Ylva-insider
Torsdagen den 5 April, Insider, TV3.
Tarot-test med 100 000 kronor i potten
IT-gurun och visionären Christer Sturmark sätter 100 000 kronor på spel i säsongens sista Insider. I ett direktsänt test ska Ylva Trollstierna försöka pricka minst tolv av femton dolda boktitlar för att vinna 100 000 kronor.
Testet kommer att genomföras under vetenskapliga former och har analyserats av statistisk expertis.
Vi får hålla tummarna för Ylva och hoppas att det går bra!
Nu kommer en till gissningstävling! Hur många tror ni att Ylva klarar?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag tror hon tar samtliga 15.

Tror att hon klarar 14 av 15 möjliga
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hmmm 12 tror jag

Jag tror att det kan vara svårt att vara till 100 koncentrerad under sånna former … så jag tror inte att hon tar 12 st… men hoppas

ja vad ska vi slå till med här då…..10 stycken…

Du har inget missat Maria,det sänds ikväll!
Ylva tar 13 .Det tror jag…

Jasså är det ikväll..! hahahahah
Så snurrig är jag .. Då får jag försöka att se det då..Jag ska ringa en vän..och titta på det där.
Jag tror hon prickar 10..egentligen vill jag skriva fler, men jag fick talet 10 i huvudet..så tio får det bli. Jag hoppas naturligvis på fler. :-)
Lycka till Ylva !
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Då gissar jag på 13, men hoppas på 15 gietvis
Det MÅSTE jag se =0)
11
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.
Jag tror 12.

Jag ska inte försöka gissa men ska hålla mina tummar så hårt jag bara kan för henne.
// Å

ja jag håller med en annan här 13 titlar men å andra sidan är det oerhört svårt att via kort ta fram bla titlar
tänk er själva denna stressen på kort tid som Ylva trots allt kanske har
Så för Ylvas del hoppas jag att Hon får göra en inspelning där Ylva kan få sitta i ngr timmar utan denna stress,
önskar dig självklart all lycka och håller mina tummar "stenhårt"
visa vad du går för - vi är många som tror på dig

#14 För Ylvas del angående stress är jag inte orolig, hon stressar inte och kort tid för henne är inte heller något problem, hon tar det coolt hon =)
Elisabeth

Ska absolut titta !
För det blir ju ganska intressant att testet ska genomföras under vetenskapliga former.
Jag har tänkt mycket på att hur vanligt det nu har blivit med program som t.ex. det okända, seanser osv på TV,
det verkar som om folk har blivit mera öppna för det övernaturliga, att det finns.
Det hade nog inte gått för flera år sedan.
Så jag tycker det är väldigt positivt.

Men ni vad spännande !
Jag tror att hon prickar 11 st .

Carpe Diem
Maria Johnsson
Vad är svårighetsgraden ? Vilka titlar ? Är det personens fördel att just boktitlar? Om neutralt test ska hon klara högst 5
har en känsla om tittarsiffrorna på tv3, så kom ihåg det.
Gissar på 13

Kan alla som vill här skicka healing till att det ska gå bra för Ylva i programmet, det är ju direktsändning?
Elisabeth

Energierna kommer att bli skyhöga då hon kör igång.Tror nog att hela MediumSverige tittar på detta direktsända program och har en stark önskan om att det ska gå bra.

Ja, jag tror också att hela medium-sverige kommer att titta, och hoppas också det kommer att gå bra.
men det måste nog kännas ganska nervöst för henne….så jag håller tummarna.

Jag tror att hon får 4 rätt eller fyra fel. När programmet började såg jag en 4 framför mig hela tiden, men jag vet inte vad den fyran står för, om det har med Ylva att göra eller inte. Får väl ringa henne sen och kolla vad det är med fyran kring henne =) Håller verkligen tummarna nu och sänder en massa healing till henne!
Elisabeth

Ja,jag fick ledsnad och siffran 9. Då kan det vara 9 rätt eller 9 fel då…Nä upp med energierna

#27 Ja upp med dem!!! inga ledsna energier, bara glada och positiva!!!
Elisabeth

Ujj,vad nervöst det är nu,bara en reklampaus kvar innan vi får veta…..Go for it Ylva!!!!

#29 Jaaa, spänningen är oliiiidlig!!!
Elisabeth

Jag tror att hon klarar det!
_**/Mvh Anne

ALLA FEL
Vad hände? måste ju kolla nu vad 4:an står för!
Elisabeth

??????????????????

Precis vad var det som hände??
_**/Mvh Anne

Men helt ärligt… trodde ni verkligen att det skulle fungera??? Jag menar nu inte att jag inte tror att man kan få vägledning av tarotkorten (för det gör jag) - men att pricka in böcker på det sättet???
Men jag är snopen att det inte vart något rätt.

Ja ni,kan inte vara lätt att göra ett test för första gången,och dessutom i direktsänd TV och tillsammans med Aschberg dessutom.Jag ber om att det ska komma fram en person,som ska klara ett test nångång,det skulle kännas skönt att åtminstone en enda människa kan visa tex.Humanisterna att detta verkligen existerar.Men det kommer väl,så småningom.Jag är allt lite chockad,trodde hon skulle klara några i alla fall.Ljus och värme till Ylva!!

#35 Nej jag trodde inte att det skulle fungera men jag hoppades för Ylvas skull att hon skulle få några rätt i alla fall. Jag tror inte att man kan pricka in böckerna med hjälp av tarotkort men med bra fjärrsyn skulle det nog ha fungerat bättre =)
Elisabeth
Efter att ha sett på Insider, så fattar jag ingenting 15 fel av 15. Ylva måste ha varit nervös eller inte uppkopplad. Kan bara beklaga att hon hade alla fel. Tycker att Ylva skall ha en stor eloge för att hon ställde upp som "TAROTMÄSTARE", i detta i mitt tycke oseriösa program.
Väl mött/Roger
Jag var närmast, det kan ju aldrig fungera på det sättet. rena rama jippot från programledaren. Men samtidigt tror jag inte Ylva har mer gåva" en ngn annan.
Det var tråkigt att det blev 0 rätt.Nu får dom vatten på kvarn-alla skeptiker.Starkt jobbat av Ylva i alla fall.

Visst var det trist att Ylva inte lyckades få ett enda rätt men det enda som som testet bevisade var att det inte gick att koppla ihop titlar till rätt böcker vid just det här tillfället då testet utfördes.
Varma hälsningar/Perla
Det slutas skrivas här säkert efter en sådan "fiasko". Men mig gör det varken glad eller ledsen. Förstår sådant inte kan fungera med på önskat sätt. Det är ju ren skämt att ngn skulle kunna pricka in 12 av 15. Då är det ren slump. Om man är aktiv sökare borde man kunna titta närmare …Livet är resultat av oss själva. Guds vilja,karma,eller slump.

Men vad hände? Jag tittade inte på programmet, och blev faktiskt ändå lite förvånad när jag går in och läser nu att hon inte prickade en enda.. Hon måste väl ha hjälp av sin vägledare eller se med sin fjärrsyn. Någon skulle hon väl klara. Fick hon inte ens innehållet i någon av böckerna..?
Synd för henne, men en stor eloge till henne för att hon ställde upp. Det blir prat och diskussioner om detta mycket mer nu efteråt än vad det var innan.
Jag fick till mig talet 10..och kanske jag ville se 10 istället för bara 0:an…Vem Vet ?
Vänligen Mariaj:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Jag tycker det är intressant och tycker absolut att det är bra att det utförs test av paranormala aktiviteter och förmågor men just i det här fallet så kan jag tycka att grundförutsättningarna för det s k vetenskapliga testet var lite vagt beskrivet.
När Ylva kort förklarade hur hon gått till väga för att plocka fram boktitlarna så tycker iaf jag att det såg ut som att hon enbart använde sig av sin kunskap om kortens betydelse vilket skulle kunna betyda att hon inte var intonad på någon medial förmåga. Det är naturligtvis bara mitt eget antagande så det skulle vara intressant att höra Ylvas egen beskrivning av hur hon arbetade just då.
Föreningen Vetenskap och Folkbildning (http://www.vof.se/visa-testkommittet) utför också vetenskapliga test och där kan man själv anmäla sig som testperson om man har någon förmåga som man vill testa.
Personligen kan jag tycka att det verkar vara vanskligt utförda s k vetenskapliga test då paranormala aktiviteter och förmågor grundar sig på energier som är under ständig förändring.
Varma hälsningar/Perla

Jag känner också för Ylva men något måste ha hänt. Hon kan inte misslyckas ( för det var det faktiskt) så annars. Min känsla säger mig att det hala var uppgjort. Kan bara inte få ihop om Ylva i så fall skulle vara med på det. Det slår ju jättehårt för henne själv (+ många andra).
Jag har aldrig träffat Ylva och vet bara vem hon är med hjälp av media. Men här är något lurt.
Mvh LisaL

Ylvas fiasko visar väl bara att paranormala förmågor ej skall bevisas vetenskapligt. Jag ger inte ett skvatt för "vetenskapligt bevisat". Vad står ordet vetenskap för, vet jag att det är på ett sätt, så har jag vetskap om det, det räcker för mej. Vad andra tycker bryr jag mej inte om.

Det har inte varit uppgjort på något sätt, allt har gått efter alla regler så visst är det ändå ett alldeles för stort misslyckande? men frågan är varför ingen har lyckats överbevisa något för vetenskapen? jag har mina teorier om det men jag ska skriva det i en ny tråd =)
Elisabeth
Jag tror inte att andevärlden vill att det ska gå till på det sättet dvs. att det ska bevisas något. Som jag ser det så handlar det om personlig utveckling, att andevärlden vill att vi var och en utvecklas i vår egen takt utifrån de förutsättningar vi har just nu…det skulle ändå inte gå att övertyga alla människor en del skulle vilja ha mer bevis och sedan ännu mer. Det är min teori, men den är min…

ja alla har vi våra funderingar och tankar betr Ylvias "misslyckande" åter igen tänker jag att ha den pressen på sig på knappt en timme ta fram 15 eller ja 12 boktitlar jisses vem skulle inte känna press på sig,
dessutom när Robert A. fortsätter att ha diskutionsprogram med gäster - ja jag beundrar Ylvia att Hon tog mod till säg att göra detta,
Sen som Ylvia tillade var ju att Hon hadde fått reda på bokens titlar och att det var romaner eller dyl (tror jag säger rätt nu)Minnet är ej så bra,
men hur som helst jag känner inte Ylvia men jag har varit på hennes hemsida - jag har ff fullt förtroende för Henne,
sedermera kan jag säga att när Hon skrev månads (gör ff) horoskop så var de förträffliga - mao toppen bra, till 99.99% stämde de - och det är ju fantastiskt skulle jag vilja säga,
Sen det där med vetenskap går ju att diskutera, skulle vad han nu heter, kunna ställa sig och göra samma sak som Ylvia - vetenskapligt vill säga - Nä det betvivlar jag starkt - Men jag vet en sak Ylvia skulle aldrig göra som vad nu denne vetenskapsman heter Hånflina som han trots allt gjorde - så för mig har trots allt Ylvia vunnit - Hon bevisar att Hon är medmänsklig och tog detta på ett väldigt fint sätt -Bra gjort Yliva - men mycket fult gjort av "ventenskaps????!!!)

Jag tycke också Ylva skötte sej bra… hon kan fortsätta med högburet huvud, uppförde sej absolut bäst av alla, ödmjukt och sansat. Jag tror, som jag skrivit förut, att det var nån mening med att det skulle gå så.
Jag känner henne inte. Men blev mycket imponerad av hennes lugn och mod. Hon kanske försöker lära dessa herrar empati….
Nu råkar jag känna Ylva sedan flera år tillbaka. Detta var ett försök att göra sig stor på ett slag. hon har kämpat länge precis som Per har gjort. innan var dem trevliga o öppna människor, sedan förändrades världens ögön mot det paranormala. Dem förändrades med. Hon är sympatisk o modig människa. blev oxå imponerad av hennes lugn. det bevisar hur mycket man tror på sin sak. Vem gör det så mycket idag..Inte är det Acshberg ….

Jo det var trist att det inte gick vägen. Om det hade lyckats hade många fått sig en "knäpp"på näsan.Tyvärr får alla skeptiker mer vatten på deras kvarn…Även min sambo som jag så gärna skulle vilja visa lite mer öppenhet för det okända.
Tyvärr var min första tanke att just fjärrsyn eller vad det heter kanske hade fungerat bättre.Är inte riktigt vän just med tarotkort känner mig lite skeptisk till dom.Men det är väl därför man vill att det skall funka.

Jag kan tänka mig att det var många skeptiker där och hemma i soffan som sände negativ energi och hoppades att det skulle misslyckas. Att vi var positiva kanske inte hjälpte tyvärr!
Det är klart man försöker önska all lycka till. det hjälper inte om några är emot eller önskar gott. Oddsen är obefintligt små att kunna pricka 11 15 rätt som mpånga trodde. I det här programmet skulle man få minst 12 rätt. det innebär enligt enkel matte att man får missa endast en boktitel, då blir det 13 rätt. Missar man 2 titlar blir det 11 rätt. osv. Därför att en miss innebär ju att den boken är ngn annan stans, således 2 fel på en gång. smart genomtänkt av humanisterna, men tror inte många fattade poängen.
Tänk om det är endast 2 böcker i varsin låda. Gissar du fel på den ena så blir det automatiskt fel på den andra. Ett fel = (-2)
Det gick mycket bättre för Carina Landin när hon testades på dagböcker. Men Carina använder ju psykometri och skulle enbart säga om boken var skriven av en man eller en kvinna.
Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan få fram en boktitiel med hjälp av Tarotkort. Men tänkte testa det här i nån av våra mediala cirklar.
ljus Rose