Symbolers betydelse
Överallt omges vi av symboler. Men vad har de för ursprunglig betydelse? Och kan man tala om gemensamma symboler som är så uråldriga (arkaiska) att de har en direkt påverkan på vårt undermedvetna?
Om någon vill hjälpa till att "samla in symboler" i min tråd så skulle det vara trevligt.
Först ut kommer svastikan en starkt laddad symbol som nazisterna snodde och gjorde till sin…men symbolen är urgammal och lär ha en stark kraft som numera ger negativa associationer.
Dags att återta våra symboler kanske?
"Ordet svastika är sanskrit och betyder ”Tecknet för det självmanifesterade”. Med andra ord är det ett Tecken på självförverkligande och symbolen för en upplyst person, också känd som en Buddha. Således bär ofta Buddhas som är avbildade i konsten detta Tecken på sina bröstkorgar eller handflator.
För den västerländska kulturen, som den grekiska, keltiska, finska och olika inhemska kulturer, var svastikan också en mycket viktig symbol. I konstnärliga sammanhang används den oftast i kläder, arkitektur, keramik och skulptur. Västerländska kulturer kallar den för ”Ljusets hjul”.
#1Ja du ser…svastikan på navajo-mattan…den symbolen verkar verkligen finnas överallt i alla kulturer…sen evigheter, inte underligt att vissa somliga ville lägga vantarna på den.
#2 När man ser dessa så tänker jag även på de samiska tecknen/symbolerna…undrar just om de har vissa likheter?
Funderar vidare om svastikan..en solsymbol…som solhjulet..
Och solhjulet står för makt, maskulin kraft…inte så konstigt att så många kungar ville förknippas med solen och solsymboler.
Och hur blir det i världen om det uppstår obalans..man dyrkar solen, den maskulina kraften samtidigt som man undertrycker den feminina kraften?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det någon som vet om Z har någon speciell betydelse?
Såg en gång ett jättestort Z i en stark bild som kom till mig, min inre syn. Kändes som att nu är det dags att ta tillbaka min kraft.
Har själv funderat en del kring Z…bokstaven har nåt som jag inte heller kunnat sätta fingret på..reagerar alltid när det dyker upp i namn.
Återigen far tankarna mot sol..eld..blixt fann att bokstaven Z representerar guden Zevs
The letter Z is one of the signs for the highest god i Greek mythology, Zeus. In modern physics Z represents the greatest energy, nuclear power, in its potential form,nuclear charge.
Såg lite om någon som hade indianska gobelänger med ett stort "Z" mitt i väven på frågan om dess betydelse fick han svarert:
Den raka horisontella linjen i indianska tecken representerar rörelsen på Moder Jord och anslutningar med Fader himmel.
Fann även det här inom numerology har ju bokstäverna en egen siffra:
Z is the final letter in our alphabet and is the numerical equivalent of 26/8. It represents hope as it is considered to be a peacemaker. Negatively, Z can be headstrong and must learn to think before acting.
Jag fetade kursiverade den sista raden just att den manliga energin kan behöva kultiveras så att den inte blir för självsvådlig och "headstrong" Huvud ska samråda med hjärtat…
Så lite olika vinklar för dig att pussla med;)))
Tack så jättemycket för svaret, så det här med kraft stämde.
Kanske dags att att inse att vi, jag har en gudomlig kraft och att det är dags att använda den.
Jag ser ofta evighetssymbolen när jag blundar eller mediterar. Vad kan det betyda tror ni?
#6 Varsågod:-) Ja nog verkar det handla om kraft..Z ser ju ut som en blixt och det grekiska alfabetet som leder till Zevs. En annan sak med Z som jag associerar till är hur tuffingar i seritidningar ofta har namn med z…å zekevarg osv..det är inte en bokstav för mamma Mu precis…
#7 Häftigt att du ser den symbolen när du mediterar. När jag helar mig själv så låter jag sinnet röra sig i en åtta över kroppen. Sen vet jag att jag läste i en bok kanaliserad från pleiaderna om hur man visualiserar en åtta liggandes över ögonen för att balansera hjärnhalvorna. Man kör liksom runt i en åtta av guld runt ögonen med mittpunkten i tredje ögat. Bra om man vill Se.
Evighetstecknet står ju för cykeln att allt går runt…årstiderna pånyttfödelse. Här Ouroboro, ormen som biter sig i svansen här i en variant av en åtta:
och här symbol för själen (och den alkemiska symbolen för svavel)
ja det finns många sätt att tyda symboler på…detta var intressant att läsa 
U R us
#8 Tack för den intressanta tolkningen :-)
#9 …kanske du Choklad har någon favorit -symbol att lägga in? :-)
#10 varsågod;)
Återkommer senare med fler symboler. Nu ska jag njuta den levande solen!
Om jag skulle välja någon favoritsymbol så är det nog Solguden Ra `s öga..jag tycker om historien bakom det och även om det är så längesedan den uppstod så är den viktig. För mig iallafall.
U R us