterligare ett par bilder så försvann fenomenet och vi fick äntligen en normal bild.
Här är fösta bilden
Lasse

Här är andra bilden tredje bilden ser precis likadan ut men fjärde bilden så är ljus fenomenet borta.
Som sagt vad så är detta en väldigt dålig bild en mobil utan blixt och inga lampor utan ljusrörs belysning och tagit i olika vinklar och på olika ställen i rummet.
Som foto tekniker skulle jag själv sagt att ngn placerat en lampa där.
Men så var inte fallet det kan den övriga publiken på seansen intyga.
Lasse

Dom Ljusfenomen som jag fått veta är Orber har alltid varit väldigt stora och har alltid funnits i ngn persons omedelbara närhet.
I vissa fall som jag sa så har dom alltså täckt halva bildytan.
Men storleken kan variera här också.
Lasse
Spännande tråd och en fin stämning, tack alla!
Kram!
Medarbetare på Chihuahua

En Orb är ju som dom säger ett ljus fenomen av en ande. En Ande är ju energie ett ljus så visst så borde den kunna visa sig både för oss och på ett fotografi som ett ljus¨.
Så om en ande skulle vilja visa sig så tar den ju kontakt med den mäniskan den vill visa sig för och då ställer sig anden vid den personen. inte skulle anden lägga sig i en vattenpöl eller klättra upp i en skorsten eller gömma sig i ett buskage eller visa sig som en reflex i ett fönster. Naturligtvis söker den sig till personen.
Lasse
#21 #22
Ser ut som fingret på fotografen har kommit med på bild, som ser lysande ut med blixtens hjälp… Är min naturliga förklaring.

# 28 ja det var ju min första tanke hos mig med så det var ju naturligtvis det första jag tittade på när dom tog bild 2 men ingen finger framför linsen och som jag redan sa från början så rörde det sig om en mobil kamera och utan blixt:
lasse

#30 Vad bra att du fann det! Ja, jag tror det är något gott och något ljust i alla fall!
Kram!
Medarbetare på Chihuahua
17 På den tiden man använde analog film var det väldigt lätt att dubbelexponera. Det där fotot ser ut dom en uppenbar dubbelexponering.
Din orb ser ut som ett upplyst finger. Mobilkameror kan vara luriga att hålla i för de är så små, lätt att ett finger kommer med. På små kameror sitter ju även blixten väldigt nära objektivet, då blir det så. Hade kameran blixt som användes?
Dessutom fungerar mobilkameror… tja, alla kameror utom DSLR så att displayen visar det sensorn ser. Man borde mao ha sett orben i displayen på kameran. På en mobilkamera med liten skärm så är det inte säkert fingret hade märkts när det inte är upplyst eftersom bakgrunden är mörk.
Provade ni ta kort med en annan kamera? Helst en där objektivet sticker ut ordentligt.
#32 Se svaret i inlägg 29 så ser du att ingen blixt användes och att fingret inte var i närheten av linsen.
Mvh Anna
Medarbetare på Chihuahua
Även våra djur har Andliga Guider och det är det första som kommer till mig när jag ser detta,dessutom ser det ut somm fler Orber i en på svansen så det är flera djur närvarande med hundern.Damm njae det köper jag inte in denna bild.
# 21
Men vad är det då för en lampa som lyser på personerna på fotot?
Jag menar; vad är det för ljusreflexer som finns på personerna? Var kommer de ifrån? För de är i riktining från det lysande klotet
U R us
Det undrar jag oxå.
Frågan är om det inte är liknande "fenomen" som TL beksriver om i #20.
Citerar: Så det är lluset som reflekteras inne i objektivet och bländar automatiken som speglar sig.
Ett fenomen som är väldigt vanligt med motljus bilder när du fotograferar mot ljuset.
Fast denna kamera verkar ha en åttakantig bländare enligt bild.

Ja vad konstigt Woozy För denna bländare finns inte med på orginalbilden som ni kan se längre upp i tråden. Dessutom är denna bild fotograferad med en mobilkamera utan ngn bländare.
Lasse
Ja det är konstigt.

#1 Den stora svarta är definitivt en hund, de små transparanta bollarna är damm :).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag såg en orb för lite sedan. Den var stor som en tennisboll och lysande vit.
Det var första gången jag såg en och jag hoppas på att få se fler.
Hunden ser lite blöt ut i hårtopparna under munnen, kameran verkar ha blixt. vattnet dunstar och blir belyst av blixten.
det kan mycket riktigt vara en orb som blivit fotad när den förflyttar sig. allt beror på vad du har för slutar tid på kameran.
#43 Förklara gärna det närmare? Om man har kort slutartid, har man större chans att hinna få med den då? Eller mäste man ha lång för att fota Orber?
Mvh Anna
Medarbetare på Chihuahua
Hoppas det är ingen som riktigt tror detta är ngt annat än damm.
Men visst kan det vara spännande.
hehe ,nej säkert inte, men det är så uppenbart ,det är dambilder,
jag kan slå vad om det..
Mvh
Hej igen. Ja jag är också övertygad om att det är damm, ljusreflexer, vattendropper med mera med mera. (om det var mitt inlägg du (47) svarade på)
Jag menar Tarot Lasses, som jag är övertygad om är ett finger över/för blixten, vad han än säger om att det inte användes blixt.
Varför skulle annars "orben" var på just den platsen på bägge bilderna…
Ingen mening att brottas med en gris, grisen tycker om det och själv blir du bara lortig...
jag har tagit en liknande bild själv, och då hade jag mina fingrar i vägen, vilket syns som en skugga på fotot..hur kan det bli både svart och sådär ljust med fingrar i vägen?
Jag har inte blixt på min mobil (som jag tog fotot med)
U R us
Tja, Spiggens bild #30 = samma sak. Finger + blixt. Igen på samma ställe på bilden, varför är dom aldrig mitt på eller ens i nederkant av fotot..?
Ingen mening att brottas med en gris, grisen tycker om det och själv blir du bara lortig...

Att säga att en Orb är en ande är som att säga att barnens ögon lyser röda på #30 för att de är besatta av demoner (få inga ideer nu, det beror på blixten).
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som sagt vad så är det väldigt sällsynt att få se ett äkta andefoto och en äkta orb.
Här inne på forumet så har det publicerats tusentals av dammbilder folk kallar orber och jätte sorgligt att folk då missar ett äkta orb foto.
Nu i tråden spökbilder så finns en bild som jag misstänker är en äkta orb bild och ett äkta andefotografi jämför bilden och ljusfenomenet på den bilden det är en jätte skillnad på en damm bild och detta ljusfenomen som jag vill kalla en äkta orb.
Lasse
orb betyder ju klot (om jag inte har helt fel) det är ju engelskan ordet orb kommer ifrån.
så säger man orb, så menar man rund/klot
de andra bilderna med andra formationer som man kallar för orb, är ju då inte orb i ordets betydelse…
man kan kanske kalla det för något annat då de inte har någon fastsälld form..
Sedan har jag läst någonstans att även på 1800 talet fuskades det hejvilt med alla möjliga sätt att sia och i kontakt med andevärlden, så även där och då fanns det de som fuskade bara för att tjäna pengar och lura sörjande. (t.ex)
så jag tror nog att vissa "orbbilder" från den tiden kan ha varit fusk.
Och man kan ju ta en sådan bild från den tiden, scanna in den och sedan trixa lite så det blir en "orbbild"
det finns många sätt att luras på (tyärr)
Men jag tror (vet) att det går att ta bilder både på Orber och på andeväsen. Jag har själv gjort det..
och experimenterat med damm och vatten och fotograferat.
Så det gäller att veta viket som är "fusk" och inte..
det är bra att det finns riktigt kunniga personer som skiljer agnarna från vetet…men då litar jag bara på dem som kan detta med kameror, och de som kan detta med att känna av en bild..för det är nog det enda sättet att veta vad det egentligen är.
Damm och orb är lika varandra så känslan är det man får gå på tycker jag.
Bara mina funderingar. 
U R us