Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 2397 ggr
[Evangeline90]
0

Andligt budskap!?

Ni som har sett filmen Avatar. Anser ni att det finns ett andligt/spirituellt budskap till mänskligheten i filmen?

Kanske är det ganska uppenbart att budskapet är att vi måste lära oss att respektera naturen och ta hand om den, men i ett spirituellt perspektiv- finns det ett andligt budskap oxå!?

Vad tycker ni?

[cookies]
0

Jag har sett filmen men aldrig reflekterat över budskapet… Men det kanske kan stämma. Bara att deras civilisation är mycket längre fram än våran men, det kan nog stämma som du säger…

Tror filmen är lite öppen för tolkning.. Glad

yamher
0

det finns mer budskap eller pusselbitar av verkligheten om andra sidan i hollywoodsfilmer som i böcker etc, mer än vad vi anar. Tyvärr förnekar vi så mycket och är oerhört närsynta om inte blinda många gånger!

Alis volat propriis Oskyldig

[Evangeline90]
0

Hur menar du nu? Kan du ge ngt exempel. Glad

yamher
0

som tex den nya filmen Thor, det vi kallar himmelRIKE bara är navet i hjulet och jorden bara en av ekrarna i den delen av vårt universum.

Eller synen på halvgudar och gudarsom i Clash of titans, eller möjligheten. Som första guds bud " Du skall icke hava andra gudar jämte mig" (han säger inte att det inte finns andra gudar, han hänvisar att till den religionen vill han inte att de andra gudarna ska bli till bedda till)

eller en film som jag gillar: Legion om ärkeänglarna Michael och Rafael. Där michael bryter mot resten för att han gör det han tror på inte det han blivit tillsagd att göra.  "du gav honom det han bad om, jag gav honom det han behövde". Att många följer lagarna där uppe men ibland måste man följa det man tror på.

Michael, med john travolta

små pusselbitar lite här och där… bara som exp

annars finns också supernatural, och jag hänvisar inte att allt skulle vara sant, men de väsen de många gånger tar upp finns också i vår värld men som sakt inte alla… eller på det sättet vi tror…

Som om inte de skulle kunna påverka när en film skapas och få med något som de vill hänvisa till eller försöka få upp ögonen på oss… Eller bäcker, tidskrifter osv. Varför det kommer några filmer om tex utomjordingar vid vissa tidpunkter eller andra typer av filmer…

Alis volat propriis Oskyldig

Haruka
0

Tänkte på Pocahontas när jag såg filmen Skrattande

Hazybabe
0

Apokolypto om brutalitet av människor och manniskörs styrka i de tuffaste tider

The Wrestler om efterlängtan av kändedom till alla pris.

Jag tror de flesta filmer innhåller något budskap, visa viktigare an andra.